Peruslääkärin tarkastuksessa lääkäri kuuli lapsemme sydämestä sivuääniä...
Tänään oli siis ekaluokkalaisemme lääkärintarkastus.
Lääkäri kuunteli pitkään ja totesi että onko kukaan aiemmin sanonut että sydämmestä kuuluisi pieni sivuääni... Kerroin että ei...
Lääkäri totesi että voi olla ihan normaalia sydämen virtausten ääntäkin. Mitattiin verenpaine joka normaali joten kaikki siis ok.
Olin jotenkin ihan pää tyhjä enkä tajunnut sanoa että koko minun isäni suku on täynnä sydänvaivaisia.
Vaarini (isän isä) kuoli 58v sydänkohtaukseen. Isälläni on rajuja rytmihäiriöitä ja niihin lääkitys, samoin mummollani (isän äiti). Isän äidin suvussa lähes poikkeuksetta sydänsairauksia lapsesta vanhukseen. Jopa aortan repeämiseen on muutamia menhtynyt...
No nyt kyllä tietenkin vainoaa. Kannattaisiko ottaa yhteyttää uudestaan sinne koululääkäriin tai omalääkäriin terveyskeskukseen?
Onko muuten kokemuksia lasten sydämen sivuäänistä?? Onko ollut aiheellisia epäilyjä vai onko osoittautunut turhaksi peloksi??
Kommentit (20)
Kummallakin huomattu aika pienenä, olisivatko olleet vuoden-kaksi. Tutkittiin tarkemmin EEG:llä kaikututkimuksella kardiologin toimesta, ja syyksi osoittautui ns. avoin foramen ovale, eli sulkeutumaton sikiöaikainen aukko. Toisella lapsella on myös muualla kaksi pientä reikää (toienn oli muistaakseni aortan seutuvilla), mutta niistä takaisinvirtaukset ovat niin pieniä, että sillä ei ole merkitystä kuntoon ja hyvinvointiin. Ei ole tarvetta leikkaukseen.
Pienillä lapsilla ja nuorilla on tavallista kuulla juurikin noita viattomia sivuääniä, ihan ilman reikiäkin. Kysy ihmeessä tarvitaanko lapsesta kardiologin arviota.
Aiemmin ei ole kukaan läkäri asiasta maininnut. Koululääkäri pyyteli anteeksi, että joutuu laittamaan lähetteen tutkimuksiin. Tulee kuulemma huolta ja vaivaa vanhemmille. Minä olin tosi tyytyväinen, että päästiin kardiologille jatkotutkimiuksiin. Sydän ultrattiin ja röntgenkuvattiin. Lopuksi tulos oli fysiologinen viratusääni eli ei mitän vakavaa. Pääasia, että ääni tutkittiin ja saatiin selvyys.
Ekg otettu joskus yläasteikäisenä ja han normaali tuo oli. Meilläkin sydän-ja verisuonisairauksia suvussa.
koko iän ollut sivuääni sydämessä, ei ole mitenkään rajoittanut/haitannut normaalia elämää.
Omalla poitsulla (3v) kuului yhdellä lääkärikäynnillä sivuääni mikä johtui kuulemma kuumeesta koska ei kuulunut enää seuraavalla kerralla =)
Molemmilla lapsilla on kuulunut sivuääniä sydämessä, kun ovat olleet kipeänä ja joku tulehdus päällä. On kuulemma suht yleistä tällöin. Ollaan sitten käyty parin kuukauden kuluttua uusintatarkastuksessa eikä silloin enää ole ääniä kuulunut.
Itse käyttäisin lasta lääkärissä kuukauden-pari päästä. Jos vielä kuuluu sivuääniä, kysyisin onko aihetta tarkempiin tutkimuksiin.
Mä taidan olla vähän herkkänä kun isälläni on sydämen kanssa nyt koko ajan niin paljon ongelmaa että puhuu koko ajan että lähtö tässä voi tulla koska vaan...
Periaatteessa kenelle tahansa voi tulla lähtö koska tahansa mutta silti se tietoinen huoli on kurjaa...
nyt omasta pojasta tuli huoli...
Nähtävästi suurella todennäköisyydellä siis ei huolen aihetta.
Mites muuten onko toi sellainen aihe josta voisi lääkäriltä pyytää lähetettä tutkimuksiin vai onko enemmän yksityisen kautta tai sitten annetaan olla juttu?
Annetaan olla tuntuu itselle nyt vähän siltä että mieluummin tahtoisin mielenrauhan...
Diagnoosiksi tuli fysiologinen mitraaliläppävuoto. Ei lisätutkimuksia.
jos siihen yhtään on aihetta. Kerro, että sivuääni jäi huolestuttamaan sinua kauheasti suvun tautihistorian takia.
T: kahden "reikäsydämisen" mamma
(olin muuten unohtanut koko asian!)
ja esitä kysymyksesi hänelle. Jätä vaikka lääkärille soittopyyntö ja kysy häneltä. Todennäköisesti huolesi on ihan turha, mutta ei se estä varmistamasta asiaa.
Heti alkuun tuli jo tyynempi olo näistä teidän kokemuksista, ja taidanpa tosiaan huomenna soittaa kouluterveyden hoitajalle ja jutella aiheesta.
-ap
se kannattaa tutkia, ettei jää mieltä vaivaamaan.
Minulla itselläni muistaakseni lukiossa lääkäri kysyi, että koska tämä sivuääni sydämessäsi on todettu? Olin ihan ymmälläni että mikä sivuääni. Ei kuitenkaan laittanut mitään jatkotutkimuksia kun kuulosti kuulemma niin harmittomalta.
Muutaman vuoden päästä kävin yleislääkärillä ihan muun vaivan takia ja hän kuuli myös sivuäänen. Sanoi, että hyvä se on tutkia. Otettiin EKG ja tehtiin sydämen ultraääni. Todettiin vaaraton "vika" eli keuhkovaltimoläppä sulkeutuu paukahtaen, joten siitä lähtee ylimääräinen ääni.
Sain siis asille päätöksen ja en ole edes muistanut koko juttua moneen vuoteen :-)
on ollut sivuääni jo 33 vuotta, eikä ole tahtia haitannut.
yleislääkäri ihan samoilla sanoilla sanoi, että onko kukaan sanonut että lapsella kuuluu sydämestä sivuääni. No menin heti lasten sydänlääkärille, joka sanoi että mitään sivuääntä ei ole, että tottumattomat lääkärit kuulee niitä usein jos lapsi on flunssainen...
Sinuna menisin sydänlääkärille niin saisit varmuuden.
Yleensa harmiton virtausaani. Kokenut tunnistaa sen kuuntelemalla eika tarvitse kaikkia jatkotutkimuksiin lahettaa. Jannittaminen ja flunssa lisaavat neidan kuulumista. Aika tokero oli kylla tuo sydanlaakarin kommentti. Ihan oikein oli kuultu sivuaani, ne ei vaan ole pysyvia yleensa!
Toivottavasti kaikki ok, kuten useimmiten. Pojallani pienenä todettiin ja tutkittiin, harmittomaksi luokiteltiin, sivuääni. Saattaa kuulemma kuulua sitten vielä aikuisena hänellä.
Suvussani monilla lapsena todettu sivuääniä, harmittomia. Eipä tosin olla sydänvaivaista sukua erityisesti.
Ilman muuta se kannattaa mun mielestä tutkia. Mä nyt ottaisin ensin yhteyttä siihen koululääkäriin ja kertoisin, että tuo epäily alkoi huolettaa ja voisiko sen tutkia tarkemmin.
Mulla itselläni on vasta aikuisena todettu pieni sivuääni, joka johtuu lievästä mitraaliläppäviasta. Läpät falskaa vähän.
Tämä ei nyt elämää muuten haittaa, mutta eri lääketieteellisten toimenpiteiden (synnytys, hampaidan paikkaaminen, leikkaus) mulle annetaan antibioottikuuri, koska mulla on tuon hyvin lievän sydänvian vuoksi suurempi todennäköisyys saada tulehduksia esimerkiksi juuri sydämeen. Olenkin kerran sairastanut sydänlihaksen tulehduksen.
Diagnoosiksi tuli fysiologinen mitraaliläppävuoto. Ei lisätutkimuksia.
sivuaani loytyi myoskin koululaakarin tarkastuksessa vasta isompana lapsena. Kylla se silti tutkittiin Yliopistollisessa keskussairaalassa, eli suosittaisin etta ap:kin hankkisi lapselleen lahetteen kardiologille. Taalla av:lla sita ei ainakaan voida diagnosoida. ;-)
joku lääkäri kuulee sen ja toinen taas ei.Lasten sivuäänet tutkitaan ja valtaosalla ne ovat hyvänlaatuisia
Ihan harmiton oli, jotkut säikeet toivat lisä-ääniä. Tuo ultrannut kardiologi totesi että jotkut lähettävät herkästi jatkotutkimuksiin vaikka kuulostaisikin viattomalta.
Olin kyllä äärettömän huolissani kun saatiin lähete. Mulla oli itselläni sydänvika lapsena (leikattiin).
eipä ole mitenkään elämääni kaitannut.