Te leluhankinta-vastaiset vanhemmat, ettekö sitten ikinä itse leiki lasten kanssa??
Siis jotka ostatte vain kerran pari vuodessa leluja lapsille ja vain ehdottomaan tarpeeseen / juhlapäiviksi.
Jotka ette halua ostaa vaikka junarataan uutta osaa tai nukenvaatetta tms. pitkin vuotta tms.
Ettekö ikinä itse leiki lasten kanssa? Onhan se aikuisellekin kivempaa, jos se rata tai legokaupunki tai nukkeleikki jne. vähän kehittyy ja laajenee, sitten on taas monta päivää hauskaa leikkiä kun joku uusi osa tai juttu ja voidaan tehdä erilaisia ratoja tai viritelmiä, tai hoitaa nukkea.
Tylsiä aikuisia taidatte olla :(.
Kommentit (32)
Esimerkiksi viime jouluna lapsi sai toisesta mummolasta brion osia, kummilta dublon peruspalikoita, toisesta mummolasta kaksi lautapeliä, isältäni (vanhempani eronneet) hellan, ystävältäni (jonka lapsen kummi olen) Mauri Kunnaksen kirjan ja toiselta kummilta kevätvaatteita (hänellä on pieniä lapsia itselläänkin ja tekee aleista huippulöytöjä). Tiesin, että tuo hella on tulossa (isäni kysyi, olisiko jotain 'isompaa' jota lapsi toivoisi), joten joulukalenterista löytyi leikkiruokia. Itse asiassa me ei itse annettu lapselle joululahjaa ollenkaan..
täällä pystytään saamaan aikaisiksi ihan mistä vain.
Siinä lelujenostoketjussakin kai suurin osa (ainakin siinä vaiheessa kun itse sitä luin) sanoi ettei "vain erityistilanteissa" lelujen ostaminen ole mitenkään fanaattista vaan vain yleinen pyrkimys olla ostamatta koko ajan jotain, ja että siitä tehdään kyllä tarvittaessa poikkeuksia. Nyt sitten tämä jengi ollaan leimaamassa jo huonoiksi äideiksi jotka eivät välitä lapsistaan vaan pitävät niitä ankeudessa pelkkien käpylehmien varassa...
Mä en koe että meidän lapsilla olisi ollenkaan leluista pulaa, vaikka saavatkin niitä pääsääntöisti vain jouluna ja syntymäpäivinä.
korkeintaan jotain hiekkaleluja tms. on hankittu "muuten vaan"
Paljon on saatu "perintökalleuksia" (esim. mun sisaruksilta, jotka PALJON nuorempia kuin minä) ja sit kaikki lelut, mitä ipanat on lahjoiksi saaneet.
Silti meillä nurkat pursuaa autoja, barbeja, nukkeja, nukenvaunuja, potkumopoja (3kpl) poneja, talleja, mökkejä, vaatteita, palikoita, junaratoja, autoratoja, astioita ja tykötarpeita... Kolmannes leluista on varastossa ja niitä vaihdellaan aina silloin tällöin ihan virkistyksen vuoksi. Osa on ripoteltu maailmalle, esim. mummoloihin jne. Ja sit on vielä ulkolelut erikseen.
Kuopuksen 2v synttärit lähestyy, enkä keksi millään enää mitä ihmettä voisi synttärilahjaksi antaa lapselle jolla on jo "kaikkea"
Mihin me jouduttaiskaan, jos osteltaisiin vielä ihan huvikseen LISÄÄ leluja :O
että perheessä on monta lasta. Eli meilläkin on molemmat lapset poikia, lyhyellä ikäerolla. Kumpikin toivoo saman tyyppisiä lahjoja. Ja vaikka niitä ostetaan vain juhlapäiviksi, niin tokihan sitten perheessä on niitä synttäreitä molemmilla lapsilla. Ja joululahjoja tulee kasa molemmille lapsille.
Puhumattakaan, jos lapsia olisi vielä useampi. Ja meillä lapset saa synttärilahjan erikseen äidiltä, isältä ja veljeltä. Ja tietysti sitten isovanhemmatkin käyvät vielä tuomassa omansa.
Eli perheeseen kertyy tavaraa, vaikka YKSI lapsi saakin lahjoja vain sen kaksi kertaa vuodessa.
En nyt ole ihan varma, mitä tuolla leluvastaisuudella tarkoitetaan. Mutta meillä lapset saavat pääasiassa leluja jouluna ja synttäreinä. Toki olen tuonut esimerkiksi ulkomaan työmatkalta lapselle tuliaisen ja vuosittaisen neuvolan jälkeen lapsi saa valita pienen lelun itselleen. Kesälomamatkaltakin lapsi sai itse valita mieluisan tuliaisen.
Mulle ainakin nuo kaikki sun luettelemat on just niitä ilman syytä hankittuja leluja. Ei meillä osteta tuliaisia, ei ostella lomilta leluja, eikä varsinkaan jonkin tuikitavallisen neuvolan tai lääkärikäynnin jälkeen. Ehkä tää asia pitäisi määritellä tarkemmin, sillä ap sitten kuitenkin itsekin sanoi, ettei osta niitä leluja lapselle joka viikko tai joka kuukausi. Että onko se muutaman kerran vuodessa ostaminen sitten niin paljon enemmän kuin kahdesti vuodessa ostaminen. Varsinkin kun moni näistä "kahdesti ostavista" ehkä kuitenkin oikeesti ostaa peräti kolmesti vuodessa niitä leluja. Mun mielestä alkaa mennä osin vähän pilkun viilaamiseksi tää keskustelu.
mua siis just ärsyttää juurikin se, että esitetään olevan joku vähän parempi kun ei osteta usein leluja (tai siis puhutaan leluja ostavista arvostelevaan sävyyn).
Sitten silti tulee usein esille, että niitä ostetaan kuitenkin, jos kaikki hiekkalelut, kirjat, piirustustarvikkeet, tuliaiset jne. jne. huomioidaan.
Ja jostain kummasta siis näillekin perheille ne leluvuoret on kertyneet.
Ja en mäkään nyt osaa sanoa, miten usein niitä leluja ostetaan. Ei osteta "noin vaan", mutta jos siltä tuntuu niin voidaan ostaakin; en tiedä, voi olla useampi kuukausikin ehkä väliä ja sitten taas ostetaan tiheämpään.
Mutta mitenkään periaatteesta en jätä ostamatta vain siksi, että "pakko" odottaa synttäriä tai joulua.
tosin nytkin on muutama vähän kalliimpikin juttu, joita lapsi kovasti kovasti toivoo, mutten ole rynnännyt niitä suin päin ostamaan... luultavasti ostetaan ne / jotkut niistä kuitenkin ennen joulua, kun siihen niin pitkä aika.
ap
(ja selvennyksenä - en siis tietenkään tarkoita, että leluja PITÄISI ostaa useammin kuin 2 krt vuodessa, mutta ärsyttää vaan se monesti jotenkin omahyväinen asenne minkä vaikka ihmisten äänestä kuulee jossain puistokeskusteluissa, kun he valistavat miten ostavat niin harvoin leluja tai eivät ollenkaan... siis äänensävyllä että ne olisi jotenkin huonompia WT-tyyppejä jotka ostaa leluja...) mutta en nyt tajua - moni kertoo nyt tässäkin että ostaa leluja vain n. 2 krt vuodessa. MITEN! ja MISTÄ teille sitten on kertynyt silti ne 120 LPS:ää ja ne isot määrät legoa ja junaa ja muuta?? Siis annatteko tosiaan sitten lapselle jouluisin kerralla niin suuren määrän lahjoja?? Vai onko kaikki vain niin onnekkaita, että teillä sitten on isovanhemmat ja kummit, jotka muistaa lapsia, ja vielä jollain tuollaisella "järkevällä" (kuten legot ja puujunat ja jopat petshopit.) Eikä niin kuin meillä vähän on, ettei ole sellaisia sukulaisia, tai lasta ei muisteta, tai sitten muistaminen on joku 50 centin huono värityskirja, pienet heti katkeilevat halpisvärikynät, mainosjojo joka heti hajoaa, tarjouskirja joka huonosti suomennettu, ruma pieni euron halpispehmolelu, markkinoilta joku heti hajoava halpislelu yms. Eli meidän vanhempien on "pakko" ostaa itse ne lelut mitä lapselle "haluamme". Ja itse koen että on mielekkäämpää ja lompakon kannaltakin parempi jakaa sitä tasaisemmin pitkin vuotta, kuin ostaa tajuttomat määrät tavaraa jouluksi. (Ja esim .synttärilahja voi meillä olla ihan halpakin juttu, viimeksi lapsi sai synttäriksij meiltä vain yhden toivomansa jutun ja se maksoi 13,90 eur. Hyvin riitti - ei ollut muita tarpeita tai toiveita silloin niin ei ostettu "väkisin" synttäriksi muuta.) ap
Lapset ovat saaneet kavereilta synttäreinä vaikka petshoppeja ja minulta myös jouluna ja synttäreinä, junanrataa tulee myös jouluisin ja osa on peritty isommilta sisaruksilta kuten osa barbeista, osaavat ostaa myös omilla rahoillaan itselleen tavaroita. Minä annan joululahjaksi n. 5 lelua/naama ja kesällä saavat synttärilahjaksi 2-3 kumpikin minulta ja kaverisynttärilahjat päälle. Kyllä siinä kertyy tavaraa. Leffoja, pelejä ja kirjoja en laske leluihin enkä mitään jonka kanssa liikutaan ulkona.
täällä pystytään saamaan aikaisiksi ihan mistä vain. Siinä lelujenostoketjussakin kai suurin osa (ainakin siinä vaiheessa kun itse sitä luin) sanoi ettei "vain erityistilanteissa" lelujen ostaminen ole mitenkään fanaattista vaan vain yleinen pyrkimys olla ostamatta koko ajan jotain, ja että siitä tehdään kyllä tarvittaessa poikkeuksia. Nyt sitten tämä jengi ollaan leimaamassa jo huonoiksi äideiksi jotka eivät välitä lapsistaan vaan pitävät niitä ankeudessa pelkkien käpylehmien varassa... Mä en koe että meidän lapsilla olisi ollenkaan leluista pulaa, vaikka saavatkin niitä pääsääntöisti vain jouluna ja syntymäpäivinä.
Ja siksi tääkin ketju on niin hauska, kun ihan tavallinen asia saadaan väännettyä näin kieroon. Mua jotenkin kiehtoo aina huomata täällä, miten eri tavoin asiat voidaan nähdä.
No, ketjun mittaan ap:kin on kyllä alkanut vaikuttaa enemmän aidon ihmettelevältä kuin hyökkäävältä. Pisteet hänelle pyrkimyksestä rakentavaan keskusteluun.
En nyt ole ihan varma, mitä tuolla leluvastaisuudella tarkoitetaan. Mutta meillä lapset saavat pääasiassa leluja jouluna ja synttäreinä. Toki olen tuonut esimerkiksi ulkomaan työmatkalta lapselle tuliaisen ja vuosittaisen neuvolan jälkeen lapsi saa valita pienen lelun itselleen. Kesälomamatkaltakin lapsi sai itse valita mieluisan tuliaisen.
Mulle ainakin nuo kaikki sun luettelemat on just niitä ilman syytä hankittuja leluja. Ei meillä osteta tuliaisia, ei ostella lomilta leluja, eikä varsinkaan jonkin tuikitavallisen neuvolan tai lääkärikäynnin jälkeen. Ehkä tää asia pitäisi määritellä tarkemmin, sillä ap sitten kuitenkin itsekin sanoi, ettei osta niitä leluja lapselle joka viikko tai joka kuukausi. Että onko se muutaman kerran vuodessa ostaminen sitten niin paljon enemmän kuin kahdesti vuodessa ostaminen. Varsinkin kun moni näistä "kahdesti ostavista" ehkä kuitenkin oikeesti ostaa peräti kolmesti vuodessa niitä leluja. Mun mielestä alkaa mennä osin vähän pilkun viilaamiseksi tää keskustelu.
mua siis just ärsyttää juurikin se, että esitetään olevan joku vähän parempi kun ei osteta usein leluja (tai siis puhutaan leluja ostavista arvostelevaan sävyyn). Sitten silti tulee usein esille, että niitä ostetaan kuitenkin, jos kaikki hiekkalelut, kirjat, piirustustarvikkeet, tuliaiset jne. jne. huomioidaan. Ja jostain kummasta siis näillekin perheille ne leluvuoret on kertyneet. Ja en mäkään nyt osaa sanoa, miten usein niitä leluja ostetaan. Ei osteta "noin vaan", mutta jos siltä tuntuu niin voidaan ostaakin; en tiedä, voi olla useampi kuukausikin ehkä väliä ja sitten taas ostetaan tiheämpään. Mutta mitenkään periaatteesta en jätä ostamatta vain siksi, että "pakko" odottaa synttäriä tai joulua. tosin nytkin on muutama vähän kalliimpikin juttu, joita lapsi kovasti kovasti toivoo, mutten ole rynnännyt niitä suin päin ostamaan... luultavasti ostetaan ne / jotkut niistä kuitenkin ennen joulua, kun siihen niin pitkä aika. ap
Kuten laitoin otsikkoonikin, en tiedä ollaanko me edes 'lelunostovastaisia' enkä tiedä, mistä tämä koko juttu on alkanut, itse en ole koskaan missään keskustelussa esittänyt olevani jotenkin parempi. Kommentoin vain ap:n aloitukseen, että meillä pyritään olemaan ostamatta leluja ilman syytä, huvikseen, jotta lapsi oppisi, ettei koko ajan tarvitse kuluttaa tai saada uutta. Ja että leluja on silti kertynyt ja lapsen kanssa leikitään kyllä. Eihän tuo ap:n kuvailema tilannekaan mielestäni mitenkään kamala ole. Lähinnä itse en tykkää sellaisesta, että tyyliin joka kauppareissulta lapsen pitää saada jotain uutta, mutta tätäkään en ole missään ääneen sanonut tai kirjoittanut.
mua siis just ärsyttää juurikin se, että esitetään olevan joku vähän parempi kun ei osteta usein leluja ap
Mutta tuolla toisessa ketjussa ainakin puhuttiin vain siitä, että leluja ostetaan HARVOIN. Ei siellä vallitsevana asiana ollut, että leluja olisi vähän tai ostettaisi vähän. Vaan kyse oli ihan vain siitä ostetaanko niitä pitkin vuotta vai harvemmin - jouluna ja synttärinä.
Joten minä en tiedä mistä sitten tulee tämä keskustelu, missä puhutaan, että leluja ostetaan vähän. Kun se on ihan eri asia. Ja mun mielestä jotkut nyt yrittävät tunkea sitä tähän samaan keskusteluun, vaikka siitä ei tässä ole ollut edes kyse.
tuliaisia tms. Jos jotenkin halutaan jotain "juhlistaa", mennään kahvilaan syömään ne pullat, joita muuten leivotaan kotona.
Jouluna lapsi 4v. sai meiltä (tai siis joulupukilta) toivomansa kumiankan ja se onkin ollut rakas! Joulun jälkeen tilasin netistä Sylvanian families -sarjaan kuuluvan auton ja hahmot ja niillä onkin leikitty kovasti. Tässä keväällä olen ostanut uudet vesivärit, kun vanhat loppu ja Hello Kitty-ompelukuvat. Seuraavaksi saa synttärilahjaksi jotain. Ostamme yleensä tarpeen mukaan. Nyt juuri en keksi, että junarataan tarvittaisiin osia, legojakin on. Kumpiakaan ei ole ostettu viimeisen vuoden aikana vaan lapsi on saanut toivomiaan osia lahjaksi. Talvikautena jotain ehditään tehdä sisälläkin, pian alkaa "ulkokausi", jolloin leluilla ei oikeastaan leikitä.
Että kun leluja ostetaan harvoin, niin niitä ehkä ostetaan silloin kerralla enemmän. Harvoin ostaminen ja useammin ostaminen ei kerro mitään lelujen määrästä. Vuotuinen kokonaismäärä voi olla kummallakin tahdilla ihan sama. Ero on vain siinä kuinka usein lapsi saa leluja ja kuinka paljon hän saa niitä kerralla.
Mulle ainakin nuo kaikki sun luettelemat on just niitä ilman syytä hankittuja leluja. Ei meillä osteta tuliaisia, ei ostella lomilta leluja, eikä varsinkaan jonkin tuikitavallisen neuvolan tai lääkärikäynnin jälkeen.
Ehkä tää asia pitäisi määritellä tarkemmin, sillä ap sitten kuitenkin itsekin sanoi, ettei osta niitä leluja lapselle joka viikko tai joka kuukausi. Että onko se muutaman kerran vuodessa ostaminen sitten niin paljon enemmän kuin kahdesti vuodessa ostaminen. Varsinkin kun moni näistä "kahdesti ostavista" ehkä kuitenkin oikeesti ostaa peräti kolmesti vuodessa niitä leluja. Mun mielestä alkaa mennä osin vähän pilkun viilaamiseksi tää keskustelu.