***MARRASMAMMAT KESKIVIIKKOON***
Kommentit (36)
vi**s on taas niin suuri ettei oo tosikaan..tai ei veetutus vaan masennus.. olo on todella hankala, yksin pitäs taas tääkin päivä ja ilta selvitä tekemättä mitään. ei oo autoa, ei oo rahaa enkä kykene liikkumaan..lonkat ja reidet todella kipeet, koirankin kans ku käveli muutaman askeleen, puutu vasen jalka ja mistään ei tuntunu tulevan mitään. sit viel tuo keli. kiva et tulee lunta mut tääl pk-seudul se tuntuu muuttuvan vedeks. tuntuu ettei ketään kiinnosta eikä kukaan noteeraa tätä oloa. yö oli jotain ihan hirveetä, valvoin joku 5tuntia ekan vessakeikan jälkeen ku oli niin kova myräkkä ja paikat kipeet. sit nukahin tonne kaheksaan asti.. kaikki vaan tuntuu olevan niin tuskallista. siivota pitäs mut ku ei taas pääse liikkumaan. muuta ei taas pysty ku itkemään.. kai se täst joskus helpottaa.
-neitoperhonen ja Toukka 36+
1 v 7kk suostuisi nukkumaan jatkosängyssä pinniksen sijaan. Vien pinniksen meidän makkariin piiloon ja koetan tehdä jatkiksesta tosi houkuttelevan nukkumapaikan. En kerta kaikkiaan uskalla laittaa tulokasta mihinkään kaapin päälle laatikkoon juuri esikon takia. Mistä sitä tietää, milloin saa päähänsä vetää sen laatikon alas. Hyi kamala. Tiedossa varmaan aivan kamala nukutusrumba, mutta nyt se on pakko tehdä. Pyykkiä olen pessyt jo monta koneellista ja paikkoja muutenkin siistinyt. Pitää jo mennä syömään, niin ei tule väsymystä. Tai no, ehkä mä sallin itselleni pienet päikyt, niin jaksan sit illalla nukuttaa villikkoa.
Mahassa pikkuinen heräsi, kun aivastelin. Tuntuu olevan todellakin paljon virkeämpi tapaus kuin esikko, joka nukkui aina todella paljon mahassakin eikä juuri mikään herättänyt. Tietänee siis äidille paljon valvomista tämä tulokas.
Nyt syömään. Toivon säältä ainoastaan sitä, että kun tulokas syntyy, niin maa olisi valkoisena.
rv 35+6
Tulinpas piipahtamaan taas kun koneelle (tai nettiin) pääsen. Tässä vielä aamutakissa tukka pystyssä, ei mitään mieltä päivän aloitukseen, väsy on kamala ja vi..tus sitäkin kamalampi. Ottaa niin aivoon tää helvetillinen suppailu ja kipuilu, kun ei tästä oo mitään HYÖTYÄ!! En tajua, onko mussa joku vika, ettei tapahdu mitään enempää tuolla alapäässä vaikka miten ikinä hyvänsä supistaa?! Tilanne avautumisen kanssa pysähtyny. Ekan synnytys oli 23 tuntia, joista 19 kärvistelin supistuksia kun ei paikat auennu, ja vauhtiin päästiin vasta kun puhkottiin kalvot. Toka lähtikin nopeasti vesien menolla tulemaan. Että sitäkö tää nyt on, pitäis mennä vedet että tää kituminen loppuis ja pääsis " tosihommiin" ?!
Ottaa niin vietävästi sekin päähän, että miehellä menee kaikki isyyslomapäivät tähän supisteluun. Kun olo on koko ajan lähtökuopissa ja välillä suppailee 2min välein, niin mies ei kotoa tohdi 100km päähän töihin lähteä. Että täällä sitä kaksin nyhjätään ja ihmetellään.
(.)-neiti on kiltisti päänsä kanssa tuolla alaosastossa, kävellessä tuntuu kuin olis appelsiini peessä...:D liikeseuranta on päälllä, mutta kivasti tuntuu jalat vispaavan, ja neiti on ryhtynyt harrastamaan tuolla sellaista kyykkyyn-ylös liikettä, hassun näköistä touhua, vaikea selittää:o) ja hikka tulee vauvalle lähes heti kun mä syön, miten ihmeessä se on mahdollista?!:D
Nyt aamukahvin kautta suihkuun, suihku on paras paikka näitten suppareiden kanssa...
Lumista keskiviikkoa kaikille!
-neiti pylleröisen äippä 38+2
Olen nykyään niin huono kirjoittelemaan tänne :(
Laitoin eilen oman aloituksen tuosta *itutuksesta ja masentamisesta, mutta ihmiset taisivan sitä pelästyä kun kukaan ei kommentoinut tai kertonut omia kokemuksia....:/ Jotkut ne luulee että koko raskaus on vaan ruusuilla tanssimista..
Mut mä ainakin voin sanoa suoraan, että vituttaa! kun mitään ei pysty/jaksa tehdä. Mulla on niin kovat nivus/lonkka/kohdunsuu -kivut ettei mitään auta tehdä. Lisäksi väsymys painaa huonojen yöunien takia... Tätäkö tää nyt sit tulee olemaan 6 viikkoa maksimissaan?? Ei hemmetti. Mä oon kohta täysin petipotilas.
Anteeksi kun tulen tänne teille valittamaan, mut tuntuu et kukaan ei nyt oikein mua ymmärrä....
äiskä ja masu 36+1
marraskuiset!
Erkku78: Jos kaulaa on toi 3 cm jäljellä ja kohdunsuu täysin kiinni on tilanne vielä ihan epäkypsä. Ja käynnistys saattaa kestää useita päiviä kun kaula pitää kypsytellä ensin pois. Eräs tuttavani alalta on ennätyksenä käynnistänyt synnytystä 8 päivää! Tosin kaula saattaa hävitä ihan spontaanista aika nopeastikin, eli toivotaan toimintaa sillä saralla.
Oma maha on järkyttävän kokoinen... Onneksi sain eilen lääkäriltä luvan liikkua ja elellä normaalisti kunhan otan yhdet päiväunet. Tilanne sisuksissa sen verran kypsä että synnytystäkin voi ruveta odottelemaan. Eilen sitten riehuin tietysti hullun lailla imurin, mopin, pölyrätin ja pyykkien kanssa. Ja illemmalla vielä koirien kanssa pitkä lenkki. No yöllä oli pikkuisen selkä kipeä mutta ei muita vaikutuksia.
Perjantaina pitää taas mennä käyrään ja tiistaina ultraan jollei synnytys ole käynnistynyt ennen sitä. Eli nyt vaan ravataan ä-polilla koko ajan ja joka kerta maksetaan se 22 ¿. Tietääkö muuten joku kerryttääkö sairaalassa vietettyjen vuorokausien maksut maksukattoa?
JOs kerryttää niin mulla alkaa kohta 590 olla lähellä.
Nyt täytyy lähteä taas johonkin hommaan jolla saisi supistuksia provosoitua...
Sankku ja asukit 36+3
Kyllä kerryttää maksukattoa. Mäkin laskeskelin esikoisen aikaan, että ne kaikki ä-polikäynnit ja sitten sairaalapäivät teki jo aika paljon, mutta ei yli maksukaton (jota en kyllä nyt muista) :-( Nyt ei ole tullut sitten kuin ne ultrat ja sype-keskustelu kätilön kanssa ollut.
Tuntuu et sekoan oon NIIIIIN kypsä tähän olotilaan ja koko perhe- elämään, jota siis ei ole. Oon kiukkuavien lapsien kanssa kotona yksin 24/7, en jaksa niitä yhtään, miehen kans menee huonosti, eli parempi et se pysyykin poissa. On siis yrittäjänä eri paikkakunnalla ja kun harvoin nähdään niin riitaa tulee joka asiasta. Varsinkin se rassaa kun joudun kaiken tekee yksin eikä ole ollenkaan vapaa- aikaa, mistään äitiyslomasta puhumattakaan.
Eniten mua raivottaa toi 4- vuotias joka siis joka asiasta kiukuttelee ja itkee. Koko aika. Ei suostu pukemaan, ei kävelemään , ei siis mitään. Armoton huuto ja mulla palaa pinna. En tajua miks piti mennä tekemään lapsia kun näistä ei kertakaikkiaan ole mitään iloa, yhtä helvetin tappelua vaan joka asiasta. Ois kiva kun ulkoillaankin niin jutella asioista ja näyttää syysjuttuja mut paskanmarjat!" !!!!Toinen vaan makaa ojassa ja RÄÄKYY!!!!!! Helppohan noita vauvoja on tehdä ja imettää, mut jos vaan olisi tiennyt mikä riemu repeää kun ne on isompia niin olsi ehkä hieman miettinyt tekohetkellä tota ehkäisypuolta ;-))))
Joo, en tosiaan tiedä kuinka tulen selviytymään kun vauva tulee ton esikoisen suhteen....Täytyy kai laittaa mummolaan sijoitukseen???
Tän raskauden kanssa ei mitään uutta, supistelee, mut viimeks meni 2 viikkoa yli vaikka suppareita tuli hirveesti, eli eiköhän siis kannata varautua vielä 5 viikon odotukseen.
Nyt rv 37+3 VASTA
Maa valkoinen ja lisää tulee... ihanaa toisaalta kun ei oo sitten niin pimeetä ja synkän olosta!
Edellisyönä heräsin monta kertaa uniin... TYKSistä soittivat ainakin kolme kertaa käskien näytille ja varautuen jäämään synnytykseen. Sitten aamulla taas kaksi kertaa heräsin omaan huutoon ja itkuun kun näin jotain aivan järkyttäviä unia, en kyllä muista mistä. Viime yö sitte meni hiukan paremmin, tosin taisin hiukan arastella nukkumista ettei niitä unia taas tule.
Kertokaas kanssamassut, että mitäköhän tuolla massussa mahtaa tapahtua kun alakroppa tuntuu siltä kun ois kuukautiset ja lonkkiin särkee aika massiivisesti. Kääntyminen yöllä oli muuten ihan täyttä tuskaa kun vihloi ihan helkkaristi! Koko alakroppa siis on jotenkin turtana ja särkeväinen :(
Nyt pitäs mennä kaiketi pukemaan kunnon vaatteet ja kattomaan peiliin, että ehtis ajoissa (ja kehtais) taas neuvolaan kontrolliin... RR nousee jo valmiiksi kun tietää, että siellä on se idiootti sijainen joka lietsoo hysteriaa ja ei muuta tee kun valittaa miten väärin sitä voikaan toinen taas tehdä... sairas akka, kaipais kipeesti hoitopaikkaa jostai!
Ai juu!! Meillähän on illalla eka perhevalmennus :) On sitä jo odotettukin, vaikka viimeset kerrat saattaa jäädä käymättä kun osuvat niin lasketun ajan päälle :(
Valkeita unelmia kaikille!
Jonsku ja Tiitiäinen rv...öö...35??
Mä voin liittyä sun kans samaan kerhoon, että raskauskin voi ottaa päästä ja v*ttaa raskaastikin. Sitä ei vaan tunnu kukaan ymmärtävän. Kaiken pitäisi olla vaaleanpunaista unelmaa ja niin ihanaa että. Mitään fyysistä vaivaa ei oteta tosissaan, kun sehän nyt kuuluu asiaan että raskauden aikana kärsitään. Väsynyttä mielialaa ei huomioida, sekin kuuluu asiaan että tässä vaiheessa on mieli vähän matala. Eniten huomautetaan siitä, että mitä sä nyt valitat kun ensin kärsit kaks vuotta lapsettomuudesta ja nyt uikutat kun raskaana on kamalaa... Niimpä. Ymmärrystä tasan nolla.
Eilen tuli itellä suuttumus ja kyyneleet silmiin, kun aattelin lähteä pyörällä käymään kylillä asioilla. Renkaat oli sitten lässähtäneet ja aloin pumpata niihin ilmaa. Eihän siitä mitään tullut, kun en ensinnäkään päässyt kumaraan enkä polvilleni että oisin kunnolla yltänyt venttiileihin, toisekseen en yksinkertaisesti jaksanut pumpata ilmaa vaikka miten yritin. Hengästyin aivan läkähdyksiin, hiki virtasi ja lopulta oli pakko luovuttaa. Harmistuksesta tuli itku, ettei voi ihminen olla näin saamaton ja onneton, ettei jukoliste saa ees ilmaa pyöränkumeihin! Jäi sitten reissu tekemättä ja asiat hoitamatta. En todellakaan pyytänyt miestä menemään asioille illalla autolla, päätin että olkoot hemmetti hoitamatta kaikki jos en kerran ite saa asiaa tehtyä. Toiset ei mua passaa. Otti kyllä hermoon ja lujaa.
Ootan siis vauvan syntymää kuin kuuta nousevaa monestakin syystä. Tietysti on ihanaa viimein nähdä, kuka mahassa on möyrinyt kuukausi toisensa jälkeen. Vauvaa on todella odotettu hartaasti yli kaksi vuotta. Mutta aivan yhtä ihanaa on päästä palautumaan takaisin entiseen itseeni, tekeväksi ja touhuavaksi minäksi. Raskaus ei todellakaan sovi kaikille, ainakaan mun mielestä raskaus ei kuulu elämäni ihanimpiin aikoihin. Näissä vaivoissa ja fiiliksissä ei oo hehkuttamista enkä oo koskaan jaksanu ymmärtää tuttujen ja tuntemattomien lässytystä " massuni" ympärillä. Massu on musta erikoinen nimitys, kun ite aattelen että se on iso täyteen tukittu säkki ja mielelläni siitä eroon pääsen. Tietysti aika kultaa muistot ja joskus myöhemmin tätäkin aikaa jaksaa fiilistellä. Päiväkirjaan oon kuitenkin tallentanut tarkasti kaiken ylös, ettei muisti pääse tekemään tepposia.
Lapset on ihania, mutta niiden tekeminen kovin hankalaa. Tiivistettäköön niin. Ei voi postimyynnistä tilata...
Kitty rv 36+6, edelleenkin VASTA näin vähän viikkoja =(
siis laskettuun aikaan! ja eilen illalla oli ekan kerran säännöllisiä ja kivuliaita supistuksia, jotka kyllä lopahti sitten. mutta se antoi uskoa siihen, että kai se sieltä tosiaan ulos aikoo joskus tulla!!! ihanaa, ei malta kyllä enää odottaa..
huomenna ois neuvola, en tiedä, että antaako se enää aikaa neuvolaan ollenkaan, vai odotellaanko nyt vaan. no, se varmasti selviää huomenna. vaikka en pistäis vastaan, vaikka lähettäis tänään synnyttämään. mies oli jo eilen lähdössä, mut mä onneks pidin pääni kylmänä;)
lumista keskiviikkoa kaikille!!
mollis rv 39
eikä minkäänlaista tuntemuksia, että synnytys lähestyy. Paikat on kiinni ja vauveli perätilassa. Terveydenhoitaja kyseli, että onko ollut kipeitä supistuksia. No eipä ole tai en ole tuntenut. Ovat kuulemma menkkamaisia kipuja...niinpä, mistä sitä tietää kun en ole kärsinyt sellaisista koskaan. Täällä ollaan kolmea s:ää harrasteltu, mutta ei oo tuntunut missään.
Neuvolassa oli kaikki hyvin eilen ja seuraavaksi mennään taas Taysiin, laskettuna päivänä. Tietääkö joku käynnistetäänkö perätilassa olevia vauveleita Taysissa? En haluaisi alakautta synnyttää mitään isoa vauvaa.
Pitäisi varmaan laittaa vauvalle sänky valmiiksi. Me ei vaan osata päättää laittaako kehto vai pinnasänky. Mitäs jos tottuu siihen kehdon kiikutteluun eikä suostu sitten nukkuun pinnasängyssä. Me ollaan tälläisiä pähkälijöitä, mutta ei ressata mistään. Kaikki aikanaan. Anopin mielestä sänky ois pitänyt tuoda jo syyskuussa. Se on ihan helisemässä sen takia...ei niinkään mun synnytyksen suhteen, mutta sänky pitää olla valmiina.
Mutta ihanaa kun lumi on maassa ja on valosaa. Taidan mennä ulos ihmettelemään ja kiertämään pienen lenkin.
Onnea kaikille synnyttäneille ja niille kenellä se on pian tiedossa. Määkin tahtosin jo...
Möhköli rv 39+1
...Tai räntää toi lähinnä nyt on, vedeksi taitaa muuttua ja lumi hävitä sen sileän tien...
Kertokaas mulle kommentteja ja mielipiteitä; Mulla kun sperma aiheuttaa kivuliaita supisteluja (ja siihen lisättynä rinnanpäiden puristelu,heh) niin mitä luulette, auttaiskohan se kärvisteleminen aukaisemaan paikkoja ja mahdollisesti synnytys alkas aikaisemmin... Tottakai se on ihan yksilöllistä, mutta mitä mieltä te ootte:) Toisaalta ei jaksas vielä edes haaveilla (sais vauva kasvaa masussa vielä pari viikkoa ainakin!) että ne mitään auttas.. enkä haluais " turhaankaan" kärsiä niistä kipeistä supistuksista... Kuopus syntyi touhuilujen jälkeen, alko supistelut.. mutta sehän voi olla ihan täysin sattumaakin...
Oma olo ok, välillä ilkeesti jomottaa lonkkaan. Vauva myllää välillä ilkeen tuntuisesti, mutta taitaa olla edelleen pää alaspäin. Tuntuu välillä että päätään puskee pissirakon läpi,auts! Välillä on alkanu synnytys käymään mielessä, laskettuun aikaan enää/VIELÄ 5viikkoa... Ensiviikolla alkaa jo MARRASKUU!!
Jaksamisia kaikille, etenkin " turhien" supistusten kanssa kärsiville.. Varmasti alkaa ahdistaa kun mitään ei tapahdu.... Mutta, kyllä se kohta palkitaan=)
SaJuTu 35+0
...taas sama aloitus kuin edellisinä päivinä.
Eilen kävin jumpassa ja heti perään vesijumpassa. Laitoin jumppaan käsi- ja jalkapainot, mikä oli kivaa reeniä, mutta aiheutti vähän käsien puutumista yöllä. Uimahallissa oli eräs kaksosia odottava äiti v 37. Hän ui yli tunnin yhtä mittaa! Uskomattoman hyväkuntoinen mimmi vaikka masussa yli 5 kg. Ensi viikolla käynnistävät synnytyksen kuulema.
Eilen lekuri sanoi, että KYS:ssä on ahdasta - toivottavasti ei joudu synnyttään käytävällä. Tuollanen lausahdus on kyllä ihan omiaan tällaiselle pelkopotilaalle. ONKO KUKAAN MARRASMAMI MENOSSA KYSIIN?
Mietin tuossa, kun seksi maistuu liiankin hyvin (ihana isäntä :) PUSIPUSI )... että miksikähän tuokin intohimon määrä muuttuu lapsen tulon myötä...? Edellisten kohdalla halut vähentyneet olemattomiin, mutta tuolloin ehkä elämäntilannekin exän kanssa ollut vaikeampi. Lisäksi ekan synnytyksessä episiotomiaompeleiden tulehtuminen aiheutti kipua vielä 5 kk synnytyksen jälkeenkin.
On tämä odotus kyllä hieno asia, synnytyskin. Nyt alkaa tulla näitä " maailman ykseys- näin on aina ollut ja näin pitää oleman" -ajatuksia, kuten muidenkin synnytysten jälkeen.
On niin pitkään ollut exän kanssa harmia, että nyt ei enää jaksa kirjoittaa vaikeuksista vaan sitä yrittää löytää kaikkea positiivista päivään. Siksi kai kirjoituksetkin on enempi +sävytteisiä ja toisaalta minähän olen onnellinen tällä hetkellä. Lisäksi porkkanakakku mitä tein on hyvää vaikken osaa leipoakaan.
Lukemisiin!
mä olin ihan samanlainen nega-ajatuksineni edellisten kohdalla. Näköjään asiat voi muuttua, nyt neljännen kohdalla näkeekin monessa asiassa hyvää - tai siten ei enää ees usko palaavansa entisiin mittoihin, realiteetti nääs. Voi olla että iskee synn. jälk. masis ja sit mä kirjoittelen tänne kaikki kirosanat joita osaan...
Voimia ja se, joka turhautui pyörän kumien kanssa niin aattele, miten ihanalle sie olet näyttänyt äheltäessäsi !! Mä olen ihan yhtä ählääjälle näyttäny samassa tilanteessa ja veetutti ja itketti hirveesti ,mäkätin ja huusin isännälle siitä eestä, kunnes rupes naurattaa että kuinka sitä voikaan olla possumunkki, hahhaa... :D
Hymyellään.
Luin pinon läpi ja onneksi muillakin on sellanen masennuksen ja vi****ksen multihuipennus päällä.. eli en ole ainut.. meni tuo yökin niin loistavasti, että... ensinnäkään saanuunuta ku yhden aikaan yöllä, neljältä vessaan ja sen jälkeen ei enää nukuttanu valvoin kasiin ja nukahin (onneks) ja sit heräsin tuossa puol yks... kyllä tuntuu taas niin turhalta tääki päivä.. :P en tiiä ja vali vali vain.. xD
NICKI83: toivotaan sulle et vaavi kääntyis vielä..
Eilen oli neuvvola ja kaikki oli ihan ookoo ne sokerirasituksen tulokset oli ihan normit ja painookaan se 1,5kg:n jälkeen viikkoa kohi oli tullu nyt vaan 500g /vko.. :D sf oli 34cm..
Ihanaa kohta olis jo tuo synnytystapa arviointi.. :) kyllä se aika menee sitten niin kivaa vauhtia..
Ainiin en ole aiemmin kerennyt onnitella kaikkia jotak ovat jo nyyttinsä saanet--> ONNEA! :)
ens lauantaina oliskin jo siskon tytön ristiäiset, seki on jo hurjat 2 vkoa kohta ^.^ ja vastahan se synty.. :) noh niin se aika kulkee...
Pitäis vielä jaksaa tiskata ja vähän siivoilla ku on ihan kauhee kaaos tällä.. huh huh... :/ noh kait se onpi tästä kammettava jo tekemäännkin jotain.. :) Mutta koitetaan kaikki vähän piristyä pikkasen, kohta se on tämä " tuska" ohi.. :)
Hyvää talvisen päivän jatkoa kaikille.. :D
mami & poju 35+4
Kylläpä kivan kelin kehitteli..Tuulee ja pyryttää, ihan kuin talvella!
No onneks on talvirenkaat vihdoin autossakin alla:)
Kävin esikoisen kans jo aamulla lääkärissäkin. Mieletön yskä ja kova kuume. Keuhkoputket vinkuu vaan kun yskänpuuska tulee.No, eipä kuulema tautiin auta muu kuin lepäily ja aika. onneks poika saa yöllä nukuttua jotenkin, kun ollaan nostettu päätä koholle. Nyt pelkään että tuun itekin siihen tautiin, kutittaa niin kurkkua ja yskittääkin vähän.Olispa tosi kiva lähteä kipeenä synnyttämään:(
Yöllä supisteli 40 min ajan säännöllisesti 6 min välein! Mut ei mitään limatulppa oireita tai muutakaan, joten taitavat vaan härnätä mua taas.
Mut johan tuntui jo tukalalta olokin..Tänään onkin se viiminen lääkärineuvola, kunpa paikat olis edes vähän alkanu pehmetä.Että näillä suppareilla olis edes jotain tapahtunu! Vauva liikuskelee kovasti, heittää pyllyän puolelta toiselle ja poraa päällään tuonne kohdunsuulle, ja sehän tuntuu inhalle!
Tosi moni taitaa vauvansa saada jo ens viikon aikana ja viikonloppunakin taitaa syntyä ainakin yksi vauva..Ihanaa!!! Kyllä se taitaa niin kuitenkin kaikista epäilyistä huolimatta olla, että me kaikki saadaan sittenkin ne vauvat ennen joulua!!!
Taidan mennä vähän raivailemaan keittiötä ja laittamaan pyykkikoneen päälle, sittenpähän oliskin sinne lääkäriin lähtö...
Talvista päivää ja hyviä vointeja kaikille!
äitykkä ja poikanen rv 36+1