Onko täällä muita gradun/kandin tekijöitä?
Kommentit (27)
mutta meni läpi. Ihan sama koska opinnot jatkuivat ja satsaan enemmän graduun. Nyt olen graduvaiheessa ja stressi on valtava, en keksi mitään aihetta.
ja ensi viikon aikana on tarkoitus jättää esitarkastukseen. Aika pitkää päivää saan painaa siihen asti, onneksi mies on nyt paljon lapsen kanssa.
Mulle tämä on kyllä ollut aika isotöinen juttu. Aloitin kirjoitustyön viime kesänä, mutta talven pidin taukoa, koska suoritin muut opinnot loppuun siinä välillä. Keväällä taas jatkoin tätä ja kesän ajan kirjoitin pari tuntia päivässä. Olisi pitänyt kirjoittaa vähän enemmän kesällä, niin nyt ei tarvitsisi tehdä näin pitkiä päiviä.
Elokuun loppu on ollut mulla se vihonviimeinen tavoite, jolloin viimeistään pitää palauttaa esitarkastukseen.
Sitäpä en tiedä, eipä ole tarvinnut kirjoittaa kolmea sivua pidempiä tekstejä tähän mennessä eikä pahemmin kirjojakaan lukea. Harvemmin olen edes tenttikirjoja vilkaissut. Tänäkin vuonna on ollut vain yksi kurssi jolla piti jotakin kirjoittaa, ja siinäkin tein kolmisen sivua ja osa oli melko suoraa käännöstä englanninkielisestä artikkelista (ihan kurssin opettajan ohjeilla tein tehtävän).
--
Aikaisemmissa opinnoissa sama homma, en muista että juuri millään kurssilla olisi joutunut kirjoittamaan, saati sitten asiatekstiä. Joillakin kursseilla piti kirjoittaa oppimispäiväkirjaa, mutta niihin sai kirjoittaa mitä päähän pälkähti, ei tarvinnut lähteitä tarkistella tms.
Meillä kandissa vaadittiin pikkasen enemmän kuin vanhan tutkimuksen referaattia. Vaikka kaikki tietävät, ettei kandissa saati gradussa ratkaista mitään suuria kysymyksiä, oli meidän "yritettävä". 20 sivun kandini on tällä hetkellä laajentumassa graduksi ja totta puhuen uskon, että aiheestani (jopa tarkalla rajauksella) riittäisi pidemmäksi tutkimukseksi. Mutta meillä on aika kunnianhimoiset proffat, jotka kannustavat meitä opiskelijoita suhtautumaan omiin töihimme yhtä kunnianhimoisesti.
Aina joku tippuu, mutta yleensä he ovat tulleet meille tietämättä, mistä yliopistossa opiskelussa on kyse. He ovat yleensä halunneet vain jonkin kivan paperin ja siinä vaiheessa kun sen eteen olisi pitänyt tehdä töitä, ovat he vaihtaneet joko toiseen tiedekuntaan (esim. kauppatieteellinen) tai AMK:iin.
Itse jaksan välillä raskaaksi käyvää graduani, sillä pidän alastani. Uskon myös, että opin tästä "projektista" jotakin sellaista, mistä työelämässä on hyötyä. Minun koulutuksellani todennäköisesti päätyy "siisteihin sisätöihin" työstämään raportteja vuodesta toiseen. Se on itsenäistä työtä, eikä siihen opita kunnollisia taitoja, jos kaikki esseet opiskeluaikana kirjoitetaan parityönä.
T: HuK, kohta FM
tukea kirjoittamiseen. Ei ainakaan itselläni ongelma ole ollut muotoseikat ja kirjoittaminen itsessäänkin on aika helppoa, kunhan tietäisi mitä haluaa sanoa.
Enemmän ongelmia on tuottanut ohjauksen ja vertaistuen puute, pakottaminen kaavoihin (teet työn näin ja tasan tässä aikataulussa), ylipäänsä vain tuki siihen että miten täältä yliopistosta selviäisi pois. Meillä kaikilla kun se ei ole muotoseikoista kiinni. Olen koettanut tuota pienissä blokeissa työstämistä, mutta eipä silläkään tyylillä valmista tule.
Meidän oppiaineessa vaaditaan kandilta todella paljon ja kukaan ei voi tehdä sitä valmiiksi viikossa. Sen tekeminen kestää puoli vuotta, jonka aikana kandi esitetään useaan otteeseen. Ohjaajat ovat vaativia ja jopa kakkosen eteen joutuu tekemään todella paljon töitä :D Kyseessä ei ole mikään viikossa tehtävä läpihuutojuttu.
Ehkä meillä vaaditaan hieman liikaa, mutta toisaalta opin kandin teon aikana todella paljon.
yrittäkää saada ohjausta joko omalta ohjaajalta tai sitten muualta. Kun tekstiä on jo jonkin verran (ei tarvitse olla viimeinen versio), pyytäkää edes jotain muutakin tietäväistä hlöä ohjaajan lisäksi lukemaan sitä, vaikka yksi luku.
Jos esim. joku tyyppi on asiantuntija metodinne suhteen ja ohjaaja ei, voitte ainakin kysyä oisko hällä aikaa. Olisi hyvä, jos useampikin lukisi ja antaisi palautetta. Jos ohjaaja on passiivinen, älkää tyytykö siihen, älkää jääkö yksin!
Graduoppaita on nykyään useita, olisiko niistä jotain apua?
Voitteko lisäksi muodostaa parin muun aineenne graduntekijän kanssa jonkin tsemppiringin?
Sopikaa aina ohjaajan kanssa seuraava dead line!
Se pitäisi aina olla tiedossa! Sopikaa samalla, mitä siihen mennessä pitää olla tehtynä, esim. aineisto koottu tms. Johdanto kirjoitetaan (valmiiksi) viimeisenä.