Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osallistuuko etävanhempi päivähoitomaksuihin? (ov)

Vierailija
06.04.2011 |

Vai lasketaanko elareihin?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osallistu , päivähoitomaksu on pienempi kun on vain yksi maksaja. Ainaskin meillä.

Vierailija
2/25 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elarit ei tule riittämään edes päivähoitomaksuun siis.

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elarit ei tule riittämään edes päivähoitomaksuun siis. Ap.

mutta sopimusasiahan tuokin olis ollut.

Vierailija
4/25 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsilisistä

Vierailija
5/25 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sittenhän sulla itsellä täytyy olla kohtalaiset tulot jos päivähoitomaksu ylittää elareiden määrän.

Vierailija
6/25 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elatusmaksun, jolla sinun tulee kattaa lapsen menoja. Ja täytyyhän sinun osallistua menoihin myös itse? Omista tuloistasi?

Vierailija
7/25 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elarit lasketaan molempien vanhempien tulot/menot huomioiden ja siihen huomioidaan mm. lähivanhemman saama lapsilisä. Päivahoitomaksussa huomioidaan vain lähivanhemman tulot (myös se elatusmaksu), joten onhan se pienempi kuin olisi jos huomioitaisiin molempien tulot.

Vierailija
8/25 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten ole ajatellut, että lasta elätttää KAKSI vanhempaa, ei ainoastaan etävanhempi.

Elarit menee ph-maksuun. Minä maksan asumisen, harrastukset, ruoan, lääkärikäynnit, lääkkeet (lapsella perussairaus), vaatteet jne. Etä tapaa lasta kerran kuussa noin vuorokauden.

Tuloillani selviän juuri ja juuri. Harmittaa lapsen puolesta, kun jää monesta paitsi mihin isällä olisi oikeasti mahdollisuus osallistua.

Ap.

Vierailija
9/25 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vaan tuo tyypillinen lähiäitien mielenhäiriö jonka tyypillisin oire on halu maksattaa KAIKKI lapseen liittyvät menot etäisällä. Ei kai teidän yhteiselämän aikanakaan ollut pelkästään lapsen isän tehtävä kustantaa kaikki?

Vierailija
10/25 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi ap olettaa että eron jälkeen sinulla on yhä käytettävissäsi myös miehesi tulot. Yksin eläminen on kalliimpaa kuin kaksin, se on tosiasia. Sun ei nyt auta kun sopeuttaa menosi ja alkaa etsiä parempipalkkaista työtä.

Vierailija
11/25 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vaan tuo tyypillinen lähiäitien mielenhäiriö jonka tyypillisin oire on halu maksattaa KAIKKI lapseen liittyvät menot etäisällä. Ei kai teidän yhteiselämän aikanakaan ollut pelkästään lapsen isän tehtävä kustantaa kaikki?

Ei kaikki, mutta puolet päivähoitomaksusta, john en itse voi vaikuttaa. No, tilanne korjaantuu reilun vuoden kuluttua, kun lapsi menee kouluun.

Ja itse asiassa yhdessä ollessamme isä kustansi kaiken kartuttaen samalla omaa omaisuuttaan. Isän toiveesta hoidon lasta monta vuotta kotona huonontaen omaa urakehitystäni.

Juu, olen katkerakin exän tempuista. Suurin sääli on oikeasti kuitenkin lapsen puolesta. Lisäksi luopuisin vaikka koko elareista, jos isä tapaisi lastaan enenmmän.

Ap.

Vierailija
12/25 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että miksi etä ei maksaisi osaa päivähoidon aiheuttamista kustannuksista, kun ne ovat kumminkin "pois lapselta" verrattuna kouluikäiseen.

No ehkä voi ajatella, että lapsilisä kattaa osan niistä.

t. Ohis

Vierailija
13/25 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on niin pienet tulot, että täällä pitää itkeä oman lapsesi elättämistä niin ei ne hoitomaksutkaan huimat ole.

Vierailija
14/25 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA lapsen menoja on mm. päivähoitomaksu. Millä ihmeen perusteella elatusmaksun lisäksi pitäisi vielä osallistua erikseen hoitomaksuun?

Vierailija
15/25 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten ole ajatellut, että lasta elätttää KAKSI vanhempaa, ei ainoastaan etävanhempi.

Elarit menee ph-maksuun. Minä maksan asumisen, harrastukset, ruoan, lääkärikäynnit, lääkkeet (lapsella perussairaus), vaatteet jne. Etä tapaa lasta kerran kuussa noin vuorokauden. Tuloillani selviän juuri ja juuri. Harmittaa lapsen puolesta, kun jää monesta paitsi mihin isällä olisi oikeasti mahdollisuus osallistua. Ap.

Ja muista, että sinulle tulee lapsilisä, se ei ole "sinun" tuloasi.

Meitä aikoinaan ohjeistettiin lastenvalvojalla niin, että arvioidaaan lapsen elatukseen menevä summa kuussa (jonka arvioi lastenvalvoja), vähennetään siitä lapsilisä (myös se yh-korotus), loppuosa jaetaan vanhempien kesken suhteutettuna tuloihin.

Vierailija
16/25 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä aikoinaan ohjeistettiin lastenvalvojalla niin, että arvioidaaan lapsen elatukseen menevä summa kuussa (jonka arvioi lastenvalvoja), vähennetään siitä lapsilisä (myös se yh-korotus), loppuosa jaetaan vanhempien kesken suhteutettuna tuloihin.

Paljonko tuo summa mahtaa olla, joka arvioidaan lapsen kuluttavan? Tai miten se lasketaan?

Meilläkin valitettavasti nämä asiat kohta käsittelyssä.

Vierailija
17/25 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei osallistu , päivähoitomaksu on pienempi kun on vain yksi maksaja. Ainaskin meillä.

kyllä mä yksinhuoltajana jouduin maksamaan sen maksimi päivähoitomaksun, eli ihan saman kuin perhe jossa kaksi elättäjää.

Lapsen isä, jolla huomattavasti suuremmat tulot kuin mulla maksoi elatusmaksua, joka kattoi just nippanappa tarhamaksun.

Lapsen elämiseen menevät KAIKKI muut kulut jäi mulle maksettavaks, eli vaatteet, ruuat, harrastukset, vakuutukset, asuminen jne.

Et kyllä naurattaa välillä kun lukee kirjoituksia, joissa sanotaan, että etäisiä "riistetään" elatusmaksuilla.

Kyllä käytännössä meillä ainakin minä olen eron jälkeen maksanut huomattavasti suurempaa summaa lapsen elämisestä kuukausittain kuin lapsen etäisä. Jolla siis lapsesta kuluja elatusmaksun lisäksi peräti 4päivää kuukaudessa.

Vierailija
18/25 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko tuo summa mahtaa olla, joka arvioidaan lapsen kuluttavan? Tai miten se lasketaan?

Meilläkin valitettavasti nämä asiat kohta käsittelyssä.

pane vaikka hakusanoiksi "miten elatusmaksu määräytyy"

Ja lastenvalvoja arvioi ja laskee sen kyllä siinä vaiheessa kun teette sitä elatussopimusta. Menojen ja tulojen mukaan arvioidaan etän tulojen mukainen minimimäärä, mutta jos se etä haluaa maksaa enemmän niin sitten se maksaa.

Vierailija
19/25 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei osallistu , päivähoitomaksu on pienempi kun on vain yksi maksaja. Ainaskin meillä.

kyllä mä yksinhuoltajana jouduin maksamaan sen maksimi päivähoitomaksun, eli ihan saman kuin perhe jossa kaksi elättäjää. Lapsen isä, jolla huomattavasti suuremmat tulot kuin mulla maksoi elatusmaksua, joka kattoi just nippanappa tarhamaksun. Lapsen elämiseen menevät KAIKKI muut kulut jäi mulle maksettavaks, eli vaatteet, ruuat, harrastukset, vakuutukset, asuminen jne. Et kyllä naurattaa välillä kun lukee kirjoituksia, joissa sanotaan, että etäisiä "riistetään" elatusmaksuilla. Kyllä käytännössä meillä ainakin minä olen eron jälkeen maksanut huomattavasti suurempaa summaa lapsen elämisestä kuukausittain kuin lapsen etäisä. Jolla siis lapsesta kuluja elatusmaksun lisäksi peräti 4päivää kuukaudessa.

Vierailija
20/25 |
06.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä jaaraamista siitä että etäisän maksama elari ei riitä kattamaan päivähoitomaksua - EI sen kuulukaan riittää! Vain puoleen siitä. Ja sitten hyvät ex-rouvat haluaisin muistuttaa että nämä ovat sopimusasioita. Itse olette aikanaan nimen sopimukseen laittaneet ts. hyväksyneet elatusmaksun määrän. Lisäksi tulee se yhteistyöhalukkuus. Voin kertoa että sellaisina kuukausina kun lasten tapaaminen on erittäin hankalaa (ex-rouvan temppuilusta johtuen) ei etäisällä ole suurtakaan motivaatiota ylimääräisiin kuluihin osallistumiseen. Vastaavasti silloin kun asiat hoituvat sovitusti ja esim. jatkuvaa puhelinhäiriköintiä (muka asiaa liittyen lapsiin) ei ole, on mielekästä vaikka ostaa lapsille uudet ulkoilupuvut, polkupyörät tai lasketteluvälineet (jotka siis oikeasti ex-rouvan tulisi osin elarien avulla hoitaa) JA ei, en ole katkera, en ollut eron aiheuttaja ja KYLLÄ, vilpittömästi pidän mieheni lapsista ja ex-rouvallekin toivon kaikkea hyvää.