Vauvan kanssa ulkomailla taksissa?
Miten kannattaa tehdä; turvakaukalo mukaan kotimaasta vai matkustaa vauva sylissä taksissa vai miten? Vaikka miten yrittäisi varata keskustahotellin, niin jonkinlainen matka varmaan jokatapauksessa on taivallettava taksilla (esim. kentältä hotlalle). Haluaisimme niin kovasti pitkälle vkonloppureissulle jonnekin Eurooppaan, vauvamme olisi matkan koittaessa 7-8kk ikäinen.
Muitakin matkavinkkejä vayvan kanssa matkustamisesta otetaan kiitollisena vastaan!
Kommentit (55)
Laita vauva rintareppuun kasvot menosuuntaan. Muista laittaa turvavyö kiinni ja vyö menemään siten ettei ole vauvan päällä. Eli jos kolari tulee niin itse nytkähdät vöidän varassa ja vauva on siinä rintarepussa tukevasti, mutta ei puristu kun vyöt menevät sen alta.
En lähtisi itse raahaamaan kaukaloa koneeseen, voi monesti olla kalliskin. Itse olimme Riikassa ja paikanpäällä liikuimme julkisissa ja vauva oli vöillä kiinni vaunuissa.
niin ja vaunuilla ei luulisi olevan väliä, meidän lennoilla saimme mennä kärryillä koneen ovelle asti ja määränpäässä ne odottivat kasattuna kun tultiin koneesta ulos! Ihan isot vaunut oli mukana.
Ja jos ei ole rintareppua, niin kannattaa ostaa huutiksesta baby björni, se on hyväksi havaittu ja helppo kantaa vielä isompaakin vauvaa!
prahassahan taksit ovat tosi pahamaineisia. kaks kertaa on oltu vajaa viikko iellä ja kertaakaan ei oo taksilla menty. lentokentältä pääsee bussilla metrolinjan päähän ja sillä keskustaan. samoin muu liikkuminen siellä onnistuu kaikkein helpoiten julkisilla. lasten kanssa ei oo oltu, joten en oo varma miten hissit ja muut noissa metroissa, eli sen puolesta ottaisin kevyet rattaat nii on helppo kasata ja kantaa tarvittaessa rullaportaissa. mutta siellä on kyllä myös mukulakivikatua joten jos on ihan rimpulat jousettomat matkarattaat nii ei ehkä niitä. pariisissa oltiin vuosi sitten tuon ikäisen kanssa ja julkisilla sielläkin liikuttiin, kertaakaan ei taksilla menty.
http://www.myczechrepublic.com/prague/transportation.html
...mulle lapsi on niin tärkeä, etten ole valmis ottamaan turhaa riskiä.
Kaukalo on laitettu ruumaan...yhdellä reissulla hajosi, mutta lentoyhtiä korvasi uuden hankinnan.
Itse olisin ajatellut laittaa vielä turvavyön siihen päälle, mutta puristaako vauvaa liikaa jos äkkipysäys tulee? Pysyyhän tuo sillä repullakin tiukasti kiinni minun vartalossa jos äkkipysäys tulee. Meillä just tuo BB reppu.
Ja tuosta olen kuullut, että kaukalo hajoaa helposti ruumassa. Saitteko matkavakuutuksesta heti rahat, että pystyitte paikan päällä lomakohteessa ostamaan jo uuden kaukalon..?
AP
prahassahan taksit ovat tosi pahamaineisia. kaks kertaa on oltu vajaa viikko iellä ja kertaakaan ei oo taksilla menty. lentokentältä pääsee bussilla metrolinjan päähän ja sillä keskustaan. samoin muu liikkuminen siellä onnistuu kaikkein helpoiten julkisilla. lasten kanssa ei oo oltu, joten en oo varma miten hissit ja muut noissa metroissa, eli sen puolesta ottaisin kevyet rattaat nii on helppo kasata ja kantaa tarvittaessa rullaportaissa. mutta siellä on kyllä myös mukulakivikatua joten jos on ihan rimpulat jousettomat matkarattaat nii ei ehkä niitä. pariisissa oltiin vuosi sitten tuon ikäisen kanssa ja julkisilla sielläkin liikuttiin, kertaakaan ei taksilla menty. <a href="http://www.myczechrepublic.com/prague/transportation.html" alt="http://www.myczechrepublic.com/prague/transportation.html">http://www.myczechrepublic.com/prague/transportation.html</a>
AP
Itse olen viettänyt Prahassa yhteensä n. 2 kk, en tosin yhteen menoon enkä lasten kanssa. Kuten joku jo sanoikin, siellä tosiaan toimivat nuo julkiset tosi hyvin ja vaikka lentokenttä onkin aika kaukana keskustasta, sinnekin pääsee helposti bussilla. Lisäisin vielä, että muistaakseni siellä on ainakin lähes joka paikassa myös hissit metrotunneleihin ym. ja mukulakivikatuja on tosiaankin paljon, joten ehkä nuo tukevammat rattaat olisivat parempi ratkaisu.. :)
Afrikkaan eikä ikinä ole ollut lapsilla mukana turvakaukaloa, ei edes rattaita. Av-mammat varmaan tekisivät lastensuojeluilmoituksen minusta, hah! Julkisissa ja takseissa lapset kulkevat sylissä, jotta kyytiin mahtuu enemmän. ;)
Vielä lisää kommentteja kaivataan
Bussissa ja metrossahan vauva menee Suomessakin sylissä tai rattaissa.
Monissa maissa liikenne on Suomen liikennettä paljon hurjempaa. En uskaltaisi lasta pitää siellä sylissä sitä vertaa kuin Suomessa (en pidä Suomessakaan koskaan edes poikkeustilanteessa).
Kävellen pääsee kyllä meneen aika hienosti, mutta ei ne nyt kauhean lyhyitä matkoja ole. Mutta jaksaa. Ja lentokentältä keskustaan on lyhyt ajomatka.
Ja tuosta olen kuullut, että kaukalo hajoaa helposti ruumassa. Saitteko matkavakuutuksesta heti rahat, että pystyitte paikan päällä lomakohteessa ostamaan jo uuden kaukalon..?
AP
Eli kaukalo voi näyttää ehjältä, mutta onkin saanut jonkun vaurion ruumassa kuljetettaessa? Että kannattaako sitäkään riskiä ottaa, että rikkoo kaukalonsa lentokoneessa ja kuljettaa sitten vauvaa kaukalossa, joka tosiasiassa ei suojaisikaan kolarissa.
Ja se matka lentokentältä keskustaan oli lyhyt.....
ja ilokseen havaitsi, että tähän on tullut liuta kommentteja! Loistavaa!
Matkasuunnitelmat ovat tällä välin hieman selkiintyneet ja todennäköisimmin suuntaamme Prahaan. Onko jollain kokemusta siellä matkailusta lapsen kanssa? Luin, että kaikki nähtävyydet olisi suunnilleen kävelymatkan päässä toisistaan, eli jos ottaa ytimestä hotellin, niin pääsee ehkä vaunuilemaan kävellen joka paikkaan. Miten lienee sitten lentokenttäkuljetukset..
Tuntuuhan tuo hieman uhkarohkealta ottaa vauva vaan syliin taksissa, mutta jos sitä kaukaloa ei muuten tarvitse kun matkoilla kentältä hotellille ja takaisin, niin en tiedä jaksaako raahata mukana. Meidän kaukalo painaa aina paljon ja 8kk vanha alkaa mennä matkarattaissa kohta muutenkin ilman kaukaloa (luulisin siinä vaiheessa).
Ottaisitteko pienemmät ja kevyemmät matkarattaat, vai lapselle ehkä mukavammat pehmustetummat (+ suuremmat & painavammat) Emmaljungan rattaat kokokumipyörillä reissuun?