Osasitko itse puhua kahden sanan lauseita noin 1½-vuotiaana?
Kommentit (14)
Osasin tuon ikäisenä vain muutaman sanan. Samoin lapsemme.
Parivuotiaana puhuin kunnollisia lauseita. Samoin lapsemme.
kuten lapsenikin.
Kävelemään aloin vasta 1v3kk. Kuten kakarakin.
Kuopukseni käveli 8kuisena ja puhui tuon ikäisenä sellaisa ainakin 5 sanan lauseita. Nyt 2veenä puhuu ihan mitä kaikkea muutkin.
Olin puhelias tenava, mutten tiedä, opinko puhumaan erityisen nopeasti. Esikoiseni puhui 1,5-v. iässä useamman sanan lauseita. Kuopus ei, mihin varmaan vaikutti korvatulehdukset ja liimakorva ja siten huonompi kuulo. Nykyisin ovat varmaan yhtä "lahjakkaita" kielellisesti. Kiva juttu, jos lapsi oppii puhumaan nopeasti, mutta kaikki oppii aikanaan. Samoin valtaosa ihmisistä oppii kävelemäänkin :)
Opin myös kävelemään 11kk ikäisenä. Nämä lukevat vauvakirjassani.
puhuin lauseita 1.5v:nä, lisäksi vanhempieni mukaan vihelsin. Omat lapset ovat kyllä oppineen kaiken myöhempään.
Omia puheitani en muista, mutta yksi lapsistani puhui pitempiäkin lauseita, useampia peräkkäin.
Aika hyvä on puhumaan vieläkin, nyt aikuisena.
Entisestä poikaystävästäni äitinsä kertoi, että ei ollut osannut kunnolla puhua vielä kaksivuotiaana. Minä totesin siihen, että ei tuo oikein tunnu osaavan puhua vieläkään. Hiljainen mies kun oli, ei enää niinkään puhetaidoton tai -kyvytön.
itseasiassa yhtäkään sanaa. Äitini mukaan aloin puhumaan vasta 2-vuotiaana yleensäkään yhtään mitään.
Mutta muistiinpanojeni mukaa poikani sanoi tasan 1,5 vuotiaana jotain tällaista; "äiti ota tää", äiti tuu auttaa, "äiti ei yvä".
On ollut pojaksi keskimääräistä puheliaampi.
Kuulemma pidempiäkin, jos vanhempieni kirjoituksia on uskominen :).
Opin aikaisin kävelemään sekä puhumaan.
mutta mun tyttö osas ja sille ei kaks sanaa piisannut...
Vanhemmillani oli lapsuudessani ilmeisesti parempaakin tekemistä kuin kirjata ylös lastensa kehitysvaiheita minuutin tarkkuudella.
Lopputulos on kuitenkin se, että puheeni nyt aikuisena on erittäin sujuvaa.