Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko totta, että äitiysloman jälkeen saa hyvät veronpalautukset?

Vierailija
05.04.2011 |

Siis kun on ollut niin suuri veroprosentti.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt olet jäämässä äippälomalle lasketaan sun äitiyspäiväraha vuoden -09 verotettujen tulojen mukaan ja nehän voi tietenkin olla ihan eri luokkaa kun mitä nyt olet tienannut. Itse olen juuri jäämässä äippärille ja olen vuonna -09 painanut ihan törkeesti ylitöitä niin päivärahakin on aikas kohtuullisen hyvä =)

Vierailija
2/20 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähintään 5000 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksoi aluksi kovalla veroprosalla, mutta vaihdoin loppuvuodesta kevyempään kun tulojakin oli vähemmän, niin jäi enempi käteen. Ei ollut rahapulaa missään vaiheessa. Palautuksia tuli viitisensataa...

Vierailija
4/20 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on niin pölhö ettei muuta sitä veroprosenttia, niin näin yleensä käy. Eli saa valtiolle antamansa korottoman lainan takaisin.

Jos sitävastoin muuttaa veroprosentin (tai tarkistaa sen verottajalta, ainahan se ei välttämättä laske) niin ei yleenä palautusta eikä mätkyjä vaan saa vaan kuukausittain vähän enemmän käteen.

sille maksetaan parempi korko, mitä normaalilla tilillä makuuttamisesta saisi

Vierailija
5/20 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tulot laskee, kandee ilmoittaa veroviranomaisille, jotta vero olis pienempi. ei se mikää lahjoitus valtiolta sulle ole, vaan sun omaa rahaa minkä olisit voinut saada jo aikaisemmin.

Vierailija
6/20 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh?

kuin mitä palkaa oli, mulla ainakin oli satasen parempi. Et ei sitä vaeroprosenttia oo järkee laskee jos jää töistä äitiyslomalle tai on varmat mätkyt..

Miten äitiyspäiväraha voi olla enemmän kuin palkka?

Mä en tiedä paljon helpompaa laskettavaa kuin tuo "oikea" veroprosentti vaikkapa tilanteessa jossa on ollut tammi- ja helmikuun töissä ja jää loppuvuodeksi äitiyslomalle/vanhempainvapaalle.

Palkkakuitista saa siihen asti maksetun bruton ja ennakonpidätykset ansiotulosta ja Kelan päätöksestä koko sen loppuvuoden tulot bruttona. Syötetään luvut ja valitaan verokortiksi sosiaalietuutta varten oleva kortti ja se on siinä. Jos laskuri on liian hankala, niin sieltä saa puhelimellakin hyvää palvelua.

Jos äitiyslomalainen saa mätkyjä, on se veroprosentti ollut luultavasti ihan pielessä jo valmiiksi ja mätkyjä olisi tullut jokatapauksessa.

Kukin tekee tietenkin ihan miten haluaa, mutta on hassua että niin moni suhtautuu verokortin prosenttiin kuin jostain taivaasta annettuun totuuteen, sen kun voi tarkistaa ja muuttaa vaikka kuinka usein. Itse esim. usein tarkistamme veroprosentin syys-lokakuussa ja maksamme sitten tarvittaessa enemmän vero loppuvuoden jos esim. vuodelle arvioidut vähennykset (asuntolainan korkovähennys) ovat olleet ennakoitua pienemmät tai päinvastaisessa tilanteessa sitten laskemme sitä. Mätkyjä ei ole tullut vuosiin eikä juuri palautustakaan, ehkä joitain satasia.

joten mun päiväraha nousi normaalia palkkaani suuremmaksi.

Vierailija
7/20 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut eiks kela ota pakollisesti sen 20 %? Liittyykö se mihinkään. Työelämässä ollessani veroprosenttini oli 14,5 syystä että siitä pois luettiin lainojen korot. Tämä kuulemma riitti enkä ole sitä nyttenkään äippäloman aikana mihinkään muuttanu. Miten ihminen voi olla näin tyhmä näitten kanss (tarkoitan siis itseäni).

Vierailija
8/20 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun veroprossa nousi äitiysloman alkaessa.

Vierailija
9/20 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä veroasioista yhtikäs mitään mut eiks kela ota pakollisesti sen 20 %? Liittyykö se mihinkään. Työelämässä ollessani veroprosenttini oli 14,5 syystä että siitä pois luettiin lainojen korot. Tämä kuulemma riitti enkä ole sitä nyttenkään äippäloman aikana mihinkään muuttanu. Miten ihminen voi olla näin tyhmä näitten kanss (tarkoitan siis itseäni).

silloin se veroprossa on just se, minkä verotoimisto sulle antaa.

Vierailija
10/20 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut eiks kela ota pakollisesti sen 20 %? Liittyykö se mihinkään. Työelämässä ollessani veroprosenttini oli 14,5 syystä että siitä pois luettiin lainojen korot. Tämä kuulemma riitti enkä ole sitä nyttenkään äippäloman aikana mihinkään muuttanu. Miten ihminen voi olla näin tyhmä näitten kanss (tarkoitan siis itseäni).

Vierailija
11/20 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tavallaan korkeampi kuin palkkatyössä, koska siitä ei makseta eläke-, työttömyys ynnä muita maksuja, jotka palkkatulosta menevät. Näissä kannattaa sen takia olla tarkkana, jos menee prosenttia muuttamaan. Etenkin kannattaa huomioida tuleeko vuoden aikana palkkatuloja vai pelkkiä etuuksia.

Vierailija
12/20 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsinyt muutta veroprosenttia ja niinhän se meni, oma vika. Freelancerin on vaan niin vaikea arvioida ja ennakoida kaikkea.

Vierailija
13/20 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

useimmat joutuvat maksamaan ja se kyllä vie näiltä äideiltä maton alta.

Vierailija
14/20 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä voi yleistää ja jotkut jopa - ajatella! - muuttavat prosentin pienemmäksi etteivät turhaan maksa liikaa veroja. Sitähän ne palautukset oikeasti ovat: omia rahojasi, jotka olet "lainannut" valtiolle kun et ole korjannut veroprosenttiasi.

Vierailija
15/20 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei muuta sitä veroprosenttia, niin näin yleensä käy. Eli saa valtiolle antamansa korottoman lainan takaisin.

Jos sitävastoin muuttaa veroprosentin (tai tarkistaa sen verottajalta, ainahan se ei välttämättä laske) niin ei yleenä palautusta eikä mätkyjä vaan saa vaan kuukausittain vähän enemmän käteen.

Vierailija
16/20 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tiedoksi itse sain juuri 1500 e palautusta, tosin tiedän miten olisin voinnut järjestää tilanteen niin, että en olisi saannut yhtään palaututusta.

Vierailija
17/20 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1200 euroo, mutta en pienentänyt veroprosenttia ku äitiysloma loppui ja jäin hoitovapaalle. Äitiysloma loppui siis viime vuoden heinäkuun alussa. Ennemmin pidän prosentit korkeella ja otan palautukset ku makselen taas mätkyjä :) yhet 1400 euron mätkyt riitti tälle elämälle..

Vierailija
18/20 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin mitä palkaa oli, mulla ainakin oli satasen parempi. Et ei sitä vaeroprosenttia oo järkee laskee jos jää töistä äitiyslomalle tai on varmat mätkyt..

Vierailija
19/20 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää itse tarkistamassa onko se veroprosentti kohdillaan ja jos ei ole niin tilatkaa uusi verokortti. Myös Kelaan voi toimittaa uuden verokortin, muistaakseni tuolta vero.fi lähettävät sen automaattisesti Kelaan jos tahtoo.

Vierailija
20/20 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten äitiyspäiväraha voi olla enemmän kuin palkka?

Mä en tiedä paljon helpompaa laskettavaa kuin tuo "oikea" veroprosentti vaikkapa tilanteessa jossa on ollut tammi- ja helmikuun töissä ja jää loppuvuodeksi äitiyslomalle/vanhempainvapaalle.

Palkkakuitista saa siihen asti maksetun bruton ja ennakonpidätykset ansiotulosta ja Kelan päätöksestä koko sen loppuvuoden tulot bruttona. Syötetään luvut ja valitaan verokortiksi sosiaalietuutta varten oleva kortti ja se on siinä. Jos laskuri on liian hankala, niin sieltä saa puhelimellakin hyvää palvelua.

Jos äitiyslomalainen saa mätkyjä, on se veroprosentti ollut luultavasti ihan pielessä jo valmiiksi ja mätkyjä olisi tullut jokatapauksessa.

Kukin tekee tietenkin ihan miten haluaa, mutta on hassua että niin moni suhtautuu verokortin prosenttiin kuin jostain taivaasta annettuun totuuteen, sen kun voi tarkistaa ja muuttaa vaikka kuinka usein. Itse esim. usein tarkistamme veroprosentin syys-lokakuussa ja maksamme sitten tarvittaessa enemmän vero loppuvuoden jos esim. vuodelle arvioidut vähennykset (asuntolainan korkovähennys) ovat olleet ennakoitua pienemmät tai päinvastaisessa tilanteessa sitten laskemme sitä. Mätkyjä ei ole tullut vuosiin eikä juuri palautustakaan, ehkä joitain satasia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi