Ensimmäisestä neuvolakäynnistä
Tehdäänkö ensimmäisellä neuvolakäynnillä sisätutkimus? Entä kuunnellaanko sydänääniä? Olen n. viikolla 9 nyt ja tällä viikolla menen neuvolaan.
Kommentit (12)
unohtui äskeisestä (sydänäänet ei vielä kuulu noilla viikoilla tavallisella neuvolalaitteella)
ensimmäisellä neuvola käynnillä, mitataan verenpaine, oma painosi, täytetään paperita, otetaan verikokeita, mitataan hb ja sitten vielä käyt pissalla niin että ne voi tarkistaa sokerit, proteiinit pissastasi. Eikä siinä mun muistaakseni muuta tehdä. useimmiten sydänääniä ei haluta edes yrittää löytää koska mahdollisuus että ne ei kuulu on suuri eikä ne halua säikytellä äitiä sen takia.
eli paino ja pituus, kysellään jotain mahdollisista sairauksista, tupakoitko, käytätkö alkoholia tai huumeita, otetaan verikoe.
Sydänääniä ei kuunnella vielä kun ne ei kuulu neuvolan laitteilla.
Varaillaan mahdollisesti aikaa np-ultraan.
Entä tuo sydänäänten kuuntelu? Onko ensimmäinen lääkärikäynti sitten heti alussa? Itseolen odottanut ja synnyttänyt ulkomialla, jossa koko ajan käytiin vain lääkärillä. Siellä sisätutkimus oli heti ensimmäisellä kerralla.
ap
eikä sydänäänetkään vielä kuulu. Jutellaan ja täytellään papereita, mukaan saa jotain "meille tulee vauva" -tyyppisiä lippusia ja lappusia.
Punnitus tehdään ja hemoglobiini mitataan.
Ja varmasti on hieman poikkeuksia eri kunnissa, mutta en voi mitenkään uskoa, että sisätutkimusta tehtäisiin ekalla kerralla. Lääkäri tekee sen sitten aikanaan.
mut mulla esikoisen aikana musitaakseni kuunneltiin vk 13 ja kuopuksen vk 14. Mut sekin vaikutti siihen miten sain neuvola-ajan. Ja molemmista tietysti np-ultra oli jo ollut ennen noita sydänäänien kuuntelua niin tiesin että siellä se sydän sykkii.
Elli milloin suunnilleen saa tietää onko siellä oikeasti ketään?
ap
Tosin se oli vasta raskausviikolla 22 (vai 24). Tosin en tiedä, että onko raskausviikolle 15 tullut myös neuvolakäynti, siitä oli puhetta terkkarin kanssa, että se olisi palaamassa. Taitaa olla kuntakohtaista, mutta tämä oli Helsingissä vuonna 2010. Itse olisin kaivannut enemmän tukea alkuraskauteen. Mutta sullahan ei ole ultraankaan enää pitkä aika, se on ihanaa, kun näkee vauvan ekaa kertaa.
Täytellään lähinnä papereita ja saadaan esitteitä (näin ainakin itsellä, neuvolassa th ei muutenkaan tehnyt sisätutkimuksia, ne vain lääkärikäynneillä)