Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja, miten sait viran?

Vierailija
04.04.2011 |

Oliko sinulla paljon työkokemusta takana?

Olitko ollut samassa koulussa sijaisena tai tuntiopettajana?

Tunsitko rehtorin ennestään?

Kerro myös, oletko töissä pikkupaikkakunnalla vai isossa kaupungissa.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli 5 vuotta, 3 vuotta ko. asteella, 2 "alemmalla asteella". Tulin aivan muualta Suomesta, eli en tuntenut ketään (kuten en myöskään kahteen edelliseen paikkaan, joissa olin 2 ja 3 vuotta, en tosin virassa). Olen töissä pk-seudun kehyskunnassa ja virassa täällä nyt viidettä vuotta.

Vierailija
2/30 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu, rehtori ja työpaikkakunta olivat minulle aivan tuntemattomia. Pätkätöitä oli kertynyt viitisen vuotta, osa muulta kuin opetusalalta. Laitoin hakemuksen ja sain viran, minua ei edes haastateltu, mitä pidän aika kummallisena. Olen töissä 100 kilometrin päässä kasvukeskuksesta pienessä 9000 asukkaan kunnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli 5 vuotta, 3 vuotta ko. asteella, 2 "alemmalla asteella". Tulin aivan muualta Suomesta, eli en tuntenut ketään (kuten en myöskään kahteen edelliseen paikkaan, joissa olin 2 ja 3 vuotta, en tosin virassa). Olen töissä pk-seudun kehyskunnassa ja virassa täällä nyt viidettä vuotta.

Tämän lisäksi tein todella paljon sijaisuuksia opiskeluaikana opiskelupaikkakunnalla ja lähikunnissa/-kaupungeissa. Ikää nyt 35.

Vierailija
4/30 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten se liittyy tähän virka-asiaan?

Vierailija
5/30 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsin aineenopettajan töitä isossa kaupungissa ja sen ympäryskunnissa. Kovin on hiljaista. Tuntuu, että kaikki virat, jotka ovat auki, menevät jollekin, joka on jo ollut siinä koulussa.

Kovin kaukaa en voi lähteä töitä metsästämään. Miehen työt ovat täällä, joten en voi muuttaa töiden perässä.

Tässä vaiheessa sitä on aika epätoivoinen, kun ei voi tehdä muuta kuin lähetellä hakemuksia ja odottaa.

Työkokemusta nyt takana nelisen vuotta, mutta se on kaikki lukiosta, ja lukioissa ei ensi vuodeksi ole auki yhtään mitään. Perusasteella olen tehnyt vain satunnaisia muutaman päivän sijaisuuksia.

ap

Vierailija
6/30 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä ennen lyhyitä sijaisuuksia opiskeluaikana.

Viran sain Tampereelta koulusta, jonka rehtoria en tuntenut ja jossa en ollut ollut sijaisena.

Vierailija
7/30 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sain viran 25-vuotiaana. Työkokemusta oli takana 2,5 vuotta, josta 2 vuotta Norssissa. En ollut koskaan ollut ko. koulussa töissä. En tuntenut rehtoria ennestään. Isossa kaupungissa.

Vierailija
8/30 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

biologian, historian tai uskonnon opettaja?

On nimittäin aika eri asia saada virka em. aineilla kuin vaikka kielillä tai matikalla.

Vierailija
9/30 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ainakin ylituotantoa opettajista. Yhteen virkaan voi olla jopa 100 hakijaa, eikä virkoja ole edes ollut auki kovinkaan paljon viime vuosina. Yliopistosta pukkaa koko ajan uutta opettajaa pihalle, eikä sitä luvattua suurten ikäluokkien aiheuttamaa työvoimapulaa ole tullut. Tuskin tuleekaan. Mutta töitähän voi tehdä ilman virkaakin. Kaikki eivät sitä virkaa tule kuitenkaan saamaan, valitettavasti.

Vierailija
10/30 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ainakin ylituotantoa opettajista. Yhteen virkaan voi olla jopa 100 hakijaa, eikä virkoja ole edes ollut auki kovinkaan paljon viime vuosina. Yliopistosta pukkaa koko ajan uutta opettajaa pihalle, eikä sitä luvattua suurten ikäluokkien aiheuttamaa työvoimapulaa ole tullut. Tuskin tuleekaan. Mutta töitähän voi tehdä ilman virkaakin. Kaikki eivät sitä virkaa tule kuitenkaan saamaan, valitettavasti.

Ja voihan sitä työtä tehdä ilman virkaakin. Niin olen tähänkin asti tehnyt. Mutta joku vakituinen tuntiopettajan pesti kelpaisi mulle kyllä. Tämä jokakeväinen ahdistus rassaa. =(

ap

Vierailija
11/30 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samasta koulusta, jossa oli tuntiopena ensin. Mutta sen tuntiopen paikan sain just valmistuneena ihan tuikituntemattomasta kunnasta ja reksiltä. Kyttää siis kaikkia sijaisuuksia, lyhyitäkin ja tee itsesi tutuksi. Sitä kautta saat jalan ovenväliin. Hissan maikoilla on ainakin kauhean hankala työllistyä. Kun jäin äippälomalle, sijaisuuttani haki 70 pätevää. Erotu siinä sitten edes sen verran, että pääset haastatteluun.

Vierailija
12/30 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman kymmenen kilometriä entiseltä kotipaikkakunnalta. En tuntenut ketään ennestään, hommaa oli tehnyt muutaman vuoden yksi pätevä opettaja. Hain ja tulin valituksi, 8 kk työkokemuksella. Parhaan suosittelun antoi silloinen esimieheni, joka kehui "parhaaksi mitä mulla on täällä". Valinnan tehnyt rehtori ja koulutoimenjohtaja eivät olleet tykänneet siitä tyypistä, joka hommaa teki ennen minua.

Vierailija
13/30 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosi valmistumisen jälkeen, kokemusta yks ainut vuosi alakoulusta ja sain viran yläkoulusta (opetusaine englanti). En tuntenut ketään koulusta entuudestaan, mutta olin saman kunnan eri koulussa sen yhden vuoden opena. Ja paikka ei ole lähellä yliopistokaupunkeja eli kilpailu paikoista ei ole järin kova.

Vierailija
14/30 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain viran 8,5 vuotta valmistumisesta. Oppilaitos oli minulle täysin tuntematon ennestään ja muutimme sen myötä täysin eri puolelle Suomea, etelästä pohjoiseen.

Paikkakunta oli ennestään pintapuolisesti tuttu, mutta vain kesälomilta: miehen kotipaikka on kyseessä. Pieni, alle 10000 asukkaan kaupunki vajaat 100 kilsaa alueen kasvukeskuksesta.

Vierailija
15/30 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuoden määräaikaisena ja nyt kolmatta vuotta virassa. Kannattaa panostaa kahteen asiaan:

- muista hymyillä ja olla positiivinen erityisesti rehtorin suuntaan. Opettajat, erityisesti iäkkäämmät ja pidempään olleet, ovat usein negaiivisia ja rehtoreita ärsyttää.

- jos mahdollista, kehu rehtoria törkeästi päin näköä. Esim. kehityskeskustelussa mainitse, kuinka koet työn hyväksi ja johdon tuen jne.

Eli positiivista nuoleskelua.

Vierailija
16/30 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa. Olen englannin opettaja ja pääsin nyt opiskelemaan luokanopettajan monimuotoiset. Olen tehnyt sijaisuuksia myös alakouluissa ja sen myötä olen todennut, että haluaisin ennemmin toimia luokan- kuin aineenopettajana.

Olen todella innostunut ja opiskelen samalla myös alkuopettajan sivuaineopinnot. Lisäksi Turun ja Helsingin yliopistot järjestää ilmaisia matematiikan opettamiseen liittyviä koulutuskokonaisuuksia verkossa, suoritan myös niitä. Uskon, että töitä löytyy, kun on useampia vahvuusalueita.

Vierailija
17/30 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein opiskeluaikana aika paljon sijaisuuksia kyseisessä kunnassa, mutta en siinä koulussa, jossa olen nyt töissä. Ennen nykyiseen virkaan valituksi tulemistani kävin pari vuotta töissä sijaisena toisessa kunnassa. Rehtoria en tuntenut ennestään, enkä myöskään ketään lopullisen valintapäätöksen tehneestä koulutuslautakunnasta.

Vierailija
18/30 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kiinnostaa. Olen englannin opettaja ja pääsin nyt opiskelemaan luokanopettajan monimuotoiset. Olen tehnyt sijaisuuksia myös alakouluissa ja sen myötä olen todennut, että haluaisin ennemmin toimia luokan- kuin aineenopettajana.

Olen todella innostunut ja opiskelen samalla myös alkuopettajan sivuaineopinnot. Lisäksi Turun ja Helsingin yliopistot järjestää ilmaisia matematiikan opettamiseen liittyviä koulutuskokonaisuuksia verkossa, suoritan myös niitä. Uskon, että töitä löytyy, kun on useampia vahvuusalueita.

Hienoa, että sinulta uskoa vielä löytyy. Itse olen tehnyt pätkää ja silppua 15 vuotta. Nyt viimein ymmärsin, että mitään pysyvämpää en tule saamaan ja vaihdoin alaa kokonaan, hyvin työllistävälle alalle.

T: Aineenopettaja

Vierailija
19/30 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokemusta oli viisi vuotta, En tuntenut koulua, rehtoria enkä ketään koulun henkilökunnasta. Kyseessä Helsinki.

Vierailija
20/30 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan rekrytoijasta eli käytännössä rehtorista kiinni. Jotkut haluaa väen vängällä tutun, jos sellainen on tarjolla (siis sijaisuuksia tehneen), mutta jotkut on avoimin mielin ja valitsee oikeasti mielestään sopivimman mahdollisen. Enkä tarkoita sitä, etteikö se sijaisuuksia tehnyt voisi olla sopivin, varmasti voi.

Itse olen saanut kaksi virkaa. Kahta muuta olen urani aikana hakenut ja niissä tullut palkintopallisijalle. Molemmissa tapauksissa virka meni talon sisälle. Nämä virat taas sain ilman mitään kontakteja kyseiseen kouluun, omilla meriiteillä ja haastattelulla. Molemmat yhden aineen lukion virkoja (haluttuja paikkoja) ja hakijoita oli molempiin satakunta. Työkokemusta olin hankkinut ennen ensimmäistä virkaani tuntiopettajana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi