Lapsen kaverilla on 7 sisarusta. Synttäreitä ei pidetä, koska
lapsia on niin monta, 8v tiputetaan koulun pihalle 2h ennen koulun alkua, koska sisaruksia viedään silloin kerhoon, lapsi palloilee kavereilla illat eikä kukaan kysele perään jne. Kuulostaako tällainen fiksulta?
Kommentit (44)
Mun yhellä tutulla ( kai sitä voi kaveriksikin sanoa ), on 15 sisarusta ja ne ovat pitäneet jokaiselle synttärit. Vanhin heistä muistaakseni jotain yli 20 ja nuorin n. 3 :) Ei kuulosta ollenkaan fiksulta, siis tuo kirjoittamasi
[quote author="Vierailija" time="04.04.2011 klo 19:04"]
lapsia on niin monta, 8v tiputetaan koulun pihalle 2h ennen koulun alkua, koska sisaruksia viedään silloin kerhoon, lapsi palloilee kavereilla illat eikä kukaan kysele perään jne. Kuulostaako tällainen fiksulta?
[/quote]
Minun lapsillani on 10 sisarusta ja jokainen lapsi on pitänyt teemasynttärit 12-vuotiaaksi asti ja sen jälkeen juhlistanut niitä pienemmin esim. leffassa tai keilaamassa kavereidensa kanssa. Kouluun nuo ovat kulkeneet itse.
Nehän menee ihan rutiinilla, ei ole suurikaan vaiva mutta lapselle suuri ilo. Meillä synttärit on ihan "perussynttärit" yleensä, eli kakut, karkit sipsit yms tarjotaan kotona, ja lapset sit keksivät kaikenlaisia leikkejä. Kaikki ovat aina tykänneet tai ainakaan kukaan ei ole koskaan valittanut.
t. äiti X 9
[quote author="Vierailija" time="04.04.2011 klo 20:11"]
miten sulta onnistuis järkätä kahdeksat synttärit joka vuosi. Siis tietty ensin sukulaisille ja sit vielä kavereille :D
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2011 klo 23:46"]
Koulu alkaa AINA 10.15? Missä?
[/quote]
Ehkä nyt ei ihan aina, mutta meillä ainakin ekaluokkalaiset menevät kolme kertaa viikossa kymmeneksi. Tämä aikataulu aiheuttaa harmaita hiuksia monelle, koska yleensä perheet ovat järjestäneet iltapäivähoidon koulun aloittavalle, ja aamuhoito on monesti hankalampi järjestää.
Tässä laskeskelin, että olen yhdet synttärit viettänyt kavereiden kanssa ja se tarkoitti kahden kaverin tulemista kylään. En koe saaneeni traumoja lapsuudesta ja nuoruudesta.
Maaseudulla on aika tavallista että koulujen alkamisajat on outoja, tämä mm. koulukuljetusten ketjuttamisen vuoksi.
Mun lapsella koulu alkaa joko 8.45 tai 9.45.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2011 klo 19:04"]
[/quote]
synttärijuhlat ei ole elämän perusedellytys, joten ei niinkauheaa ettei vietetä. ymmärrettävääkin, juhlia olisi liki jatkuvasti, kuka sitä jaksasi ?
mut tota muuta tekee moni muukin , vaikka olis vaan kasi lasta.
esim naapurimme, 8v laitetaan ulos aamulla ennen koulun alkua, itse sit soitelee ovikelloja kelle pääsis, ja jos ei pääse on koulun pihalla :8 sama iltapäivisin...
kukaan ei perään kysele, kouln jälkeen voi olla vaikka meillä ilta kahdeksaan sti, eikä kukaan välillä kysele :(
niin ja normaali perhe on...
Minusta ap:n ihmettely on ihan aiheellista. Eihän siinä ole mitään outoa, etteivät vietä synttäreitä, mutta jos perusteluna pidetään lapsilukua, niin silloinhan niitä lapsia on hankittu toisten kustannuksella. Veikkaan, etteivät lapset harrasta tai muutenkaan saa toteuttaa itseään, kun vanhemmat eivät ole miettineet niitä taloudellisia resursseja tai voimavaroja noin ylipäätään kohdilleen.
Ison perheen perustamisessa pitäisi aina miettiä jotain muutakin kuin "mä vaan haluun"-perustelua. Kaiken ei tarvitse olla uutta eikä lasten tarvitse harrastaa kalliita harrastuksia mutta on hyvä miettiä, mistä kaikesta on luovuttava, jotta niitä lapsia on paljon, ja kuka sen laskun viime kädessä maksaa. Voi olla koululaiselle kova paikka, jos joutuu pitämään sisaruksensa vanhoja vaatteita ja joutuu lopettamaan vaikka jalkapallon, kun perheeseen syntyi taas uusi sisarus. Vaikka täälläkin aina mainostetaan, että lapsille riittää se tavallinen arki, niin jossain vaiheessa on mietittävä, miltä siitä lapsesta se tavallinen arki tuntuu. On niin erilaisia tavallisia arkeja. Jonkun arkeen kuuluvat harrastukset, toiset matkustavat lähes joka viikonloppu, jollakulla on kalliit vaatteet jne. Jos lapsen arkeen ei kuulu muuta kuin pienempien hoitamista ja kirpputoreilla koluamista, voidaan puhua vanhempien tekemistä vääristä valinnoista.
Isojen perheiden kustannukset kalahtavat aina sisarusten nilkkaan. Sitäkin voisi vähän miettiä.
Ap:n tietojen perusteella en vielä olisi valtavan huolissani.
No se ettei vietä synttäreitä ei ole huolta aiheuttavaa, mutta tuo, että jätetään kaksi tuntia ennen koulun alkua koulun pihalle on huolestuttavaa.
Täällä asuu monia lesta perheitä ja lapsienikin luokilla niitä on paljon.Useassa perheessä nämä lapset saavat pitää kaverisynttärit 10-vuotiaana ja 15-vuotiaana.Yhdessä poikani luokkakaverin perheessä vietetään kaverisynttärit joka vuosi ja poikani myös kutsun aina saa.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2011 klo 19:16"]
mainita lasten lukumäärä ja yrittää taas kerran leimata suurperheet. Ei kuules kaikilla ainokaisillakaan juhlita synttäreitä tai sitten kiikutetaan vieraat jonnekin hoplopiin, kun vanhemmat ei jaksa järkätä kotipippaloita. Tässä korttelissa ne kyläluutat on enemmänkin niitä ainokaisia, joilla ei aika kulu kotona yksin. Että semmoista, tukehdu ennakkoluuloihis.
[/quote]
Ikävä kyllä tunnen resupekkalapsia vain sellaisista peheistä, joissa on tenavia kuin siittiöitä spermassa.
Olisi varmaan parempi että ette olisi sitä lisääntymistä aloittaneetkaan:D Ajatusmaailma vähän lapsekkaalla tasolla, aikuistu ensin:D
[quote author="Vierailija" time="04.04.2011 klo 20:11"]
ei voi viettää omia synttäreitä kavereiden kanssa. Onneksi ei ole moisia ongelmia, on osattu lopettaa lisääntyminen ajoissa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 12:21"]
Kaiken ei tarvitse olla uutta eikä lasten tarvitse harrastaa kalliita harrastuksia mutta on hyvä miettiä, mistä kaikesta on luovuttava, jotta niitä lapsia on paljon, ja kuka sen laskun viime kädessä maksaa. Voi olla koululaiselle kova paikka, jos joutuu pitämään sisaruksensa vanhoja vaatteita ja joutuu lopettamaan vaikka jalkapallon, kun perheeseen syntyi taas uusi sisarus. Vaikka täälläkin aina mainostetaan, että lapsille riittää se tavallinen arki, niin jossain vaiheessa on mietittävä, miltä siitä lapsesta se tavallinen arki tuntuu. On niin erilaisia tavallisia arkeja. Jonkun arkeen kuuluvat harrastukset, toiset matkustavat lähes joka viikonloppu, jollakulla on kalliit vaatteet jne. Jos lapsen arkeen ei kuulu muuta kuin pienempien hoitamista ja kirpputoreilla koluamista, voidaan puhua vanhempien tekemistä vääristä valinnoista.
Isojen perheiden kustannukset kalahtavat aina sisarusten nilkkaan. Sitäkin voisi vähän miettiä.
[/quote]
Komppaan! Erittäin hyvin sanottu.
Itselläni ei ole kokemusta suurperheistä - ei lapsena eikä vanhempana - mutta sanoohan sen nyt ihan maalaisjärkikin, että jos resursseja on rajallinen määrä X niin pakostakin ne jakaantuvat sitä pienempiin osiin mitä useamman kesken ne jaetaan. Harvat suurperheelliset ovat miljonäärejä, eikä kultareunaisella American Expressilläkään pysty ostamaan enemmän tunteja vuorokauteen.
Minulla on kaksi lapsuudenystävää, jotka olivat molemmat nelilapsisten perheiden vanhimpia sisaruksia. Heidän kokemustensa perusteella tuo ylläoleva teksti kuulostaa erittäin tutulta - erityisesti pienempien jatkuva hoitaminen kun äiti oli ymmärrettävästi väsynyt, ja rakkaiden harrastusten lopettaminen kun ei ollut varaa kustantaa kaikille tasapuolisesti. Ja nelilapsinen normaali keskiluokkainen perhe omakotitaloineen ei edes ole mitenkään erityisen iso.
Meillä myös ei tyttö halua enää synttäreitä, kun yksi kiusaaja pilasi ne.Ja kamalaa, meillä on vain yksi lapsi.
Jotkut koulut järjestävät aamupäiväkerhoa niille lapsille, joiden koulu alkaa myöhemmin. Mikähän ongelma ap.n mielestä näillä kaikilla perheillä on, jotka vie tokaluokkalaisen aamupäiväkerhoon, ettei sniiden tarvitse olla yksin kotona.
Minusta ap on ällöttävä naapurikyttääjä ja ihmisistä pahanpuhuja.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2011 klo 20:32"]
pitää synttäreitä, oli lapsia vasta yksi tai enemmän. Vain tytön halutessa paljon, olen järjestänyt ja viimeiset meni niin kurjasti yhden vieraan takia, että jatkossa on kyllä kivat synttärit vain parin kaverin kanssa
[/quote]
Ainakin Raisiossa koulu voi alkaa 10.20 kolmenakin päivänä viikossa.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2011 klo 20:12"]
mitään kaverisynttäreitä juhlittu ja ihan kunnon täyspäinen ihminen mustakin tuli :D mä en ole koskaan viettänyt mitään kaverisynttäreitä!
[/quote]
No mä olen 34v ja olen kyllä viettänyt kaverisynttäreitä lapsuudessani. Ja meillä, isossa kaupungissa, se oli kyllä yleinen käytäntö. Missä sinä sitten lienet asunutkaan?
lopetetaan tän naapurikyttääjän ketjuun kommentoiminen. Jos ongelmat on tuota luokka että miksei naapurin Tiivi-Taavi saa Hop Lop synttäreitä, niin voi voi. Pienet on sun ongelmas.
mutta ihan perheen kesken. Vai eikö sellaisiakaan? Itse en ole pitänyt ainoitakaan "kaverisynttäreitä".
pitää synttäreitä, oli lapsia vasta yksi tai enemmän. Vain tytön halutessa paljon, olen järjestänyt ja viimeiset meni niin kurjasti yhden vieraan takia, että jatkossa on kyllä kivat synttärit vain parin kaverin kanssa