hormonikierukasta kokemuksia??
mulle laitettiin 2vko sitten kierukka ja nyt on vieläkin ala vatta kipeenä.. oikealta puolelta. ja vuotoa tulee, ei verta, vaan jotakin ruskeaa limaa. onko normaalia? miten kauan kipu jatkuu? vai oiskohan kierukka mennyt väärään paikkaan.. niitä kuulemma tapahtuu paljon. huoh.
Kommentit (15)
laitto mulle suunnitteilla myös...
toivottavasti menee pian kivut ohi.
laitettu noin 4 viikkoa sitten. Ei ole ollut minkäänlaisia kipuja. Muutamana päivänä hieman ruskeaa vuotoa. Nyt minua mietityttää että mistä tiedän onko kierukka tosiaan siellä??? Mitään lankoja ei tunnu. Pitääkö kierukan paikka tarkistaa joskus? Minulle ei lääkäri puhunut mitään tarkistuksesta. :(
Itsellä tuli vuotoa joku 2kk ja sitten loppui kaikki maailman vuodot kokonaan. Välillä koin vasemmalla puolella kovaa kipua, mutta ultrassa todettiin joku keltareuhaspallura-systeemi, joka voi munasarjan seutuvilla aiheuttaa kipua joka säteilee sitten muuallekkin.
Olen ollut erittäin tyytyväinen kyseiseen kierukkaan, enkä voisi kuvitella käyttäväni enään mitään muuta "kuukautisvuotojen ja kipujen" ehkäisijää.
Siis lääkäri jättää ne narut n. 3cm pituisiksi, eikä niitä välttämättä tunnu. Ne narut saattaa vetäytyä kohtuun, mutta sekään ei sitten vaikuta kierukaa poistettaessa. Sillä lääkäreillä on sellainen laite jolla ne sen kierukan saa vetäistyä ulos, oli narut näkysissä tai ei.
Eikä se poisotto tunnu miltään. Ainoastaan sain paikallisen antibiottikuurin varmuuden vuoksi, että ei poistosta seuraa mitään tulehduksia.
Itsellä tuli vuotoa joku 2kk ja sitten loppui kaikki maailman vuodot kokonaan. Välillä koin vasemmalla puolella kovaa kipua, mutta ultrassa todettiin joku keltareuhaspallura-systeemi, joka voi munasarjan seutuvilla aiheuttaa kipua joka säteilee sitten muuallekkin.
Olen ollut erittäin tyytyväinen kyseiseen kierukkaan, enkä voisi kuvitella käyttäväni enään mitään muuta "kuukautisvuotojen ja kipujen" ehkäisijää.
no mulla oli mirena vuoden ja koko vuoden oli vuotoa joka helekutin päivä.laitettiin hillitsemään runsaita kuukautisia ja katinpaskat se mitään hillitsi.lisäsi vaan.
kipuja oli myös päivittäin mutta eivät ehkiksessä suostuneet kierukkaa poistamaan kun voi voi kun se on ollut vasta niiiiin vähän aikaa että kyllä se siitä tasaantuu.
Vuoden päästä kierukan asetuksesta VAADIN poistoa ja poistossa mukana ollut hoitaja totesi vaan että voi sun mies parkaa.mielestäni miehen seksinpuute on pientä verrattuna siihen mitä itse koin. :(
T:ei ikinä enää kierukkaa.
Mulla on nyt ollut mirena 2kk. Eka kuukausi oli suht ok, tokan kuukauden aikana oli viikon vuodoton jakso. Saa nähdä miten tästä eteenpäin. Olen kyllä psyykannyt itseni 6kk vuotoon, sen kauempaa en kyllä kokeile. Mulle mirena laitettiin karmeitten menkkojen takia ja onhan tää vuoto nyt silti vähäisempää (vaikka melkein jatkuvaa onkin) kuin normi menkoissa. Normi menkoissa kuukautiskuppia saa tyhjentää öisinkin pari kertaa, nyt siteeseen tulee päivittäin jotain eli määrät on ihan eri planeetalta, onneksi!
no mulla oli mirena vuoden ja koko vuoden oli vuotoa joka helekutin päivä.laitettiin hillitsemään runsaita kuukautisia ja katinpaskat se mitään hillitsi.lisäsi vaan.kipuja oli myös päivittäin mutta eivät ehkiksessä suostuneet kierukkaa poistamaan kun voi voi kun se on ollut vasta niiiiin vähän aikaa että kyllä se siitä tasaantuu.
Vuoden päästä kierukan asetuksesta VAADIN poistoa ja poistossa mukana ollut hoitaja totesi vaan että voi sun mies parkaa.mielestäni miehen seksinpuute on pientä verrattuna siihen mitä itse koin. :(
T:ei ikinä enää kierukkaa.
Mulla oli kohtuu runsasta vuotoa 3 kk. Senkään jälkeen ei kuukautiset loppuneet niissä ei vain ollut mitään säännöllisyyttä. Kierronpituus oli mitä tahansa 2-8 viikon väliltä ja kuukautiset todella runsaat, pitkät ja kivuliaat.
Lisäksi tuli todella kovaa turvotusta varsinkin jalkoihin. Viimeisen puolen vuoden aikana en voinut käyttää housuja kun en löytänyt yksiäkään jotka olisivat menneet pohkeista! Lääkärin mukaan turvotus ei mitenkään voinut johtua kierukasta, mutta jotenkin kummasti se vaan hävisi kun kierukasta hankkiuduin eroon.
Tutuista jotka ovat kokeilleet 10 hormonikierukka ei ole sopinut ja vain yhdelle se on ollut hyvä. Ihmettelenkin että millä ns. viralliset lähteet on lahjottu kun sivuvaikutuksia ei muka ole.
uusittiin hormoonikierukka pari viikkoa sitten. Sellasta rusehtavaa vuotoa on tullut, niukkaaa tosin. Vanhan kierukan poisto vähän mietitytti kun terkkari ja tk-lääkäri sanoi ettei kierukka ollut olleskaan näkösällä. Ja pelottelivat että saan ehkä lähetteen sairaalaan kierukan poistoon elleivät onnistu sitä pois saamaan. Mua hirvitti ajatus sellasesta epävarman kuuluisesta rönkkimisestä ja tilasin ajan gynelle. Joka saikin vanhan kierukan ulos ihan tosi näppärästi. Mulla nyt kolmatta kertaa laitettiin hormoonikierukka ja tosi tyytyväinen olen ollut - on vaivatonta eikä mitään suurempia probleemoita ole ollut.=)
Mulla oli ennen tosi runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Ekan hormonikierukan laiton jälkeen oli muutaman viikon ajan kipuja ja vuoto lakkasi tosi pian laiton jälkeen. Kuukausittain tuli vain sen verran, että tiesi sen ajan olevan. Nyt on toinen hormonikierukka ollut käytössä pari vuotta ja vuoto sekä kivut on loppuuneet lähes kokonaan. En luopuisi mistään hinnasta. Vaihto-operaatio vaan pelottaa, poisto sattui itselläni todella paljon.
Itsellä kipu, vihlonta ja turvotus kesti kolmisen viikkoa, sitten alkoi helpottaa. Lääkärin mukaan voi mennä pari kuukauttakin, kun keho sopeutuu.
Tsemppiä vaan.
Minulla ollut hormonikierukka n 20v (4 kierukkaa). Kolme vuotta sitten vaihdettiin uuteen ja jälkitarkastuksen jälkeen tuli kohtutulehdus (aiheuttiko papa koe?), jolloin kierukka jouduttiin poistamaan. Tulehdus ilmeni jatkuvana tiputteluvuotona ja kirvelynä. Puolitoista vuotta sitten (kaikkien hoitojen ja puhtaan papan jälkeen) uusi kierukka. Alussa oli 8 kk jatkuvaa tiputtelua (mitä edellisillä kierukoilla ei ollut lainkaan). Sitten viimein kuukautiset jäi pois, kunnes viime viikolla tuli yhtenä päivänä pieni liraus ja tällä viikolla alkoi ruskea tiputtelu. Kävin lääkärillä. Määräsi lääkkeet emätintulehdukseen sekä otti papa näytteen. Nyt kauhulla odottelen tuloksia. Taasko on poistettava kierukka ja keinoteltava pillereillä kunnes saan uuden kierukan paikalleen. Pirunmoista epäonnea, kierukka siis kolmen vuoden aikan vaihdettu kahdesti! Tuleeko nyt kolmas kerta? Onkohan toi ruskea tiputteluvuoto normaalia vai viittaako se tosiaan emätintulehdukseen kun muita oireita ei kuitenkaan ole.
on ollut kierukka reilun vuoden. Vuotoa laiton jälkeen oli viikko, sn jälkeen ei mitään! Joskus harvoin juilii vähän alavatsaa jommalta kummalta puolelta mutta se on tosiaan ei edes joka kk vaan harvemmin. Mulle ihan täydellinen kapistus.
jomottelua ja vihlontaa (toispuoleista) jonkun kuukauden verran laitosta. Kuukautiset loppuivat oikeastaan kokonaan, ihan joskus pyyhkiessä saattaa tulla viiru vessapaperiin ja joskus yhdyntää seuraavana päivänä vähän rusehtavaa vuotoa. En siis ole tarvinnut siteitä tai muutakaan käyttää nyt vuoteen, jee!
Ainoa huono puoli on, että limakalvot ovat kuivuneet viime aikoina ja epäilen syyksi kierukkaa (hormonaalinen vaikutus)... Juuri kävin apteekissa hakemassa erilaisia intiimialueen pesuaineita ja rasvoja. Syön myös kuurin Omega7 kapseleita, niiden kuulemma pitäisi auttaa limakalvoihin.
vuotaa välillä rusehtavaa nestettä, gynen mielestä kuuluu asiaan. Minulla oli parisen viikkoa kipeä alamaha, sitten helpotti.
Jos kipu ei lopu, soita gynelle.