Miltä munakoiso maistuu? Mitä makua muistuttaa lähinnä?
Kommentit (28)
Suomalaisissa ravintoloissa olen saanut ihan hirveän makuisia annoksia. Se täytyy itkettää hyvin, muuten ei onnistu.
siitäkään huolimatta ei se kummoista ole. Moussaka menee toki alas.
Jos elämänsä elää ilman munakoisoa ei ole kokenut suurta menetystä, parempaa ruokaa on tarjolla.
Et siis osaa valmistaa sitä oikein? Niin, että sitä kehtaisi tarjota asiakkaille?
Se, että et itse siitä pidä, on eri asia.
kesäkurpitsalta ja tuntuu lötköltä tatilta (niinkuin joku vertasi) suussa.
on varmaan töissä abc-huoltoasemalla.
Munakoiso on ihan parasta, ja lötköä mössöä siitä saa osaamaton laittaja.
Maailman parhaita reseptejä, munakoisosta tietenkin ;-)
vain minä pidän munakoisosta.
Ja myös minä vertaisin sitä lähinnä kesäkurpitsaan. Erityisesti pidän kesäkurpitsan mustanpuhuvasta väristä :)
mutta munakoiso on ihan lemppareitani. Lapset vaan ei tykkää, joten en kovin usein laita.
Pannulla paistaminen muuten onnistuu hyvin niin, että viipaleet sivelee öljyllä ja paistaa parilapannussa (tai tietty tavallinenkin paistinpannu käy, mutta parilalla tulee kivat raidat :). Jos laittaa öjyn ensin pannuun ja munakoisot perään, ne todella imaisee kaiken öljyn itseensä.
olen miettinyt tätä eilisestä lähtien, kun avauksen näin :)
Munakoison maku on pehmeä, hieman makea ja ihan ihan vähän kitkerä. Sitä on rakenteeltaan ja maultaan verrata mihinkään muuhun; kesäkurpitsan rakenne ja maku on erilainen, muistuttaa muita kurpitsoja tai kurkkua ja maku on hento. Vaikka munakoiso on lempeänmakuinen se kestää "kovaa" maustamista ja muita aineksia hyvin, ei "katoa tapettiin" (kts esim ratatouille, moussaka, munakoisoparmesaanipaistos).
Mä aloitan yleensä hikoiluttamalla, eli ripottelen viipaleille suolaa, annan olla parisenkymmentä minuuttia ja pyyhin sitten suolan ja viipaleiden pinnalle nouseen nesteen pois. Hikoiluttaminen poistaa munakoison kitkeryyden. Se ei myöskään ime niin paljon öljyä paistettaessa.
Googlaa baba ghanoush - ihana munakoisotahna leivän päälle, dipiksi, pitaleipiin ... Vaikka muut ainekset ovat samat kuin hummuksessa (tahini, valkosipuli, öljy, sitruuna), maku on hienostuneempi. Meillä hummus on arki- ja baba ghanoush juhlaruokaa :)
Pehmeältä, täyteläiseltä. En nyt osaa nimetä lähintä makua... Kesäkurpitsa on liian mieto vertailukohta.
Mä en sitä ainakaan enää mihinkään laita.. Ihan löllöä munaa.
syöneet hyviä munakoisoruokia. Lähi-idän keittiön makuja esim.!
ja koostumuksesta mieleen kesäkurpitsa, mutta ei sekään aivan lähellä ole.
on kaksi kasvista, joita he EIVÄT syö. Siis vain kaksi. Toinen on kesäkurpitsa ja toinen munakoiso. Kai niillä siis jotain yhteistä on.
oli munakoisosta valmistettu moussaka. Vain stifado voitti tuonkin.
Pehmeää, kesäkurpitsa on kovempaa. Maista!
Itse "esikäsittelen" munakoison niin, että viipaloin sen melko ohueksi, sivelen viipaleet öljyllä, päälle suolaa ja mustapippuria, uunipellille ja uuniin n. 15 minuutiksi kunnes ovat kuivahtaneet. Tulee vähän kuin sipsejä! Usein sitten laitan nämä vielä jauhelihan kanssa uuniin, päälle esim. tomaattimurskaa ja juustoa. HERKKUA! Usein munakoisot käsketään paistamaan pannulla, mutta mun mielessä uunissa esipaistettuna tulee paljon parempia. Pannulla imevät vain kaiken rasvan, eikä tule rapeaa.
Suomalaisissa ravintoloissa olen saanut ihan hirveän makuisia annoksia.
Se täytyy itkettää hyvin, muuten ei onnistu.