Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Kotitekoista tai purkkiruokaa vauvalle?

Vierailija
03.04.2011 |

Mielenkiinnosta kysyn, itse olen ostanut luomupurkkeja juuri vuoden täyttäneelle vauvallemme. Toki itsekin olis pystynyt tekemään liha, kala ym pataa ja pastaa, mutta en oikein ymmärrä miksi pitäisi? Tietysti vauvan kasvaessa hän siirtyy syömään samaa ruokaa kuin muu perhe mutta vauvan ollessa pieni purkit ovat meillä toimineet hyvin.

Mites teillä?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
22/56 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne purkkiruoat on suurimmaksi osaksi vettä ja kaikki maistuu ihan samalta. Myöskin luomut.

Itseä jo se koostumuskin ällöttää, sillä ei oo mitään tekemistä "oikean" ruoan kanssa. Meillä 1-vuotias söi jo ihan samaa ruokaa kun muutkin.

valmissoseiden koostumusta, vaikka ensimmäiset syöntikerrat ovat saaneetkin kotitekoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömään samaa ruokaa perheen kanssa haarukkamössäyksen jälkeen eli joskus ennen kahta vuotta.

Vierailija
24/56 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

purkkeja, puuroja ja vellejä siihen asti kunnes alkoi syödä muun perheen kanssa samaa ruokaa.

Vierailija
25/56 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse teen kasvissoseet, kuten peruna, porkkana, bataatti, vauva on pian 5kk

Saa nähä kuinka jatkossa käy.

Ainakin nämä 4-6kk soseet on niin "halpoja", etten näe järkeä ostaa esim, persikoita ja tehdä niistä itse sosetta.

Toiseksi vauva syö paljon mieluummin kaupan soseita. Aikamoista sotkemista noiden itsetehtyjen antaminen ja niinkuin joku aiemmin sanoi, en minäkään halua valmistaa ruokaa roskiin. Meinaan kuitenkin vielä koittaa tehdä liharuoat itse. Puuron olen ajatellut tehdä ihan "normaaleista" hiutaleista. Kun valmispuurojen hintaa katsoin, niin on kyllä älyttömiä verrattuna esim. kaurahiutalepussiin.

Näin meillä.

Vierailija
26/56 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satunnaisia retkieväitä lukuunottamatta. Lapsi kohta 2 v eikä lopulta syönytkään purkkiruokaa vaan sylki pois. Kotiruoka on puhtaampaa ja siinä ei tartte maksaa esim purkitetusta vedestä. Eikä kuljettaa niitä purkkeja kierrätykseen. Joskus käytin hedelmäsoseita. Todellakin säästyi rahaa, kun luomua suositaan. 5 ateriaa X 1-2e = 5-10e päivässä. Säästö oli vain kiva bonus, ei sinänsä syy tehdä ruuat itse. Sama politiikka muun perheen kanssa, ruoka tehdään pääsääntöisesti itse.

Vierailija
27/56 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisemmin tein ruuat itse, samalla se vauvan peruna kypsyi kuin meidän muidenkin.

Vierailija
28/56 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva nyt 9kk ja yhden kaupan purkin olen antanut. kiva tehdä soseita ja suunnitella eri makuja.

Vierailija
29/56 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten siirtyi syömään samaa sapuskaa kuin minäkin. Lisäsin suolan vain omalle lautaselle. Nyt ei ole purkkeja syöty viiteen kuukauteen.

Vierailija
30/56 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva saa täyttä tavaraa (ei mitään vettä!!) ja rahaa säästyy..

Kaksi lasta saaneet kotitekoista ruokaa heti alusta lähtien. Maissisose ja hedelmäsoseet oli sellaisia, että niitä kannoin kaupasta, muuten tein itse. Meillä ei myöskään tarjottu vauvapuuroja, vaan ihan normaaleista hiutaleista keitettin. Eikä vellejä tai korviketta. Eli ihan oma maitobaari+itse tehdyt soseet. En vaan olisi osannut toimia toisinkaan.

Joskus ostin valmiin aterian, jos mentiin kylään tms. mutta eihän ne vauvoille maistuneet, joten jätin senkin aika nopeaa. Ja joskus maistoin niitä kaupan sooseja, niin aika helkkarin pahojahan ne oli.

esikoisen aikaan oli vielä lähikaupassa koko ajan sellanen tarjous, että sai 2 eurolla lavan hedelmäsosetta. Mutta molemmat lapset saaneet myös oikeita hedelmiä soseutettuna. Mun kokemuksen mukaan näin oli helpoin ja halvin.

Vierailija
31/56 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ennenkin kysellyt vastausta saamatta.

Vierailija
32/56 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten yksi aiempikin kertoi, ostan purkeissa vain hedelmä- ja maissisoseen. Nyt poika on 8 kk ja kaikki kelpaa. Aterian hinnaksi tulee lihasta riippuen (laatu ja se onko liha tarjouksessa) n. 10-30 senttiä eli huomattavasti edullisempaa kuin purkkitavara. Ja lapsi saa oikean makuista ruokaa, ei teollista mössöä. Purkkiruokaa olen antanut pari kertaa reissun päällä ja sekin menee alas, mutta eipä sitä tarvitse paljoa pureskella, sen kuin nielaisee. En myöskään koe soseiden tekoa työlääksi. Paistan lihapaketin kerralla, soseutan ja pakastan muutaman kerran annoksiksi. Samoin höyrytän esim. porkkanapussin kerralla ja soseena pakkaseen. Perunat kypsyvät kattilassa ilman sen kummempaa vaivaa.

Vierailija
33/56 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytin paljon maustamiseen. Tuoreista basilikaa ja meiramia ainakin, kuivista lisäksi timjamia, minttua, fenkolia ym.

Vierailija
34/56 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla ja meilläpäin hyvin harvoissa purkkiruuissa on lisättyä vettä, eli ihan yhtä täyttä tavaraa olivat kuin kotitekoinenkin. Samoin sokeria ei meillä ole misään vauvanruuissa, paitsi erikseen merkityissä jälkiruokapurkeissa. Kaikki hedelmäsoseet ovat ihan vaan sitä ihteään.

En siis jaksanut alkaa vääntämään soseita, koska kaupan tavara oli ihan yhtä hyvää. En pidä ruuanlaitosta ollenkaan ja vältän sitä, jos vain pystyn...

Vierailija
35/56 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että purkkiruokaa. Kaikki kelpasi. Välillä tein itse paljon ruokia, välillä en jaksanut ja silloin söivät purkkiruokia. En stressanut lasten syömisillä.

Tosin noin vuoden ikäisestä söivät samaa ruokaa muun perheen kanssa.

Vierailija
36/56 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syynä oli vain ja ainoastaa sihtikurkkuisuus eli omat soseet aiheutti karkeudellaan oksennusrefleksin. Aluksi kokeilin omatekoisia (perunaa, kukka- ja parsakaalia, porkkanaa) mutta vastaanotto oli aina sama :(

Moni "säästää" tekemällä soseet itse. Voihan se säästääkin jos ostaa edullisimmat vihannekset mutta itse ainakin syömme mahdollisimman paljon kotimaista ja lähiruokaa joten eipä siinä säästöäkään juuri olisi tullut. Purkkeina syötin vain Pilttiä joka on kotimaisista aineksista tehty mahdollisimman pitkälle.

Vierailija
37/56 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää nyt 7kk, on syönyt lähes pelkästään purkkiruokaa. Säästän aikaa ja ymmärtääkseni purkkiruuat on todella tarkasti tehtyjä. Perunatkin tulee erikseen vauvanruokaperunoihin keskittyneiltä pelloilta ja persikat on varmasti säilöntäaineettomampia kun hedelmätiskiltä ostetut ja soseutetut.

Mutta meillä syödään lähinnä siksi, että se on helpompaa kun arki on muutenkin näin rakennusprojektin alla kiireistä.

Vierailija
38/56 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö teitä mietityä, miten vauvanruokapurkit voivat säilyä lämpimässä kuukausitolkulla? joo, selityshän on, että ovat terveellisiä, mutta en halua itsekään syödä kuukausitolkulla hyllyssä säilyvää ruokaa, miksi syöttäisin sitä lapselleni?

Vierailija
39/56 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväruuaksi annan usein purkin, koska en viitsi kokata kun mieskään ei ole kotona. Iltapäivällä sit syödään omatekoista ruokaa.

Vierailija
40/56 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka meni oikeastaan kokonaan purkeilla. Ei suostunut syömään kotitekoista ollenkaan. Toka ei taas suostunut ollenkaan syömään valmispöperöitä, joten kotitekoisilla mentiin. Hedelmäsoseita en itse tehnyt. En nähnyt siinä mitään järkeä, joten ne tuli molemille purkista. Mutta kyllä aika pieni voi jo omenanpalaa tai banaaniakin mutustaa.

Molemmat siirtyivät samaan ruokaan muun perheen kanssa noin yksi vuotiaana. Varsinkin ekan (purkkiruokitun) kohdalla olin todella yllättynyt siitä miten helposti muutos meni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä