Hankalat vieraat
Aiemmin jo joku kirjoitti hankalista vieraista, josta ajattelin kysyä mielipidettänne meidän tilanteesta. Anoppi ja miehen sisko käyvät meillä pari kertaa vuodessa ja yöpyvät muutaman yön kerrallaan. Meillä on kolme pientä lasta ja mulla kädet täynnä töitä niiden kanssa muutenkin. Onko teistä OK, että minä huolehdin kaikki ruoanlaitot, kun on näinkin läheisiä sukulaisia käymässä? Käydessämme kaupassa anoppi saattaa maksaa koko kauppalaskun. Minä ilahtuisin enemmän siitä, että hän voisi edes itselleen kahvia keittää silloin kun kahvihammasta kolottaa. Istuu ja lukee lehtiä illallakin odotellessaan, kun nukutamme miehen kanssa lapsia. Nukutusrumban jälkeen tekisi itsekin mieli hetki hengähtää eikä heti ruveta taas kehittämään aikuisten iltakahveja.
Joka kertaa pyytää miestäni varmistamaan minulta, etteivät vain häritse kun ovat tulossa... Yhdenkin kerran sanoin ottavani lounaaksi vain kahvia ja pullan ja että vieraat voisivat itse ottaa jääkaapista edellisen päivän tähteitä ja lämmittää mikrossa. No tähän anoppi sanoi, että hänkin ottaa vaan pullan (muina päivinä oli kyllä kelvannut kunnon ruoka, kun olin sitä itselleni valmistanut).
Ja tosiaankin, joka kerran heidän tullessa meille sanon: Olkaa kuin kotonanne, keitelkää kahvia jne.
Mitä mieltä?
Kommentit (7)
että keittäisitkö kahvit sillä välin, kun nukutan lapsia/pesen pyykkiä.
Uskon, että varmaan haluaisi olla avuksi, mutta ei ehkä uskalla omin nokin ruveta hommiin. Ja voisihan sitä vaikka kehua jotain anopin tekemää ruokaa, esim. niin hyvää jauhelihakastiketta en ole ikinä syönyt, olisiko siitä vaivaa, jos tekisit sitä?;)
Jos kehtaat niin anna vieraille selkeät ohjeet: "Keittäisittekö kahvit sillä aikaa kun nukutamme lapsia", niin kehtaavat mennä kaapeillenne. En minäkään menisi, jos sitä ei oltaisi erikseen sanottu.
joku vieras menee kaapeille vaikka vaan ottaakseen lasillisen vettä! Vieraalla tarkoitan siis kaikkia, jotka eivät tässä osoitteessa asu eli anoppia, omaa äitiäni jne. Itse asiassa en pidä yhtään siitäkään, jos äitini siivoaa tai tyhjää astianpesukoneen (kaikki tavarat ovat väärässä paikassa)! Sen sijaan ruokalaskun kaupassa voi kyllä maksaa, jos haluaa! :) Anopin osalta se tuntuisi oudolta. Jos joku tulee vierailulle, niin hoidan kyllä kaikki ruoanlaitot jne., vaikka joku tarjoaisikin apua.
Minusta tuntuisi tosi oudolta, jos siskoni, äitini, anoppini, kaverini jne. käskisi kotonaan esim. keittämään kahvia tai lämmittämään ruokaa. Odottaisin sitä kahvia mieluummin vaikka 3 h! Minulle kaapit jne. ovat yksityisaluetta. Ehkä anopillesikin.
Jos et, niin kenties hän olettaa ettet halua teilläkään vieraiden keittävän kahvia oma-alotteisesti. Pyydä keittämään äläkä kyräile. Tai sitten pyydät apua lasten kanssa.
passaan aina vieraat, kun ovat meillä, olivat sitten minun tai mieheni sukulaisia. Tai siis mieheni passaa myös. Oma äitini kysyy aina, miten voisi auttaa, muut sukulaiset eivät. Jos en jaksa keitellä iltakahveja, en keittele ennen kuin joku niitä pyytää- silloin saatan sanoa, että mennään yhdessä laittamaan.
Itse tykkään eniten olla sellaisten ystävien kanssa, joiden kanssa kehdataan mennä toistemme kaapeille :) .
Tiedän monta ihmistä, jotka haluaisivat kuten sinä haluat.
Mutta minä en haluaisi. Ensinnäkin minusta olisi kauheeta jos anoppi ja miehen sisko tulisi meille pariksi yöksi.
Ja olisi todella outoa, jos anoppi maksaisi kauppalaskun. Joten se on minusta todella anteliasta.
Mutta minä inhoan sitä, että anoppi yrittää olla kuin kotonaan meillä. Luojan tähden asuu samassa kaupungissa, joten ei ole koskaan yökylässä meillä. Mulla oli aika lailla hampaiden kiristystä, kun anoppi rakennusaikana yritti olla kuin kotonaa ja keitteli toisen poikansa tyttöystävälle kahvia ja kaiveli kaappeja ja availi piparipakkauksia, vaikka jo avttujakin oli.
Minä en voi sietää, että minu kaappeja mennään koluamaan.
Jos meille tulee vieraita se tietää mulle stressia ja kauheeta passausta, mutta teen se silti.
Jospa sinun anoppisikin ajattelee niin, että luulee sinun haluavan olla kodissaan se emäntä. Jos hän kuitenkin kaupassakin maksaa, en usko että hän on itsekäs sika, joka ei viitsi tehdä mitään.
Mitä jos pyytäisit häntä valmistamaan jonkun ruoan? Se, että hän ei ottanut kun pullan, kun sinäkin otit vaan kahvia on minusta normaalia kyläss. Otetaan sitä mitä isäntäväkikin. Eli jos sinä et syö, niin ei vieraatkaan.
Voisiko anoppi nukuttaa lapsia? Tai entäs voisitko hyödyntää vierailua muuten? Jos joudut passaamaan heitä, niin saisiko ylimääräisiä levähdystaukoja vaikka niin, että anoppi veisi lapset/vanhemmat lapset vaikka puistoon?