Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perhevalmennuksessa koettua

Vierailija
02.04.2011 |

Tulen nyt tänne purkamaan itseäni, sillä jäi niin paha kakan maku suuhun neuvolan perhavalmennuksesta.

No tilanne on nyt tämä. Olen siis ensisynnyttäjä ikää huhtikuussa 21 vuotta. Mieheni vähän vanhempi. Olen lukenut ympäriinsä kuinka meitä nuoria ensisynnyttäjiä katsotaan karsaasti, ja saatetaan jopa avoimesti kritisoida. Onnekseni en ole koskaan tällaiseen törmännyt.

KUNNES. Piti mennä neuvolan perhevalmennukseen. Valmennuksessa oli onneksi muutama muukin nuorempi odottava äiti ja isä, mutta odotetusti suurin osa oli minua selkeästi vanhempia. Ja ei tässä mitään, tiesin tämän olleen tilanne. Sitä en tosin tiennyt kuinka pahalta tuntui, kun tuntui siltä, että erityisesti eräs vanhempi rouva oli koko ajan kritisoimassa kaikkea mitä nuori äiti oli sanomassa. Siis ihan kaikkea. Lähtien siitä mitä odottaa muuttuvalta elämältä. Enkä koe, että siellä kukaan olisi mitään typeryyksiä sanonut.

Siitä itselleni jäi erityisen paha mieli, kun kysyttiin miten olemme ajatelleet jakaa vanhempainvapaan, ja minä siihen totesin, että meillä on ajateltu (siis jos vain mahdollista), että isä pitää isäkuukauden, niin tämä rouva totesi, että "tarkoitat varmaan isyylomaa, senhän nyt pitää kaikki". Tuli paha mieli kun heti oltiin pitämässä minun sanomisiani väärinä.

Sitä vain aloin ajatella, että mikä oikeus näillä selkeästi 30+ naisilla on kritisoida minu valintaani tulla äidiksi verrattaen nuorella iällä, eli 21-vuotiaana? En minäkään kritisoi heitä siitä, että he hankkivat lapsensa mielestäni verrattaen vanhempina. En minä tiedä heidän taustojaan, eikä se kuulu tai ole minulta pois, milloin he hankkivat lapsensa. Voisiko joku kertoa tähän vastauksen?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veemäisyys ei ole ikä kysymys.

Kyllä se yleensä menee niin, että jos on nuorena tympeä tyyppi on sitä vanhanakin. Olen näitä tällaisia tuntenut.

Vierailija
2/12 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teiniäidit on monta vuotta nuorempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minustakaan 21 vuotta ole kovin nuori ikä äidiksi, koen olevani ihan sopivan ikäinen, ja tämä ikä sopii minulle. Se, ettei se kaikille sovi, ei ole minun asiani, mutta ei minustakaan olisi saanut 30+ ensisynnyttäjää. Joten meitä on moneen lähtöön. Kuitenkin onhan 21 vuotta siinä mielessä nuorehko, kun eikö ensisynnyttäjien keski-ikä ole Suomessa nykyisin lähemmäs 29 vuotta? Tämän kyllä huomaa kun on neuvolassa, tai vaikka tuolla perhevalmennuksessa.

Ap

Vierailija
4/12 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 28vuotias ja ilmeisesti todellinen babyface.

Odotan neljättä lastamme ja "törkein" mitä olen itse saanut kuulla vanhemmalta odottajalta oli bussissa kun matkustin kotiin kolmen lapseni kanssa

"Noin kakara vielä eikä muuta tee kuin selällään makaa miehen alla!"

Johon onneksi kiukuspäissäni hoksasin vastata takaisin yhtä nasevalla äänellä:

"Ei, kyllä mäkin joskus päällä olen, toisinaan se ottaa mut takaa!" jolloin tuo nainen meni ihan hiljaiseksi ja muut jotka bussissa tuon kuuli hörähtivät nauramaan.

Saakeli pitääkö sitä ääneen laukoa niitä mietteitään muista, eikö se ole jokaisen henk.koht.asia milloin kokee olevansa valmis vanhemmuuteen.

Jotkut vaan ilmeisesti kuvittelee että se ikä antaa oikeuden arvostelulle.

(Esikoisen saadessani olin 22v.)

Vierailija
5/12 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan vittumaisesta luonteesta. Jotkut nyt ovat semmoisia, täällähän niitä tuntuu olevan palsta täynnä. En kyllä ymmärrä, miten joku kehtaa.

Vierailija
6/12 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi kyllä me 35-vuotiaat vanhemmatkin puhuimme isäkuukaudesta. Isä piti kyllä 2 viikkoa isyyslomaa, mutta oli myös vauvan kanssa kuukauden kotona kun lapsi oli vuoden.

Vierailija
7/12 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ihan reippaasti sanoa tuollaiselle muijalle, että hän puhuu loukkaavaan sävyyn. Että voisiko olla hiljaa jos suusta ei tule muuta kuin pahoja asioita.

Tästä on turha tehdä ikäkysymystä, tuommoinen ihminen on varmasti ollut nuorempanakin ilkeä.

Vierailija
8/12 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vain kuvitella, kuinka paljon muita äitejä on hävettänyt tämän yhden käytös. Eihän tuollainen muiden mollaaminen ole normaalia.

Älä ap välitä, sulla oli huono tuuri kun satuit tuollaisen törpön kanssa samaan ryhmään.

Vierailija
9/12 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti vain nuo huonot sanomiset kohdistuivat meihin nuorempiin odottajiin, joten siksi tämä tapaus jäi niin vahvana mieleeni. Enkä nyt toki taroita, että kaikki vanhemmat naiset katsoivat meitän nuorempia kieroon. :) Suurin osa vaikutti oikeinkin mukavilta, ja loppupelissä samantyyppisiltä jännittäjiltä kuin minäkin.

AP

Vierailija
10/12 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei tosiaan ole siitä asiasta mitä henkilö kritisoi, vaan hänen omiin yksityiselämäänsä liittyviin ongelmiinsa. Hän tuntee olonsa epävarmaksi, ja yrittää nostaa itsetuntoaan edes sillä että hänpäs onkin vanhempi kuin sinä. Ikävä kyllä vanhuus ei tarkoita älykkyyttä tai kyvykkyyttä, ja ikävä kyllä kukaan fiksu ihminen ei tälle henkilölle sitä sano. Hymy huulille vaan, ei kestä kauaa kun saarna-täti kompastuu omiin elämänohjeisiinsa, silloin voit nauraa ihan ääneen päin näköä.

Vierailija
11/12 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyse on nyt vaan siitä, että joku harvinaisen vittumainen tyyppi on sattunut ryhmään. Ja tuo kyseinen luonteenpiirre, joka tuntuu joissakin olevan ihan lähtemätön, ei katso lainkaan ikää. Päin vastoin, ongelma vain pahenee vanhetessaan. Näit tämän nyt myös käytännössä - valitettavasti.

Vierailija
12/12 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veemäisyys ei ole ikä kysymys.