Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäistä lasta voisi alkaa lievästi kurittaa?

Vierailija
01.04.2011 |

Kyselisin, että minkä ikäistä lasta voisi alkaa lievästi kurittaa, pikkuisen ottaa tukasta kiinni jos ei usko tms.?

Täällä on kommentoitu aihetta aika usein, ja valtaosa kannattaa kurittamista, mutta minkä ikäisenä lapsia alkaa oppia tekojensa ja kurittamisen yhteyden ja oppii jatkossa uskomaan?

Itse en kyllä tukistaisi esimerkiksi 6 kk ikäistä, eihän niin pieni vielä hoksaa mistä on kyse. Mutta kyllä yksivuotias jo säikähtää, jos häntä vähän nappaa hiuksista? Ja saattaa jopa muistaa.

Mutta kertokaapa, minkä ikäistä lasta aloitte "kurittaa"? Millä tavalla näkyi, että lapsi uskoi? Säikähtikö ja alkoiko itkeä vai oliko pelosta hiljaa?

Itse ajattelen, että meidän uhmakas 2 vuotias saattaisi kyllä säikähtää kovasti, jos tarttuisin tukkaan enkä henno tehdä sitä vaan yritän keskustella. Mutta nyt kyselisin teiltä, jotka käytätte fyysistä rankaisemista, että oletteko huomanneet sen todella tehoavan? Ja mistä sen tietää, että tehoaa.

Tiedän kyllä että tukistaminen on laissa kielletty, mutta kun se vaan näyttää olevan niin kovin yleinen keino. Hirvittää vaan kun noiden pienten hiuksetkin on niin hennot ja jos vaikka on joskus raivoissaan itse ollutkin hankalassa tilanteessa, olen hillinnyt itseni ajattelemalla että lapsi taitaisi pelätä minua sen jälkeen kovasti ja nähdä painajaisia. Kun minun sentään äitinä pitäisi olla hänelle se turva, joka suojaa väkivallalta.

Että tällaisia ajatuksia. Ristiriitaista. Mutta tukistamista ja läpsimistä olen silti tähän asti osannut välttää, tuntuu vaan siltä että kun se on niin hyväksyttyä, niin taitaa siinä olla tehoakin, vaikka lapsi pelkäisikin sen jälkeen?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliko pakko tehdä lapsia jos niitä ei jaksa hoitaa ja kasvattaa rakkaudella???????

Mun mielestä huutaminen on pahempaa?

Vierailija
2/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä mä tiedä onko se hyvä kasvatuskeino, ei varmaankaan. Samoin kuin ei ole huutaminenkaan hyvä keino, mutta siihenkin välillä (useinkin) sorrun. Samoin sorrun joskus tarttumaan tukkaan. :(

Tukistaminen ei ole mulla siis mikään kasvatuskeino, vaan ehkä vain jokin vääränlainen tapa purkaa oma turhautuminen lapsen käytökseen. Ja tiedän kyllä että siitä pitää päästä irti. Mun lapset on 3v ja 1,5v, isompaa olen tukistanut ehkä 5 kertaa, pienempää kerran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliko pakko tehdä lapsia jos niitä ei jaksa hoitaa ja kasvattaa rakkaudella???????

Mun mielestä huutaminen on pahempaa?

jos miehesi huutaa sinulle vai se että hän käy fyysisesti kimppuusi? Miten musta tuntuu että tuo jälkimmäinen

Vierailija
4/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyse ollu aika pienestä lapsesta, maks 3,5-vuotiaasta. Lapselle on sanottu jotain, kuten että ei saa mennä sinne tai tänne, ja jos lapsi ei ole totellut (molemmat lapset on olleet sellaisia vähän vilkkaita ja ehkä siinä tilanteessa levottomiakin, ei ollut mitään puuhaa, se älä mene sinne tarkoitti siis käytännössä että pysy tässä älä tee mitään), on äiti toisen tai kolmannen käskemisen jälkeen ottanut tukasta kiinni. Siinä se tilanne sitten laukeaa, lapsi alkaa itkeä ja hakee turvaa (toinen, nuorempi lapsi meni paikalla olleen isoäitinsä luo kun äiti tukistamisen jälkeen ignoorasi lapsen, ja toinen pääsi sitten äidin syliin).

Molemmissa tapauksissa sen tukistamisen jälkeen alkoi kuitenkin tapahtua muutakin, eli tilanne muuttui niin ettei lapsen oikeastaan enää edes tarvinnut haikailla sinne kiellettyyn suuntaan, kun oli tekemistä tässäkin tai lähdettiin koko paikasta kaikki pois. Mielestäni tukistamisen olisi ehdottomasti voinut välttää keksimällä sen tekemisen ensimmäisen kiellon jälkeen. Ja ainakin toisessa tapauksessa kyse ei ollut siitä, että juostaan karkaava lapsi kiinni ja pysäytetään tukistamalla, vaan tukistus tuli jonkinlaisena yleisrangaistuksena yleisestä vastaansanomisesta ja ärsyttävyydestä. Molempien äitien (nämä oli siis ihan erilliset tilanteet) olisi myös ehdottomasti pitänyt lohduttaa lasta. En tiedä mitä sille perheelle kävi, jossa lasta ei oma äiti lohduttanut, oikeastaan kyseessä nyt oli muutenkin jo wt-perhe, ihan oikeastikin, ja jotenkin en usko että kovin rakentava muutenkaan oli se suhde.

Ai niin ja olen toki vielä sitten kerran kuullut kun isompaa, jo kouluikäistä poikaa piiskattiin, koska kiusasi muita lapsia. Kyllä siinä sillä kertaa kiusaaminen saatiin loppumaan toki, mutta ihan hirveää se oli ja käsittämätöntä.

En osaa itse oikein kuvitella mikä olisi sellainen tilanne, että tukistaminen tai muu fyysinen rangaistus olisi ainoa keino? En vaan tajua mitä muuta sillä voidaan saavuttaa, kuin hetkellinen/näennäinen alistuminen pelon takia. Mitä sellainen opettaa lapselle, ja eikö vanhempia pelota että lapsi ei näe asiaa samalla tavalla ja yhdistää sen rangaistuksen ennemminkin vanhempaan kuin johonkin kiellettyyn asiaan.

Vierailija
5/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tossa on jo vähän liikaa bensaa ollakseen uskottava provo

Vierailija
6/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota 18v poikaa, kun ei aina tee kotitöitään yhdellä pyynnöllä.

Tosin pitää tuoli ottaa, jotta tukkapäähän yletyn, kun pojalla mittaa 183cm. Harrastaa myös taistelulajeja, joten huonosti tälle mammalle voisi käydä.

Vierailija
7/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske on nostanut syytteet lapsiaan kurittaneita vanhempia vastaan. Vanhemmat olivat läimäytelleet, tukistaneet ja antaneet luunappeja kolmelle 4-12-vuotiaalle lapselleen useita kertoja viikossa lähes puolen vuoden ajan.

Itä-Suomen syyttäjänviraston kihlakunnansyyttäjä jätti vanhemmat syyttämättä, koska ei pitänyt tekoja rikoksina.

Kalskeen mukaan vanhemmat syyllistyivät todennäköisin syin kolmeen pahoinpitelyyn. Teot ovat kohdistuneet puolustuskyvyttömiin lapsiin ja toistuneet useita kuukausia.

Vierailija
8/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla muuta kuin provo.

toivottavasti.

Vierailija
9/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan vain tietää, että missä iässä ihmiset alkavat tukistaa? Eihän nyt vauvaa sentään!? Toisaalta heillä ei ole hiuksiakaan, eli sen verran tässä nyt huumoria heitän;-)

Mutta vakavasti kyselen, en usko että itse sorrun tukistamaan, mutta kyllä tämä yleinen myönteinen ilmapiiri laittaa omia käsityksiä vähän löystämään. Pari kertaa on siis ollut jo lähellä, mutta kuten kerroin, olen saanut itseni hillittyä tuolla ajatuksella että lapsi pelkäisi sitten minua.

Mutta miksi tukistajat eivät voisi vastata, kyllähän perusteluja varmasti löytyy ja toisaalta, onko esimerkiksi 5 vuotiaan tukistaminen niin pahasta kuin vaikkapa 1-2 vuotiaan, kyllähän 5 vuotiaan pitäisi jo ymmärtää puhettakin ja jos ei usko niin kai sitä aika herkästi moni käyttää kurituskeinoja. En tosin tiedä, kun tuo lapsi ei vielä ole sen ikäinen.

Vierailija
10/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä wt-lähiössä sä pyörit?

Ei mun tutuista tai ystävistä kukaan tukista ketään! Kaikki ehdottomasti tuomitsevat fyysisen kurituksen.

Vierailija
11/32 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/] jos miehesi huutaa sinulle vai se että hän käy fyysisesti kimppuusi? Miten musta tuntuu että tuo jälkimmäinen

[/quote]

Enkä mä käy lasten "kimppuun".

Vierailija
12/32 |
02.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos miehesi huutaa sinulle vai se että hän käy fyysisesti kimppuusi? Miten musta tuntuu että tuo jälkimmäinen

Enkä mä käy lasten "kimppuun".

Vierailija
13/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se vaan niin on,että sitä lasta pitää pystyä hallitsemaan muutoin kun satuttamalla!

Vierailija
14/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei tukistaminen olisi laitonta. Kyllä yleinen ilmapiiri on väkivaltaa vastaan.

Vierailija
15/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies on perheestä, jossa kuri on A ja O ja hän opasti, että lyömällä ja potkimalla vatsaani saa se lapsi jo raskausaikana tuntea, kuka meillä määrää.

Vierailija
16/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkään ikäistä, ei missään tilanteessa. Jos tuntuu, ettei mikään muu tehoa, hanki apua. Soita neuvolaan tai perheneuvolaan, kriisipuhelimeen, mihin vain. Väkivallan pelossa on kammottavaa elää, vielä pahempi jos väkivallan tekijä on oma vanhempi jonka pitäisi suojella ja olla turvana.

Fyysisen kurituksen hetkellinen "teho" perustuu pelkoon, sitäkö haluat, että lapsesi alkaa pelätä sinua? Silloin hän ei ainakaan kunnioita sinua. Kamala ajatella että aikuinen ihminen pitää lapsen kuritusta jotenkin perusteltuna, uskottelee itselleen että se on HYVÄKSYTTYÄ. Sitä se ei ole, ikinä. Se on rikos.

t. Fyysisen kurittajan lapsi, nyt aikuinen jolla itsellä 4 alle kouluikäistä lasta, ei todellakaan mitään enkeleitä enkä ole supermamma mutta väkivaltaa ei meillä käytetä, ikinä

Vierailija
17/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yks tuttu on tukistamisen kannalla. En ole heillä aktiivisesti kärpäsenä katossa pyörinyt, mutta ulkopuolisesta on näyttänyt siltä, että tukistamista on käytetty erityisesti 1-3v lapsiin. Sen jälkeen saattoi viedä vaikka yöllä, kun lapsi huusi, ulos pakkaseen vähän jäähtymään. Kyllä ne yöhuutelut oli kuulemma vähentyneet. Nyt poika on 9v ja kuulemma on tullut sellaista ongelmaa, että eivät vanhemmat oikein ole perillä pojan asioista, kun ei se mitään kerro ja kotonakaan ei kuulemma liikaa viihdy. En tiedä, mitä tarjoilevat nyt ratkaisuksi.

Ja miksi tämä olisi provo? Ap:han ihan asiallisesti kyselee heiltä, jotka lastaan kurittavat, että koska tämä kuritus aloitetaan ja millä keinoilla ja mistä tietää, että keino tepsii. Miksi ne kurittamisen hyväksyvät/ käyttävät eivät nyt ole toista auttamassa, kun kerran heiltä apua pyydetään.

Vierailija
18/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa tietää, että olet kurittanut lastasi, esim.se lapsi voi kertoa jollekin, seurauksena on lastensuojeluilmoitus ja siitä voi seurata sinulle yhtä sun toista.

Voi olla, että sinulla ei jossakin vaiheessa ole kodissasi lasta, jolle antaa tukkapöllyä.

Mutta kokeile, jos mielesi tekee niin kovin. Mutta älä tule tänne itkemään sitten kun kadut tekojesi seurauksia.

Vierailija
19/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi kertoi tarhassa isän tukistavan. Mies sai syytteen ja joutui siitä oikeuteen. Osan sovituista tapaamisista hän menetti tukistamisen takia ja tilannetta seurataan koko ajan lastensuojelussa.

Vierailija
20/32 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä varsinaista tukistamista saati luunappeja ym. ymmärrä. Joskus kun on oikein pahan teossa niin saatan aika vauhdikkaasti nostaa nurkkaan istumaan, se on tehonnut. Totta kai lapset tarvitsee kuria, eihän ne muuten ikinä opi käyttäytymään. Mutta enenmmän ns. kurittamisessa merkitsee se, että se on johdonmukaista ja systemaattista. Eli joka kerta kun tekee pahojaan niin siitä seuraa rangaistus. Meillä tuo nurkkaan laittaminen on toiminut, joillain toisilla se on jäähypenkki tai jokin muu vastaava. Välillä on toki joutunut kädestä tai haalarin selkämyksistä nappaan kiinni kun muksut on juossu autotielle. Eiköhän jätetä ne risut vaan metsiin kasvamaan siis.