Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskooko joku oikeesti että katolilaiset eivät käytä ehkäisyä?

Vierailija
31.03.2011 |

Tuli vaan tänään mieleeni, kun taas oli juttua, että katoliset eivät saa tehdä aborttia. Siis ottakaa nyt hyvät ihmiset järki käteen - mistä sen kukaan tietäisi että katolinen nainen on tehnyt abortin?

Olen itse katolinen, avoliitossa ja kahden lapsen äiti. Eikä minua ole kirkosta erotettu esiaviollisen suhteen takia.

Joten suhtautukaa vähän enemmän kritiikillä näihin juttuihin siitä mitä katoliset saavat tehdä ja mitä ei.

Oikeesti, ei ketään tulla kirkosta erottamaan eikä kukaan joudu piispan puheille, vaikka kirkon edustaja kuinka silmät kirkkaina niin lehdessä väittäisi (tänään Hesarissa muistaakseni).

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on varmaan kuitenkin semmoisiakin katolisia, jotka ei sitä ehkäisyä käytä. Lienevät kuitenkin kirkkokunnassaan vähemmistössä.

Vierailija
2/6 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 44-vuotias, hyvin olen ilman ehkäisyä pärjännyt. Lapsia sain liian vähän, ei tullut suurperhettä.

Ripittäytyessä tietyt asiat tulee käydä läpi, ja silloin on todennäköistä, ettei palaute ole pelkkää päänsilitystä. Tuskin sinullekaan on sanottu, että avoliitto ja ehkäisy on OK.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta niin uskoi mun metodistimummonikin.

Modernit katoliset varmaan pääasiallisesti käyttävät ehkäisyä, mutta varmasti joukkoon mahtuu niitä, jotka uskovat ehkäisyn - ja varsinkin abortin - olevan syntiä.

Mun yksi kaverini pystyi käyttämään kondomia (= siittiö ei kohtaa munasolua) ja tiettyjä hormonaalisia ehkäisyjä (niitä, joissa munasolua ei irronnut, koska on niitäkin jotka vaan estävät hedelmöitynyttä munasolua kiinnittymästä). Esim. 90-luvun kuparikierukkaa ei halunnut (silloin synnyttäneillä suht yleinen ehkäisyväline), koska ahdistui ajatuksesta, että se esti hedelmöittynyttä munasolua kiinnittymästä.

Hänen oma logiikkansa ehkäisyyn siis :), ymmärrän kyllä logiikan logiikkansa takana.

Vierailija
4/6 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat ehka hiukan pidattyvampia seksin suhteen mutta ehkaisy hyvakyttya...

Vierailija
5/6 |
01.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meidän sukupolvi käyttää kyllä ehkäisyä, samoin miehen vanhempien sukupolvi aiemmin. Mieheni isovanhempien lapsikatraat olivat sitten lukumäärältään ns. raamatullisempaa - tätejä ja setiä on minunkin miehelläni yhteensä vaikka kuinka monta.

Joissakin katolisissa maissa ehkäisyvälineitä on hankala saada käsiinsä tai niiden käyttöä arastellaan ja hävetään, juuri esim. tuon ripissä tunnustamisen takia. Koitetaan sitkutella rytmimenetelmällä (vaikkei sitäkään saisi äyttää). Lopputuloksena on sitten nurinkurista kyllä aborttitilastot. Muistaakseni (syvästi katolisessa) Puolassa tehdään eniten abortteja Euroopassa...

Vierailija
6/6 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne muka saisi käyttää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän