Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

laihduttamisesta

Vierailija
31.03.2011 |

Nyt on kaikki laihduttamassa ja "ainoa oikea" tapa laihduttaa tuntuu olevan vähähiilihydraattinen ruokavalio. karppaaminen tai atkinsin dieetti tai jotain semmosta.

Ohjeet on täälläkin, että rasvaista jugurttia ja sokeripitoista mehua, isoja annoksia 3 x päivässä..

Minulla ei oikeastaan ole ylipainoa, BMI on normaalipainossa. Mutta paino on nousuusuntainen. Siihen vaikuttaa ikä, hormoonitasapainon heittelyt ja muutokset, sekä vähäinen liikunta.

En sovi vaatteisiini, ne kirisitää. Inhoan peilkuvaani, ihoan itseäni. vastaukset "osta uusia vaatteita" eivät auta mitään; en halua olla tämän kokoinen, näytän kamalalta, en pidä itsestäni tässä kokoluokassa ja haluan pysäyttää painon nousun, ennenkuin olen oikeasti BMI:nkin mukaan ylipainoinen.

Kävin terkkarilla. Olin pitänyt 2 viikkoa ruokapäiväkirjaa.

Käytiin läpi se.

Hän EI suositellut minulle vhh-dieettiä, pelkkää proteiinia. Sanoi, että se sopii niille, joilla on selkeästi paljon ylipainoa.

Pohdimme elämäntilannettani ja liikuntaa. Hän sanoi, että jos liikunnalla haluaa painoa pudottaa, sitä pitäisi olla todella paljon ja kertoi, miten kauan pitäisi fillaroida jos syön 500 kcal liikaa.

Ihana terkka; hän ei alkanut vaahtoamaan, miten minun on vain jotenkin keksittävä aika edes kertaviikkoiselle liikuntaharrastukselle, koska en lapsistani vapaata saa (en saa järjsteymään lastenhoitoa, niin uskomatonta kuin se teistä onkin) eikä noin pieniä / tuon ikäisiä voi jättää kotiin keskenään.

Painon pudotus on ruokavaliollla, jonka kuuluu olla vähärasvainen ja kuitupitoinen. Pohdittiin, miten saa pidettyä verensokerin tasaisena, ettei tule makean nälkää ja etten sorru puputtamaan makeaa.

Muromyslit ja myslit jää kokonaan pois, niissä on suolaa ja paljon kaloreita. Tykkään laittaa niitä jugurttiin. Vaihdan sen kaurahiutaleisiin. Jugurtti on maustamaton ja 0,1 %.

Ruisleipää saa ja pitää olla, enemmänkin saisi.

Pohdittiin myös, missä niissä pienissä jutuissa on paljon kaloreita, mitkä kerryttä päivän kokonaiskaloreita ja kertyy lisäkiloiksi.

Suosittelen kaikille samaa.

Alan ihminen, ulkopuollinen, käy läpi teidän ruokapäiväkirjanne ja pohjditte yhdessä, mitkä ovat ne kompastuskivet mitä pitäisi karsia pois.

Karppaaminen ei sovi kaikille. Minä esim. yritin, mutta kaipaan leipää. Se muuntuu elimistössä sokeriksi, jota tarvitsen, jotta verensokerini pysyy tasaisena, ja jotta jaksan. Aivot tarvitsevat rasvaa, mutta myös sokeria.

Myös ns. normaalipainoiset voivat ja saavat alkaa painointarkkailun tai vaikka laihduttamisen, siitä ei täällä tarvitse naisten huutaa ja haukkua että se oli turhaa tai tarpeetonta. Pääasia on, että ihminen on tyytyväinen itseensä ja ulkomuotoonsa ja jos joku ei ole, niin on turha tuijottaa lukuja tai indeksejä.

Jos elämäntilanne on sellainen, ettei liikuntaa pääse harrastamaan (paitsi kävelylenkit ruokakauppaan ja leikkipuistoon), se sitten vaan on niin, ja mennään sen mukaan, painon pudotuksen ensisijainen keino on ruokavalio.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kuntopyörä

Vierailija
2/18 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemusterapeutti ei osaa neuvoa miten tulisi laihduttaa: kilpirauhasen vajaatoiminta ja ruokavalio kunnossa ja liikunta on mukana kuviossa. En silti laihdu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kuntopyörä

oikein mielelläni, kelpaa kyllä. Haluat varmaan ostaa sen meille? Meillä ei oikeasti ole varaa, uskomatonta mutta joskus se elämä menee näin. Eletään pienipalkkaisena köyhyysrajan alapuolella. Talouskassa ei kohone, vaikka jätänkin karkkipussit ostamatta, koska siihen tilalle on ostettava hedelmiä ja salaatteja ihan itsellekin asti, joten ruokalasku on suurempi.

Muuten: Työpaikalla naiset just jutteli, miten kotiin on ostettu kuntolaitetta, pyörää, soutulaitetta, stepperiä. Että katson telkkaria ja kuntoilen samalla. Sinne ne unohtuivat.. taitaa aika monelle käydä niin. ?

Vierailija
4/18 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyväksyä, että tulee niitä aikoja, kun ei pääse harrastamaan liikuntaa muualla kuin kotona jotain jumppaa. Nyt omat lapset ovat sen verran isoja, että liikkuminen onnistuu lähes ongelmitta säännöllisesti. Normi bmi, mutta paremmalta nyt näyttää kuin vielä vuosi sitten.

Vierailija
5/18 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemusterapeutti ei osaa neuvoa miten tulisi laihduttaa: kilpirauhasen vajaatoiminta ja ruokavalio kunnossa ja liikunta on mukana kuviossa. En silti laihdu.

Kilpirauhasen vajaatoiminta on aika hankala juttu. Miten paljon on ylipainoa? Auttaisiko joku Nutrilett alkuun? Tosin en tiedä miten paljon pitäisi liikkua ja miten vähän syödä, kun se kilpirauhasen vajaatoiminta on välissä.

Toivottavasti sulla ei ole siihen päälle mitään psyykenlääkitystä, ne nostaa painoa. Samoin esim. ehkäisy/hormonivalimisteet, ainakin minulla. Oli kerran 3 kk diane nova, painoa tuli 4 kg vaikka ruokavalio oli sama ja liikunnan määrä myös, tuohon aikaan liikuntaa oli erittäin runsaasti.

Vierailija
6/18 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyväksyä, että tulee niitä aikoja, kun ei pääse harrastamaan liikuntaa muualla kuin kotona jotain jumppaa. Nyt omat lapset ovat sen verran isoja, että liikkuminen onnistuu lähes ongelmitta säännöllisesti. Normi bmi, mutta paremmalta nyt näyttää kuin vielä vuosi sitten.

Kotijumppa on ihan hyvä juttu lihaskunnon kannalta. Mutta ei se mitään laihduta. Sitä pitäisi olla tosi paljon, ja tosi rankkaa, fyysistä, jos sen haluaisi laihduttavan. Ruokavalio on kyllä ensisijainen, siinä olen terkan kanssa samaa mieltä ja sitä aion kokeillakin. Ajattelin siis näin itsekin, mutta kun täällä karppaajat ja kuntoilija huusi ihan muuta.

Aiemmin olen liikkunut paljon, joten syömisiin ei ole koskaan tarvinnut tuijottaa. Mutta nyt en pääse - mihinkään.

Vierailija
7/18 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kuntopyörä

oikein mielelläni, kelpaa kyllä. Haluat varmaan ostaa sen meille? Meillä ei oikeasti ole varaa, uskomatonta mutta joskus se elämä menee näin. Eletään pienipalkkaisena köyhyysrajan alapuolella. Talouskassa ei kohone, vaikka jätänkin karkkipussit ostamatta, koska siihen tilalle on ostettava hedelmiä ja salaatteja ihan itsellekin asti, joten ruokalasku on suurempi.

Muuten: Työpaikalla naiset just jutteli, miten kotiin on ostettu kuntolaitetta, pyörää, soutulaitetta, stepperiä. Että katson telkkaria ja kuntoilen samalla. Sinne ne unohtuivat.. taitaa aika monelle käydä niin. ?

En nähnyt viestissäsi mainintoja rahallisesta tilanteestanne ja valitit lapsenvahdin puutetta. Töissä siis käyt? Entäpä työmatkojen kulkeminen fillarilla? Portaiden valitseminen aina kun mahdollista? Jumppaaminen kotona?

Ihmiset eivät ole ajatuksenlukijoita, joten ei heitä kannata sillä tavalla kohdellakaan...

Vierailija
8/18 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika helpoilla keinoilla, esim. jumppakuminauhan avulla. Maksaa noin 7 e halvimmat.

Vierailija
9/18 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminta on aika hankala juttu. Miten paljon on ylipainoa? Auttaisiko joku Nutrilett alkuun? Tosin en tiedä miten paljon pitäisi liikkua ja miten vähän syödä, kun se kilpirauhasen vajaatoiminta on välissä.

Toivottavasti sulla ei ole siihen päälle mitään psyykenlääkitystä, ne nostaa painoa. Samoin esim. ehkäisy/hormonivalimisteet, ainakin minulla. Oli kerran 3 kk diane nova, painoa tuli 4 kg vaikka ruokavalio oli sama ja liikunnan määrä myös, tuohon aikaan liikuntaa oli erittäin runsaasti.

jos vaan saisi lihasta sitten rasvan tilalle. Mutta kun treenikään ei kulje niin kuin ennen, tulosta ei saa millään jne. ei ole onneksi psyykenlääkitystä, e-pillerit toki löytyy...

Vierailija
10/18 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sokeri ei ole sama kuin hiilihydraatti.

Vierailija
11/18 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoa on itsellä asioista jo liikaakin.

Voisin itse pitää luentoja ruuasta ja laihduttamisesta :)

Vierailija
12/18 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeet on täälläkin, että rasvaista jugurttia ja sokeripitoista mehua, isoja annoksia 3 x päivässä.

ei ainakaan vähähiilarinen

Vierailija
13/18 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla systeemillä oon laihduttanut jo 24kg eikä tarvi luopua kokonaan herkuttelusta eikä ole ollut nälkä!

Ja parasta tässä on se, että tiedän, että ruokailutavat on jo nyt muuttuneet ja kun ei tarvitse kokonaan luopua mistään, voin jatkaa näin lopun ikääni.

Liikuntaa mun on pakko ennättää jossain vaiheessa harrastaa, että kiinteytyisi myös vähän enemmän. Stepperi on, mut vähällä käytöllä... Kävi juuri niinkuin joku tässä ketjussa jo kertoikin. :D

Vierailija
14/18 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori että pillastuin.

Ei johdu sinusta, vaan muista palautteista joita joskus on tullut luettua.

Juu, käyn töissä. Palkka on 800 e / kk, teen osapäivätyötä.

Työmatka on pitkä. En voi vaihtaa fillariksi. tekisin sen, jos olisi mahdollista, mutta ei tuota matkaa. Lisäksi se on vaarallinen, rekkoja menee, kapea, mutkainen, eikä ole pyörätietä. Mutta pääsyy on että se on mukavasti yli 60 km.

Aikaisemmalla pysäkillä poisjäänti ei sekään onnistu, sillä se edellinen pysäkki on sellaisella paikalla ettei siitä mene mitään järkevää kävelytietä työpaikalleni.

Kun menen bussilla töihin, joudun huomioimaan myös päiväkodin aukioloajat. En saa tunteja täyteen näinä päivinä. Jos jään aikaisemmalla pysäkillä pois ja loikin sitten jostain mutkan kautta, myöhästyn lisää.

Työpaikkani on 5. kerroksessa, menen aina portaita pitkin.

Kotijumpasta sanoin, että se on ihan hyvää lihaskunnon kannalta, mutta ei auta laihduttamiseen vaan se on se ruokavalio ja siihen tehtävät muutokset.

työpaikalla on joka pv taukojumppa. Ajaa varmaan saman asian kuin tuo kotijumppa. Ei todellakaan laihduta, mutta ihan hyvää ja virkistävää muutoin.

Kyllä täällä ihmiset on ajatuksen lukijoita. :) Joku kirjoittaa aiheesta XXX ja saa siihen haukkumiset tai kommentin siten, että ei luetakaan XXX vaan XXXÖ.

Se mikä on harmillista, on se että täällä pitäisi aina kirjoittaa lähes koko elämäntarina ja jos ei halua avautua, tulee oletuksia ja luulemisia.

Kirjoitin lähinnä siitä terkkarin tärkeydestä normaalipainoisenkin kohdalla painon hallinnassa ja siitä mitä itsekin olin ajatellut: liikunta ei ole se merkittävä vaan ruokavalio on tärkein. Karppaus ei ole ainoa oikea tapa, vaan hiilareita saa pitää syödä. Monipuolisesti ruoka-aineympyrästä, mutta vähän rasvaa, vähän sokeria, usein ja pieniä annoksia.

Ja tarkkana siitä, mistä ne piilokalorit ja piilosuola kertyy.

vaikka kuntopyörä

En nähnyt viestissäsi mainintoja rahallisesta tilanteestanne ja valitit lapsenvahdin puutetta. Töissä siis käyt? Entäpä työmatkojen kulkeminen fillarilla? Portaiden valitseminen aina kun mahdollista? Jumppaaminen kotona?

Ihmiset eivät ole ajatuksenlukijoita, joten ei heitä kannata sillä tavalla kohdellakaan...

Vierailija
15/18 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kuntopyörä

oikein mielelläni, kelpaa kyllä. Haluat varmaan ostaa sen meille? Meillä ei oikeasti ole varaa, uskomatonta mutta joskus se elämä menee näin. Eletään pienipalkkaisena köyhyysrajan alapuolella. Talouskassa ei kohone, vaikka jätänkin karkkipussit ostamatta, koska siihen tilalle on ostettava hedelmiä ja salaatteja ihan itsellekin asti, joten ruokalasku on suurempi. Muuten: Työpaikalla naiset just jutteli, miten kotiin on ostettu kuntolaitetta, pyörää, soutulaitetta, stepperiä. Että katson telkkaria ja kuntoilen samalla. Sinne ne unohtuivat.. taitaa aika monelle käydä niin. ?

ymv. kuntoilulaitteita saa (vähän) käytettyinä todella edullisesti. Juurikin siksi kun niin monella ne muuttuvat vain vaatenaulakoiksi ;)

Niitä on kuulemma vaikea saada myytyä ja siksi hinnat ovat alhaiset.

Meillä on pari vuotta ollut kuntopyörä olohuoneessa. Välillä on enemmän käytössä ja välillä vähemmän.

Itse poljen sillä keskimäärin 3-4*45 min/vk, mies satunnaisemmin.

Vierailija
16/18 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet siis yh, teet osapäivätyötä 60km päässä?

Eikö kannattais jo muuttaa lähemmäs työpaikkaa? Varsinkaan jos sulla ei ole tukiverkostoja nykyisessäkään asuinpaikassa.

Vierailija
17/18 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotijumpalla minä sain itseni timmimmäksi kuin vain olemalla ja syömällä oikein. Vaikka ruualla voi laihduttaa, kiinteyttä et saa, etkä kuntoa!

Vierailija
18/18 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti jättää mysli pois?

Ainakin minä olen laihdutaessani valinnut mysliä.

Jossa on pähkinöitä, hiutaleita, rusinoita yms. Mutta ei ole sokeria lisätty.

Olen verrannut niiden kalorimääriä ja valinnut vähäkalorisimman. Joita ei ole esim. Fitnes myslit.

Mysliä menee päivässä max. 0,5 dl. Olen ajatellut että siitä ei tule turhia kaloreita liikaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme