Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä nykynuoria vaivaa etteivät ota opintolainaa ja sitten valittavat köyhyyttä?

Vierailija
30.03.2011 |

Olen valmistunut -98, jolloin sain viimeisen erän opintolainaakin. Yhteensä 2,5 vuoden ajan sain lainaa.

Maksu alkoi vasta pari vuotta valmistumisen jälkeen, ja hain lykkäystä äitiysvapaiden takia. Viimeisen erän maksoin viime kesänä pois!

En hyväksy selitystä epävarmasta työmarkkinatilanteesta, koska lykkäystä maksuun saa aina. Turha valittaa "köyhyyttä" jos ei käytä tuollaista etua!

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi pakottaa ottamaan lainaa. Se on toistaiseksi vapaaehtoista. Ja ajatteles kun valittaakin saa niin paljon kun jaksaa.

Vierailija
2/35 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä sitten maksellaan kuitenkin vuositolkulla pois valmistumisen jälkeen. Harva haluaa siihen lähteä, jos vain suinkin on mahdollista elää opiskeluaika ilman lainaa.

Mä ymmärrän lainan oton, jos valmistuu alalle, jossa palkat ovat hyvät. Itse valmistuin tradenomiksi ja tiesin jo opiskeluaikana, että palkkani tulee olemaan siellä 2000 euron nurkilla. Ei sillä palkalla hirveästi mitään lainoja maksella. Elin säästeliäästi opiskeluajan, joten valmistuttuani olin velaton.

Käsittämätöntä, että jonkun mielestä opintolaina on jotenkin ihannoitava asia. Suurin osa käyttää tuon rahan kuitenkin vain juhlimiseen, joten onpa sitten kiva maksella ryyppyvelkoja pois kun pääsee työelämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään opiskelujen jälkeinen työpaika ei ole mikään tae!

Vierailija
4/35 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmisiä vaivaa, kun eivät ne tee kuten minä!

Koska monia pelottaa se lainanotto. Kotona on opetettu, ettei lainarahalla eletä. Eikä sitä muuten lainalla ja opintotuella vielä pitkälle pötki, kyllä mä ainakin jouduin käymään töissä noiden lisäksi ja pappakin betalade välillä.

Vierailija
5/35 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opiskelijoiden tulisi elää lainarahalla kun muidenkaan ei tarvitse? Nykyään opiskelujen jälkeinen työpaika ei ole mikään tae!

Ihan kuule ympäri maailmaa otetaan opintolainaa jos ei omat vanhemmat ole tajunneet laittaa sukanvarteen!

Vierailija
6/35 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmisiä vaivaa, kun eivät ne tee kuten minä! Koska monia pelottaa se lainanotto. Kotona on opetettu, ettei lainarahalla eletä. Eikä sitä muuten lainalla ja opintotuella vielä pitkälle pötki, kyllä mä ainakin jouduin käymään töissä noiden lisäksi ja pappakin betalade välillä.

Vierailija
7/35 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni ihmiset ottaa lainaa liian helposti.

Vierailija
8/35 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmisiä vaivaa, kun eivät ne tee kuten minä! Koska monia pelottaa se lainanotto. Kotona on opetettu, ettei lainarahalla eletä. Eikä sitä muuten lainalla ja opintotuella vielä pitkälle pötki, kyllä mä ainakin jouduin käymään töissä noiden lisäksi ja pappakin betalade välillä.

Kuvitteletko ettei meitä 90-luvulla opiskelleita pelottanut lainanotto muka?

Silloin ehkä pärjäsikin opintotuen ja -lainan yhdistelmällä, nykyään ei pärjää.

Vierailija
9/35 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni ihmiset ottaa lainaa liian helposti.

jos lähtee opiskelemaan, pitää olla myös valmis ottamaan lainaa. ei kait kukaan opiskele alalle, jolle ei ole aikeissa työllistyä?

Vierailija
10/35 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun rahat eivät silti riitä, ja kuitenkin joutuu tekemään töitä? Ei ainakaan helsingissä edes lainan avulla kovinkaan moni pärjää niin, että voi keskittyä päätoimiseen opiskeluun.

Vierailija
11/35 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla aloilla ei ole satavarmaa, että saa heti töitä. Jos työnhaku kestää ja niskassa painaa opintolaina, jonka päälle niihin aikoihin ollaan ottamassa vielä asuntolainaakin, niin ei hirveästi naurata.

Tolla logiikallahan kaikki köyhyys ois parannettavissa sillä, että otetaan vain lisää velkaa, eli kellään ei olisi oikeutta valittaa köyhyydestä.

Vierailija
12/35 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki jossain pikkukunnassa saattaa pärjätä jossa matalat vuokrat jne. Mutta isommissa kaupungeissa jo soluhuone on usein n.300€/kk (sisältää usein veden/sähkön ja ehkä netinkin, mutta ei aina).

Opintotuki+asumislisä= n. 500€/kk -vero, ja päälle voi saada lainaa 300€/kk =vajaa 800€/kk. Kuulostaa hyvältä, mutta LAINAA tulee vuodessa 3600€ mikä esim. 4 vuoden aikana tekee 14´400€! Aika iso summa alkaa lyhentää kun valmistuu...

Joten suurin osa sinnittelee tuolla n. 500€/kk millä maksaa yleensä pakolliset menot eli vuokra+bussikortti+opiskelumateriaalit ymv. Sitten tekee töitä sen verran että saa ruokaa, vaatteita jne.

Omassa lähipiirissä tehdään töitä, koska tuon n.300€/kk (=opintolainan määrän) saa loppujen lopuksi aika helposti kokoon, esim. kuussa n. 30h kaupan kassana tmv. eli viikossa esim. 7,5h töissä. Ei rasita liikaa jos esim. yhden lauantain tai pari iltana viikossa on töissä.

Opintolainaa moni taas käyttää (nykyään jo aika "pakollisiin") isompiin hankintoihin, esim. tietokone on käytännössä PAKKO olla opiskelijalla kotona. Monesti esim. lukujärjestyksiä ja aikatauluja sekä tehtäviä ilmoitetaan/palautetaan sähköisesti, eli olet aika "pihalla" korkeakoulussa jos kotona ei ole nettiä (tyyliin tentti peruttu, huomaat sen vasta kun menet koululle ellei kotona nettiä jota kautta tieto jaettu). Samoin ulkomaan vahdot ym. ovat arkipäivää, ja niihin monen pakko ottaa lainaa.

Vierailija
13/35 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto-opiskelijoilla 5 vuodelta.

Minusta on ihan järkevä olla elämättä velaksi, edes opiskelijan. Itse otin täydet opintolainat aikoinaan, makselen osaa edelleen. Olivat hilpeimmillään 12 % korolla, reilusti kalliimpia kuin kulutusluotot. Nyt ovat taas järkevällä korolla, onneksi.

Vierailija
14/35 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa sitä lainaa pois päälle 10 vuotta. Ja itse en ainakaan tykkäisi siitä, että se jäisi roikkumaan, eli aina vaan lykkäisi muutamalla vuodella taas eteenpäin maksamista.

Vierailija
15/35 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun oli perheellinen opiskelja maksoin opintolainalla pesukoneen hajoneen tilalle, tietokoneen jne.

Lisäksi kävin töissä.

Vierailija
16/35 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mä otin lainaa ja sitä nyt sitten onkin ja kunnon työpaikkaa ei ole löytynyt..

mä saan duunista just sen näkkärirahan.

outo aloitus taas

Vierailija
17/35 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

loputtomiin saa. Ja sitten kun alat maksaa takaisin ja jos jostain syystä jäätkin työttömäksi, niin siinäpä makselet.

Vierailija
18/35 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi valtion kuuluisi elättää opiskelijat???

Turha itkeä opintotuen pienuutta, etenkin kun tarjolla on valtion takaamaa lainaakin. Suomessa on jo ilmainen koulutus (monissa maissa lukukausimaksut tuhansia) ja lisäksi kouluruoka on tuettua ja sitten saa vielä opintotuen ja asumislisät.

Oletteko oikeasti sitä mieltä että valtion pitäisi maksaa KOKO opiskelijaelämä?

Se on ihan oma ongelma jos ei itse/perhe ole säästänyt opiskeluja varten. Sitten täytyy mennä osa-aikaiseksi töihin tai ottaa sitä HALPAA opintolainaa.

Vierailija
19/35 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha itkeä opintotuen pienuutta, etenkin kun tarjolla on valtion takaamaa lainaakin. Suomessa on jo ilmainen koulutus (monissa maissa lukukausimaksut tuhansia) ja lisäksi kouluruoka on tuettua ja sitten saa vielä opintotuen ja asumislisät.

Se on ihan oma ongelma jos ei itse/perhe ole säästänyt opiskeluja varten. Sitten täytyy mennä osa-aikaiseksi töihin tai ottaa sitä HALPAA opintolainaa.

sellaisetkin työttömät leveämmin, jotka laiskuuttaan eivät mene töihin tai opiskelemaan?

Miksi eteenpäin elämässä pyrkivä opiskelija on huonommassa asemassa kuin tavoitteeton laiskuri?

Olisi oikeudenmukaista, että opintotuki olisi yhtäläinen työttymyysturvan kanssa. Siis sen alimman perusosan.

Lainanotto on tänä päivänä tosi riskialtista, kun saatatkin valmistua työttömäksi vaikka kuinka ahkerasti olisitkin opiskellut. Työmarkkinat muuttuvat nopeasti koko ajan.

Vierailija
20/35 |
31.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisetkin työttömät leveämmin, jotka laiskuuttaan eivät mene töihin tai opiskelemaan?

Miksi eteenpäin elämässä pyrkivä opiskelija on huonommassa asemassa kuin tavoitteeton laiskuri?

Olisi oikeudenmukaista, että opintotuki olisi yhtäläinen työttymyysturvan kanssa. Siis sen alimman perusosan.

Lainanotto on tänä päivänä tosi riskialtista, kun saatatkin valmistua työttömäksi vaikka kuinka ahkerasti olisitkin opiskellut. Työmarkkinat muuttuvat nopeasti koko ajan.

Taas täällä ei tajuta rahasta muutakuin se tilille kolahtava osa. Yhden opiskelijan kouluttaminen maksaa tuhansia, joten kyllä se opiskelija saa moninkertaisesti enemmän kuin se työtön. Kaikkea vaan pidetään itsestään selvyytenä. Minun puolesta voisi ottaa myös käyttöön ne tuhansien eurojen lukukausimaksut ja nostaa opintotuki työttömyyskorvauksen tasolle..