**TAMMIKUISET 2012**
Kommentit (597)
LISTA KUUMEILIJOISTA:
Muttis 43/38-43 yk 9
Heno kp 40/ jotain 32-34 yk8
Alexandra, kp 38/27-32, yk4
Pipiöysky kp 34/30 ja yk3
kiamari kp 31/26-30, yk 7
Nila kp 30/
Tiiuli kp 30/30-39
Christabel kp 27/28 yk2
Kaunisikävä kp 26/28-36 ja yk 2
martta kp 25/28-29
Mermaid Kp 24/26-31
Alanis kp 22/26-(28) yk 4
sassu kp 22/28-30 yk3
Minny kp 21/28-31 ja yk10
Tellu kp 20/ 28-32
Tintti-tyy kp 20/28 yk 9
Maisa kp 19/26-28, yk 1
Gabriela kp 18/25-31
Onnenhelmi kp 17/?, yk1
Katjuli kp 13/32-34 yk 3
Enisa84 kp
Maatis ja Helene mukana taustailemassa
++++PLUSSANNEET+++++Onnea!
Pullis
Elmu
Evis
Hatuli
En ole kirjoittanut tänne pitkään aikaan, mutta olen kyllä suurella mielenkiinnolla seurannut kirjoittelujanne tuolta taustalta. Nyt sitten päätin palata kirjoittamaan ja pahoittelen omanapaisuutta heti aluksi.
Tosin sitä ennen: Valtavan isot onnittelut plussanneille!! Toivon sydämestäni, että kaikki menee hyvin jokaisella ja saatte pienen nyytin syliin ensi vuoden alusta!
Kirjoittelin semiaktiivisesti ekaa kertaa joulukuisissa, mutten valitettavasti tullut raskaaksi ja siirryin sitten tänne. Tässä vähän taustaani: Olen 25vuotta halunnut lapsia, mutta kukin avomieheni (3kpl elämässäni ikävuosinani 18-32v) ei "ihan vielä" ollut valmis lapsiin ja jokainen heistä sitten hankki niitä musta seuraavan tyttöystävän kanssa.. Olenkin vasta näin kypsällä iällä vihdoin tavannut sen ihanan, rakkaan miehen, joka olis valmis mulle lapsen antamaan! :-) Minä olen iästäni johtuen ollut alusta lähtien ilman ehkäisyä, lapsi olis saanut tulla mun puolelta heti kun tavattiin..., mutta vieläkään ei esim käytetä ovistikkuja, koska gyneni mielestä ne vain antavat tarpeetonta stressiä. Olen kyllä seurannut kiertoani ja tuntemuksia (täyttelen tekemääni lomaketta) vuoden päivät jo. Täytin pari viikkoa sitten 40v eli aikaa tässä ei kyllä todella enää ole paljon hukattavaks (!!). Olen käynyt tasaiseen tahtiin gynellä, mutta toistaiseksi ei ole löytynyt mitään sellaista mikä ehdottomasti aiheuttaisi lapsettomuuteni.
Viime kierrossa mulle oli tosi kova pala kun menkat alkoivat, kun olin kerrankin aika varma, että olin ovuloinut. Mullahan todettiin joulukuussa PCO, eli en ovuloi läheskään joka kuukausi, vaikka aiemmin olin jopa luullut tuntevinani oviksen! Ovuloimattomuus on muuten yleisin lapsettomuuden syy, jopa 5-10% kaikista naisista sairastaa sitä! Mutta se on yleensä helposti lääkkeillä hoidettavissa, sanoi gyneni.
Nyt olen neljännen kuurin syönyt Clomifenejä, jotta ovuloisin. Mua ihmetyttää, että jostain syystä gyneni määrää mut joka kerta ottamaan 4 päivän kuurin kiertopäivinä 4-7 vaikka Clomi-paketissa (ja netissä vauvakuumeisten palstoilla) ;-) sanotaan, että normaalikuuri on 5 päivän ajan kp 3-7, tai 5-9. Kysyin tästä gyneltä, ja hän vakuutti, että kyllä ne näin (kp 4-7) toimii, joten en uskaltanut vielä ainakaan kokeilla omin päin lääkintää.. Tällä kertaa aloitin tosin päivän myöhemmin kuin aiemmin, koska satuin käymään gynellä vasta kp5, ja viimeisen otin kp9 aamulla.
Tietäiskö kukaan sanoa, miksi Clomit otetaan yleensä juuri noina kiertopäivinä (3-7, 5-9)? Ja miten paljon Clomit vaikuttavat kierron pituuteen? Mulla on se käsitys jostain syystä, että kierto saattas pidentyä Clomien ansiosta, vaikka mulla on kyllä ollut niitten kanssakin aika säännölliset (28-30-29-29) kierrot.
Tää kierto on ollut ihan oireeton :-( Mitään tuntemuksia ei ole tuntunut ennenkuin eilen, kp17 jotka jatkuvat nyt tasaisina nippailuina ja melkein kipuna molemmin puolin. Toivo on silti korkealla, koska olimme miehen kanssa juuri reilun viikon lomalla ja todella nautimme toisistamme, joka päivä tai joka toinen.... ;-)
Tsemppiä odotuksen odotteluun kaikille!
t. Gabriela 18/25-31
PS. Tintti-tyy, sinäkö päivität listaa? Voisitko muuttaa mun kiertopäivät, jotka on jossain vaiheessa jäänyt jälkeen? Oikeasti mulla on tänään siis kp18. Kiitos!
Tänään näyttää sivut toimivan paremmin, olisikohan ylläpito saanut paranneltua sivuja?
Kiva "nähdä" sinua Gabriela pitkästä aikaa=)
Toivottavasti teidän yhteinen lomanne teki tehtävänsä.
).(
Minulla menkkaoireet vahvistuvat vahvistumistaan, kuten odotettavissa on ollutkin. Tässä kierrossa siis ovis todella humahti ohi. Ovuloin ilmeisen aikaisin kiertopäiviin nähden. Muistelen tunteneeni oviksen HETI menkkojen loputtua. Harmitus oli suuri kun tajusin sen kiitäneen pikajunan tavoin ohi, mutta nyt olen iloinen, että tiedän sen ajankohdan (sikäli kun se on suunnilleen sama joka kierrossa).
Mietin myös sitä, että olen aiemmissa raskauksissa saanut superpunaiset viivat jo heti samana päivänä tai heti seuraavana kun tädin olisi pitänyt tulla... ja kaksi lapsistamme on syntynyt n. viikon ennen LA:aa. Olisiko siis ovuloinnin ajankohdalla tekemistä asian kanssa?!?
Nyt alkaa kuukautiskivut olla jo samaa luokkaa kuin kuukautisten aikaan, onkohan tulossa lyhyempi kierto, ensiviikon torstaina olin ajatellut ottaa vasta tädin kylään. Toisaalta saisi tullakin jo aiemmin niin pääsisi uuteen kiertoon, kun tiedän oviksenkin ajankohdan!
Tellu (the meedio) kp 21/28-32
Täällä on bongattu pyyhkiessä ruskeaa tuhrua, mikä ei kuulu tavalliseen kiertoon, toivottavasti olisi jokin raskausoire! Mitään muita oireita ei kyllä ole. Mitään menkkaoireitahan mulla ei ole, paitsi mekkakivut jotka alkaa samalla kun menkatkin.
Vain omaa napaa tällä kertaa.
Alanis kp 23/26(-28)
Hmm..menkat ei yhäkään ole alkaneet. Aina vaan pyörii päässä pieni toiveikas ajatus olisko jo uudelleen raskautunut..Tuntuu niin hassulta että on tuntevinaan niitä pieniä raskausoireitakin, rinnat tuntuu painavilta ja kutisevilta ja kohdussa nipistelee. Lienee jotain hormonien palautumista normaalikiertoon. Tänään tuli verikokeiden tulokset, hb on yhä matalalla vaikka söin tuplarautaa lähes koko toukokuun. Joudun nyt seurantaan hb:n takia, ensi kuun alussa otetaan taas verikokeet. Enpä ihmettele tuota kuitenkaan, vuosinhan verta yhteensä 20vrk viime kuussa ja onhan tuo nyt alimmasta (90) jo noussut hyvin. Mutta seurataan nyt sitten kun niin päätti lääkäri. Yritän pitää loitolla ajatukset mahdollisesta raskautumisesta ja oletan että menkat sieltä hiipii sitten..joskus.
Helene turhautuneena
Alanis, toivottavasti tuo tuhru on todellakin raskausoire =)
Meikän napaan ei mitään uutta..Samaisia viivanpaikkoja, haamuja, miltei näkymättömiä punasia suttuja vaan...Eipä se nyt siitä oo voimistunut mihinkään suuntaan 3, vai peräti jo neljässä päivässä..Testiä oon vaihtanu ja jokaiseen se tulee, mammaksin liuskatestiin, puikkotestiin ja apteekin omaan...Ärsyttää. Minua harmittaa kun ei mulla oo viel täällä ketään niin hyvää kaveria kenelle voisin testin kiikuttaa tutkittavaksi =) Mies vaan naureskelee mun testailuille ja tikkujen tuijottamiselle, tosin, sekin kyllä näki viivat joka tikussa kun oon näyttänyt et mihin sen katseensa kohdistaa. Miten raivostuttavaa tää onkaan. Ja kun tuosta kierrostakaan ei yhtään voi sanoa kun tosiaan aiemmin on ollut tismalleen säännöllinen kierto, mut nyt sit kaks vikaa on ollut 38 ja 39 päivää. Nyt jos se täti tulee, niin tää plikka putoo korkeimmalta kun ikinä...Vaikuttaa kummasti asiaan kun ovis bongattu ja hyödynnetty ja nyt viel nää tikut..
Mutta, mukavaa keksiviikon jatkoa, siskot! =)
Tiiuli
TIIULI: haaleakin viiva testissä on "raskaana"-tulos. Mammaksin testit taiatavat jaella viivanpaikkoja, esihaamuja, ja tavallisesti niistä on plussa kehkeytynyt (vrt. EVELINA!!). Apteekin omaan sen sijaan ei tule MITÄÄN haamuja, viivanpaikkoja, ellei hormonia ole virtsassa. Ostahan Clear Bluen plussatesti ja estaa aikaisintaan DPo 10 sillä. Peukut.
HELENE: Peukkuja, jos kuitenkin olisit raskaana uudelleen :)
JOKU oli tuhrua saanut paperiin. Voi olla merkki kiinnittymisestä, kun kierron päivät tuota luokkaa. Peukkuja siis sinnekin!! pari päivää, sitten voit testailla.
EVE: Hienoa, hienoa. Kuudes viikko meneillään, viikonlopulla pitäs CB viikkonäyttöön tulla jo se viimeinen tulos ;). Itse sain sen muistaakseni 5+ jotain, hyvin likellä vasta tasan kuutta. menetkö ensi vkolla ultraan? 6+ viikoilla näkyykin jo jotain, iik. Hiki, öllötys, huimaaminen= hyviä r-oireita kaikki. Nimim. kokemusta on.
Kurkkii Iltis, 20+5, joka todennäköisesti odottaa tyttöä , rakenneultrassa nökyi siis eilen, muttei ole ihan 100% tulos, 85 % kuten kätilö sanoi(kaikista fiiliksistä, uskomuksista, kiinalaisesta kalenterista jne. huolimatta. Mä niin oletin pojaksi, unetkin poikaunia) Liikuttavaa. Ja niin, ehkä se hedelmöittyminen on olult 1.1., siinä tapauksessa kiinal. pitää paikkansa ;).
Tellu the meedio ;-) Oikeen kiva, että meillä on täällä luotettava selvännäkijä, antaa lohtua ja uskoa meille muillekin! :-)
Ovulaation ajankohta voi käsittääkseni vaihdella suurestikin, ja erityisesti jos ei ole säännöllinen kierto. Oma kiertosi (28-32) lasketaan kyllä vielä säännölliseksi, koska kaikki päivät on normaalin kierron (23-35) puitteissa. YLEENSÄhän, ovulaatio on 14 vrk ennen seuraavia menkkoja mutta EI aina, joten onhan sinun kierroillasikin jo mahdollista, että ovis olisi kp14 ja kp18 välillä, jo siinä on 5 päivää heittoa!
Ja sitten on näitä ihmeellisiä, mutta tosia tarinoita, jolloin nainen on tullut raskaaksi rakasteltuaan kp24 vaikka kierto on (ainakin siihen asti ollut aina supersäännöllinen) 28! Ja itse tunnen henkilökohtaisesti naisen, joka tuli raskaaksi menkkojen aikaan! En ole kehdannut kysyä monentena kiertopäivänä, mutta jos kp1-5, jolloin yleensä on menkat, niin kierto olis ollut superlyhyt 14-18, jos siis ovis "on aina 14vrk ennen menkkoja"! Ja hänellä oli normaali kierto, sen tiedän!
Joten, ihan henkimaailman juttuja nää tuntuu olevan. Ei kai auta kuin yrittää parhaansa (säännöllinen seksielämä oli ainoa vinkki, jonka gyneni on antanut, ja foolihapon syömisestä ei ole ainakaan haittaa) ja toivoa parasta!!
Alanis: sulla on niin kiva nimimerkki :-) ja peukkuja pidän kovasti, että tuhru olis merkki raskaudesta!
Helene (myös kaunis nimi) :-)
Raskausoireet on niin yksilöllisiä, ja jokaisessa eri raskaudessakin eri, että hyvin vois olla sun tuntemukset raskausoireita... Toivotaan! :-)
Tiiuli: Haamuthan on hyvä merkki! Onko sulla nyt kp30 (kuten listassamme)? Sehän on aika aikainen päivä sun testatakaan ja jo näkyy haamu? Malttia malttia, kyllä se siitä selkeäksi plussaksi kehittyy! :-)
Iltis: onnittelut hyvin menneestä rakenneultrasta! :-) Tässä kohtaa vois mainita kummasteluni miten Suomessa ei (muka) nähdä varmasti mitä sukupuolta lapsi on? :-o Asun keski-Euroopassa ja täällä on tapana kertoa kaikille jo odotusaikana kumpaa odotetaan. Ja se ei koskaan muutu, se sukupuoli mikä on ensimmäisen kerran kerrottu, se siis jostain syystä aina TIEDETÄÄN. Itsellä ei ole lapsia enkä siksi (?) tiedä miten se täällä oikeen nähdään/testataan, mutta täällä ei koskaan sanottas, että 85% varmuudella, vaan se on sitten 100% varmaa heti kun sukupuoli on selvillä. Ja aika aikaisessa vaiheessa vielä. Olen tätä kummastellut vuosikausia, koska Suomessa on yleensä kaikissa asioissa paremmat laitteet ja tieto.. Jokatapauksessa, tuli kumpi vaan niin kovasti onnea odotukseen! :-)
Minäkin haluaisin tietää missä on Alexandra?? Toivon kovasti, että olis hyviä uutisia sulla kerrottavana!! :-)
).(
Kovat kivuliaat nippailut jatkuu nyt kolmatta päivää alavatsassa oikealla, keskellä (outo tunne) ja vasemmalla, ja aivan mieletön väsymys iski eilen ja kaatoi sänkyyn ennenaikaisesti, mutta se lie johtunut ihan vaan töihin paluusta loman jälkeen... ;-)
Hirmuisesti peukkuja kaikille!!!
t.Gabriela 19/25-31
Iltis: Kiitos siulle =) Testasin n. 3h rakossa olleesta pisusta (olin juonut jonkin verran, ei silti ihan hailakkaa ollut) apteekin omalla sellasen kajastuksen, taas...Toivotaan, että vahvistuu =) Ja ihania uutisia sinulla tuosta rakenneultrasta. Onnea!
Gabriela: Mulla on nyt kp 30 tai 31, en oo ihan varma *nolo*. En oo viime menkkojen alkua mihinkään merkinnyt, kun se kuukausi alkoi ikävissä merkeissä kun mummullani todettiin syöpä, ymsyms...Mulla tosiaan normaalisti kierto ollut tuon 30 päivää, eli siihen verrattuna testipäivät ok, mut sit jos tuohon mitä kaks viime kiertoa on ollut 38-39 niin on aikaista ja sitä kyllä itsekin ihmettelin..On tää naisen kroppa vaan niin erikoinen..
Jos tässä nyt jotain oireita hakee, niin mua on väsyttänyt aivan törkeesti tällä viikolla..Mies tehnyt iltavuoroja, joten ei olla edes herätty kovin aikasin..Joskus 8-9 aikaan ja silti oon ottanut joka päivä n. tunnin torkut ja silti uni tullu iltasin 22-23 aikaan. Tänään en millään olisi jaksanut herätä ja mies heräsikin ennen minuu ja toi aamupalan sänkyyn =) Lisäksi, mun nänneihin on tullut sellasia nystyröitä. Normaalisti ne on ollut aikas siloset, mutta nyt tosiaan sellasia aika suuria ja hyvin huomattavia nystyjä. Eivät kuitenkaan ole kipeitä, tms..Eilen kävin työpaikalla syömässä, otin perunasalaattia, joka aiemmin on ollut tosi suuri herkku, mutta kuinkas ollakaan, kyllä mä sen eilen söin, mutta vitsit miten kamala olo tuli sen jälkeen eikä se ees maistunut hyvälle..
Eli, lähinnä väsy, muutokset nänneissä ja lievää pahoinvointia/ruoan maittamattomuuttall
Mutta, näillä mennään =)
En olekaan nyt mutamaan päivää oikein ehtinyt koneelle...taaskaan :) Meille on otettu pikkuruinen kissa, jonka kanssa touhutessa on aikakin mennyt siivillä :D Lisäksi töissä on ollut kovasti kiireitä ja iltaisin on niin väsyttänyt, että ei ole konetta jaksanut avata. Pikaisesti sis nyt kirjoittelen kun pitäisi vielä painua lenkille ;)
Evelle oikein paljon onnea, että arvot oli noussu. IHANAA!!!!Oon niin onnelinen sun puolesta :D
Alanis: Täälläkin pidetään peukkuja sulle, että tuhru ois sulla merkki raskaudesta.
Tiiulille varovaiset onnittelut ja rutkasti vauvaliimaa ja toivotaan, että testi vahvistuu!!! Ja sullahan oireita vaikka millä mitalla, Jippii.
Täällä kp 31 oiviksesta nyt noin 13 vrk. Rintoja välillä kipristää ja kutittaa. Mielestäni ovat myös hieman tummuneet siis nännipiha ja "mutterit" (niin kuin mies tapaa nännejä kutsua ;). Mutta aiemminkin ollut tällaista ja sit ne menkat sieltä kuitenkin tulee. Positiivista on ollut, että tuhrua ei ole oikeastaan tullut. Su tuli hieman kirkasta verta paperiin vessakäynnin yhteydessä, mutta sen jälkeen ei mitään. Ja vakka se tät kurvais paikalle olen tyytyväinen kun tuhrua ei ole tullut :)
On tää vaan niin outoa...
Tuli yhtäkkiä fiilis, et nyt juosten testaamaan (pisu rakossa vajaa pari tuntia)..Aattelin et ihan täyttä rahanhaaskausta, mutta...Sainkin siihen testiin punasemman viivan ku ikinä!
Yritin kuvaakin ottaa, toivotaan et näkyis ees jotain...Ja hei, jos te ette siinä nää mitään, niin sanokaa suoraan vaan =)
On tää vaan niin outoa...
Tuli yhtäkkiä fiilis, et nyt juosten testaamaan (pisu rakossa vajaa pari tuntia)..Aattelin et ihan täyttä rahanhaaskausta, mutta...Sainkin siihen testiin punasemman viivan ku ikinä!
Yritin kuvaakin ottaa, toivotaan et näkyis ees jotain...Ja hei, jos te ette siinä nää mitään, niin sanokaa suoraan vaan =)
(Kuva on huono, kaikenlisäksi puhelimella otettu kun ei muuta ollut lähettyvillä ja luonnossa mä nään kyl enemmän väriä..)
Täällä eletään nyt jännittäviä aikoja. Mulla on aina ollut säännölliset menkat, ei ole jättänyt ns. turhaan tulematta, vain raskauksien vuoksi. Nyt on kp 28/28 eikä mitään näy eikä kuulu. *jaiks* ! Ajattelin tuossa illalla töiden jälkeen tehdä testin, ei kykene odottamaan huomiseen tai edes parin päivän päähän. Jotenkin mielestäni peittojen heiluttelut meni ovulaatiopäivien kannalta ohi, etten odottanut tältä kierrolta mitään ihmeellistä, mutta kyllä nyt vähän jännittää. Onnea kaikille testanneille, ihanaa :) ja kovasti tsemppiä muille jänskättäjille!
olen näkevinäni todella haalean viivan. Entäs muut??
ihan selvä plussa! Onneks olkoon! Tule pian tuonne odotuspuolelle, siellä on aika hiljaista.
Mulla oli vuoto loppumaan päin, mutta ei vaan lopu kokonaan. Tosin onneksi ei enää kirkasta verta vaan sellaista ruskeeta töhnää. Tänään olen päässyt harvemmin vessaan kun olen ollut liikenteessä koko päivän ja siksi tuntuu että ihan kuin vuoto olisi lisääntynyt. Voi prkl. Mutta toisaalta raskauspahoinvointia on alkanut olla eli kaipa siellä jotain tapahtuu.
Edelleen, MISSÄ ON ALEXANDRA? Alan olla kohta huolissani. Tulehan kertomaan kuulumisia.
Plussatsempit muillekin! Ps. seuraa kaivataan odotuspuolelle;-)
Evis ja pupunen rv 5+2
Tein heti perään seuraavasta pisusta ja tässä tulos:
ei enää epäilystäkään!!! Jee, mahtavaa upeeta! Tarrasukkia ja pikaliimaa lähetän sulle.
Evis
mutta tuo uusin on kyllä ihan selvä! ONNEKSI OLKOON Tiiuli, raskaana olet!! :-) Paljon onnea matkaan nyt, että kaikki menis hyvin!
t. Gabriela
Ihan alkuun, Tiiuli, ONNEA!! Selvä plussahan tuo on :))))
Ja sylikaupalla Onnea muillekin plussanneille. Huippuhomma että täällä tullut jo useampia! Ja liimaa ja tarrasukkia ja onnenmykkyräisiä ja kaikkea ihanaa :)
Omasta masusta sen verran että täällä on tänään bongattu mammaksin testillä ihan haaleanhaalea haamu, vähän turhan aikaista testata, tiedän, varsinkin kun viime kierto oli sen 35pv. Mutta pitihän sitä testata kun mieli teki ;) Ja tässä kuussa ollaan kyllä toden teolla heiluteltu peittoja.. Ovista en tikutuksella bongannut, teinkin sitä kyllä aika säännöllisen epäsäännöllisesti.. Mutta jospa se vasemmalta repiminen sitten oli ovis? Vaikka mielestäni aikas aikaisessa oli jos ovis oli. Mutta voihan se kai olla melkis milloin vaan, kuten joku kirjoittelikin.. Mut mut, toivotaan että tuo hailukka tuosta vahvistuisi tälläkin tytöllä, ei vielä uskalla kuitenkaan oikein toivoa :)
Aurinkoa ja hymyjä kaikille!!
Vihdoinkin pääsen tänne, olin eilen ihan hukassa kun täällä oli joku häiriö ja kone meni koko ajan ihan juntturaan. niin sitä on koukussa tähän palstaan.
Voi teitä ihanat siskot, miten paljon onnitteluja on tullut. Mulle tuli TAAS itku silmään kun luin teidän kirjoituksia. Olette niin ihania, iso KIITOS ja megahalit.
Yritän nyt oikeesti valua tuonne odottajien puolelle vaikka en millään malttais jättää teitä. Katselin yks päivä niitä pinoja ja hirmu vähän tuttuja, outoa. Mutta tulettehan mun perässä, junaan on vielä rutkasti tilaa.
Soitin tänään neuvolaan ja eka aika 30.5 jee. Tänään uusi oire, meinaan pyöryä koko ajan, varsinkin jos laittaa päätä alaspäin esim kun kerää koirien kakat pois. Siinä hetkeks mustenee silmissä vaikka kuinka yrittää hitaasti nousta. Ei kauhean kiva oire, mutta en valita. jos on kovin kuuma kesä tulossa niin kyllähän sitä toivoisi että pääsisi mahdollisimman vähillä pahoinvoinneilla ja pyörtymisillä. No kaikki otetaan vastaan mitä on tullaakseen, pääasia että pupusella on kaikki hyvin.
Missä on Alexandra??? Olen kohta jo huolissani.
Ajellaan sillä plussajunalla vielä monta kertaa teidän kotien ohi, joten muistakaa hypätä kyytiin.
Aurinkoista toukokuuta ja kaikille hurjasti plussapuhureita toivoo
Evis rv 5+1 (ekaa kertaa uskallan tuon kirjoittaa, hih)