G: Ammattisi ja tarviiko esiintyä?
Kommentit (36)
hei kirvesmies...asiakaspalvelu ei ehkä ole ihan sitä esiintymistä mitä tässä nyt haettiin...
Mun täytyy joka päivä selittää asiakkaille, mistä mikin asia johtuu ja miten heidän ongelmansa aiotaan ratkaista. Siinä ne seisovat kuuntelemassa (jos tilanne on hyvä, usein ne huutavat päälle) ja minä esitän. Monina päivinä pitää myös puhua joukolle palaveeraavia taloyhtiöiden edustajia ja omia mesejä. Kyllä se on esiintymistä.
On toki firmoja, joissa vain mestarit puhuvat. Meillä puhuvat ja esiintyvät ne, jotka asiasta jotain tietävät. Aloitteellisuutta kannustetaan.
ja esiintyä pitää kyllä: jumalanpalvelukset, toimitukset, rippikoulun pitäminen jne.
jos on lehdessä kuva apinalaatikossa ja vieressä nimi, niin onko se esiintymistä (kirjallinen)?
hei kirvesmies...asiakaspalvelu ei ehkä ole ihan sitä esiintymistä mitä tässä nyt haettiin...
Mun täytyy joka päivä selittää asiakkaille, mistä mikin asia johtuu ja miten heidän ongelmansa aiotaan ratkaista. Siinä ne seisovat kuuntelemassa (jos tilanne on hyvä, usein ne huutavat päälle) ja minä esitän. Monina päivinä pitää myös puhua joukolle palaveeraavia taloyhtiöiden edustajia ja omia mesejä. Kyllä se on esiintymistä. On toki firmoja, joissa vain mestarit puhuvat. Meillä puhuvat ja esiintyvät ne, jotka asiasta jotain tietävät. Aloitteellisuutta kannustetaan.
Ja verotoimiston virkailijat esiintyvät, samoiin kauppojen infopisteissä työskentelevät, sijoitusneuvojat, vakuutusvirkailijat ja jopa lehtimyyjät. Kakki esiintyvät. *silittää päätä ja antaa tikkarin*
jos on lehdessä kuva apinalaatikossa ja vieressä nimi, niin onko se esiintymistä (kirjallinen)?
Eli jos esitän N kpl kalvoja omasta tontistani, ei se ole minusta esiintymistä.
Esiintymistä on, jos pidän valmistellun, pitkän esityksen. Ei se, että kerron miten projekti/oma työni on edistynyt.
Itse olen töissä markkinoinnissa enkä esiinny työssäni. Tosin pidän kyllä säännöllisiä briiffejä milloin kellekin :), mutta se ei ole musta esiintymistä.
valmistellun esityksen. Ja esiintymistä on mielestäni se, kun esiinnyt joukon/ryhmän edessä ja esittelet asiaa.
ei tarvitse esiintyä.
Aikaisemmin olen työskennellyt opettajana (piti esiintyä ihan jatkuvasti)ja komponenttisuunnittelijana (ei tarvinnut esiintyä koskaan).
Pitäisi varmaan määritellä mitä se esiintyminen tarkoittaa. Mielestäni esiintymistaidot tarkoittavat esimerkiksi kommunikointia ja asioiden hoitamista asiakkaiden/potilaiden/työkavereiden/johdon kanssa. Se oma asia tai työ pitää saada esitettyä niin, että saadaan se tehtyä.
Esimerkiksi nyt vaikka tarjoilijalta tilauksen vastaanotto ja ruokalajien esittely. Tai sairaanhoitajalla se tilanne kun kerrotaan potilaalle seuraavasta hoitotoimenpiteestä tai kerrotaan omaisille potilaan voinnista.
Asiantuntijatöissähän joutuu väistämättä tilanteisiin, jossa joutuu esimerkiksi työkavereilleen tai esimiehelleen kertomaan oman työnsä edistymisestä.
Esitelmät ovat vielä sitten erikseen.
Minä olen johtajana IT-firmassa ja tarvitsen esiintymistaitoja ihan joka päivä.
Tässä googlattuna vähän määritelmää esiintymistaidoille.
"Esiintymisen laajan määritelmän mukaan kaikki tilanteet, joissa ihmiset puhuvat toistensa kanssa ovat esiintymistilanteita (Pelias1992). Siis aivan tavalliset jokapäiväiset vuorovaikutustilanteetkin. Tätä kautta voitaisiin tehdä johtopäätös, että ihminen esiintyy melkein aina!"
http://kielikompassi.jyu.fi/puheviestinta/tietomajakka/maja_esiintymine…
ja kyllä tarvitsee, sen opetuksen lisäksi muutenkin.
aina välillä esiintyä. Mutta monesti pieniä ma 20 hengen tilaisuuksia.
Harrastuksen puolesta olen esiintynyt jonkin verran pienissä ja isoissa ryhmässä pari kertaa yksin. Kerran jopa suorassa lähetyksessä mukana ryhmäesiintymisessä.
ja kyllä, esiinnyn aina työssäni. Lisäksi teen kouluttajan töitä joissa esiinnyn myös asiantuntijana :)
Pitää esiintyä. En laske kahdenkeskisiä ohjaustilanteita esiintymiseksi, mutta ryhmänohjauksen lasken (alkuun luentotyyppistä) ja lisäksi työhön kuuluu luennointiakin eri aiheista.
ja kyllä vaan pitää esiintyä silloin tällöin. Asiakastyön lisäksi ryhmiä, paikallista koulutusta jne.
Eli jos esitän N kpl kalvoja omasta tontistani, ei se ole minusta esiintymistä.
Esiintymistä on, jos pidän valmistellun, pitkän esityksen. Ei se, että kerron miten projekti/oma työni on edistynyt.
Itse olen töissä markkinoinnissa enkä esiinny työssäni. Tosin pidän kyllä säännöllisiä briiffejä milloin kellekin :), mutta se ei ole musta esiintymistä.