Hernekeitto on ruoka, jota en kyl ymmärrä...
Siis itse tykkään siitä. Mutta ei se kyllä mitään terveellistä ole ja pierettääkin sitten niin perhanasti, suussa on paha maku ja röyhtelyt pahanmakuisia. Se, mitä en ymmärrä.. Meillä ei laiteta koskaan hernistä, kun lapset ei tykkää siitä. Ja isovanhemmat taas jatkuvasti mutisee siitä, kun meillä ei laiteta sitä ja lapset on sit niin nirsoja. Niin miksi sitä siis pitäisi laittaa, perustelkaa?
Kommentit (9)
Herneitä, sipulia, porkkanaa, possunlihaa, mausteita. Ihanaa!!!!
se, mitä ruokaa teillä syödään. Kunhan syödään ja pääsääntöisesti terveellisesti! Maailman sivu ruokakulttuuri ja -muoti on muuttunut, eivät teidän isovanhempannekaan takuulla syö nykyään samaa ruokaa kuin heidän isovanhempansa aikoinaan.
Ja on ihan ok, että ihmisillä on lempiruokia ja inhokkeja, kunhan se ei estä maistamasta ja kokeilemasta uusia ruokalajeja. Tai johda sellaiseen huonoon käytökseen, että kylässä ollessa aletaan valittaa "mä en kyllä tota syö, se on kauheaa..."
Meillä mummo teki aina keltaisista herneistä ja niistä itsekin keitän. Ja minustakaan se ei ole epäterveellistä, halpa ruoka josta riittää syötävää pitkäksi aikaa. Ja pakastettuna vain paranee. Voiski kohta taas keittää hernaria. Viimeksi tein joulukinkun jämistä, eli aikaa on jo.
ja yleensäkin pavut ovat oikein terveellisiä ja erittäin terveellistä myös suolistolle. Tuo mainitsemasi piereskely, ehkä kannattaa ajoittaa hernekeiton syönti viikonloppuun niin voi kotona piereskellä rauhassa.
ruokavinkistä! Pitääpä laittaa jonakin päivänä ruuaksi kunnon hernekeittoa.
Kävin aina vanhemmilla syömässä rokkaa kun itse tekivät ja sitten päätin että meillähän syödään myös. Nyt se on eniten nirson lapsen herkkuruokaa ja maistuu muillekkin. Itse tehtynä se on todella hyvää. Ei muuta kun opeta lapsesi kaikkiruokaiseksi. mitään ei häviä jos muutaman kerran yrittää, usein se alkaakin maistua
oli sitten purkista, laitoskeittiöstä tai kotikeittiöstä. Ja olen siis syönyt sellaistakin hernaria jota kaikki ovat kehuneet. En vain tykkää kypsennetyistä herneistä (tai kaalista), raakana kyllä maistuvat.
ja hyvääkin, mutta kyllä se valitettavasti toisia ihmisiä pierettää. Mun miestä esim., mua taas ei. Ja samaa rokkaa syödään.
Mutta ei se mitään pakollista ruokaa ole, on paljon muutakin terveellistä joten ei mikään pakko laittaa.
Herneissä on kasvikunnan proteiinia, eli on kasvisversionakin oikein mainio ape.
Eikä sen pitäisi pierettääkään, jos liotat kunnolla herneet ja keität vähintään kaksi tuntia.
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=29305&lang=fi