Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko opettaa lapsillenne ettei vieraita koiria

Vierailija
28.03.2011 |

tulla yhtäkkiä silittämään. Vaan kysytään lupa siihen. Muutaman kerran käynyt niin että lapset on tullut koiran takaa ja myös minun takaa niin etten ole huomannut silittelemään koiraa. Koira tietysti säikähtää koska ei oleta lenkillä kenenkään tulevan silittelemään. Onneksi on kiltti koira mutta kaikki ei ole, koira voi tuommosesta säikähtää pahasti. Ja muutenki on kohteliasta kysyä lupa eikä vaan tulla silittämään.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt toivotaan, että joku koiranomistaja joskus hidastaisi ujon kolmivuotiaan kohdalla niin, että ehdittäisiin kysyä, saako koiraa silittää :).

Vierailija
22/43 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käveltiin omakotitalon ohi, koira oli ihan vieressäni. Pihalta juoksi noin 4v poika ja suoraan koiralle kaulaan kiinni huudon saattelemana. Säikähdin kovasti koska en todellakaan ajatellut että jostain pihalta syöksyy lapsi tulemaan. En ehtinyt reagoida mitenkään.

nyt tiedät missä se omakotitalo on.

4v poikia saa kuka tahansa omistaa, koiran omistajan on oltava vastuullinen

Olen tosiaankin osannut välttää tätä taloa sen jälkeen. Mutta en todellakaan voi ennustaa kaikkia ohitettavia taloja joissa lapsia saattaa olla. En ole ennustaja, ikävä kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla mutta kannattaa ottaa asiasta selvää kuinka tuollaisessa tapauksessa menetellään. Jos sinun lapsesi menee koiran luokse jos koira kaikessa rauhassa kävelee tai haistelee niin kyllä se silloin on sinun lapsesi syy ja siitäkin toki saa oikeusjutun nostettua jos vain haluaa! Ota asiasta selvää ennen kun tulet tänne huutelemaan. Älytöntähän tuollaisessa tapauksessa olisi oikeusjuttua nostaakkaan. Saatettaisi katsoa lapsen äitiä pikkusen kauan jos haluaa nostaa oikeusjutun siitä ettei saa pidettyä omaa lastaan kurissa. No ihmisiä on monenlaisia eikä voi kun sääliä tuollaisia!

t:mieheni on tuomari

Vierailija
24/43 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos koiran luokse lapsi tulee väkisin silittämään jos koira on asianmukaisesti kytkettynä. Ja siitä ei todellakaan koiraa määrätä lopetettavaksi jos koira hätäpäissään puraisee siksi että joku tulee arvaamatta silittämään. Olen tälläisen tapauksen todistanut vierestä. Joten vielä kerran ottakaapa asioista selvää ennen kun tulette tänne huutelemaan.

t: mieheni on tuomari

Vierailija
25/43 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
26/43 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lapset kiertää tutut ja vieraat koirat kauakaa ja toivoisin että koirat myös pysyisivät kaukana lapsistani

Vierailija
27/43 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koiranomistaja maksaa terveyskulut, vanhempien menetetyn palkan siitä ajalta kun ovat lastaan viemässä lääkärille.

Jonkinverran kipu-hyvitystä.

t: enoni on tuomari

eläin viedään pois

Vierailija
28/43 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset opetan ettei vieraita koiria noin vain mennä silittelemään.

Itse yleensä käytän koiran juoksemassa metsässä missä ei ole ketään muita. Saa rauhassa olla. Mutta joskus tulee lähdettyä ihan lenkille muuallekin koiran kanssa.

Melkein aina jostakin pölähtää lapsi koiran kimppuun. Koira on aina lyhyellä narulla kun tulee vastaantulijoita ja vierellä.

Alusta asti olen sanonut lapsille että ei, he eivät saa yhtäkkiä mennä koiran luokse ilman lupaa. Koira kyllä on kiltti, mutta en ota riskiä että lapset säikäyttävät koiran.

Olen kyllä antanut silittää koiraa kun ovat pyytäneet. :) Sen verran leppoisa tapaus vaikka nuori vielä onkin :)

Vierailija
29/43 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitinkin kun lapset eivät pysy kaukana koirastamme.

ap

Vierailija
30/43 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan kun te koiranomistajat oppisitte pitämään ne koiranne kytkettynä ja kohdatessa lyhyessä hihnassa, oli sitten kuinka natsimeininkiä tahansa....

Pitäkää huoli ettei se koiranne millään tapaa tule nuuhkimaan eikä hyppimään vasten, valtaosalle koiranulkoilutajista tämä tuntuu olevan täysin vierasta.

näin olen tehnyt aina. Harvemmin - onneksi - kukaan pikkuihminen tulee yllättäen tai väkisin silittämään koiriani, mutta niinkin ON käynyt.

Omat lapset laitan vaikka niskapersotteella kuriin, jos tekevät vastaavaa. Meillä ainakin opetetaan jo pienelle ihmisalulle, että eläimiä on kunnioitettava ja omiakin koiria lähestytään vain, jos ne osoittavat haluavansa tulla kosketetuiksi. Tämä on varotoimi, mutta sääntö jota noudatetaan ja meillä ainoa mahdollisuus elää samassa taloudessa vilkkaiden lasten ja useamman koiran kanssa.

Vierailija
31/43 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina ku rattailla mennään ja koira tulee vastaan niin alan 'osottelemaan' että katso tuolla on hieno koira ja vuhvuh. taidan olla aika nolo :DD

omistajat yleensä tosi äksyn näkösiä..

Vierailija
32/43 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut aikuisetkaan eivät osaa.

Koirani ja minä olimme saada sydärin kun eräs ohikulkeva pappa yhtäkkiä kääntyi meihin päin ja ojensi kätensä koiraa kohden ja tietysti käsi "hyökkäys" asennossa.

Pelästyin itsekin mitä ukko aikoo.

Onneksi koira ei purrut kun säikähti. Kauhean rähinän piti tälle ukolle (ensimmäistä kertaa kenellekkään) ja ukko kehtasi kutsua koiraani vihaiseksi.

Ei se vihainen ole, mutta sen jälkeen koirani on alkanut murisemaan joillekkin tuntemattomille miehille. :(

No meni vähän ohi, mutta sille miehelle ei taidettu opettaa ettei koiria pitäisi tulla noin vaan silittelemään.

Vierailija
33/43 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

flexit pitäis kieltää lailla, ot

Meidän koira tulee vierelle käskystä. Ja en todellakaan anna sen heijata puolelta toiselle (kuten jotkut tekevät, tosin näillä tyypeillä on yleensä koirat kouluttamattomiakin), vaan koira kulkee sitä reunaa mitä minäkin.

Siitä natsitouhusta, tarkoitin että jos koko lenkin ajan joku pitää koiraa tiukasti vierellä, on se hieman turhan tiukkaa kuria. Tottakai se koira pitää ottaa vierelle kun joku tulee vastaan, mutta koko lenkkiä kukaan ei varmasti lähde kävelemään lyhyellä hihnalla.

Meillä ei koira ole vihainen, mutta siltikin, edelleen, koira on eläin, jonka käyttäytymistä ei yllättävissä tilanteissa voi arvata aina. Meidänkin koira on vahtiverinen, joten se voi tulkita takaapäin tulevan ihmisen, oli lapsi tai aikuinen, hyökkääjänä.

Koirat eivät ole mitään yleistä omaisuutta, joita voi tulla taputtelemaan ja halailemaan noin vain.

Ehkä eniten ärsyttää tuo koiravihaaja, joka kehuskelee niillä pulloillaan. En minä anna ihmisten taputella hevostanikaan noin vain, vaikka ihmisiä välillä tuleekin maastoreitillämme vastaan.

Koiravihaajissa ärsyttää se, että he eivät ymmärrä että vieras ihminen on sille koirallekin vieras, eikä koira välttämättä ymmärrä että se nostettu käsi ei ole lyömisaikomuksissa vaan taputu/silitysaikomuksissa.

Kai te itsekkin puolustatte itseänne jos luulette että joku tulee lyömään teitä?

Myös se ärsyttää monissa, että sillä ihmisen käytöksellä on suuri vaikutus koiran käyttäytymiseen ja monesti ne puremiset ovat sitä että koira puolustaa itseään.

Mutta ei. Ihminen kun on niin helvetin täydellinen että heissä ei ole ikinä mitään vikaa, vika on eläimessä joka _noudattaa vaistojaan_.

Ja kyllä, minua on purrut koira. Minulla on siitä arvet vieläkin. Siltikin olen ymmärtänyt ja ymmärsin siinä tilanteessa että syy oli 99% minun.

ELÄIN ON AINA ELÄIN. Muistakaa ihmiset se.

Hassusti muuten, jos hevonen potkaisee/puree jotakuta, ei sitä vaadita lopetettavaksi. Mutta jos kyseessä on koira, vaaditaan eläin heti piikille.

Vierailija
34/43 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käveltiin omakotitalon ohi, koira oli ihan vieressäni. Pihalta juoksi noin 4v poika ja suoraan koiralle kaulaan kiinni huudon saattelemana. Säikähdin kovasti koska en todellakaan ajatellut että jostain pihalta syöksyy lapsi tulemaan. En ehtinyt reagoida mitenkään. Onneksi koirani otti koko homman leikiksi, vaikka ei juurikaan pienistä lapsista pidä.

Kyllä siinä ihan perheenisä sanoi suoraan että heidän vikahan se olisi ollut jos koira olisi ollutkin vihainen. He kun olivat yrittäneet lapselle opettaa että VIERAITA KOIRIA EI SILITETÄ ilman lupaa.

ettei nyt vaan olisi jonkun "malliesimerkki", näin voi käydä. Tottakai. Tosi todennäköistä.

Asia on niin, ettei niitä lapsia nyt kuitenkaan ihan jonossa ole tulossa koiria silittelemään.

Useimmat vähän pelkäävät koiraa.

Ainoat kerrat kun lapsi on tullut silittämään, on ollut tilanne että olen jutellut lasten vanhempien/muiden aikuisten kanssa jolloin lapsi on tullut vähän lähemmäksi.

Lenkillä ollessani todellakin kävelen/juoksen sen koiran kanssa, en haahuile pää pilvissä koiran ollessa oman onnensa nojassa.

Kyllä siellä lenkillä ollaan sen koiran kanssa menossa, toki välillä pysähdellään haistelemaan, mutta seuraan kyllä aina mitä koira haistelee. Ei edes mennä lähietäisyydelle muita ihmisiä, etenkään lapsia. VAIKKA koira onkin kiltti. Se on kuitenkin keskikokoa isompi, en halua että se edes vahingossa pukkaa vaikkapa lasta innostuessaan.

Kyllä lenkillä pystyy vallan hyvin välttämään tilanteet jossa lapsi saisi kiinni koiran yllättäen.

Tietenkin on hyvä opettaa ettei vieraita koiria mennä likistelemään. Esim. meillä koirat ovat ulkona tarhassa, jonka verkon läpi joskus lapset työntelevät keppejä sun muuta. Siksi valvon, etteivät edes omat lapseni mene tarhalle yksin. VAIKKA tiedän, että koirat eivät mitään teekään. Jotkut asiat on vaan hyvä osata.

Vierailija
35/43 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silittämään koiraa ilman että kysyy luvan koska silloinhan koira voi juuri purra ja se on kyllä lapsen oma vika jos menee silittämään vierasta koiraa kun ei tiedä miten se käyttäytyy.

Koiran omistamisesta minäkin haaveilen. Mutta oli se kenen syy tahansa, eläin on eläin ja omistaja on eläimstä vastuussa.

Joten omistajana pidä huoli että pysyt kaukana lapsista jotka tulevat silittelemään vierasta koiraasi

voit saada niskaasi todella ikävän ja kalliin oikeusjutun

Anteeksi, nyt on logiikassa aukkoja. Miten koiran omistajana voi pitää huolen, että pysyy kaukana silittelemään tulevista lapsista, jos liikkuu vaikka taajamassa? Ei mitenkään.

Samalla tavalla kuin lapsille opetetaan muitakin tapoja ja sääntöjä - kuten liikennesääntöjä tai vaikka se, että älä lähde vieraitten aikuisten mukaan - lapselle pitää opettaa myös, ettei saa mennä koskemaan vierasta koiraa ilman lupaa.

Melkein poikkeuksetta lapset suhtautuvat koiraan kiinnostuneesti ja positiivisesti, ja se on tosi kiva juttu. On oikeasti hauska huomata, miten lapsi jo kaukaa kiinnittää huomion koiraan ja ottaa hanskan pois kädestä, että voi silittää koiraa. Mutta lupa pitäisi muistaa kysyä, koska kaikki koirat eivät tykkää vieraista tai saattaavat vaikka pelätä lapsia.

Meidän koira pelkää vähän lapsia, mutta yleensä lapsen ja koiran kontakti onnistuu, jos lapsi malttaa kuunnella, miten koiraa pitää silittää: kyykisty, anna haistaa kättä, älä koske päähän tai selkään, vaan silitä rinnasta tai kaulasta.

Vierailija
36/43 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulkea taajamassa kävelytiellä. Vastaan tulee nainen kahden lapsen kanssa, sinulla on koira vieressä. Yhtäkkiä kun ovat enää muutaman metrin päässä lapset säntäävät täysiä juoksuun kohti koiraa, huutavat ja huitovat. Eivät kylläkään silitä mutta ihan viereen tulevat kiljumaan ja huitomaan. Ja se nainen vaan toteaa "älä ny viitsi huutaa" ja kävelee eteenpäin...

Tämän tyylisiä tapauksia on sattunut usein. Monesti lapset ovat olleet ilman vanhempia liikkeellä, mutta välillä myös aikuisten kanssa eikä ne aikuiset tee mitään. Ja jos tuollainen ipana tulee takaapäin niin ei ainakaan minulla ole silmiä selässä että voisin sen nähdä.

Ja minuakin on muuten purrut koira pahasti. Ja silloin vika oli 100% sen koiran omistajassa. Omalla käytökselläni en sitä aiheuttanut, koiralla vaan sattui olemaan todella surkea omistaja. Eli 99% tapauksista kun koira puree, vika on ihmisessä. Vain aniharva koira on päästään viallinen syntyessään.

Käveltiin omakotitalon ohi, koira oli ihan vieressäni. Pihalta juoksi noin 4v poika ja suoraan koiralle kaulaan kiinni huudon saattelemana. Säikähdin kovasti koska en todellakaan ajatellut että jostain pihalta syöksyy lapsi tulemaan. En ehtinyt reagoida mitenkään. Onneksi koirani otti koko homman leikiksi, vaikka ei juurikaan pienistä lapsista pidä.

Kyllä siinä ihan perheenisä sanoi suoraan että heidän vikahan se olisi ollut jos koira olisi ollutkin vihainen. He kun olivat yrittäneet lapselle opettaa että VIERAITA KOIRIA EI SILITETÄ ilman lupaa.

ettei nyt vaan olisi jonkun "malliesimerkki", näin voi käydä. Tottakai. Tosi todennäköistä.

Asia on niin, ettei niitä lapsia nyt kuitenkaan ihan jonossa ole tulossa koiria silittelemään.

Useimmat vähän pelkäävät koiraa.

Ainoat kerrat kun lapsi on tullut silittämään, on ollut tilanne että olen jutellut lasten vanhempien/muiden aikuisten kanssa jolloin lapsi on tullut vähän lähemmäksi.

Lenkillä ollessani todellakin kävelen/juoksen sen koiran kanssa, en haahuile pää pilvissä koiran ollessa oman onnensa nojassa.

Kyllä siellä lenkillä ollaan sen koiran kanssa menossa, toki välillä pysähdellään haistelemaan, mutta seuraan kyllä aina mitä koira haistelee. Ei edes mennä lähietäisyydelle muita ihmisiä, etenkään lapsia. VAIKKA koira onkin kiltti. Se on kuitenkin keskikokoa isompi, en halua että se edes vahingossa pukkaa vaikkapa lasta innostuessaan.

Kyllä lenkillä pystyy vallan hyvin välttämään tilanteet jossa lapsi saisi kiinni koiran yllättäen.

Tietenkin on hyvä opettaa ettei vieraita koiria mennä likistelemään. Esim. meillä koirat ovat ulkona tarhassa, jonka verkon läpi joskus lapset työntelevät keppejä sun muuta. Siksi valvon, etteivät edes omat lapseni mene tarhalle yksin. VAIKKA tiedän, että koirat eivät mitään teekään. Jotkut asiat on vaan hyvä osata.

Vierailija
37/43 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minuakin on muuten purrut koira pahasti. Ja silloin vika oli 100% sen koiran omistajassa. Omalla käytökselläni en sitä aiheuttanut, koiralla vaan sattui olemaan todella surkea omistaja. Eli 99% tapauksista kun koira puree, vika on ihmisessä. Vain aniharva koira on päästään viallinen syntyessään.

Jostain taisin lukea että oikeasti syntymästä asti luonnevikaisia koiria on reippaasti alle prosentti.

Kuten joku tuolla sanoi. Koira vain noudattaa vaistojaan eikä erota milloin vieraalla ihmisellä on pahat ja milloin hyvät mielessä joten puolustautuu kun tuntee olonsa uhatuksi.

Mitenkäs muuten: Kun kissa raapaisee jotain teistä koirien inhoajista niin vaaditteko kissan lopetettavaksi?

Vierailija
38/43 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan kun itse pienenä ilman lupaa eräällä hevotallilla silitin vapaana olevaa koiraa, jonka omistaja oli ihan vieressä. Säikähdin kamalasti kun omistaja sanoi, ettei kannata koskea koiraan koska sillä on loisia ja kauheita tarttuvia tauteja, ja että seuraavalla kerralla kannattaa kysyä saako koiraa silittää. Tuskin sillä koiralla mitään tauteja oli, mutta itse ainakin otin opikseni ja pitkän aikaa mietin, oliko joku niistä "kamalista taudeista" tarttunu muhun :D

Luulen silti, että minullekin oli sanottu, ettei vieraisiin koiriin saa koskea, mutta jostain syystä se jäi sisäistämättä, kun ei niin hirveästi ollut kontakteja koiriin.

Vierailija
39/43 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tullut vastaan kaksi kertaa lapsia jotka kysyvät saako silittää, mutta tuskin ehdin mitään vastata kun käsi on jo koiran päällä. Minä ehdottomasti kiellän sen koska pieni koirani ei selvästikään välitä lapsista, mutta nämä lapset eivät vain kuuntele vaan "jahtaavat" peloissaan jalkojani kiertävää koiraani. Kiitoksia näille ihanille lapsukaisille, koirani pelkää nykyään kahta kauheammin lapsia. Pieni valkoinen terrieri voi näyttää lelukoiralta mutta halutessaan lapselta on käsi irti. Noh, eipä ole sitten minun syy. Koira on minulla kuitenkin ollut lyhyessä hihnassa ja olen sanonut että silittäminen ei sovi. Tositilanteessa sen kyllä näkisi tyhmäkin kun koira yrittää hädissään luikkia pakoon, mutta ei, nämä lapset vain jatkavat. Että ei se kysymisen opettaminenkaan aina riitä. Jotkut on vain vähän tyhmiä.

Vierailija
40/43 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää myös koiran lyhyessä hihnassa aina kun tulee ihmisiä vastaan, tai liikutaan alueella jossa on paljon liikennettä. Silti on näitä lapsia sekä aikuisia jotka vaan hyökkivät silittämään. Osa tulee takaapäinkin joten ei niitä tiedä varoa. Viimeksi juoksi kaksi n.3-4-vuotiasta lasta suoraan koiraani kohti ja jäivät 10 sentin päähän heiluttelemaan käsiään ja tuijottamaan. Vanhempia ei näkynyt missään, enkä ymmärrä mitä noin pienet tekevät ulkona ilman valvontaa. Koirani on kiltti, mutta tosiaan vielä pentu (10kk). Kokoa löytyy jo sen verran että pienelläkin kuonon tökkäisyllä kaataa tuollaiset vaahtosammuttimen kokoiset, ja siitäkös vanhemmat suuttuvat jos niin käy.

Isommatkin lapset ovat tulleet ihan viereen huutamaan päin koiran kuonoa, tai huitomaan, tai kiskomaan jne.

Lisäksi on eräs aikuinen pyörällä ohi ajaessaan täydessä vauhdissa kumartunut hieman ja yrittänyt läppäistä koiraa kuonolle. Onneksi koirani ei yleensä säikähdä yllättävistä tilanteista, olisi tuoltakin aikuiselta muuten voinut sormet mennä tohjoksi.

Joskus on tullut vastaan niitäkin lapsia, jotka kysyvät luvan, mutta enemmän on näitä kiusantekijöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi