Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuu, jos yrittää itsemurhaa?

Vierailija
28.03.2011 |

Jos siis viedään sairaalaan, siellä hoidetaan ja sitten lähetetään kotiin. Mitä tapahtuu sen jälkeen? Lähetetäänkö jonnekin juttelemaan? Miten se avuntarve kartoitetaan? Entä jos on lapsia, niin miten heidän käy? puututaanko perheen elämään yrityksen jälkeen esim lastensuojelusta?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi ettei ihmisiä joutuisi syyttä hoitoon tahdonvastaisesti. Juurihan siitä oli haloo, että täytyisi koko pakkohoito poistaa kun siinä viedään itsemääräämisoikeus.

Siis miten voidaan lähettää kotiin, jos on muutama tunti aikaisemmin ottanut lääkkeitä tai vetänyt ranteet auki? Onhan siinä jo vikaa päässä.

Vierailija
22/41 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan on myös muita ehtoja mm ettei mikään muu hoitotapa ole riittävä, ja jotakin muuta jota en nyt muista...

sanoo asiasta näin:

2 LUKU

Hoito tahdosta riippumatta

8 §

Hoitoon määräämisen edellytykset

Henkilö voidaan määrätä tahdostaan riippumatta psykiatriseen sairaalahoitoon vain:

1) jos hänen todetaan olevan mielisairas;

2) jos hän mielisairautensa vuoksi on hoidon tarpeessa siten, että hoitoon toimittamatta jättäminen olennaisesti pahentaisi hänen mielisairauttaan tai vakavasti vaarantaisi hänen terveyttään tai turvallisuuttaan taikka muiden henkilöiden terveyttä tai turvallisuutta; ja

3) jos mitkään muut mielenterveyspalvelut eivät sovellu käytettäviksi tai ovat riittämättömiä.

Alaikäinen voidaan määrätä tahdostaan riippumatta psykiatriseen sairaalahoitoon myös, jos hän on vakavan mielenterveydenhäiriön vuoksi hoidon tarpeessa siten, että hoitoon toimittamatta jättäminen olennaisesti pahentaisi hänen sairauttaan tai vakavasti vaarantaisi hänen terveyttään tai turvallisuuttaan taikka muiden henkilöiden terveyttä tai turvallisuutta ja jos mitkään muut mielenterveyspalvelut eivät sovellu käytettäviksi. (23.10.1992/954)

Edellä 1 ja 2 momentin nojalla hoidettavana olevan alaikäisen hoito tulee järjestää yksikössä, jolla on edellytykset ja valmiudet hoitaa häntä. Alaikäistä tulee hoitaa erillään aikuisista, jollei katsota olevan alaikäisen edun mukaista menetellä toisin. (23.10.1992/954)

9 §

Tarkkailuun ottaminen

Sen selvittämiseksi, ovatko edellytykset henkilön hoitoon määräämiseen hänen tahdostaan riippumatta olemassa, hänet voidaan ottaa tarkkailuun sairaalaan.

Tarkkailuun lähettämistä varten lääkärin on tutkittava potilas ja, jos hän pitää potilaan hoitoon määräämistä välttämättömänä, laadittava hänestä kirjallinen lääkärinlausunto (tarkkailulähete). Tarkkailulähetteen tulee sisältää perusteltu kannanotto siitä, ovatko edellytykset hoitoon määräämiseen todennäköisesti olemassa.

Potilas voidaan ottaa enintään kolme päivää aikaisemmin tehdyn potilaan tutkimukseen perustuvan tarkkailulähetteen perusteella tarkkailuun, jos hoitoon määräämisen edellytykset todennäköisesti ovat olemassa.

10 §

Tarkkailu

Viimeistään neljäntenä päivänä tarkkailuun ottamispäivän jälkeen tarkkailusta vastaavan lääkärin on annettava tarkkailuun otetusta kirjallinen tarkkailulausunto. Jos tarkkailusta vastaava lääkäri on esteellinen tai estynyt, lausunnon antaa sairaalan muu lääkäri. Tarkkailulausunnon tulee sisältää perusteltu kannanotto siitä, ovatko edellytykset hoitoon määräämiseen tahdosta riippumatta olemassa.

Jos tarkkailuaikana ilmenee, että edellytyksiä tarkkailuun otetun hoitoon määräämiseen ei ole, hänen pitämisestään tarkkailussa on heti luovuttava ja hänet poistettava sairaalasta hänen sitä halutessaan.

11 §

Kuuleminen ja hoitoon määrääminen

Ennen hoitoon määräämistä on selvitettävä tarkkailuun otetun oma mielipide. Alaikäisen tarkkailuun otetun vanhemmille, huoltajille sekä henkilölle, jonka hoidossa ja kasvatuksessa alaikäinen on ollut välittömästi ennen tarkkailuun ottamista, on mahdollisuuksien mukaan varattava tilaisuus tulla joko suullisesti tai kirjallisesti kuulluksi.

Päätöksen tarkkailuun otetun määräämisestä hoitoon hänen tahdostaan riippumatta tekee sairaalan psykiatrisesta hoidosta vastaava ylilääkäri tai, jos hän on esteellinen tai estynyt, muu tehtävään määrätty ensisijaisesti psykiatrian erikoislääkäri. Päätös on tehtävä tarkkailulähetteen, tarkkailulausunnon ja sairauskertomuksen perusteella kirjallisesti viimeistään neljäntenä päivänä tarkkailuun ottamispäivän jälkeen. Päätöksen tulee sisältää perusteltu kannanotto siitä, ovatko edellytykset hoitoon määräämiseen tahdosta riippumatta olemassa. Päätös on annettava potilaalle tiedoksi viipymättä.

Jos hoitoon määrätty on alaikäinen, päätös on heti alistettava hallinto-oikeuden vahvistettavaksi. (11.12.2009/1066)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyyliin vedän ranteet auki ja joku saapuu paikalle ni se vois ajatella vähän sitä että jos mä haluan kuolla ni mua ei tarvii viedä mihinkää sairaalaan/hoitoon.

Musta se ei oo väärin jos ei ei halu enää elää!

Vierailija
24/41 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväni sai terapiaa ja ystäviltä haleja ja sympatiaa... vaan ei ne montaa vuotta kantaneet eteenpäin. toinen yritys onnistui :(

Vierailija
25/41 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monissa tapauksissa otetaan tarkkailuun kolmeksi päiväksi, kuten laki antaa mahdollisuuden. Sitten se on potilaan omalla vastuulla aika pitkälti haluaako apua vai ei.

Vierailija
26/41 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 14:50"]

Jos tyyliin vedän ranteet auki ja joku saapuu paikalle ni se vois ajatella vähän sitä että jos mä haluan kuolla ni mua ei tarvii viedä mihinkää sairaalaan/hoitoon.

[/quote]

Vierailija
27/41 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:24"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 14:50"]

[/quote]

[/quote]

Vierailija
28/41 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan samaa mieltä! Ite yritin lääkkeillä ja viinalla. Sit olin tekstannu kaverille... soitti ambulanssin. Olis pitäny piilottaa kännykkä!

Vierailija
29/41 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:32"]

Aivan samaa mieltä! Ite yritin lääkkeillä ja viinalla. Sit olin tekstannu kaverille... soitti ambulanssin. Olis pitäny piilottaa kännykkä!

[/quote]

Miksi edes lähetit viestin jos halusit kuolla? Kyllä se on niin että jos todella haluaa kuolla niin keinot kyllä löytyy ettei varmasti jää henkiin. Apua pitää tietysti antaa itsemurhakuiselle niin varsinaisen yrityksen hoitamiseksi että potilas jää henkiin kuin myös itsemurhayrityksen syyn vuoksi.

Hyvin moni yrityksistä on viinapäissään tehtyjä yrityksiä joissa otetaan lääkeaineita enemmän tai vähemmän. Välillä tuntuu että osa yrityksistä tai lääkeaineyliannoksista on pelkkää huomionhakua. Kun pää on selvinnyt niin jossain vaiheessa psykiatri käy jututtamassa ja tavallisesti itsemurhakandidaatti pääsee kotiin. 

Vakavassa itsemurhavaarassa olevat laitetaan psykiatrian osastolle pakkohoitolähetteellä ja siellä toinen tohtori arvioi täyttyvätkö kriteerit. Apua ja tukea on tarkoitus antaa riittävästi mutta sairaalan ulkopuolella on valitettavasti julma maailma jossa pitäisi selviytyä sitten kun pääsee pois.

Kukaan tuskiin kuvittelee että psykiatrisessa sairaalahoidossa voisi olla vuosia tai loppuelämänsä. Psykiatrinen sairaala ei ole vankila paitsi kaikista vaarallisimmille ja psykoottisille henkilöille. Se tarkoittaa että jossain vaiheessa pääsee kotiin toivottavasti riittävän hyvässä kunnossa. Valitettavasti jos on tarpeeksi itsemurhahakuinen niin tällaista henkilöä ei voida aina pelastaa vaikka tukea olisi kuinka paljon.

Tilastojen valossa Suomessa tehdään paljon itsemurhia mutta suunta on ollut laskeva vuosikymmenien ajan.

Vierailija
30/41 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun kokemuksen mukaan saat vapaasti yrittää kunnes onnistut, kukaan ei estä. Fyysiset vammat hoidetaan ja se siitä. Vaikka olisit yrittänyt usemman kerran peräkkäin, et välttämättä ole psyykkisen hoidon tarpeessa vaan se menee jollekkin enemmän sitä tarvitsevalle. Toivo siis että onnistut samantien.

Vierailija
31/41 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikattiin ja kotiin nukkumaan.

Vierailija
32/41 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
33/41 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

..

Vierailija
34/41 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2011 klo 17:54"]

Aika huono systeemi :(

ap

[/quote]

Ei ihmisiä saa pakkohoitaa. Ei sairaala ole vankila.

Vierailija
35/41 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2011 klo 18:31"]Jos on tarpeeksi vakava yritys (ettei tulkita epävakaan ihmisen temppuiluksi) niin joutuu tahdosta riippumattomaan hoitoon. Kyllä sairaalassa haastatellaan ja kysellään asioita, jos vaikuttaa sekavalta tai siltä, että koittaa uudelleen niin asia ei jää siihen.

Ja jos on alaikäisiä lapsia niin yleensä lastensuojelu otetaan automaattisesti mukaan hoitoon. On sitten heidän asiansa arvioida, miten perhettä auttavat, mutta ilmoitus lähtee.

t. psyk. sh

[/quote]

Sukulaisnainen jolla perhettä tuli aikanaan hylätyksi. Samaan aikaan mielenterveyde järkkyi ja tuli synnytyksen jälkeinen masennusjoka paheni harhoihin. Joi salaa ja menetti lapsien huoltajuuden ja sitten meni työkyky.
Nykyisin alkoholisti ja me tiedetään kun joku on hakannut naisen miltei kuoliaaksi. Uhkaa vanhempiaan väkivallalla mutta mielenterveysihmiset kuittaa laittamalla katkoon-jonka sitten nainen lopettaa kesken. Ei puhettakaan että laitetaan vastentahtoaan hoitoon, joskus kun piilotteli juomistaan niin silloin todettiin arviossa masennus muttei otettu sisään koska uskoivat ettei ole vaaraksi itselleen tai muille vaikka oli käynyt ihmisien kimppuun, uhkailut ja kiisti juomisen.

Vierailija
36/41 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli (nuorempana) kamalat, uudet viiltelyarvet esillä ja sairaalaan lääkkeiden yliannostuksesta. Sain sitä hiilijuomaa ja olin tarkkailussa jossain piuhoissa muutaman tunnin, sitten kotiin. Ei seurannut mitään muuta. Kaveri oli soittanut silloin ambulanssin, ja apu tuli nopeasti. Onneksi tajusin myöhemmin hakea itse apua, mitään ei tarjottu.

Vierailija
37/41 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

Vierailija
38/41 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutte ihan höpöjä! Mä olin jonku alle viikon teholla ja sieltä suoraan osastolle pakolliseksi kahdeksi viikoksi. Siellä osastolla oli omaohjaajan kanssa juttelua.

Vierailija
39/41 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2011 klo 17:30"]

Minut vietiin ambulanssilla sairaalaan, jossa ensihoidon jälkeen sain keskusteluapua. Sen jälkeen sain melko pikaisesti ajan terapiaan. Kävin muutaman kerran terapiassa, mutta jätin sen kesken kun tunsin oloni paremmaksi. Nykyään voin erinomaisesti. Lastensuojelusta ei kukaan missään vaiheessa ottanut yhteyttä.

[/quote]

Vierailija
40/41 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se riippuu ihan tilanteesta, miulla 13 v minä yritin yliannostusta ja jouduin vatsahuuhteluun ja osasto, tosin mulla oli jo viiltelyä ennen sitä ja mulla oli masennus oireet ja sit osastolla lopullisesti totesivat masennuksen siis syvän, nyt kaiken maailman terapioita ja tuli lastensuojelu ilmoitus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän