Jos onnistuu näyttelemään masentunutta ja saa työkyvyttömyyseläkkeen
Onko silti tukien menettämisen uhalla matkustuskiellossa, vai voiko alkaa vapaasti kiertää maailmaa valtion piikkiin?
Kommentit (35)
toi on kyllä törkeyden ja moraalittomuuden huippu!!Itsekin kärsin kroonisista kivuista ja tosiaankaan oikeasti kipeät ihmiset , todella monet eivät pääse sairaseläkkeelle vaan aina tulee hylsyjä...itse käyn töissä, mutta voimieni äärirajoilla.Tiedän itse ihmisen joka on työkyvyttomyyseläkkeellä mielisairauden vuoksi ja hiukan ihmettelen kyllä kun ei mitään kuntoutus tms.juttuja ollut tai työkokeiluja vaan suoraan vaan sairaseläkkeelle , mutta taiskin olla tuttu lääkäri.Ko. ihminen siis touhukas ja aktiivinen jne..sairaus hyvässä tasapainossa. Kun taas todella monet sairaat ja kipeät ihmiset joutuu vuosia kärsimään ja ei myönnetä eläkettä.Eivätkä todellakaan pysty touhuamaan ja olemaan aktiivisia jne...
vaan puoltavan lausunnon. Ja näitä lausuntoja yleensä vaaditaan useampia eri lääkäreiltä, vaikea saada eläkettä niidenkään, jotka oikeasti olisivat jo sen tarpeessa.
Minkä ihmeen takia? Siis jos oikeasti et ole työkyvytön, vaan ainoastaan työhaluton. Itse olin työttömänä melkein kolme vuotta, minä aikana kyllä matkustelin aika paljon ja vietin pitkiä aikoja ulkomailla, ei siitä koskaan mikään työkkäri tai Kela saanut tietää.
Ei ehkä kannata hankkia itselleen turhan päiten työkyvyttömän leimaa, saattaa joskus haitata joitain asioita. Esim. jos oikeasti tarvitset joskus jotain terapiaa, saattaa Kelasta tulla kielteinen tukipäätös, koska kuntoutumisesi ei ole "yhteiskunnalle hyödyllistä" = et tule kuitenkaan olemaan veronmaksaja :(
Ja sitäpaitsi sairashan sellainen ihminen jollain tapaa on, joka "ei halua tehdä töitä".
Siinä tapauksessa aika moni! Mieti nyt kuinka moni tekee töitä vaan, koska "on pakko" ja menee ainakin puoliksi vastentahtoisesti duuniin klo 8. Ja kuinka moni jää riemusta kiljuen kotiäidiksi, heti kun se on mahdollista. Sehän on joillekin myös sosiaalisesti hyväksyttävä työhaluttomuuden muoto. Eikä työhaluttomuudessa silti ole mitään pahaa, minkä sille voi. Itsekin tekisin mieluummin omia asioitani kuin töitä.
. On nyt kuntoutustuella ja eläke on tulossa. Ei ole ollut hoidossa missään osastolla. Iloisesti rallattelee vain elämässä eteen päin.
todnäk on oikeasti sairas mutta esittää teille tervettä
Tosi masentunuthan ei edes jaksa syödä lääkkeitä. Eikä suljetuille osastoille nykyään enää pääse, tuskin saat edes sh:n terapiaa terveyskeskuksesta.
Kyllä olen joka kerta suljetulle päässyt kun on ollut HÄTÄ. Ei sinne katsos terveitä otetakkaan =)
usko, että työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee kovin helposti. Mun äidillä oli kahden yleislääkärin ja yhden psykiatrin puoltavat lausunnot puolieläkkeeseen, eikä saanut sitä. Äidillä fyysistä vaivaa (astma, diabetes, nivelongelmia, krooninen unettomuus joka on kestänyt jo 20 vuotta) sekä myös työssäuupumista.
Todettiin täysin työkykyiseksi. Joutuu olla sairaslomalla jatkuvasti.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2011 klo 16:34"]
toi on kyllä törkeyden ja moraalittomuuden huippu!!Itsekin kärsin kroonisista kivuista ja tosiaankaan oikeasti kipeät ihmiset , todella monet eivät pääse sairaseläkkeelle vaan aina tulee hylsyjä...itse käyn töissä, mutta voimieni äärirajoilla.Tiedän itse ihmisen joka on työkyvyttomyyseläkkeellä mielisairauden vuoksi ja hiukan ihmettelen kyllä kun ei mitään kuntoutus tms.juttuja ollut tai työkokeiluja vaan suoraan vaan sairaseläkkeelle , mutta taiskin olla tuttu lääkäri.Ko. ihminen siis touhukas ja aktiivinen jne..sairaus hyvässä tasapainossa. Kun taas todella monet sairaat ja kipeät ihmiset joutuu vuosia kärsimään ja ei myönnetä eläkettä.Eivätkä todellakaan pysty touhuamaan ja olemaan aktiivisia jne...
[/quote]
Miten voin mennä työkokeiluun kun en pääse kotoa ulos pakko-oireiden takia?
että ei todellakaan ole sairas:)
Pelasi hommansa hyvin. Sai puolet miehen omaisuudesta, joten oli varaa hakea eläkettä. Tällä hetkellä tekee vapaaehtoistyötä taiteiden parissa. Juuri sitä, mitä oli haaveillut pääsevänsä tekemään, mutta aikaisemmin ei ollut varaa.
Hyvin hoisi asiansa ja on ollut masennuksen takia eläkkeellä jo melkein kymmenen vuotta ja hyvin menee hänellä. Uusi ihana mies, uusi koti ja ihana vapaaehtoistyö ja aikaa harrastaa. On todella tyytyväinen elämäänsä.
. On nyt kuntoutustuella ja eläke on tulossa. Ei ole ollut hoidossa missään osastolla. Iloisesti rallattelee vain elämässä eteen päin.
Sanoin, että jos en eläkettä saa, niin kuolee aika moni. Pääsin heti työkyvyttömyyseläkkeelle 34-vuotiaana.
Itse olen maanis-depressiivinen. Masennus puoli paljon voimakkampana. Kun se iskee voin olla lähes toimintakyvytön 4-6 kuukautta. Jatkuva itsemurha mielessä ja ajatukset todella väkivaltaisia. Ollut myös sairaalassa. Psykoterapiassa 5 vuotta ja kontrollit kuukausittain psyk.polilla. Tätä siis jatkunut 5-6v. Ollut vainoharhaa jne.
Ja en todellakaan ole päässyt eläkkeelle. Väliaikaisia kuntoutustukia myöntävät. Olen 41v. Jos olisin 50v tai yli eläke tulisi helpommin.
Tiedän muutaman muunkin tapauksen jossa eläke olisi pakollinen mutta ei vaan tule.
Eli en usko pätkääkään tuohon "esittämiseen".
Itselleni ei tahdo löytyä lääkitystä joka auttaisi. Ja minulla ainakin valvottu lääkitystä verikokeilla. Joissain lääkkeissä täytyy tarkistaa verestä lääkepitoisuutta.
Tällä hetkellä tekee vapaaehtoistyötä taiteiden parissa. Juuri sitä, mitä oli haaveillut pääsevänsä tekemään, mutta aikaisemmin ei ollut varaa. Hyvin hoisi asiansa ja on ollut masennuksen takia eläkkeellä jo melkein kymmenen vuotta ja hyvin menee hänellä. Uusi ihana mies, uusi koti ja ihana vapaaehtoistyö ja aikaa harrastaa. On todella tyytyväinen elämäänsä.
Joka toteutti itseään lähes koko työikänsä työkyvyttömyyseläkkeen avulla; nyt 60-vuotiaana tekee töitä mielekkyysperiaatteella silloin, kun se itselle passaa ja kuntoilee lähes kaiken aikansa omaan tahtiinsa (kyseessä mies).
Seurustelukumppani sen sijaan on koko aikuisikänsä käynyt työssä, maksanut asuntolainaa pois ja nyt tämä yllä mainittu mies asuu naisen asunnossa hänelle nimellistä vuokraa maksaen (taitaa maksaa nyt 150€/kk omistusrivitaloasumisesta).
Reiluuden nimissä täytyy kyllä sanoa, että tämän miehen kohdalla kaikki alkoi alkoholismista ja siihen yhdistetystä masentuneisuudesta, mutta sen jälkeenkin, kun olisi ollut täysin kykenevä työelämään, hän vielä eli tukien varassa, sillä on sellaista tyyppiä, joka haluaa olla oma pomonsa.
Järjestelmää on täysin mahdollista käyttää hyväksi. Masennus vielä on kaikista sairauksista se paras valttikortti, sillä sen hoitamiseksi yhteiskunta ei aiheuta terveydelle lisävahinkoa hoitamalla potilasta, vaan tämän annetaan toipua yksin.
Korkeintaan kerran kymmenessä vuodessa, jos laittaisi euron säästöön. Ja nekin menisi vaatteisiin. Eihän sitä kehtaa rääsyissä matkustella :D
Siinäpä hyvä titteli Facebookiin, kohtaan "kuvaile itseäsi muutamalla sanalla".
Kylläpä onkin ilkeän ihmisen kirjoitus!
Juuri tällaisille toivoisi sitä vakavaa sairautta ja pienituloiselle eläkeläiselle tervehtymistä.
Oikein puistattaa!
Harvat lääkärit myöntävät todellakaan suoraan vuodeksi sairaslomaa. Ja sitäpaitsi sairashan sellainen ihminen jollain tapaa on, joka "ei halua tehdä töitä".