Miksi sinulle on tehty gastroskopia?
Minulla on alkanyt yht´äkkiä närästysoireet. Lapsena minulla oli refluksitauti mutta meni ohi kouluikään mennessä ja sen jälkeen ei ole närästänyt.
Nyt yht´äkkiä pari viikkoa on närästänyt useastikin ja närästys on herättänyt yölläkin.
Lääkäri antoi zoltia jota olen reilu viikon syönyt- närästää silti..
Stressiä on ollut ihan hirveästi..
Mutta haluaisin gastroskopiaan ja lääkäri sannoi että ei ihan heti sinne laittaisi.... Kuinkahan kauan tässä pitää kärsiä ennenkuin lääkärit gastroon lähetteen laittavat?
ja millä perusteilla olette gastroon lähetteen saaneet?
Kommentit (4)
ja julkisella et pääsisikään. Vatsahappojen määrään vaikuttavia lääkkeitä pitää käyttää joskus kuukausiakin, ennenkuin ne tehoavat. Sinun pitää tehdä nyt ruokavaliomuutoksia ja yrittää hillitä stressiä, sillä nämä tekijät vaikuttavat nyt oireiluusi.
Minulle se on tehty 2 kertaa, keliakian vuoksi. Ensimmäisellä kerralla diagnosoitiin ja toinen oli kontrollikäynti.
niitähän gastroskopialla etsitään. Eli närästysoireista pitää kärsiä vähintään puoli vuotta, yleensä vuosia, ennenkuin gastroskopiaan pääsee tai edes kannattaa mennä. Ensin kokeillaan ruokavaliomuutokset ja eri lääkkeiden tehoaminen.
Ellei mitään huolestuttavia oireita ole, kuten lahitumista, veriarvoissa "vikaa" tai veristä oksentelua, gastroskopia on aika turha tässä vaiheessa. Siitä selviää tosiaan limakalvomuutokset ja mahdollinen vatsaportin väljyys, mitä sinulla saattaa olla -ja mikä nyt stressitilanteessa oireilee. Mutta sitäkin yritään ensin lääkitä ja elämäntapamuutokset vaikuttavat siihen useimmilla.
Tutustu refluksi.fi - keskustelupalstaan, samoilta sivuilta saat myös paljon perustietoa närästyksestä ja refluksista.
Pitkäääääään jatkuneet vatsavaivat joiden oireena; ummetus, ripuli, vatsakivut, oksettava olo ym. Olisivat tehneet jo noin 6 vuotta aiemmin mutta en suostunut.
Ei löytynyt mitään muuta kun lievä refluksi joka aiheuttaa minulle sen oksettavan olon.