Kävin luomenpoistossa ja olen suunniltani pelosta tulosta odotellessa
Kirjoitin aiemmin että olen menossa toimenpiteeseen.Perjantaina kävin enkä sen jälkeen ole muuta kuin paniikissa ollut.Asia on koko ajan mielessä,en pysty keskittymään mihinkään muuhun kuin siihen että luomessa olisi melanooma.Odotan vain puhelinsoittoa.
Lääkäri sanoi että 99,9% varmuudella on hyvälaatuinen eikä tarvi olla huolissaan.hieman huvittuneena oli huolestani.
Se oli ihonvärinen koholuomi,joka ollut ainakin 10v.paikoillaan ja 3 vkoa sitten se kasvoi hieman.
Nyt poiston jälkeen mulla on särkenyt päätä n.10cm poistetun luomen paikasta,luomi oli siis niskassa.Olen ihan vakuuttunut että päänsärky liittyy poistettuun luomeen.Tuo päänsärky on aivan outoa,sijaitsee korvan takana,josta ei koskaan ole särkenyt.Voivatko tikit säteillä päänsärkynä?Haava on hiukan arka.
En voi puhua kellekkään,mies sanoo huoleni olevan turhaa ja hermostuu kun jankutan asiasta,
mutta kun en pysty ajattelemaan mitään muuta!Meillä on 3 pientä lasta ja pelkään että jäävät ilman äitiä.olen niin suunniltani pelosta etten tiedä miten selviä siihen,kun lääkäri soittaa tulokset 11 päivän päästä-ellei siis huonot uutiset tule jo aiemmin.
Luin tietysti useita tarinoita joissa sanottiin samaa että lääkäri sanonut luomen olleen vaaraton ja sitten patologi todennutkin melanoomaksi.
Kommentit (22)
olen vain niin huolissani,kun elämässäni on tapahtunut niin paljon surullisia asioita,etten osaa odottaa mitään hyvää.Kerran aiemmin poistettiin luomi ja silloinkin lääkäri sanoi ettei huolta-sitten tuli soitto ja siinä oli basaliooma.Jotenkin silloinkin aavistin sen koska luomi "tuntui".
Tämä odottaminen on aivan hirveää,vielä kun ei ole ketään kenen kanssa puhua.
ei nykyään ole enää mikään suora kuolemantuomio. Minulla on lähipiirissä kaksi melanoomasta täysin parantunutta, joille riitti ihan pieni leikkaus. Ei siis mitään sädehoitoja tms. Heillä muuten luomet olivat juuri sellaisia epämääräisiä mustia/kirjavia eli ei todellakaan sinun luomesi kaltaisia.
että minä olen juuri se,jolle tulee harvinaislaatuisesti ihonväriseen koholuomeen melanooma.Olen aina kulunut siihen joukkoon,jolla on jotain harvinaista.
aika kamala loppu ihmiselle tuo ihosyöpään kuoleminen.
Itse taas kuulun todellakin melanooman riskiryhmään, eli lähisuvussa on melanoomaa, runsasluomisuus, ihon palaminen toistuvasti lapsena jne. En silti elä jatkuvassa pelossa, sillä tiedän että voin ihan yhtä hyvin kuolla esim. onnettomuudessa tai saada jonkun muun syövän jne. Mielestäni itse nyt oikein yllytät itsesi hirveään palkotilaan, oletko muulloinkin oikea "draamaqueen"? Tuollainen on tosi rasittavaa läheisille.
aika kamala loppu ihmiselle tuo ihosyöpään kuoleminen.
Mihin syöpään tai sairauteen sitten olisi sinun mielestä kiva kuolla? Keuhkosyöpään, haimasyöpään, sydäriin?
ja lopettaa murehtiminen, sun luomessa EI ole melanoomaa!!
mistä ajattelet että ei ole..OLen saanut aivan kummia tuntemuksia,nyt tuntuu jo että imusolmukkeissa jotain tuntemuksia,turvonneet ne eivät ole kuitenkaan.Tiedän että kuulostan luulosairaalta,tämä pelko nyt vaan on niin kova.
niin se tarkoittaa että EI ole. Kyllä ne lääkärit asiansa osaa.
t: itsekin luomia välillä tsekkaava sh
niin ajattelin aluksi itsekin,mutta sittenpä menin lukemaan näitä tarinoita jossa lääkäri oli sanonut ettei huolta ja kuitenkin oli ollut melanooma,ja niitä oli monta.
Kuinkahan harvinaista on että melanooma tulee ihonväriseen koholuomeen?
tilanteessa noin 3 viikkoa sitten. Mistään ei tullut mitään, lopulta olin lähes hermoraunio. Luomessa ei kuitenkaan ollut mitään, puhtaalle iholle ilmestyi, musta ja vielä varpaaseen. Olin aivan hysteerinen jo.
Tämä sairastumisen kammo jäi itselleni, kun sairastuin autoimmuunisairauteen (jonka kanssa tulee ihan hyvin toimeen, eikä ole kuolemaksi). Syyn löytyminen oireisiin kesti lähes kaksi vuotta ja tästä kammo varmaan jäi. Sitä ennen olen ollut ihan perusterve ja harvoin edes kävin lääkärissä.
Jos asia painaa mieltäsi kovasti, soita Syöpäjärjestöjen puhelintukeen. Siellä on kuunteleva korva ja auttaa kummasti, kun saa purkaa tuntojaan.
Kaikkea hyvää sinulle!
miten sitten selvisits sen odotusajan?Miksi se tuloksen saaminen kestää näin kauan?
Sieltäpä se minunkin kammo kai tulee,kun kerran sain sen basaliooman,joka onneksi ei leviä ja saatiin pois.nyt olisin jopa onnellinen jos kyseessä olisi "vain" basaliooma.Tuntuu naurettavalta että ihmiset huolehtivat luomenpoiston yhteydessä arvista!
miten sitten selvisits sen odotusajan?Miksi se tuloksen saaminen kestää näin kauan? Sieltäpä se minunkin kammo kai tulee,kun kerran sain sen basaliooman,joka onneksi ei leviä ja saatiin pois.nyt olisin jopa onnellinen jos kyseessä olisi "vain" basaliooma.Tuntuu naurettavalta että ihmiset huolehtivat luomenpoiston yhteydessä arvista!
vaikka asia oli mielessä ihan koko ajan. Muutaman päivän päästä helpotti, ilmeisesti kävin mielessäni pahimman mahdollisen vaihtoehdon ja jotenkin sopeuduin tilanteeseen. Riemu olikin sitten suuri, kun pelko oli aiheeton, sitä toivon sinullekin!
Soita ihmeessä johonkin auttavaan puhelimeen. Itseäni ainakin helpotti, kun sain vatvoa asiaa ammattiauttajan kanssa, kun perheellekään ei voinut.
millainen luomesi oli ja mikä on tilanne nyt,oletko "parantunut"?Toivon sinulle hyvää!
Luomi tuli ihan terveeseen ihoon, näytti ensin hyttysen puremalta, sitten siihen ilmestyi pienen pieni musta pilkku, juuri ja juuri silmin havaittava, mutta se kasvoi nopeasti ja luomi kutisi helvetisti. Se leikattiin pois ja tulos tuli tosiaan muutamassa päivässä, ja viikko sen jälkeen tehtiin isompi leikkaus. Muuta ei tarvittukaan, pitisi seurantaa oli viisi vuotta. Leikkauksesta on nyt 24 vuotta aikaa.
Olen onnellinen puolestasi,sinulla nuo oireet sopivat kaikkeen mitä luin melanoomasta kyllä.Oma luomeni ei ollut tuollainen muta kuten yllä sanoin,jotenkin aavistan etä siinä oli "jotain".
Uskon, että tuo aika on pitkä sen vuoksi, että aina lääkärin aikataulussa ei ole tilaa soittoajalle aikaisemmin. Kuten tuossa mainittiinkin yllä, melanoomatulos tullut muutamassa päivässä.
Tiedän, että on helpommin sanottu kuin tehty, mutta yritä saada ajatukset pois melanoomasta. Minäkin yritän.
t. 13 ja 15
Onko muita, jotka parhaillaan odottavat tuloksia?
Totta nuo ap:n tuntemukset, mistään ei tule mitään, mihinkään ei pysty keskittymään, odotan vain puhelinsoittoa.
Ap, rauhoitu nyt!
Ihonväriset koholuomet niskassa ovat yleensä ns. rasvaluomia, joita harva lääkäri viitsii edes poistaa. Niitä moni nyppii pinseteilläkin pois. Jos lääkäri sanoi, että huolenaihetta ei ole, sitä varmaankaan ei myöskään OLE. Päänsärkysi olet aikaansaanut ihan itse panikoimisellasi.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00677
nyt rauhoitut. Jos laakari on noin sanonut, niin kylla sakin voit olla rauhallinen; on noita tarinoita toisinkin pain: mulle on jopa kerran laakari antanut ymmartaa etta todennakoisesti luomessa on jotain pahempaa vikaa ja _sekaan_ ei ollut melanooma. Lisaksi ihonvarinen koholuomi joka on ollut 10 vuotta paikallaa on kaikkea muuta kuin tyypillinen melanooma... Totta kai sulla sarkee paata jos jannitat koko ajan. Lisaksi se leikkaus on voinut olla lahella hermoa ja kipu sateilee siksi noin.