Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika 2,5v kakkaa vaippaan.

Vierailija
27.03.2011 |

Meidän 2,5 vuotias poika on jo puolisen vuotta osannut pissiä pottaan. Ei pidetä vaippaa kotona ollessa ja poika oma-aloitteisesti käy potalla pissalla. Ison hädän yllättäessä tuo vaipan ja pyytää sen laitettavan hänelle. Sen jälkeen menee omaan huoneeseensa tai muualle piiloon kakkaamaan. Pottaan ei suostu kakkaa tekemään vahingossakaan, pöntön supistajaakin on koitettu. On yritetty kannustaa, kehua, lahjoa jne. mutta ei auta. Ajattelin jo, että lopetetaan edes asiasta mainitseminen ja annetaan pojan "kehittyä rauhassa", mutta nyt mun selkä alkaa olla ihan loppu. Poika painaa 19kg ja on todella raskasta roikottaa häntä lavuaarin reunalla monta kertaa päivässä.

Onko neuvoja, miten voisi edistää pojan oppimista kakkaamaan pottaan?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, jolla selkä tänään vielä eilistä kipeämpi:(

Vierailija
2/11 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee? Syötätkö jotain outoa sille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakkahädän iskiessä vaati aina paniikissa vaippaa. Olen kuullut muista samanlaisista ongelmakakkaajista. (2 vanhempaa lastani eivät näin tehneet, että ehkä vika ei minussakaan ole)

Kerran oli vaipat loppu ja hän itsekin sen näki, kun tyhjää pussia tarjosin tongittavaksi. Ei siitä vaipaksi voinut muuttua, joten ei muuta kun potalle istumaan ja tortut tuli sitten sinne ensimmäistä kertaa.

Mitäs jos teille kävisi sama vahinko ;)

Vierailija
4/11 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

harjoitella niin, että aluksi poika kakkaisi vaipan kanssa potan päällä. Seuraavaksi vaipan voisi jo laittaa auki potan päälle. Kovasti kehuisitte ja palkitsisitte näistä onnistumisista. Auttaisiko myös se, että poika saisi jäädä vessaan yksin rauhassa? Ihan aluksi vaikka niin, että pojan pitäisi mennä vaippa päällä vessaan, ei esim. omaan huoneeseen.

Sinänsä poika ei vielä ole kamalan iso, jotkut tuon ikäiset eivät vielä ole kuivia ollenkaan.

Vierailija
5/11 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon lavuaarin sijaan tai sitten tosiaan pöntön päällä... Meillä on jo vuoden ikäisestä pesty pesuhuoneessa suihkun kanssa. Lapsi nojaa pikkujakkaraan ja sitten suihkutellaan..

Vierailija
6/11 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu olevan aika tyypillistä pikkulapsilla. se kakka halutaan äkistää rauhassa ja hyvässä asennossa, potalla ja pöntöllä asento ei ole niin hyvä.. anna olla. Omani alkoi tekemään vajaa 3 vuotiaana kakkansa pottaa, kun sitä ennen lakkasin jauhamasta asiasta.

Ei tuon ikäinen tajua lahjomista tai aiheen järkiperäistämistä tms. Moitteet kyllä. Anna olla, kyspyy kyllä taatusti ennen 3 v synttäreitää.

Meillä tosin ei puhunut mitään että on isompi hätä tulossa, vaan teki pikkuhousuihin :) pyykkiä tuli, onneksi kakka oli aina kiinteää niin ei tullut mitään sotkuajuttua, sai kakan pudotettua pöksyistä pyttyyn.

Pese muksusi pylly pideellä pytyn päällä. Jos lapsesta pytty tuntuu isolta ja pelottavalta, hanki pytyn pienennin. Ja lapsi kumartaa eteenpäin, jolloin suhkutus / pesu onnistuu.

ja tuolle joka ihmettelee: mitä sä sille lapselle syötät.... niin, eikö ole ihmeellistä, että ihmiselle ja jopa lapselle ruokaa syötetään ja kakkaa tulee, jopa lapselta !! Ei aina ole kyse jostain ummetus tai ripuli tai vatsavaivasta, jos lapsi - kakkaa !!! ja siihen päälle ei suostu pytylle eikä potalle.

Jos yhtään lohduttaa: tuttavani 3,5 v lapsi tekee niin pissat kuin kakatkin, niin päivällä kuin yölläkin kaikki vaippaan. Ei suostu potalle ollenkaan istumaan, sanoo äiti itse. En ole nähnyt perheessä pottaharjoitteluja tms., potta on esillä ja lapsella vaippa. Huutelee sieltä sitten, että äiti tule vaihtamaan kakkavaippa !!!

Nuorempi lapsi on 1,5 v ja tottakai vaipoissa täysin tämäkin lapsi. Potan kanssa on "sinut" siten, ettei leikkii potalla.

Vierailija
7/11 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et suihkuta peppua suihkussa? Housuthan pitää joka tapauksessa riisua, jos käytätte housuvaippoja. Mäkin olen aina pessut kakkapeput suihkussa heti, kun lapsi on osannut seistä.

Mutta itse ongelmaan, mulla molemmat lapset samanlaisia. Esikoisen kanssa taistelin tosissaan, oli jo 3v ja vaati aina vaippaa. Kun en suostunut sitä pukemaan, niin pihtasi ja kakkasi sitten vasta jossain julkisella paikalla pikkuhousuihin, kun tiesi, ettei äiti siinä tilanteessa mahda asialle mitään. Ei kiva. Sitten vain yksi päivä tuli kakka (taistelun jälkeen) pottaan ja tyttö oli itse todella helpottunut ja iloinen onnistumisestaan.

Kuopus on nyt myös 2,5v ja vähän sama ongelma, paitsi että ei ilmoita hädästä vielä itse. Mutta pihtaa hänkin. Eli kun olen sanonut, ettei kalsareihin pidä kakata, niin pidättää sitten mielummin. Ulkoilessa käytämme vaippaa ja sinne ne kakat nyt sitten tulevat... Mutta tämän kanssa otan kyllä nyt rennommin, enkä rupea taistelemaan. On tehnyt sitä paitsi muutamia kertoja kakan pottaan, silti se tuntuu hänestä hankalalta ja kaipailee kovasti sitä vaippaa.

Muuta nyt vaan pesutottumuksia ja anna pojalle vielä aikaa.

Vierailija
8/11 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et suihkuta peppua suihkussa? Housuthan pitää joka tapauksessa riisua, jos käytätte housuvaippoja. Mäkin olen aina pessut kakkapeput suihkussa heti, kun lapsi on osannut seistä. Mutta itse ongelmaan, mulla molemmat lapset samanlaisia. Esikoisen kanssa taistelin tosissaan, oli jo 3v ja vaati aina vaippaa. Kun en suostunut sitä pukemaan, niin pihtasi ja kakkasi sitten vasta jossain julkisella paikalla pikkuhousuihin, kun tiesi, ettei äiti siinä tilanteessa mahda asialle mitään. Ei kiva. Sitten vain yksi päivä tuli kakka (taistelun jälkeen) pottaan ja tyttö oli itse todella helpottunut ja iloinen onnistumisestaan. Kuopus on nyt myös 2,5v ja vähän sama ongelma, paitsi että ei ilmoita hädästä vielä itse. Mutta pihtaa hänkin. Eli kun olen sanonut, ettei kalsareihin pidä kakata, niin pidättää sitten mielummin. Ulkoilessa käytämme vaippaa ja sinne ne kakat nyt sitten tulevat... Mutta tämän kanssa otan kyllä nyt rennommin, enkä rupea taistelemaan. On tehnyt sitä paitsi muutamia kertoja kakan pottaan, silti se tuntuu hänestä hankalalta ja kaipailee kovasti sitä vaippaa. Muuta nyt vaan pesutottumuksia ja anna pojalle vielä aikaa.

Jos jo esikoisen kohdalla tiedät, että moite ja vaatiminen ja pottapakottaminen tarkoittaa pihtaamista ja sitten -kuitenkin- ulkoillessa vaippaan kakkaamista tai kuten esikoisesi julkisella paikalla (kun et voi moittia tai hermostua?) niin miksi vielä edelleen vaadit pienemmältäkin samaa? Ei kyllä kuulostanut, että rennommin otat.

Anna tehdä vaippaan tai housuun. Kuten esikoisesi, oppii hänkin aikanaan. Jostain syystä se potta-asento ON huono, istu itse kakalla pytyllä, jossa istutaan niin että polvet on koukussa ylöspäin !

Ei me pytylläkään niin olla.

Tai pytty- suhteuta pytyn koko, se ON iso pienelle lapselle eikä mikään miellyttävä paikka tehdä.

Meillä muuten on semmoinen isompi korkeampi Baby börnin potta.

Vierailija
9/11 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja me annettiin pojan edistyä asiassa omaan tahtiinsa. Jos tarjosi pottaa tai pönttöä, asiasta seurasi hirveä huuto ja kakan pidätys. Ja se kakan pidätys ei todellakaan ole tavoiteltava juttu. Meillä sitten asia ratkesi puolivahingossa, kun poika kerran pissan yhteydessä kakkasi "vahingossa" pottaan. Pelästyi ensin, mutta kehuttiin maista taivaisiin ja siitä alettiin pottaan kakkailu. Apuna oli selkeä lahjonta, joka jäi hiljalleen pois.

Miten poika suhtautuu pottaan? Jos hänellä on kakkahätä ja hän hakee vaipan, niin miten hän suhtautuu pottatarjoukseen? Seuraako huuto? Itku? Silloin en ainakaan pakottaisi.

Miten peset kakkapepun? Laitatko pojan istumaan lavuaarin reunalle, jolloin sun ei tarvitsisi kannatella poikaa hänen koko painollaan? Siinä asennossa ylettää kyllä takapuolen hyvin pestä. Ainakin jos lavuaari ei ole valtavan iso. Meillä 50 cm leveä ja hyvin onnistui.

Ennen kaikkea älkää pakottako. Kokeilkaa vaikka lahjomista tyyliin kakka pottaan -> pieni palkinto. Kolme kakkaa pottaan -> isompi palkinto. Mutta älkää pakottako. Koska pidättämisen taidon lapset oppii hyvin helpolla ja se kierre on tosi hankala katkaista.

Vierailija
10/11 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et suihkuta peppua suihkussa? Housuthan pitää joka tapauksessa riisua, jos käytätte housuvaippoja. Mäkin olen aina pessut kakkapeput suihkussa heti, kun lapsi on osannut seistä. Mutta itse ongelmaan, mulla molemmat lapset samanlaisia. Esikoisen kanssa taistelin tosissaan, oli jo 3v ja vaati aina vaippaa. Kun en suostunut sitä pukemaan, niin pihtasi ja kakkasi sitten vasta jossain julkisella paikalla pikkuhousuihin, kun tiesi, ettei äiti siinä tilanteessa mahda asialle mitään. Ei kiva. Sitten vain yksi päivä tuli kakka (taistelun jälkeen) pottaan ja tyttö oli itse todella helpottunut ja iloinen onnistumisestaan. Kuopus on nyt myös 2,5v ja vähän sama ongelma, paitsi että ei ilmoita hädästä vielä itse. Mutta pihtaa hänkin. Eli kun olen sanonut, ettei kalsareihin pidä kakata, niin pidättää sitten mielummin. Ulkoilessa käytämme vaippaa ja sinne ne kakat nyt sitten tulevat... Mutta tämän kanssa otan kyllä nyt rennommin, enkä rupea taistelemaan. On tehnyt sitä paitsi muutamia kertoja kakan pottaan, silti se tuntuu hänestä hankalalta ja kaipailee kovasti sitä vaippaa. Muuta nyt vaan pesutottumuksia ja anna pojalle vielä aikaa.

Jos jo esikoisen kohdalla tiedät, että moite ja vaatiminen ja pottapakottaminen tarkoittaa pihtaamista ja sitten -kuitenkin- ulkoillessa vaippaan kakkaamista tai kuten esikoisesi julkisella paikalla (kun et voi moittia tai hermostua?) niin miksi vielä edelleen vaadit pienemmältäkin samaa? Ei kyllä kuulostanut, että rennommin otat. Anna tehdä vaippaan tai housuun. Kuten esikoisesi, oppii hänkin aikanaan. Jostain syystä se potta-asento ON huono, istu itse kakalla pytyllä, jossa istutaan niin että polvet on koukussa ylöspäin ! Ei me pytylläkään niin olla. Tai pytty- suhteuta pytyn koko, se ON iso pienelle lapselle eikä mikään miellyttävä paikka tehdä. Meillä muuten on semmoinen isompi korkeampi Baby börnin potta.

Eli esikoisen kanssa koin olevani huono äiti, koska kaikki muut ihmettelivät/arvostelivat, että 3-vuotiaalla vielä vaipat. En tietenkään moittinut tai torunut, mutta yritin ehkä vähän liikaa vaatia sitä potalla istumista. Nyt kakkonen ei halua enää pitää vaippoja, koska kutittavat ja tuntuvat inhottavilta. Ja on todella ylpeä uusista salama-kalsareista. Olen aivan kiltisti sanonut, että ei kakata enää hienoihin salama-kalsareihin, vaan tehdään kakka pottaan. Poika on tästä samaa mieltä, eikä aamuisin kakkaa kalsareihin (yleensä), mutta kakkahätä tulee sitten ulkoillessa, eli kakkaa vaippaan. Eli otan kyllä rennommin ja kuuntelen poikaa, joka ei halua pitää vaippoja enää sisällä. En suutu vahingoista ja olen kaikenkaikkiaan aika helpottunut, kun kakkonen ei ole läheskään yhtä ehdoton, kuin esikoinen. Mutta onhan se selvää, että se kakka tulee sitten liikkuessa, kun ei sitä aamulla halua pottaan tehdä. Yritin vain tekstillä sanoa, että joskus hermostuu turhaan ja kaikki tekevät virheitä. Oikeasti on paljon lapsia, joilla pottailu jossain vaiheessa takkuaa, vaikka monet antavat ymmärtää, että on omaa laiskuutta, jos lapsi ei ole vielä 2v kuiva. Monet myös vievät vauvana päiväkotiin, eikä heillä ole hajuakaan, miten oma lapsi oppi kuivaksi.

Vierailija
11/11 |
27.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vielä tosi pieni, älä tee asiasta suurta numeroa tai asiasta tulee vielä isompi ongelma. Aika on paras apu. Jos poika kärsii ummetuksesta, se kannattaa hoitaa niin kakkaaminen helpottuu. Mitä poika tekee jos et anna vaippaa, panttaako viikon vai tekeekö lopulta housuun? Pystytkö pesemään pojan pepun pytyllä bidee-suihkulla? Mun esikoinen oli "ongelmakakkaaja" ja niin on toinenkin ja sen olen todennut ettei taikakikkaa asiaan ole, ikävä kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi