Tarvitseeko passia eu maissa?
Kommentit (14)
Ajokortti ei riitä (tietenkään, mutta suomalaisilla on usein harhaluuloja tuosta ajokortista) ja henkilökortinkin kanssa kannattaa varautua siihen, ettei sitä joka paikassa kakistelematta hyväksytä.
Passivapaus on ainoastaan pohjoismailla, muualla pitää olla passi tai henkilökortti, joka ei ole sama asia kuin ajokortti.
Paljonko passi nyt painaa ? Maksaa reilu 50 euroa, on voimassa 5 v ja saa viikossa.
säännösten mukaa ei passia tarte mutta käytännössä pitää olla
Schengen ei ole sama kuin passivapaus.
Schengen-säännöstön perusteella ei tehdä enää rajatarkastuksia, mutta tarvittaessa henkilöllisyys on kuitenkin pystyttävä todistamaan. Ajokortti ei ole henkilötodistus. Schengen-alueeseen ei kuulu mm. Irlanti, Bulgaria, Iso-Britannia.
Pohjoismaissa on voimassa pohjoismainen passivapaus.
Schengen-maihin riittää kuvallinen henkilöllisyyskortti. Mutta jotkut hjotellit haluavat/vaativat passin sisäänkirjautuessa. niin ja ajokortti ei käy henkilöllisyyden todentamiseen tässä tapauksessa.
vuoden -99 jälkeen myönnetyllä henkilökortilla; Bulgariaan/Romaniaankin vaikka eivät ole Schengen-maita.
Minulla ei ole ollut passia vuosiin ja olen Euroopassa matkustellut silti paljon.
Schengen-maihin riittää kuvallinen henkilöllisyyskortti. Mutta jotkut hjotellit haluavat/vaativat passin sisäänkirjautuessa. niin ja ajokortti ei käy henkilöllisyyden todentamiseen tässä tapauksessa.
mutta tajusin sen vähän myöhään. Ollaan lähdössä ruotsin risteilylle ja mulla ei tosiaankaan ole passia. Ainoastaan ajokortti. Mutta ei aki sitä siellä kukaan kysele?
mutta tajusin sen vähän myöhään. Ollaan lähdössä ruotsin risteilylle ja mulla ei tosiaankaan ole passia. Ainoastaan ajokortti. Mutta ei aki sitä siellä kukaan kysele?
Pohjoismaissa on keskenään passivapaus. Ruotsin risteilylle riittää esim ajokortti.
vuoden -99 jälkeen myönnetyllä henkilökortilla; Bulgariaan/Romaniaankin vaikka eivät ole Schengen-maita.
Minulla ei ole ollut passia vuosiin ja olen Euroopassa matkustellut silti paljon.
ei mullakaan ole ollut tv-lupaa ikinä, mutta silti on telkkari.
Henkilökorttia voidaan käyttää matkustusasiakirjana passin sijasta seuraavissa maissa:
* Alankomaat
* Belgia
* Bulgaria
* Espanja
* Irlanti
* Iso-Britannia
* Italia
* Itävalta
* Kreikka
* Kypros
* Latvia
* Liettua
* Liechtenstein
* Luxemburg
* Malta
* Portugali
* Puola
* Ranska
* Romania
* Saksa
* San Marino
* Slovakia
* Slovenia
* Sveitsi
* Tsekki
* Unkari
* Viro
Pohjoismaissa (Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti) ei tarvita matkustusasiakirjaa, mutta henkilöllisyys on aina kyettävä osoittamaan luotettavasti sitä vaadittaessa.
ei mullakaan ole ollut tv-lupaa ikinä, mutta silti on telkkari.
mutta et pääse lentokoneeseen ilman henkilökorttia tai passia, vaikka mitä selittelisit
muukin henkilötodistus, mutta ne maat eivät ole täysin samat kuin eu-maat.