Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotikäynti odotusaikana. Antakaa mun kaikki kestää!

Vierailija
25.03.2011 |

"Vanhempien kannalta käynti viestii välittämistä ja paneutumista. Jos lapsen terveydenhoitaja on eri kuin raskautta seurannut, vanhemmat saavat tilaisuuden tutustua tähän henkilönä, vaikka olisivatkin tavanneet jo perhevalmennuksen aikana. Kotikäynti on hyvin intiimi tapahtuma ja avaa luottamuksellisen suhteen. Työntekijän kannalta kotikäynnin tarkoituksena on tutustua perheeseen sen arkipäivän ympäristössä. Käynnin jälkeen työntekijä pystyy paremmin tekemään yhteistyötä tavalla, joka "istuu" perheen elämäntapaan. Käynnin tarkoituksena on myös keskustella muuttuvan perhetilanteen herättämistä odotuksista ja peloista kummankin vanhemman kannalta. Jos perheessä on vanhempia lapsia, heidänkin ajatuksensa ja odotuksensa kannattaa huomioida. Kolmas kotikäynnin tarkoitus on tapaturmien ennakointi ja ehkäisy. Perheeseen tutustumisen lisäksi käynti auttaa erityistukea tarvitsevien perheiden varhaista tunnistamista."

Lähde: 9.2 Lastenneuvolan kotikäynti ennen lapsen syntymää

Lastenneuvolaopas

1.6.2004

Sosiaali- ja terveysministeriö

http://www.terveysportti.fi/dtk/lno/koti

Intiimi tapahtuma? Avaan luottamuksellisen suhteen? Tutustuu perheeseen arkipäivän ympäristössä? Voiko tuo tilanne enempää lavastetumpi olla. Koti on puunattu viimeisen päälle, tarjolla on "kystä kyllä" ja tilanne on kuin elokuvasta. Vanhempia jännittää ja tth kihisee uteliaisuudesta nähdäkseen minkälainen koti kenelläkin on. Ehkä palvee jollain tasolla syrjäytyneitä tai muuten itsensä kanssa hukassa olevia, mutta muuten... Voi hyvänen aika.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyysin kotikäynnille mutta ei ehtinyt, harmi

Vierailija
2/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ainakaan usko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en kanssa saa tuosta ajatuksesta kiinni, että joku tosiaan lavastaisi sen tilanteen jotenkin erityiseksi. Miksi ihmeessä?

Meillä ei ole terveydenhoitaja koskaan käynyt kotona, on allerginen meidän kotieläimille. Vauvan synnyttyä siis olisi ollut mahdollisuus.

Päiväkodista on sen sijaan käyty ja mun mielestä se on ollut oikein hyvä tilaisuus. Mutta ei mulle tullut mieleenkään järjestää jotain suursiivousta tai laittaa kystä kyllä. Eihän se mikään juhla ole, vaan ihan arkista rutiinia. Normaalilla käytöstavoilla pärjäsi.

Vierailija
4/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sillä oli vielä joku opiskelija mukana. Voi huhhahhei :D Niillä oli vino pino lappuja mukana joista kyselivät. Kattelivat että joo ei aukinaisia kaivon kansia ja ei vilkasta tietä vieressä :D

Olen aika varma että joku täällä nyt kääntää nuo siihen että käyvät kyttäämässä kenen perheestä saa potentiaalisen lastensuojelu-perheen ;DD

Vierailija
5/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suunnalla th tulee aina kotiin käymään kun vauva on noin viikon ikäinen. Näin on meillä tapahtunut molempien lasten kohdalla.

Minusta tuo on ainakin ihan kiva, koska eihän sitä koskaan tiedä, millaisessa kunnossa vaikkapa äiti on synnytyksen jälkeen ja ainakin meillä th halusi nähdä myös minut ihan sen takia, että sai tietää, mikä vointini oli ja miten imetys oli lähtenyt sujumaan.

Vierailija
6/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suunnalla th tulee aina kotiin käymään kun vauva on noin viikon ikäinen. Näin on meillä tapahtunut molempien lasten kohdalla. Minusta tuo on ainakin ihan kiva, koska eihän sitä koskaan tiedä, millaisessa kunnossa vaikkapa äiti on synnytyksen jälkeen ja ainakin meillä th halusi nähdä myös minut ihan sen takia, että sai tietää, mikä vointini oli ja miten imetys oli lähtenyt sujumaan.

Tuli käymään vielä vauva 3vko tarkastuksessa :D (meillä siis teki ekan ja tokan tarkastuksen minun neuvola-täti äippä neuvolasta ja sen ennen syntymää tehtävän koti käynnin lasten tuleva neuvola-täti)

terveisin 13

Vierailija
7/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

terkka lapsen syntymän jälkeen. Terkkaa kiinnosti minun/vauvan vointia enemmän meidän kodin sisustus, jota jaksoi ihailla koko ajan :D

Vierailija
8/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuosta voi kieltäytyä. Itse halusin vain raskauden seurantaa, en halunnut jutella mistään henkisemmistä asioista neuvolan terveydenhoitajan kanssa. Minulla oli ihan riittävästi juttukavereita muutenkin, ja osattiin miehen kanssa kommunikoida myös tulevaan vauvaan liittyvistä asioista. Äitiysneuvolassa en kertaakaan tuntenut tarvetta puhua mistään muusta kuin omaan ja vauvan vointiin liittyvistä asioista - halusin, että minut punnitaan ja tarkistetaan virtsan sokeri- ja valkuaisarvot, sekä tietty kuunnellaan sydänäänet jne. Että tiesi kaiken olevan ok.

Jos tuollaista olisi tarjottu, olisin kieltäytynyt.

Sen sijaan vauvan ensimmäinen neuvolatarkastus oli kotona, ja se oli minusta ihan OK. Vauva syntyi talvella eikä meillä ole autoa, joten ei oikein oltais voitu lähteä. ja itse olin tosi väsynyt ja vasta opeteltiin vauvan hoitoa. Siinä kohtaa kotikäynti oli ok - mutta olisihan siitäkin toki voinut halutessaan kieltäytyä.

Vierailija
9/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei missään vaiheessa ehdotettu kotikäyntiä raskauden aikana tai sitten synnytyksen jälkeen. Parilla kaverilla taas käytiin sekä ennen että jälkeen syntymän ja samassa kaupungissa ollaan, tosin eri alueneuvolat...

Itse en olisi halunnut ketään meille tirkistelemään ja arvostelemaan. Onneksi ei tultu!

Vierailija
10/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävi molempien lasten kanssa kotikäynnillä kun olivat noin 1,5 viikkoisia. Minusta on ihan hyvä jos on aikaa tällaiseen, kyllähän siinä jonkun verran kuitenkin seuloontuu nämä ongelmatapaukset samalla. Lyhyet käynnit ne on olleet, sellaiset 20 minsaa. Vauvan paino ja pituus sekä äidin ja vauvan voinnit kyselty. Ekan lapsen kohdalla tais tarkastaa mun alapäänikin kun repesin aika pahasti.

Vierailija
11/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei tuollaista ollut, en tiedä onko täällä vieläkään käytössä.

Meillä kävi th lapsen synnyttyä kotikäynnillä, juteltiin pitkään ja mittaili vauvan, ei tarjoiltu mitään eikä varsinkaan siivottu (tultiin sairaalasta edellisenä päivänä, joten ei paljon siivous kiinnostanut). Ei th tirkistellyt ja tutkinut nurkkia eikä tarvinnut esittää hymy naamaan liimattuna mitään sen ihmeellisempää.

Ihan omasta asenteesta kiinni, miten näihin suhtautuu. Jos itsellä on jo noin negatiivinen asenne valmiiksi eikä tavallinen elämä kestä muiden silmiä, niin ehkä sitä vois miettiä omaa asennettaan ja elämäänsä vähän tarkemmin.

Vierailija
12/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksista huomaa, että moni äiti on hyvin epävarma itsestään,kun ottaa hyökkäävän asenteen. Minusta olisi mukavaa, että terveydenhoitaja tulisi meille käymään myös odotusaikana. Synnytyksen jälkeen kävikin ja se oli oikein kiva tilaisuus.

Epävarmoja äitejä näyttää ahdistavan tällainen. Suosittelen miettimään, mistä kaikesta se kertoo!

Vierailija
13/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan jees että th tulee käymään vauvan synnyttyä kotona ettei tarvitse ihan pienen kanssa neuvolaan lähteä ekoina kotipäivinä mutta en ymmärrä miksi odotusaikana pitäisi? Ei meille ainakaan edes ehdotettu moista.

Vierailija
14/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa tirkistelyä...

Vierailija
15/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä käynyt kukaan th kotikäynnillä odotusaikana. Vauvan syntymän jälkeen kävi th meillä kotona siitä syystä, ettei sitä vauvaa ollut järkevää lähteä kylmällä kuskaamaan siinä tilanteessa minnekään.

Vierailija
16/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei puunattu erikseen ennen tth:n tuloa, eikä tarjottavaakaan laitettu, sillä hän sanoi jo etukäteen, ettei tarvitse mitään.

Mutta käynti oli kyllä erittäin mukava, harmi ettei päässyt jo esikoisen kohdalla käymään.

Vierailija
17/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungissa on ilmeisesti rahat niin vähissä että kotikäyntiä synnytyksen jälkeen ei ollut ja nyt 3kk neuvola on 3 viikkoa myöhässä koska neuvolantäti on kipeänä. Kolme kertaa jo peruttu ja onkin sitten jo 4kk-neuvola.

Vierailija
18/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa kotikäynneissä luultavasti erottuvat ne kaikkein rankimmat tapaukset, jotka eivät kykene edes kulissisiivousta tekemään.

Vierailija
19/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei kukaan edes ehdottanut kotikäyntiä synnytyksen jälkeen.

Vierailija
20/21 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille syntyy ihan kohta neljäs lapsi ja TH miettii, että ehtiiköhän hän meille sitten ekalle vauvakäynnille, kun on niin paljon laskettuja aikoja näillä tienoilla. Olen sanonut, että me voidaan kyllä tulla oikein hyvin sinne neuvolaankin, jonne on matkaa 400 m.

Meidän koti on kaunis, siisti ja asianmukainen lapsiperheelle, mutta en jotenkaan halua, että terkkari tulee meillä käymään. Vauvakäynnille nyt vielä menee, mutta odotusaikana käyminen olisi jotenkin ihan urpoa.

Meillä on joka lapsen kohdalla ollut eri terkkari, kun ollaan muutettu niin usein, ja kahta ekaa lasta käytiin kotona katsomassa. Ekan kohdalla se oli vähän pakkokin, kun oli tammikuu ja kamala pakkanen, mutta toka syntyi toukokuussa ja silloin olisin kyllä päässyt sinne neuvolaankin. Kolmas syntyi kesällä ja terkkari onneksi sanoi itse, että ei ehdi käymään.

Minulle neuvolassa käynti ei ole mitenkään intiimiä. Olen sen verran sosiaalinen ihminen, että tutustun kyllä terkkariin nopeasti muutamalla käynnillä ja pystyn esim. imettämään ihan vieraan ihmisen nähden ja keskustelemaan vauvani voinnista ja kertomaan, jos oman mielen päällä on jotain.