Mitä kirkkoon kuuluminen teille merkitsee?
Tuoko se Jumalan lähemmäksi? Onko se tapa olla osa seurakuntaa? Helpottaako se uskomista?
Onko kirkkoon kuuluminen teille tärkeää ja miksi?
Kommentit (6)
Vähän kuin jos olisin jäsenenä MLL:ssa tai muussa vastaavassa mielestäni hyvää asiaa ajavassa yhdistyksessä. Kirkollisveron pronsetti ei ole kauhean suuri ja sillä tuotetaan todella tärkeää työtä mm. lapsiperheiden hyväksi, parisuhteiden hyväksi, kaikista pienituloisimpien elämänaadun turvaamiseksi, vanhusten yksinäisyyden torjumiseksi, syrjäytymisen torjumiseksi...
Siis kirkon diakonia-työ sekä lasten ja perheiden palvelut on minusta todella arvokas asia.
Siksi erosinkin: todella vastenmielistä, että vanhempani liittivät minut siihen.
Kirkkoon kuuluminen ei ollut minun valintani, se päätettiin puolestani silloin, kun en itse kyennyt itsestäni päättämään. Jos minulta olisi kysytty esim. 16-vuotiaana, en olisi enää halunnut kuulua kirkkoon. Rippikoulukin on liian varhain ja itsestäänselvyys, sinne mennään usein lapsellisesti vain siksi, koska muutkin menevät.
Erosin kirkosta jo vuosia sitten. Olen ollut tyytyväinen päätökseeni. Mikään ei saisi minua enää liittymään kyseiseen instituutioon.
mulle kuin Pirkko, en tunne enkä tarvitse kumpaakaan.
Tulin uskoon jo vuosikymmeniä sitten. Kuten Raamattukin sanoo, uskovan on hyvä olla uskovien yhteydessä. Minut on kastettu luterilaiseen seurakuntaan lapsena ja siksi se on muodostunut minulle kotiseurakunnaksi. Kirkkoon kuuluminen sinällään ei tuo Jumalaa lähemmäksi, mutta uskovien yhteys on tärkeä. On myös tärkeää säännöllisesti olla Sanan kuulossa ja osallistua ehtoolliselle. Raamatussa sanotaan että usko tulee kuulemisesta. Siksi koen tärkeiksi nuo seurakunnan tilaisuudet.
Kirkkoon kuulumista olen pohtinut viime aikoina jonkin verran. Olen huolissani siitä, että Raamattu ei välttämättä joka asiassa olekaan enää kirkon ylin auktoriteetti. Toistaiseksi kuitenkin olen löytänyt paikkani herätysliikkeiden toiminnasta ja myös aktiivisten seurakuntalaisten järjestämistä tilaisuuksista. Sunnuntain messuihin tulee yleensä mentyä sinne, missä tietää kuulevansa Raamatun mukaista opetusta. Naispappien toimittamiin messuihin harvemmin tulee mentyä. Naisten päästäminen pappisvirkaan Suomessa oli mielestäni virhe.
ja haluan myös olla osa sitä seurakuntaa, joka monessa asiassa toimii ihmisten hyväksi.