Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen hakemus opettajan virkaan?

Vierailija
24.03.2011 |

Kuulin tässä yhdeltä rehtorilta, että se työhakemushan on vain sellainen, missä sanotaan, että "pyydän tulla huomioon otetuksi..."

Mä olen kyllä aina kirjoittanut sellaisen työhakemuksen, jossa on ollut enemmän sisältöä ja "itseni myymistä". Sellaisen tekemiseen opastettiin OAJ:n Nuoren opettajan oppaassakin.

Mistä tässä nyt on kysymys? Olenko mä tehnyt ihan väärin nuo hakemukset?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valitsemaan päästään, niin ainakin aineenopeksi otetaan mieluiten nuori mies. Sitten vähän vanhempi mies tai vanhempi nainen. Nuori nainen on viimeinen, joka paikan saa...

Vierailija
2/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin tässä yhdeltä rehtorilta, että se työhakemushan on vain sellainen, missä sanotaan, että "pyydän tulla huomioon otetuksi..."

Mä olen kyllä aina kirjoittanut sellaisen työhakemuksen, jossa on ollut enemmän sisältöä ja "itseni myymistä". Sellaisen tekemiseen opastettiin OAJ:n Nuoren opettajan oppaassakin.

Mistä tässä nyt on kysymys? Olenko mä tehnyt ihan väärin nuo hakemukset?

nyt liikaa ainakaan saa myydä itseäsi. Mutta ei se mielestäni ole näinkään "pyydän tulla huomioon otetuksi täytteässännne XX virkaa."

Maija Mäkelä

Liite 1. Ansioluettelo

Mutta ei ehkä kannata myydä itseään liikaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sitten laita olevasi sosiaalinen, vaan omaavasi hyvät sosiaaliset taidot.

Vierailija
4/18 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten en kyllä ala "omata" yhtään mitään. =)

ap

Vierailija
5/18 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Oletteko muuten laittaneet kuvia hakemuksiinne? Minä en ennen ollut, mutta tänä keväänä hain yhtä vähän spesiaalimpaa paikkaa ja päädyin liittämään kuvan.

t. toinen äikänope

Vierailija
6/18 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Täällä tupataan antamaan aina niin vietävän hyviä neuvoja :) Tsemppiä!

Vierailija
7/18 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Täällä tupataan antamaan aina niin vietävän hyviä neuvoja :) Tsemppiä!

toisaalta kapulakielisiä tekstejä työkseen lukevat rehtorit ja sivistystoimenjohtajat saattaisivat olla vaikuttuneempia omata-muodosta kuin sujuvasta suomen kielestä. Mutta asenteesta ei tingitä! =)

Nyt olen kyllä vähän jumissa. Työtä ei tunnu löytyvän mistään. Ahdistaa.

Ja ei, en ole liittänyt hakemuksiin kuvaa. Tuntuisi vähän hassulta, kun nuo virkahakemukset ovat ilmeisesti muutenkin niin kuivakoita.

Tavasin muuten tarkemmin sitä OAJ:n nuoren opettajan opasta, ja sen mallihakemus oli kyllä aika outo sekin: siinä kerrottiin kokonaisilla lauseilla suunnilleen samat asiat, jotka sitten kuitenkin on tarkoitettu ansioluettelossa esitettäväksi. En tajua, mitä iloa tuollaisesta toistosta on. Helpompihan ne faktat on siitä ansioluettelosta katsoa?

Vierailija
8/18 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuva on CV:ssä, ei siis pomppaa silmille etusivulta. Meillä opehuoneessa tuntui olevan kahta kantaa, mutta reksi sanoi, ettei hänelle ole vielä tullut monia kuvallisia hakemuksia vastaan. Puolisko on it-alalla, ja hänestä oli selviö, että kuva laitetaan. Kai se ainakin tulee lisääntymään.

Totta on, että puuha on vaikeaa. Itse koetan hakemukseen nostaa CV:stä juuri haettavan työn kannalta olennaisia juttuja.

..en muista nroani, se toinen äikänope

Vierailija
9/18 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koetan hakemukseen nostaa CV:stä juuri haettavan työn kannalta olennaisia juttuja.

ap

Vierailija
10/18 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin laittaa että mulla ei oo entisii hoitoja oppilaiden vanhemmissa et ei tuu yllätyksii ja ongelmii ainaka siinä suhteessa =)

jos on (tosi) vanha hoito opettajainhuoneessa? Lasketaanko se plussaksi vai miinukseksi? ;) Niin epätoivoinen olen, että hae jo sellaistakin paikkaa.

ap

Vierailija
11/18 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin laittaa että mulla ei oo entisii hoitoja oppilaiden vanhemmissa et ei tuu yllätyksii ja ongelmii ainaka siinä suhteessa =)

Vierailija
12/18 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten niin kuin haluat...

Sellaisia mä oon tehnyt. Paitsi että nykyään melkein kaikkiin paikkoihin pitää täyttää nettihakemus.

Vierailija
13/18 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajan virka täytetään muodollisilla pätevyysperusteilla tai sen mukaan, kenet täyttäjä OIKEASTI tuntee. Muodollisia perusteita tutkitaan cv:stä ja tutkinto- ja työtodistuksista, joskus myös opetusportfoliosta. Itse hakemuksesta vähemmän, koska sitä ei voi samalla lailla merrata muihin, nehän eivät ole mtienkään yhteismitallisia. opettajaksi ei siis haeta "hyvää tyyppiä", vaan parhaiten virkapätevyyden täyttävää henkilöä. Ei siitä myyntihenkisestä hakemuksesta ole mitään haittaa, mutta ei siitä hyötyäkään ole, koska tosiaan vertailu tehdään niillä muilla papereilla.

Vierailija
14/18 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on, jotka ei olis hommaan päteviä. Kyllähän järki sanoo, ettei sellaista hakemusta kannata edes jättää, koska ei voi tulla valituksi...

Eli nimenomaan kannattaa panostaa siihen, että kaikkien niiden sadan pätevän joukosta erottuu "hyvänä tyyppinä", esimerkiksi ylimääräisellä koulutuksella, sopivalla kokemuksella jne.

Vierailija
15/18 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kokenein sen saa.

Vierailija
16/18 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenhan joku kuuskymppinen opettaja, joka haluais vaihtaa työpaikkaa, sais automaattisesti kaikki hakemansa paikat, koska on niin paljon kokemusta :)

Kelpoinen pitää olla, muuten ei paikkaa voi saada, mutta muuten sitten kaikki on samalla viivalla. Tietysti, jos hakemuksessa sanotaan, että "kokemus tukioppilastoiminnan vetämisestä on eduksi", voidaan päätellä, että haku on räätälöity jollekin talossa jo olevalle, joka vetää koulun tukareita. (Tai sitten ihan oikeasti aikovat ottaa kouluun uuden open, jolle haluavat heti nakittaa tukioppilaat, ei niin uskottavaa...)

Vierailija
17/18 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, tuskin niissä virkahakemuksissa kauheen monta sellaista on, jotka ei olis hommaan päteviä. Kyllähän järki sanoo, ettei sellaista hakemusta kannata edes jättää, koska ei voi tulla valituksi...

Eli nimenomaan kannattaa panostaa siihen, että kaikkien niiden sadan pätevän joukosta erottuu "hyvänä tyyppinä", esimerkiksi ylimääräisellä koulutuksella, sopivalla kokemuksella jne.

on pelkästään tutkinnon suorittaneita ja sit on lisäpätevyyksiä opetettavien aineiden yhdistelmistä ja sit on työkokemusta jne. NÄITÄ rekrytoinnissa mitataan, sillä virkaan palkataan pätevin - ei "hyvää tyyppiä". Ja näitä aineyhdistelmiä, lisäkoulutusta ja työkokemusta EI todisteta myyvällä hakukirjeella, vaan cv:llä ja tutkinto- ja työtodistuksilla.

terveisin nelonen

Vierailija
18/18 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tiedän kyllä, että kaikki pätevyydet ja lisäpätevyydet ja kokemus ratkaisevat. Mutta tälläkin alueella päteviä hakijoita on paljon, ja monilla on jotain erityisosaamista tms.,joten olen ajatellut, että niiden joukosta pitäisi hakemuskirjeellä jotenkin erottua.

Ja itse asiassa uskon kyllä, että monien pätevien ja kokeneiden joukosta loppujen lopuksi valitaan juuri se hyvä tyyppi. Kuka sitä nyt tahtoisi hankalaa alaista riesakseen?

Eri asia tietysti on, kuinka paljon sitä hyvätyyppiyttään pystyy hakemuskirjeessä tuomaan esille. Tavoitteena kuitenkin olisi päästä haastatteluun - tai saada rekrytoija edes soittamaan suosittelijalle ja kysymään minusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi