Kerron tassa minun omat imetystarinani, toivon
etta ne auttavat jotain aitia..
Esikoinen syntyi kiireellisella sektiolla, minut jouduttiin nukuttamaan siihen ja kun herasin vauva nukkui tyytyvaisena tutti suussa ja hanelle oli jo annettu maitoa pullosta katiloiden toimesta. Seuraavan yon eras katilo vietti vierellani lypsaen maitoa rinnastani ja horppyyttaen sita vauvalleni. Kiitos hanelle kaikesta siita vaivannaosta.
Vauva ei ikina suostunut ottamaan otetta rinnasta, huusi vain paa punaisena ja sitten minulle annettiin sairaalassa rintakumi ja sen avulla tytto imi, mutta sai jo alusta asti imetyksen rinnalla korviketta. Imetys loppui kokonaan noin 3kk iassa. En ollut ennen raskautta "opetellut" imetysta yhtaan, kuvittelin vain etta tissi suuhun ja silla selva, helppo juttu...
Toinen lapsemme syntyi suunnitellulla sektiolla ja talla kertaa olin lukenut asiasta vahan enemman, mutten tarpeeksi, nain jalkikateen tiedan sen.
Vauva sai alusta asti vain rintaa, eika tuttia annettu ollenkaan, mutta vauva sairastui vakavasti 7vrk ikaisena ja joutui sairaalaan ja oli liian heikko jaksaakseen imea. Pumppasin sairaalassa ja tytto sai maitoa pullosta. Kun paastiin kotiin olin stressaantunut ja huolissani vauvan syomisista, ja niin ne pullot vaan taas tulivat kuvioihin ja oma maidontuotanto alkoi vahentymaan. Imetys loppui kokonaan 4kk iassa.
Kolmannen lapsemme kanssa olin paattanyt onnistua!
Luin paljon raskausaikana imetyksesta, katsoin videoita ihan jopa syotto-otteista lahtien, kavin imetysvalmennuskurssilla ja kappas vain, olen nyt imettanyt poikaa jo 1v1kk. Taysimetyksella mentiin 6kk.
Minulla kahden ensimmaisen lapsen imetyksen epaonnistuminen oli suurimmaksi osaksi kiinni tietamttomyydesta ja ymmartamattomyydesta. En voi sanoa etta "harjoittelin" kahden ensimmaisen lapsen kanssa, ja etta tama kolmas imetys siten onnistui harjoituksen tuloksena, ei vaan, talla kertaa otin asioista selvaa KUNNOLLA, ja otin sen asenteen etta se vauva siina rinnalla tulee asumaan sen ensimmaisen 3kk, so what, sita varten mina olen olemassa ja etta se nyt on todella lyhyt aika ihmisen elamassa, ja sen jalkeen imetys onkin ollut niin helppoa. Nyt ongelmana oikeastaan on etta kuinka taman imetyksen saisi loppumaan, poika kun ei tahtoisi luovuttaa ;)
Minakin sanoin etta multa vain maito loppui jne. Kun en tiennyt asioista paremmin. Suuri kiitos kuuluu myos paikalliselle imetystukiryhmalleni.
Kommentit (4)
tosi paljon tisseistä onnistuuko imetys vai ei.. Itse imetin molempia lapsia aikas pitkään mutta kyllä oli tuskaa alku molempien kans. Nännejä ei ole nimeksikään ja rinnat pyöreät kovat pallot. Onneks söivät rintakumin kanssa niin sain imetyksen käyntiin. Sit kun maidon tulo väheni niin saivat otteen tissistä ilman rintakumiakin ja homma helpottu. Lisäks olen atoopikko ja rinnat meni ihan verille aluksi ja kesti pari viikkoa parantua.. Ei ole helppoa ei!
Kiitti nyt kuitenkin, ehkä mä etsin enemmän tietoa tässä raskaudessa, jospa onnistuisin imettää hiukka pidempään.
Itselläni imetys lähti myös vähän heikosti käyntiin ja lapsi sai korviketta lisäksi.
Parhaan neuvon - tai oikeammin teon - sain ystävältäni, joka oli tullut äidiksi pari kuukautta aiemmin: Vietimme kesäpäivää yhdessä ja jokaisen imetyksen jälkeen hän kantoi käteeni ison vesilasin ja käski juomaan. Olin kuvitellut juovani tarpeeksi, mutta maitoa ei vain riittänyt. Seuraavana päivänä kaikki paikat olivat maidosta märkänä! Eli en vain ollut tajunnut kuinka paljon sitä nestettä pitää tankata, etenkin helteellä, kun omakin kroppa kaipaa nestettä.
moni lapsia vielä saava ja imetystä toivova lukee kirjoitksesi! Itse takkusin esikoiseni kanssa imetyksen kanssa moneen otteeseen, mutta sitkeydellä ja asiaan perehtymällä imetys jatkui reilusti yli vuoden. Valitettavasti on niin, että vaikka kuinka sairaala on olevinaan imetysmyönteinen (minunkin sairaalallani oikein sertifikaatti asiasta, hah), se ei takaa riittävää ohjausta alussa, mikäli on ongelmia. Suurimmalla osalla kun se imetys ei mene niin, että rinta lapsen suuhun ja se on siinä.