Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kristilliset traditiot ovat niin tärkeitä, joollei usko Jumalaan?

Vierailija
21.03.2011 |

Ensin pitää ola kirkkohäät, sitten lapsi on kastettava(viimeistään tällöin liitytään kirkkoon, että saadaan lapselle ristiäiset), ja rippikouluun meno on yhä kovin täerkeää, vaikka vaihtoehtojakin löytyy, kuten kaikille yllämainituille kirkollisille toimituksille.

Tmmärrän hyvin, jos perhe on uskossa ja elää kristillisten arvojen mukaista elämää, mutta muuten ei oikein mene jakeluun---

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietää miten toimia, miten pukeutua, minkälaista lahjaa tuoda vai tuodako ollenkaa jne. traditiot muuttuu hitaasti ja yleensä ne sulautuu uusiin jne.

Vierailija
2/5 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nuo on koettu, vaikken ole ikinä ollut mitenkään uskovainen. Rippikouluun menin siksi että äidin mielestä se oli itsestään selvää, ja kun kavereitakin meni niin ei ollut syytä kieltäytyä. Kirkkohäät pidettiin perinteiden, kauniiden puitteiden ja kätevän valmiin seremonian vuoksi. Kirkon jälkeen itse juhla sitten oli kuitenkin ihan täysin omanlainen.

Lapsi myös kastettiin, koska on kuitenkin kiva pitää juhlat ja esim. äidilleni on tärkeää tuo kirkollinen kaste. Lisäksi pappi oli sukulainen ja sama henkilö joka oli minut itseni kastanut 26 vuotta aiemmin samassa kastemekossa. Nämä asiat tuo mukavaa jatkuvuutta elämään kun on perinteitä, minulle on ihan sama onko niillä joku uskonnollinen perusta - vähän sama juttu joulun viettämisenkin kanssa. Ei tarvitse itse uskoa jumalaan, että voi osallistua näihin suvun yhteisiin juttuihin. Ja se on kuitenkin niin pieni osa kokonaisuutta se uskosta ja jumalasta puhuminen, esim. kaste taisi kestää 15 minuuttia jonka jälkeen sitten siirryttiin kahvittelemaan rennosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pakanallista perua

Vierailija
4/5 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten joulun ja pääsiäisen vietto.

Vierailija
5/5 |
21.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisille tärkeitä. Ja tässä maassa ne traditiot on uskonpuhdistuksesta lähtien olleet sidottuina kristillisyyteen. Koska ei ole muita tradiotioita mitä noudattaa, niin ne ovat tärkeitä mitä on olemassa, vaikka ei niiden uskonnolliseen taustaan erityisesti uskoisikaan.

Mulle oli tärkeää mennä naimisiin kirkossa, jossa meitä on vihitty jo monta sukupolvea. Halusin jatkaa traditiota. En halunnut katkaista tuota perinnettä, vaikka kristillisyys ei minulle erityisen tärkeää olekaan. Olin sukuni jatkumo tuolla kirkon käytävällä ja muualla en olisi tuota traditiota voinut jatkaa.