Auttakaa mua ideoimaan liikuntalaji itselleni...
Ongelmana on, että minulla on lonkkanivelen nivelrikko (alkava sellainen), joka tekee jalan nostelusta kipeää. Pelkkä kävely ei satu, mutta portaiden nousu, istualtaan ylös nousu ja juoksu sattuvat.
Aiemmin juoksin, mutta se ei nyt koukuta, tuon kivun takia.
Kommentit (11)
Niitähän usein suositellaan esim. kuntoutujille, koska ovat nivelille hellempiä.
mutta siinä poljetaan vettä eli jalka tekee kokoajan korostetusti nostoliikettä.
ap
Jos mahdollista niin mene aikuisten tekniikkakurssille: opit oikeat tekniikat ja saat tehoa harjoitteluun.
Jos mahdollista niin mene aikuisten tekniikkakurssille: opit oikeat tekniikat ja saat tehoa harjoitteluun.
sattuvat jo pelkästä ajattelusta, mutta pitänee kokeilla.
Muita ehdotuksia?
ap
Taidat olla pahasti ylipainoinen. Laihdu ittes, niin ei lonkatkaan vaivaa!
Vesiliikuntalajeja olikin jo suositeltu moneen kertaan, mutta pakko toistaa: opettele kunnolla vapaa- ja selkäuinti, niin pystyt nauttimaan uimisesta etkä rasita kroppaasi väärillä liikkeillä.
joutuu siinäkin nostelemaan jalkaa, mutta paino on eri kohdassa. Samoin siinä uimisessa.
Kuntosalijutut monet varmaan kävis.
TOisaalta muista myös, että koska et ole mikään kilpaurheilija, voit myös tehdä esim uintia enemmän käsiliikkein ja jalkaliikkeistä vain supistetusti sen verran kuin pystyt. Se kuitenkin pitää kuntoa yllä.
Hiihto? Siinä jalkoilla potkitaan, mutta ei nostetan ylösalas? Samoin esim urllaluistelu?
Minulla on taaperona hoidettu lonkkavika ja lonkkanivel jäi hieman väärään asentoon - se aiheuttaa mulla nivelrikon.
Ylipainoa minulla ei ole.
ap
Taidat olla pahasti ylipainoinen. Laihdu ittes, niin ei lonkatkaan vaivaa!
Äitini ei ole ylipainoinen, sairastui kuitenkin nivelrikkoon jo viisikymppisenä. Lääkäri sanoo, että todennäköisesti on luvassa myös meille tyttärille.
TOisaalta muista myös, että koska et ole mikään kilpaurheilija, voit myös tehdä esim uintia enemmän käsiliikkein ja jalkaliikkeistä vain supistetusti sen verran kuin pystyt. Se kuitenkin pitää kuntoa yllä.
voi kipeyttää niska-hartiaseutua.
Näitä suositellaan nivelvaivoista kärsiville.
Pilates on sellainen laji, jonka vois ajatella kuluttavan lonkkaniveliä myös suht vähän. Tosin joudut varmaan kertomaan ohjaajalle vaivastasi.