Lue keskustelun säännöt.
Lapsen puheen oppiminen
20.03.2011 |
Hoidan kotona pian vuoden täyttävää lastani. Pienen lapsen äitinä olisin kiinnostunut kuulemaan toisten äitien näkemyksiä lapsen puheen oppimisesta. Kertoisitko siis omia mielipiteitäsi seuraavista asioista:
1. Miten mielestäsi lapsi oppii puhumansa äidinkielen?
2. Millaista lapsen varhaisin puhe on?
3. Millaisia olivat lastesi ensimmäiset sanat?
4. Millaisia ikävaiheita puhumaan oppimisessa mielestäsi on?
5. Kuinka olet tukenut lapsesi kielellistä kehitystä?
6. Millaista kieltä lapselle pitäisi puhua?
Jos olet jo työelämässä, kertoisitko vastauksessasi myös ammattisi.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Opiskelen kielten opettajaksi ja opiskeluissa on tullut teoriatietoa niin vieraan kielen kuin aidinkielen oppimisesta. Mitaan tarkkaa ja ns. oikeaa en osaa sanoa eika mulle ne teoriat kunnolla oo paahan jaanyt. Eniveis, yksi tulkinta ainakin on etta lapsi oppii kielen siina missa muitakin taitoja mm. matkimalla. Esim. meidan tytto on nyt 11kk ja matkii kovasti kielella paristelya, maiskuttelua ja jotain aanteita (esim. nannannannan). Lisaksi lapsi oppii itse muodostamaan kielen saantoja (sitten kun jo itse tuottaa puhetta) vaikkei niita hanelle kerrottaisi ja han yleensa kayttaa niita myos tilanteissa joihin ne eivat sovi (esim. taivuttaa jonkun sanan monikon meidan mielesta kummallisesti). Mielestani lapsen kielellista kehitysta voi tukea juttelemalla hanelle samalla tavalla kuin muillekin, selostamalla mita milloinkin tehdaan (vaikka vaippaa vaihdettaessa) ja lukemalla kirjoja lapsen kanssa. Meidan tytto osaa esimerkiksi nayttaa kuvasta silman, korvan ja linnun ja nayttaa myos oman korvansa. Lisaksi han tunnistaa sanat vilkuttaa, heihei ja paristaa (alkaa vilkuttamaan tai paristelemaan kielella kun kyseinen sana sanotaan).
Niin ja se, milla tavalla lapselle puhuu (lepertelemalla, murteella, yleispuhekielella...) ei ole vaikutusta siihen oppiiko lapsi kielen paremmin tai huonommin. Ihan sama esim, puhuuko aiti itsestaan aitina vai minana tai lapsesta vauvana tai sinana, kylla lapsi oppii mina-sina-merkitykset ja erot.