Saako sitä mustaa hammaskiveä(??) itse pois hampaiden välistä ja takaa?
Mulla alahampaiden välissä ja takana mustaa, mikä nyt nimeltään onkaan. Hammaslääkäri sen yleensä hioo jollain tikkuraspilla.
Onko olemassa välinettä, mikä on tarkotettu tämän "vaivan" itsehoitoon?
tietääkö kukaan?
Kommentit (17)
Itsellä ainakaan ei koskaan ole ollut mustaa hammaskiveä paitsi ihan ientaskuissa. Mutta siis kaikki näkyvillä oleva hammaskivi on ollut tuota valkoista... Voisiko olla ihan värjäymiä?
Mä en ainakaan lähtis omin päin tekemään hampaille juuri muuta kuin pesut ja lankaukset.
hammaskiveähän saa itse ehkäistyä parhaiten hammaslangalla.
Itsellä ainakaan ei koskaan ole ollut mustaa hammaskiveä paitsi ihan ientaskuissa. Mutta siis kaikki näkyvillä oleva hammaskivi on ollut tuota valkoista... Voisiko olla ihan värjäymiä?
minulle ainakin hammasläkäri suositteli tuota muovista parotikkua. Tepsii paremmin hammaskiveen :)
Minulla ei hammastikku mahdu hampaiden väliin. Ja tikulla ei myöskään saa pois ikenen ja hampaan väliin jääneitä epäpuhtauksia, jotka saa vain hammaslangalla.
minulle ainakin hammasläkäri suositteli tuota muovista parotikkua. Tepsii paremmin hammaskiveen :)
Lankaus, harjaus ja vuoden välein putsaus suuhyggarilla.
Nostan vanhan ketjun, koska itsekin aina miettinyt miten siitä mustasta hammaskivestä pääsee eroon. Ei ainakaan suuhygienisti sitä poistanut viimeksi kun kävin.
Minä käyn yksityisellä hammaslääkärillä. Samalla lääkäriasemalla on suuhygienisti, jonka kanssa olemme nyt sopineet, että poistaa hammaskiven 2 kertaa vuodessa. Ei sitä voi estää, mutta 2 kertaa päivässä 3 minuutin harjauksella hidastaa kehittymistä. Siistiä jälkeä tulee ja hampaat on pitkään valkoiset (niin valkoiset kuin niistä nyt tulee ilman valkaisua).
Maksaa, mutta on sen väärti. Operaatio kestää n. tunnin.
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn yksityisellä hammaslääkärillä. Samalla lääkäriasemalla on suuhygienisti, jonka kanssa olemme nyt sopineet, että poistaa hammaskiven 2 kertaa vuodessa. Ei sitä voi estää, mutta 2 kertaa päivässä 3 minuutin harjauksella hidastaa kehittymistä. Siistiä jälkeä tulee ja hampaat on pitkään valkoiset (niin valkoiset kuin niistä nyt tulee ilman valkaisua).
Miten poistaa? siis rapsutteleeko vaan vai jollain laitteella?
Mulla on todella paljon vähemmän hammaskiveä kun lääkärissä neuvottiin tikuttamaan välit. Aiemmin en edes saanut tikkua hampaiden väleihin kun ne olivat niin täynnä hammaskiveä, mutta joka päivä kun tunkee tikun läpi niin pysyvät auki eikä kiveä kerry niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Lankaus, harjaus ja vuoden välein putsaus suuhyggarilla.
”Suuhyggarilla”!!!! 😖😤🤯🤬🤬🤬🤬
Voi hele.. ku vattumaisesti sanottu
Itsekin saa takuupuhdasta, kun pikkuharjalla, muistuttaa pulloharjaa, putsaa välit. Piikillä vaan tummentumat pois. Hammaslääkäri totesi että reikiä ei ole ja hammaskiveä tuskin ollenkaan. Ja itse suositteli sitä piikkiputsausta.
En uskaltaisi rapsuttaa ite metallisella tikulla, menee kiille varmasti hajalle. Mee ennemmin hammaslääkärille ja pyydä puhdistus.
Mitä hiton mustaa hammaskiveä? Ikenet saavat mätiä ennen kuin suuhun mitään mustaa ilmestyy. Olet varmaan tupakoitsija? Yök!
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä mitä kerta yksityisellä suuhygienistillä suunnilleen maksaa? Täällä pääsee kunnalliselle vain kahden vuoden välein ja se on riittämätön väli itselleni.
Kuulostaa parodontiitilta, eikä miltään hammaskiveltä. Hoida paremmin hampaitasi ja lopeta röökinpoltto.
Jos mulla on ollut mustaa jossain niin siellä on ollut reikä :D
Kaipa hammaskiveä saa rapsuteltua jollain tarpeeksi kovalla pois ihan itsekkin tosin en todellakaan suosittele sitä. Luoja ties mitä siinä saattaa sössiä kun menee rönkkimään :)