Te joilla käy siivooja tai on käynyt
Meillä kävi tekemässä ns. viikkosiivouksen eli tilaus oli: pesuhuone, wc, lattiakaivot, peili- ja lasipinnat, pölyt, lattioiden imurointi, moppaus ja matot ulos, keittiön pinnat. Tilaukseen kuului myös petivaatteiden vaihto ja tuuletus.
Kun siivoojan piti tulla niin firma perui sen samana päivänä sairastumisen vuoksi. No, ymmärrettäväähän se on ja koska olimme laittaneet jo valmiiksi odottamaan puhtaat petivaatteet niin vaihdoimme ne sitten itse ja imuroimme patjat ja tuuletimme täkit sekä tyynyt.
Siivooja luvattiin meille uudelleen 2 pvän päähän.
Petit olimme petanneet, yksi oli petaamatta mitä en pystynyt (tilasin siivouksen lekkauksesta toipumisen vuoksi)kun en saa kumartua.
Kaikki tavarat oli tiptop paikallaan ja pinnat ns. vapaana ja poistuimme ulos ensimmäisen 2 tunnin ajaksi, jotta hän saa rauhassa tehdä.
Ja kun kotiuduimme en tahtonut kyylätä selän takana vaan siksihän palvelun tilasin, että helpotan työmäärääni ja stressiä.
Nyt kysyisinkin muilta, että mitä teidän ns. viikkosiivoon on kuulunut ja mitä yleinsä siivoojat eivät tee mitkä ei heille ns. kuulu?
Kun ihmettelin asioita mitä ei oltu tehty (yhden asian huomaaminen johti siihen, että tiirailin sieltä sun täältä =D).
Lattiakaivot ei oltu pesty, peilikaapin sisäpuolelta ei oltu otettu edes peilejä, shampooteline suihkussa aivan saippuainen, vaaka pölyssä, hoitopöytä pyyhkimättä pölystä, taulujen päälliset edelleen pölyiset, se yksi ainoa peti petaamatta edelleen, kaikki ikkunasyvennykset (jotka itse siivoan aina terveenä ollessani) paksussa pölyssä, ruokaryhmän tuoleissa mm. margariinia, ovet piti kuulua siivoukseen ja ne oli otettu vaan kahvat, muutoin oli ihan sormenjäljet ovenpielissä edelleen (itse pyyhin ne aina, en odottanut ovien pesua tietenkään tm. liioiteltua vaan ihan näkyvimmät jutut pois). Vessojen lampun päälliset aivan pölyssä...
Tein asiallisen reklamaation ja toivottavasti ma saan puhelinyhteyden. Siivooja oli erittäin mukava ja minulle jäi tunne, että ehkä häntä ei oltu sitten opastettu tarpeeksi, uusi kun kertoi olevansa.
Vai onko niin ettei nuo mainitsemani asiat kuulu ns. viikkosiivoukseen?
Kommentit (36)
Tilataan siivooja. Oletetaan että se siivoaa. Aikaa pari tuntia. Ja kun kerran tilataan siivooja ja sille maksetaan, kodin pitäisi kiiltää. Pölyä ei saisi olla missään. Eikä likatahroja. Ylläpitosiivous ja suursiivous ovat kaksi eri asiaa. Kun yksityinen tilaa kotiinsa ensimmäisen kerran siivoojan, odotetaan suursiivouksen edellyttämää siisteystasoa ylläpitosiivouksen hinnalla/työajalla. Otappa kellosta aikaa (sitten kun olet tervehtynyt) ja tee kaikki haluamasi asiat ja mieti sitten riittäkö 4 tuntia. Huomaathan että ylläpitosiivouksen jälkeen siivomattomat paikat pomppaavat esiin. Eikä siivooja ei todellakaan ala järjestelemään kaappejasi tai tavaroitasi. terv.Yksityinen siivooja joka ei tee kotisiivouksia.
Neljässä tunnissa ehtii ihan hyvin tekeen asiat mitä ap kirjoitti. Jolle istten ole yli 400 neliötä ja monta vessaa ja kylppäriä siivottavana.
oli firma, joka oli käynyt vanhemmillani ja tuli nyt kerraksi meille. Siivoukseen oli aikataulutettu 5 tuntia, jonka mukaan laskutus meni. Meillä on n 120 neliötä, pitäisi riittää mielestäni jo aika hyvään siivoukseen. Työn jälki oli aika huolimatonta, koirankarvapalloja löytyi sieltä täältä (ilmeisesti keskilattia oli imuroitu, käymättä yhtään hankalammissa paikoissa), takan edessä pellillä oli kasa tuhkaa, kylppärin rosteriset lattiakaivonkannet oli silmiinpistävästi jääneet likaiseksi, pinnat pölyssä jne. Elimme keskellä remonttia, joten pölyä oli kyllä siivoojalle aika lailla siivottavaksi, mutta toisaalta eipä ollut vielä suurta määrää sisustustakaan eli paikat aika selkeitä. Siivooja oli paikalla vajaan 4 tuntia, olin siitä noin 15 minuuttia itse kotona ja tahti oli _todella_ verkkainen.
Siivousfirman omistaja ei halunnut tulla katsomaan, ja koko homma päättyi siihen, että ilmoitti, etteivät halua meille tullakaan kun vaadin mahdottomia. Vanhempanikin sitten irtisanoivat sopimuksen kyseisen firman kanssa. Löysivät uuden siivousfirman, täytyy kyllä sanoa, ettei suurennuslasin kanssa kannata jälkeä nytkään tuijottaa, mutta kuukausittainen lasku pieneni n 40% ja jälki joka tapauksessa parempaa. Nämä laskuttavat oikeista paikallaolotunneista, ei mitään kuukausikönttihintaa niinkuin edellinen.
eri asia jos olette niin kirjallisesti siivousfirman kanssa sopineet.
Meillä viikkosiivoukseen kuuluu lattioiden imurointi ja pesu, keittiö, wc, kylpyhuone (peilit, suihkukaappi, lavuaarit) ja pölyt pinnoilta jos on aikaa. Lisäksi siivoojani ehdotti, että voi käynnistää pesukoneen ja kuivurin jos laitan ne valmiiksi ja näin teemme.
sinun näkemyksesi ja siivousyrityksen näkemys ylläpitosiivouksesta eivät kohtaa. Jos olet noin tarkka, sinun täytyy myös sopeuttaa siivous/sopimus näkemyksiäsi vastaavaksi. Ja olla myös valmis maksamaan siitä.
Esimerkki: minut tilattiin tekemään "siivous". Aikaa annettiin kaksi tuntia. 2 kerroksinen talo, 5 makuuhuonetta + muut tilat. Olisi pitänyt pestä ikkunat (ristikoilla), imuroida, pyyhkiä pölyt ja lattiat, käyttää matot ulkona, tuulettaa/vaihtaa vuodevaatteet, pestä sauna ja kylpyhuone ja 2 vessaa. Pölyä oli niiin paljon että hämähäkin verkot roikkuivat nurkista. Lisäksi kissa ja koira. Suhteellisuuden taju oli tilaajalla "vähän" hukassa.
Minunkin on hirveän vaikea arvioida, miten paljon aikaa mihinkin työhön voi mennä. Onhan se totta, että ekaa kertaa tuleva siivooja varmaan vähän aikaa pällistelee että mitäs siivousaineita ja laitteita täällä onkaan jne., mutta minusta aina tuntuu, että jos itselläni olisi oikeasti se VIISI tuntia aikaa keskittyä siivoamiseen ilman kenenkään paikallaoloa, niin saisin kyllä koko kolmikerroksisen talomme TOSI kiiltävään kuntoon.
Kahdessa tunnissa tekee, ainakin minä teen, jo hyvän ylläpitosiivouksen. Emmekä todellakaan ole mitään pulmusia päivittäisen huollon osalta. Tietysti silloin kun ollaan koko perhe vaikka lomalla, likaantuu talo sisältä nopeammin. Nyt kun ollaan kaikki poissa lähestulkoon kaikki arkipäivät, emme oikein ehdi niitä tahmaisia sormenjälkiä ovenpieliin levitellä.
Voisiko joku siivooja kertoa, mitä tyypillisesti viidessä tunnissa ehtii siivota?
kuin jonkun toisen kodissa. Ja omassa kodissa pystyy myös suoralta kädeltä tekemään sellaiset valinnat kuin että pitääkö sohva tänään imuroida vai ei, ulkopuolisen kotona sitä on vaikeampi arvioida.
Meidänkin siivooja käyttää jatkuvasti aikaa sellaisiin asioihin joihin mun mielestäni ei tarvitsisi niin paljon käyttää, mutta en jaksa joka kerta erikseen vääntää rautalangasta että vain oikeasti likaisen näköiset kohdat pitää pestä, eikä tarvitse mopata pelkästä moppaamisen ilosta kahtasataa neliötä joka kerta.
En ole mitenkään 100% tyytyväinen meidän siivouspalveluun, mutta en mä kyllä itsekään halua siivota, niin että on varmaan pakko tyytyä tähän.
Siivooja käy meillä joka toinen viikko kaksi tuntia. Tehtävät on määritelty tärkeysjärjestykseen siten, että listan ensimmäiset tehdään aina ja sitten loput sen mukaan mitena aikaa riittää. Aina imuroidaan kaikki lattiat sekä pestään keittiön lattia ja siivotaan vessat. Siivooja näyttää aika usein myös tuulettavan matot (mitä en itse tee koskaan vaan imuroin) ja pyyhivän lattiat kostealla. Lisäksi hän ehtii pyyhkiä pölyt isoimmilta pinnoilta ja pestä peilit sekä viedä roskat ja lehdet. Petaus ei hänen tehtäviinsä kuulu lainkaan.
Välillä hän ei pese lavuaaria tarpeeksi hyvin vaan vain huitaisee, sen sijaan hanat kiiltävät aina. Mutta parempi hän on kuin edellinen siivooja, joka ei koskaan jaksanut vetää eteisen kenkähyllyä ulos ja imuroida/pestä sen alta.
Meillä on 120 neliötä. Jos itse alan siivota niin saan kahdessa tunnissa vasta lattiat pestyiksi. Minä tosin putsaan silloin myös jalkalistat, mitä siivooja ei tee.
määritellä hyvin tarkkaan.
Ihmisilä on kovin erilaisia käsityksiä siitä, kuinka tarkkaan ja mitkä kaikki paikat pitäisi siivota :)
Hyvän siivoojan/siivousfirman löytymiseen voi vierähtää aikaa.
Itse kokeilin aikanaan neljää eri firmaa ennen kuin löysin mieleisen. Ja se, josta tykkäsin oli semmoinen, joka määritteli heti aluksi erittäin tarkasti mitä kaikkea haluan siivoukseen kuuluvan.
Sinun kokemuksesi on kuitenkin aika paljon parempi kuin meidän. Meillä oli erittäin rankka elämänvaihe kauan sitten ja tilasin erittäin isosta ja kalliista espoolaisesta firmasta siivouksen. Eka kerta olikin sitten vika kerta, kun siivoaja onnistui pilaamaan sekä meidän keittiötason että keittiön lattian ja lisäksi tullessaan ja mennessään siivoaja kurkki, ettei kukaan häntä seuraa...
On todella korkea kynnys koskaan enää ostaa sivousapua, vaikka olisi miten sairaita perheessä ja oikeasti tarvetta siihen.
Ihanaa, olin tulossa paasaamaan mitä ylläpito- ja perussiivoukseen kuuluu, mutta täällähän ovat asiat jo kerrottu. Ylläpito on muutaman euron halvempaa kuin perussiivous. Ja sitten ap- teitkö kirjallista sopimusta?
Ylläpito-viikkosiivouksessa EI mennä kaappien sisälle muuten kuin pyynnöstä, mutta tähän tulee laskea jo lisää aikaa. Ylläpidossa pinnat otetaan suurinpiirtein niin, että pystypinnat vaikka keittiössä pyyhitään ylettymiskorkeudelle ja tasot katsekorkeuden alapuolelta, ylempänä olevat kuuluvat perussiivoukseen.
Lattiakaivot kuuluvat perussiivoukseen. Ovien karmit ja ovet ovat periaatteessa perussiivousta, mutta ne voidaan pyyhkiä myös ylläpidossa, mutta isompia pesuja siinä ei aleta tekemään, vaan jos ovet ovat hyvin likaiset niitä ei ehdi pesemään ylläpitosiivousajan puitteissa ellet ole antanut vapaata aikaa. Taulujen päältä pölyjen pyyhkimisessä pitää muistaa taas korkeusraja. Lakanoiden vaihto ja petivaatteiden tuuletus on sovittavissa oleva asia.
Suosittelisin siis taas kerran kääntymään yksityisyrittäjän puoleen silloin kun työt ovat noin paljon poikkeavia normiylläpidosta. Kun tieto ei mene välikäsien kautta, on sen perille meneminen todennäköisempää ja voit ottaa yhteyttä suoraan yrittäjään. Katso miten paljon aikaa on käytössä ja onko edes mahdollista siinä ajassa tehdä kaikkia vaadittuja tehtäviä. Hyvin usein asiakkailla ei ole minkäänlaista käsitystä aikatauluista, tosin on myös yrittäjiä ja firmoja, jotka pelaavat ajankäytöllä todella ikävästi. Siinä missä toinen tekee 100m2 kahteen tuntiin, niin joku toinen puuhastelee sitä neljäkin tuntia. Ammattitaito näkyy tällä alalla hyvin ja sen päivittäminen myös. Toivottavasti kenenkään kotona käy kotisiivoojaa ämpärin kanssa - tämä on ammattitaidottoman siivoojan merkki, joten haastatelkaa siivoojanne! Teidän ei tarvitse palkata siivoojaa, joka ei miellytä, jonka välineet ja aineet eivät ole tätä päivää, jolla ei ole aavistustakaan alan koulutuksesta ja varsinkin sellaista, joka ei tee sopimusta. Tehkää sopimukset AINA toistaiseksi, niin pääsette eroon siivoojasta vaikka kerran käynnin jälkeen ja sama tietenkin myös toisinpäin.
Voisin puhua asiasta vaikka koko illan, mutta lue ap huolella ylläolevat jutut, niistä saattaa löytyä kullan arvoista tietoa. Tiedän mistä puhun koska olen ollut alalla aika kauan.
Kannattaa ottaa au pair, jos on paljon siivottavaa. Hänelle tehdään siivousluettelo ja sen toimittamiseen voi käyttää vaikka koko työpäivän.
Itse siivosin opiskelujen ohella kotitalouksia. Esimerkkinä pari:
Koti 1. Perheessä eläimiä ja lapsia, yleensä tavarat paikoillaan. Työt: mattojen tuuletus ja tamppaus, imurointi ja moppaus sekä wc-tilojen puhdistusx2 (pytyt ja lattiat sekä peilit), jos aikaa jäi niin keittiönpöydän siistiminen ja pölyt. 2kerroksinen pt n.120 neliötä. 3 tuntia
Koti 2. Suurehko n.70neliöinen kaksio. Työt: imurointi, lattioiden pyyhintä, roskat, tiskit, petivaatteiden pesu ja vaihto sekä pölyjen ym pyyhintä. Aika 2 tuntia.
Kummassakin aika oli juuri sopiva. Sitten oli näitä uusrikkaita, jotka halusivat vain 4-5 tuntia valtaviin taloihinsa. Esimerkki koti 1 kaltaisen siivouksen lisäksi olisi pitänyt vaihdella kissan hiekkoja, ulkoiluttaa koiraa jne. Lisäksi erityisiä vaatimuksia ja siivousvälineet puutteellisia... Parissa paikassa yritettiin toteuttaa näitä fantasioita, mutta lopulta kukaan ei lähtenyt niihin siivoamaan.
Ja osassa perheitä myös siivoojaa pidettiin myös siivoojana mm. perheen isä ei tervehtinyt vaan katsoi ohi.
Joskus ihmiset olettavat siivojien olevan taikureita ja kykenevän taikoihin...
Kyllä kannattais vaan löytää oma yksityinen siivooja. Esim. Sellainen kuin minä joka siivoan 600 neliötä kolme kerrosta 8h. Olen tarkka ja silitän siivoan jääkaapin pesen pyykit, ikkunat ihan kaikki. Vaikka haravoin ulkona hoidan lapset jne. Kaikki samaan hintaan.. :-)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 20:01"]
Kyllä kannattais vaan löytää oma yksityinen siivooja. Esim. Sellainen kuin minä joka siivoan 600 neliötä kolme kerrosta 8h. Olen tarkka ja silitän siivoan jääkaapin pesen pyykit, ikkunat ihan kaikki. Vaikka haravoin ulkona hoidan lapset jne. Kaikki samaan hintaan.. :-)
[/quote]
Mistä sinut tavoittaa ja mitä hintaa pyydät? Minä mielelläni ottaisin siivoojan/kotiapulaisen, jonka voisin palkata neljäksi tunniksi tehokkaana olemaan. Kokemuksia on vaikka minkälaisesta.... Siivoojat, jotka palkkasin neljäksi tunniksi (2henkilöä x 2h) olivat vain tunnin ja tekivät vain pakollisen, vaikka siivottavaa ja järjesteltävää jäi vielä. Yksi vain puhui ja kädet seisoi. Yksi huusi lapsilleni. Jne. Minulle riittäisi apulainen sen aikaa kun palkkaa maksan, ei yhtään enempää, eikä vähempää.
Paljonko siivousfirmat velottavat neljän tunnin viikkosiivouksesta Suomessa?
siitä, mitä ja miten haluan siivottavan, niistä tehtiin lista, ja sitten minulle kerrottiin kuinka kauan per kerta siihen menee ja mitä siis maksaa.
Siivoojat käyvät siis joka kerta sen listan kanssa läpi talon. Mä esim. haluan että peilit pestään joka kerta mutta en pidä tarpeellisena että lattiaa pestäisiin joka kerta muualta kuin keittiöstä. Jos sitten haluan että joku kerta pestään lattiat kaikkialta niin jätän siitä lapun, että nyt jättäkää jotain muuta tekemättä ja peskää lattiat.
Selkeä sopimus tarvitaan.