Wtf?! Keskon työntekijöitä paikalla? Opiskelua omalla ajalla ilman korvausta??
Siis mitä ***tua? Olen opiskelun ohella töissä Keskon ketjuun kuuluvassa kaupassa, ja nyt pitäisi kuulemma osallistua Mestarimyyjäkoulutukseen. Paksu kirja lukea, vastata isoon nivaskaan kysymyksiä, etsiä tietoa netistä (ai niin ja katsoa netistä ensin joku 45 minuutin videokin)... ja kaikki tämä omalla ajalla ilman mitään korvausta! Ja joka paikassa kyllä annettiin ymmärtää, että tämä on pakollinen juttu!
Uskomatonta kynytystä! Kauppa saa parempia myyjiä maksamatta heille mitään korvausta opiskeluun käytetystä ajasta. Mistä lähtien työnantaja on voinut päättää miten työntekijä vapaa-aikansa käyttää? Tietääkseni työnantajalla on velvollisuus maksaa koulutus, jonka vaatii työntekijöiltään. Jos sitä ei tehdä työajalla, on työnantajalla velvollisuus maksaa korvaus siitä ajasta, jonka työntekijä koulutukseen käyttää.
Voi hyvää päivää, en edes aio olla tuolla kovin kauaa enää, ja nyt pitäisi tuollainen tehdä. Jos kieltäydyn, se näkyy ehkä työtodistuksessa, vaikka muuten olen hoitanut hommani hyvin. Mulla vaan on muutakin elämää (oma koulu sekä perhe), ei kyllä tee mieli ilmaiseksi ruveta tollasta hommaa tekemään.
Onko kukaan keskolainen aiempina vuosina pannut kampoihin ton kanssa?
Kommentit (38)
Ja vaikka koulutus ei nyt palkassa näkyisikään, niin näkyyhän se ajan kanssa.
Koulutus näkyy kyllä palkassa. Sillä jos et täytä tessissä vaadittuja koulutuspäiviä, niin sun palkkaluokkaa lasketaan.
Useimmat sitten ymmärrettävästi valitsevat käydä kiltisti ne koulutuspäivät, ettei tuu palkanlaskua.
..mestarimyyjään osallistuminen
KUULUU TOIMENKUVAAN,
Tuossa olet väärässä. On laitonta sisällyttää toimenkuvaan asioita, joihin kuluu työntekijän omaa aikaa - jos korvausta annetusta ajasta ei makseta.
eli eipä sinulla ole juuri sanottavaa asiassa, kun kerran työsuhteeessa olet.
Tuossakin olet väärässä. Koulutusta ei saa teettää ilman palkkaa, jos työntekijällä (vaikka hän on työsuhteessa) ei ole asiassa sanottavaa. Vain vapaaehtoisen koulutuksen voi teettää ilman palkkaa.
Miten voit olla kauppiaana, yrittäjänä, jos et tunne työhön liittyviä lakeja? Ei ihme että kaupoissa poljetaan työntekijöiden oikeuksia jatkuvasti (esim. ilmaiset ylityöt joka iltavuoron loppuessa, kun hommat eivät kuitenkaan ole valmiit - niin tiukaksi on henkilökunta ja aikataulut vedetty), jos työnantajat eivät edes tiedä mikä on laillista ja mikä ei.
Käytännössä luet kirjan läpi ja vastaat kysymyksiin. Kompakysymykset ovat typeriä, ja joukossa myös kysymyksiä mitkä eivät liity aiheeseen (kuka toimi keskon johtajana silloin ja silloin-tyyppisiä, joilla tavallinen myyjä vaikkapa Citymarketissa ei tee yhtään mitään).
Kirjoissa on paljon ihan hyvää tietoa, eli onihan ok jos sellaisit jaettaisiin uusille (ja miksei vanhoilekin) työntekijöille joka vuosi ja kehoitettaisiin lukemaan. Mutta typerää alistaa vastentahtoisia ihmisiä vastaamaan kysymyksiin.
Käytännössä luet kirjan läpi ja vastaat kysymyksiin. Kompakysymykset ovat typeriä, ja joukossa myös kysymyksiä mitkä eivät liity aiheeseen (kuka toimi keskon johtajana silloin ja silloin-tyyppisiä, joilla tavallinen myyjä vaikkapa Citymarketissa ei tee yhtään mitään).
Kirjoissa on paljon ihan hyvää tietoa, eli onihan ok jos sellaisit jaettaisiin uusille (ja miksei vanhoilekin) työntekijöille joka vuosi ja kehoitettaisiin lukemaan. Mutta typerää alistaa vastentahtoisia ihmisiä vastaamaan kysymyksiin.
Ja vaikka koulutus ei nyt palkassa näkyisikään, niin näkyyhän se ajan kanssa.
Koulutus näkyy kyllä palkassa. Sillä jos et täytä tessissä vaadittuja koulutuspäiviä, niin sun palkkaluokkaa lasketaan.Useimmat sitten ymmärrettävästi valitsevat käydä kiltisti ne koulutuspäivät, ettei tuu palkanlaskua.
Edelleen, jos tessissä vaaditaan joitakin koulutuspäiviä, niin niistä on maksettava palkkaa, jos ne tehdään omalla ajalla.
Tulevaisuudessahan on odotettavissa työvoimapula, pula osaavista työntekijöistä. Syntyvät työntekijämarkkinat, eli työntekijä pystyy itse laajalta alueelta valitsemaan työpaikkansa. Kaupan työnantajilla on joillakin alueilla jo nyt vaikeaa löytää kunnollisia, osaavia, motivoituneita työntekijöitä.
Tiedänpähän ainakin, ettei minusta tule K-ketjun työntekijää. Eikä luultavasti muunkaan vastaavanlaisen kaupan työntekijää, on nimittäin sellaista työntekijöiden hyväksikäyttöä tuo toiminta alalla...
Motivoituneet työntekijät ovat yrityksen kannattavimpia voimavaroja. Motivaatiota ei synnytetä pakottamisella epämiellyttäviin, epäreiluihin koulutuksiin. Päinvastoin tuollainen vähentää motivaatiota.
toivon että olet ymmärtänyt lähteä alalta.
Suomen talouden tila on synkentynyt nopeasti, samalla kuin euroalueen velkakriisi on kärjistynyt. – Edessä ovat hyvin huonot ajat. Se, kutsutaanko sitä taantumaksi vai ei, on akateemista saivartelua, sanoo ekonomisti. Talous tulee painumaan miinukselle, sitä ei voi enää estää, asiantuntijat sanovat. Enää on kyse, kuinka pitkä notkahdus on edessä. – Jos Kreikka-kuvio karkaa käsistä, luvassa on rankka taantuma.
muistuttaisin tässä kohtaa..
..työntekijöitä koskevasta VAITOLOVELVOLLISUUDESTA!!!
Työntekijät ovat vaitiolovelvollisia rajatuista työasioista. Jos opiskelu kuuluu tehtävänkuvaan, mutta on tehtävä töiden ulkopuolella, voit toki kokeilla viedä jonkun käräjille, mutta mikä olisi kanteesi? Jokaisen osaaminen ja ammattitaito on joka tapauksessa pääomaa, joka ei kuulu yritykselle. Jos opiskelu tehdään työajan ulkopuolella, ei työnantaja voi määrätä sen toteutustapaa. Ei esimerkiksi, että sitä ei tee netissä kyselemällä toisilta.
"ne on huomioitu siinä oppitunneista maksetuissa palkoissa." Kaupan alalla tuntipalkkalaisena työtä tekevän palkassa sitä ei takuuvarmasti ole huomioitu. Ihan sama palkka on Mestarimyyjäkoulutukseen joutuvalla koolaisena, kuin S-kaupan työntekijällä tai Siwan työntekijällä, jotka eivät tuollaisia ilmaisia töitä vapaa-ajallaan joudu tekemään. Palkat tulevat taulukon mukaan, ja koska kaikilla kaupoilla on samat taulukot ja palkat ja koska K-kauppakin maksaa palkkansa taulukoiden mukaan, niin siitä näkee että koulutusta ei ole huomioitu palkassa.
Ei tuollaiset asiat päivittelemällä muutu.
Ihan kokonainen kirja pitää lukea ja vastata tenttikysymyksiin kerran vuodessa...
Eihän tuohon nyt kovin montaa tuntia mene aikaa, esimiehenä saisin kyllä aika velton ja saamattoman kuvan alaisesta jos hän tulisi tuollaisesta asiasta naputtamaan ja palkkaa vaatimaan.
Ei sopisi tyyppi minun tiimiini.
Ihan kokonainen kirja pitää lukea ja vastata tenttikysymyksiin kerran vuodessa...
Eihän tuohon nyt kovin montaa tuntia mene aikaa, esimiehenä saisin kyllä aika velton ja saamattoman kuvan alaisesta jos hän tulisi tuollaisesta asiasta naputtamaan ja palkkaa vaatimaan.
Ihan mielenkiinnosta, kuinka paljon palkatonta ylityötä on tarpeeksi? Vartti päivässä? Puoli tuntia? Ja työpuheluihin/shköposteihin vastaaminen työajan ulkopuolella ei tietenkään ole työaikaa :D
Eihän tuohon nyt kovin montaa tuntia mene aikaa, esimiehenä saisin kyllä aika velton ja saamattoman kuvan alaisesta jos hän tulisi tuollaisesta asiasta naputtamaan ja palkkaa vaatimaan.Ei sopisi tyyppi minun tiimiini.
Siksipä tuhannet K-ketjulaiset tekevätkin tuon ilmaisen työn napisematta, kun eivät halua antaa hankalan työntekijän kuvaa itsestään. Ei naputeteta eikä vaadita palkkaa. Omassa mielessä tai työkavereiden kesken kuitenkin manaillaan.
Jos olet esimies ja kunnollisia esimiestyön koulutuksia suorittanut, tietäisit miten tärkeää on, että työntekijä kokee häneltä työssä vaaditut asiat oikeudenmukaisiksi. Jos näin ei ole, työtyytyväisyys laskee ja motivaatio pienenee. Tämän seurauksena taas työntekijä on alttiimpi vaihtamaan paikkaa, jos tilaisuus tulee. Ja vaikkei vaihtaisikaan, hän ei ole täysillä sitoutunut tekemäänsä työhön ja yrityksen menestykseen - eikä siis anna parastaan, mikä taas laskee yrityksen tuottavuutta.
Voithan sanoa, että no vaihtakoon sitten, jos on noin veltto ja saamaton. Esimiehen pitäisi kuitenkin ymmärtää, että kun tarpeeksi moni työntekijä on sitä mieltä, että tässä työpaikassa ei olla reiluja, ja lähtee pois, niin mitä enää jää jäljelle? Pääkaupunkiseudulla ainakin osaava työntekijä voi helposti vaihtaa paikkaa, ja on naurettavaa, että sitten täällä ihmetellään, miksi on vaikeaa saada hyviä työntekijöitä. Tai edes sellaisia, jotka osaavat suomea. Työ kaupassa ei välttämättä ole arvostuksen asteikolla enää kovin paljon siivoustyön tai hampurilaisravintolatyön yläpuolella, kun työolot ja työntekijöiden kohtelu on mitä on...
:-D
Tiedätkös esimies, että minä olen helkutin ahkera työntekijä ja teen työtä myös työajan ulkopuolella ja teen myös ilman palkkaa. MUTTA en ikinä suostuisi tuollaiseen systemaattiseen vedätykseen. En missään tapauksessa osallistuisi koulutukseen omalla ajallani, jos työnantaja sitä vaatisi, muttei maksaisi kuitenkaan palkkaa.
Minä olen toiminut myös esimiehenä ja jos minun tiimissäni olisi henkilö, joka EI vastaavassa tilanteessa uskaltaisi avata suutaan, niin ihan varmasti sellainen nyhverö ei ikinä ainakaan etenisi urallaan.
työehtosopimukseen vuosittaisia koulutuspäiviä muutama, jotka ovat pakollisia. Joskus kunta järjestää niitä, joskus ne on haalittava itse mistä onnistuu saamaan, lauantaisin, tai osissa iltaisin. Ja ei niistä makseta erillistä palkkaa, vaan ne kuuluvat siihen sopimukseen, eli ne on huomioitu siinä oppitunneista maksetuissa palkoissa.
Mikäli teillä on sama juttu, eli työehtosopimuksessa on sovitty tietyistä koulutuspäivistä, ne voivat sisältyä siihen normaaliin palkkaan. Ja niistä ei sitten erikseen makseta palkkaa.
en siis ole kaupan alalla töissä:
Kavereita sekä K- että S- ketjussa, ja kyllä S ketjulaisilla menee paremmin, ovat koulutuksissa ulkomailla jne. saavat palkkaa siitä.
Se mikä vetää K-kaupalle päin on se, että ko. palveluksessa olevat ovat saaneet omia lapsi paremmin töihin ko. kauppaan.
Mutta jos ns. "uraa" loisin ja ne ITSE kauppiaaksi tahtoisi niin S-ketju olisi oma valintani. ?S-ketjulla paremmat työsuhde-edut, esim. pk-seudun hotelleissa saa "naurettavaan hintaan" yöpyä.
"ne on huomioitu siinä oppitunneista maksetuissa palkoissa."
Kaupan alalla tuntipalkkalaisena työtä tekevän palkassa sitä ei takuuvarmasti ole huomioitu. Ihan sama palkka on Mestarimyyjäkoulutukseen joutuvalla koolaisena, kuin S-kaupan työntekijällä tai Siwan työntekijällä, jotka eivät tuollaisia ilmaisia töitä vapaa-ajallaan joudu tekemään. Palkat tulevat taulukon mukaan, ja koska kaikilla kaupoilla on samat taulukot ja palkat ja koska K-kauppakin maksaa palkkansa taulukoiden mukaan, niin siitä näkee että koulutusta ei ole huomioitu palkassa.
..työntekijöitä koskevasta VAITOLOVELVOLLISUUDESTA!!!