Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Wtf?! Keskon työntekijöitä paikalla? Opiskelua omalla ajalla ilman korvausta??

Vierailija
18.03.2011 |

Siis mitä ***tua? Olen opiskelun ohella töissä Keskon ketjuun kuuluvassa kaupassa, ja nyt pitäisi kuulemma osallistua Mestarimyyjäkoulutukseen. Paksu kirja lukea, vastata isoon nivaskaan kysymyksiä, etsiä tietoa netistä (ai niin ja katsoa netistä ensin joku 45 minuutin videokin)... ja kaikki tämä omalla ajalla ilman mitään korvausta! Ja joka paikassa kyllä annettiin ymmärtää, että tämä on pakollinen juttu!

Uskomatonta kynytystä! Kauppa saa parempia myyjiä maksamatta heille mitään korvausta opiskeluun käytetystä ajasta. Mistä lähtien työnantaja on voinut päättää miten työntekijä vapaa-aikansa käyttää? Tietääkseni työnantajalla on velvollisuus maksaa koulutus, jonka vaatii työntekijöiltään. Jos sitä ei tehdä työajalla, on työnantajalla velvollisuus maksaa korvaus siitä ajasta, jonka työntekijä koulutukseen käyttää.

Voi hyvää päivää, en edes aio olla tuolla kovin kauaa enää, ja nyt pitäisi tuollainen tehdä. Jos kieltäydyn, se näkyy ehkä työtodistuksessa, vaikka muuten olen hoitanut hommani hyvin. Mulla vaan on muutakin elämää (oma koulu sekä perhe), ei kyllä tee mieli ilmaiseksi ruveta tollasta hommaa tekemään.

Onko kukaan keskolainen aiempina vuosina pannut kampoihin ton kanssa?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjä minäkin, jonka kaikki koulutukset tapahtuvat työajalla.

Vierailija
2/38 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekevät. Tsemppiä mm-koulutukseen =)

p.s. älä ota sitä niin vakavasti ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä halua liittyäkään, koska opiskelen ja valmistun ihan eri alalle...

t.ap

Vierailija
4/38 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä sanoisin työnantajalle että en osallistu. Ei voi velvoittaa työskentelemään vapaa-ajalla. Kyllä siitä on saatava palkka, ja jos on ylityötä, niin korotettuna vielä.

Vierailija
5/38 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin meilläkin Keskon alaisessa kaupassa. eilläkin annetaan ymmärtää että kaikkien tulee lukea kirja omalla ajalla, "tentti"-Kysymyksiin voi vastata netissä työajalla. tietääkseni ei voi vaatia opiskelemaan omalla ajalla, mutta itse olen joskus lukenut kirjaa ihan huvikseni. parina viime vuotena on alkanut ärsyttää tentin kompakysymykset, joten olen jättänyt kirjan kokonaan lulematta ja vastannut suoraan kysymyksiin netissä, työajalla tietenkin... Olen päässyt läpi, muttei tulokset olleet huimaavat. kieltämättä ärsyttää jokavuotinen pKkopulla, muttei niin paljoa kuin nykyinen minimihenkilökunalla kituuttaminen, vaikka taantumasta ei ole enää tietoakaan...

Vierailija
6/38 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silläkin on arvonsa. Ja sitä ei sulta sitten kukaan enää ota pois, jos vaihdat duunia. Vai ajattelitko voida jättää sen sitten työnantajalle, jos vaihdat paikkaa, kuten jonkun työhaalarin. CV:henkin saat koulutuksiin yhden ranskiksen lisää luetteloon, työmarkkina-arvosi paranee.

Minulla ainakin on olleet koulutukset omalla ajalla, paitsi lähipäivät. Liittyivät esimieskoulutukseen ja kotitehtäviä oli paljon sekä kirjoja luettavaksi. Mutta tuolla saankin aika huikeasti paremman työmarkkina-arvon itselleni. Onneksi työnantaja maksoi kurssin, vaikka sain aika monta kertaa sitä mankua. Tämä kurssi muuten maksoi muutamia tonneja, siinäkin vähän kuin palkanlisää.

Vierailija
7/38 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas ihana jokavuotinen pakkopulla!

...Argh!

Niin se kesko hienolla "koulutuksella" ylpeilee mutta ihan perseestähän se koko touhu. Ei typerä nippelitieto ja kompakysymysten osaaminen tee kenestäkään hyvää myyjää, joten koulutuksen lähtökohtakin on ihan väärä.

Kyllä siellä varmasti on mulle jälleen tilattu kirjanen, mutta vastailen kysymyksiin jos jaksan. Joskus joo, ja niinä vuosina kun se on "Unohtunut" ei perästä ole mitään kuulunut. Kantsii vähä udella vaika työkavereilta että mikä on ollut talon henki asian suhteen.

Saattaisin niellä touhun, jos se olisi kertaluontoinen, esim jokaisen vakituisen myyjän suoritettava. Mutta pistää vituttamaan joka kevät kun työpaikan seinille ilmestyy ne vammaset yltiöpositiiviset mestarimyyjä-mainokset.

Vierailija
8/38 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskon konserniin kuuluvat kaupat yrittävät "pakottaa" työntekijät osallistumaan Mestarimyyjä koulutukseen, koska kesko antaa virkistys rahaa kaikille kaupoille, josta kaikki osallistuvat ja muistaakseni pitää kaikkien tai jonkun tietyn prosentin saada vielä yli 50 pinnaa oikein. Mutta ei sun tarvitse sitä tehdä, ei ne voi pakottaa tekemään sitä omalla ajallasi. Mutta pahalla luutavasti katsovat jos et suorita sitä. Ja oikeesti ... ne on aika simppeleitä kysymyksiä ja ilman lukemistakin niihin osaa vastata. Kandee tehdä, vaikka saisitkin vaan sen yhden oikein.

Vierailija
9/38 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa varmaan ihan kohteliaasti todeta, että koska elämäsi on niin kiireistä (lapset ja oman alan opiskelu), ei sinulla ole resursseja kouluttautua näin. mikset voisi rehellisesti todeta, että et ole jäämässä alalle. Mutta esimerkiksi minä, kuten monet opettajat, opiskelen jatkuvasti oman alani asioita vapaa-ajalla ilman rahapalkkaa.

Vierailija
10/38 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luin yhden kerran opuksen läpi, sen jälkeen vauhdilla tekasin testin kunnolla edes kysymyksiä lukematta. Sanoin jo silloin että ilmaiseksi en ala mitään opiskelemaan ja "kouluttautumaan". VArsinkaan kun palkkaluokka oli sen mukaan ettei tarvi olla "asiantuntija".

Vierailija
11/38 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luonnollista, että täydennyskoulutus voi olla vapaa-ajalla. Luksusta on se, jos työnantaja maksaa sen, eikä tarvitse itse maksaa koulutusmaksuja. Ruuat ym tietysti maksetaan itse. Samoin valtiolla oleva tohtorismieheni kouluttaa itseään omaehtoisesti, eikä iltatöitä laskeskella muutenkaan.

Ja vaikka koulutus ei nyt palkassa näkyisikään, niin näkyyhän se ajan kanssa.

Vierailija
12/38 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luonnollista, että täydennyskoulutus voi olla vapaa-ajalla. Luksusta on se, jos työnantaja maksaa sen, eikä tarvitse itse maksaa koulutusmaksuja. Ruuat ym tietysti maksetaan itse. Samoin valtiolla oleva tohtorismieheni kouluttaa itseään omaehtoisesti, eikä iltatöitä laskeskella muutenkaan.

Ja vaikka koulutus ei nyt palkassa näkyisikään, niin näkyyhän se ajan kanssa.

palkassa joskus, mutta citymarketin asumisenosastolla palkka ei olisi noussut koulutuksen mukaan ikinä. Meilläkin oli töissä nainen joka oli ollut pitkästi yli 20 vuotta kaupassa töissä ja tiesi aivan kaiken oman alueensa tuotteista (sai huippupisteet mestarimyyjäkoulutuksesta), perustuntipalkka pikkasen päälle 10e. Siitä nousee korkeintaa mitä liitot neuvottelee yleiskorotuksista. Että ei se kaikki tieto ja taito hälläkään palkassa näkynyt.

Vierailija
13/38 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin pomolle, että mulla on kotona muutakin tekemistä kuin opiskella ilman korvausta. (Lapsiperhe)

Ja kyllä, meillä myös annettiin ymmärtää, että opiskelu on pakollinen, mutta mä jätin sen väliin. Ja mun esimerkin pohjalta uskals pari muutakin tehdä samoin.

Eikö oo jännää, ettei missään Keskon ulkopuolisessa mediassa kerrota, että kaikki opiskelu tapahtuu ilman palkkaa?

Vierailija
14/38 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin pomolle, että mulla on kotona muutakin tekemistä kuin opiskella ilman korvausta. (Lapsiperhe)

Ja kyllä, meillä myös annettiin ymmärtää, että opiskelu on pakollinen, mutta mä jätin sen väliin. Ja mun esimerkin pohjalta uskals pari muutakin tehdä samoin.

Eikö oo jännää, ettei missään Keskon ulkopuolisessa mediassa kerrota, että kaikki opiskelu tapahtuu ilman palkkaa?

ja kerrotaan että niitä opuksia lukiessa oppii hyödyllistä tietoa tuotteista. Ensinnäkin se on tyhjänpäiväistä nippelitietoa ja toisekseen mitä järkeä opiskella mitään kun se tieto ei näy palkassa.

Vierailija
15/38 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä se onkin, te haluatte varmasti aivan itsekin osallistua siihen täydennyskoulutukseen. Koette siitä olevan tulevaisuudessa hyötyä, ja haluatte lisäkouluttautua.

Vapaaehtoisuuteen perustuva opiskelu onkin täysin ok. Silloin kun työnantaja pakottaa siihen (omalla ajalla), siitä kuuluu maksaa palkkaa.

Vierailija
16/38 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se pakollinen ole :O

Vierailija
17/38 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli senkun teet sen työpaikalla koneella. Sano työnantajalle että jos et saa tehdä työpaikalla et tee ollenkaan. Ei siihen ole pakko lukea. Toisaalta sitten et voi päästä semifinaaleihin etkä voittaa tai tulla kolmen parhaan joukkoon. Et saa rahapalkintoa etkä pääse ulkomaille ilmaiseksi. Kukin tyylillään :-).

Vierailija
18/38 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..mestarimyyjään osallistuminen

KUULUU TOIMENKUVAAN,

eli eipä sinulla ole juuri sanottavaa asiassa, kun kerran työsuhteeessa olet.

Sinähän saat siitä todistuksen ja se on VIRALLISTA AIKUISKOULUTUSTA, joten ota se siltä kannalta, että siitä on sinulle hyötyä. :)

Työnantajasi on kyllä maksanut tämän koulutuksen, silä sen hankkiminen henkilökunnalle tosiaan maksaa, neuvoteltavissa on sitten se, että saako tekoajalta mitään korvausta.

Joskus maksetaan tunti/pari palkkaa MM.n tekemisestä.

Itsekin teen mestarimyyjän joka vuosi "kisaillen" henkilökuntani kanssa.

Ja parhaat tulokset palkitsen avokätisesti.

Terveisin

Naiskauppias.

PS. Keskolainen on väärä "termi", sillä ei Kesko ole ketjuliikkeiden henkilökunnan työnantaja vaan yrittäjä ja hänen yrityksensä. ;)

Vierailija
19/38 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoinen ei ole vapaaehtoista, jos siihen kuitenkin painostetaan niin, ettei kukaan uskalla jättäytyä pois tai edes välttämättä sanoa, ettei halua osallistua.

Missään ei edes mainita, että koulutus on vapaaehtoinen. Jos se vaikka lukisi jossakin selvästi, niin sitten työntekijät kokisivat, että voivat itse päättää osallistuvatko.

Tämän ketjun keskolaisten vastausten perusteella voi kyllä päätellä, että koulutukseen ei yhtään haluta osallistuta, mutta koetaan se pakoksi ja osallistutaan, ettei itselle tulisi hankaluuksia...

Vierailija
20/38 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teiltä kysytään? Oisko joku esimerkki?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä