Voiko tehdä sellaisen testamentin, jossa
määrätään, että lapseni isä ei voi mitenkään periä lapsen minulta perimääni omaisuutta. Eli, jos tilanne olisi sellainen, että minä kuolisin ja lapseni perisi minut. Sitten kävisi niin ikävästi, että lapsi kuolisi ja isänsä perisi hänet. Voinko rajata testamentilla niin, että lapsen isällä ei koskaan tulisi olemaan mahdollisuutta periä minulta peräisin olevaa omaisuutta?
Kommentit (8)
Aivan samoin kuin anoppi voi estää miniää saamasta häneltä tulevaa perintöä. Mutta lapsesi puolesta et voi tehdä testamenttia, joten jos lapsellasi ei ole ketään muita perillisiä niin ne perinnöt menee sitten valtiolle.
Et voi tehdä testamenttiä lapsesi puolesta, joten jos lapsen isä on perillinen niin omaisuus menee hänelle.
Et voi tehdä testamenttiä lapsesi puolesta, joten jos lapsen isä on perillinen niin omaisuus menee hänelle.
että esim. vanhempani tekisivät testamentin, jossa olisi, että lapsien puolisoilla ei ole oikeutta vanhemmiltani minulle tulevaan perintöön.
Minä en missään nimessä haluaisi omaisuuteni menevän julman exäni omistukseen vaan mieluummin siskoni lapsille.
kysy lakimieheltä, oikeasti en usko että vastaajilla on varmaa tietoa asiasta suuntaan tai toiseen (niinkuin ei minullakaan) tietysti perintökaaren mukaan asia menee noin, mutta kannattaa varmistaa asia.
määräät että sinulta perimäsi omaisuus ei siirry lapsen isälle. Muista myös että mainitset että koskee myös omaisuuden sijaan tullutta omaisuutta ja omaisuuden tuottoa. Mutta tämä siis koskee vain sinulta testamentin nojalla tullutta omaisuutta (+sijaan tullutta ja tuottoa) mutta ei lapsesi muuta omaisuutta.
Itse olen tällaisen testamentin teettänyt, ihan varatuomarilla joka erikoistunut jäämistöoikeuteen.
määräät että sinulta perimäsi omaisuus ei siirry lapsen isälle. Muista myös että mainitset että koskee myös omaisuuden sijaan tullutta omaisuutta ja omaisuuden tuottoa. Mutta tämä siis koskee vain sinulta testamentin nojalla tullutta omaisuutta (+sijaan tullutta ja tuottoa) mutta ei lapsesi muuta omaisuutta.
Itse olen tällaisen testamentin teettänyt, ihan varatuomarilla joka erikoistunut jäämistöoikeuteen.
Kahlasin nettiä läpi ja muualtakin sain juuri tätä tietoa. Eli juuri se mitä haen, on mahdollista! Ja aion palkata ihan lakimiehen laatimaan testamentin. Exäni aikanaan hehkutti kavereilleen kuinka tulee perimään paljon rahaa, kun akan vanhemmat on varakkaita. Todellakin haluan varmistaa, ettei exä saa suvultani latin latia, kun ei elämästä ja kuolemasta koskaan tiedä.
Voit tosiaan tehdä ja se on nimeltään toissijaismääräys, jonka teet. Eli teet vaikka sellaisen testamentin, että kun kuolet, niin koko omaisuutesi menee lapsellesi, mutta jos lapsesi kuolee lapsettomana, niin omaisuus meneekin sitten vaikka sun siskolles. Luultavasti sinullekin on ok, että jos lapsellasi on lapsia, niin nämä perivät sitten sinun omaisuutesi?
Kannattaa tosiaan pistää lakimies tekemään testamentin - on se sen verran vaikea.