Kätilö vastaa kysymyksiin klo 11.45 saakka
Kommentit (25)
pitkittynyt flunssa ja poskiontelontulehdus voi aiheuttaa sikiölle pahimmillaan. RV 18.
Riippuu onko virus- vai bakteeriperäinen ja onko hoidettu vai ei. Virustaudeista osa ovat sikiölle haitallisia, mutta raskausviikkosi ovat jo turvalliset. En usko, että mitään on aiheuttanut.
on käypähoito-ohjeita erilaisiin tilanteisiin raskauden ja synnytyksen aikana. Siis henkilökunnalle tarkoitettu.
ensimmäisen kanssa on kärsinyt monta vuotta synnytyksenjälkeisestä masennuksesta( lääkityksellä). Ja lapsen hoitaminen on rankempaa kuin normi-ihmisille.
Itselläni molemmilla kerroilla 10 cm auki, mutta vauvan pää ei laskeudu. Onko yleistä? Onko ahdas lantio vai joku muu syy?
Epämukavaahan se on saada toisen ihmisen eritteitä silmilleen ja kasvoilleen. Jopa vaarallisia sairauksia voi tarttua eritteiden kautta, johon lapsivesikin lasketaan.
Onko joissain synnytystilanteissa vaikea tehdä päätöksiä?
Rankkaa on hoitaa synnytystä, jossa sikiö tiedetään kuolleeksi tai keskeytyksiä yli 20 rask. viikolla. Päätöksiä joutuu tekemään ihan jokaisessa synnytyksessä ja ne menevät jo oikeastaan rutiinilla. Myös tilanne, jossa äiti luopuu lapsestaan syntymän jälkeen, on rankka henkisesti kätilöllekin.
Olen käyttänyt minipillereitä ja on tullut kuukautiset hyvin epäsäännöllisesti. Nyt on pahoinvointia ihan kuin raskaudessa ja alavatsa on arka. Jos painelee sitä, niin sattuu. Myös yhdyntä tuntuu alavatsassa ja kohdunsuulla pahalta. Voiko tulla kuukautiset, jos on raskaana? Voiko oireet kertoa jostain muusta, vaikka esim. kohtutulehduksesta?
Mitä tarkoittaa väliseinä kohdussa? Esikoista odottaessa sellainen oli, toista odottaessa ei. Lääkärit eivät anna kunnollista vastausta. Onko kyseessä mahdollisesti "katoavan kaksosen syndrooma"? Tahtoisin vaan saada tiedon, koska asia vaivaa kovastimieltäni.
ensimmäisen kanssa on kärsinyt monta vuotta synnytyksenjälkeisestä masennuksesta( lääkityksellä). Ja lapsen hoitaminen on rankempaa kuin normi-ihmisille.
Ei sitä kukaan voi sinulle neuvoa, itse on päätös tehtävä. Riippuu ihan siitä, miten tärkeänä pidätte puolisosi kanssa toista lasta.
siihen, että istukka ei meinaa irrota?
En ole huomannut asioilla olevan yhteyttä enkä tiedä, onko asiaa tutkittu.
Nyt on ollut 3 päivää tosi kärttyisä, nukkunut huonosti ja ollut sen seurauksena väsynyt. Tutti ei oikeastaan enää kelpaa, ennemmin imeskelee nyrkkejään. Välillä oikein raivolla :D
Pojalla ikää kohta 3kk, ja jostain luin että ensimmäiset hampaat pitäisi tulla vasta n. 6kk iässä, mutta miehelleni on anoppini mukaan ensimmäiset hampaat tulleet jo näihin aikoihin, vaikkakin se tämä hampaiden tulokin on aika yksilöllistä..
Kuumetta olen mitannut, ei ole lämpöä ollut, eikä muutakaan näkyvää syytä pojan kiukulle... Ei nyt siis kokoajan ole kiukkuinen, mutta tuo nyrkkien jatkuva pureksiminen on lisääntynyt... Ja nukkuu tosiaan paljon huonommin kuin yleensä..
Voiko tuolle mun pienelle vauvalle tulla jo muka hampaita?
Itselläni molemmilla kerroilla 10 cm auki, mutta vauvan pää ei laskeudu. Onko yleistä? Onko ahdas lantio vai joku muu syy?
Tavallisimmat syyt ovat heikot supistukset ja /tai tarjontavirhe, jolloin sikiön pää ei ole edullisimmassa mahdollisessa asennossa. Lantion muodolla saattaa olla vaikutusta.
Kysymyksen perään tulee automaattisesti ID numero ja sillä voin osoittaa, mihin kysymykseen kulloinkin vastaan.
Olen käyttänyt minipillereitä ja on tullut kuukautiset hyvin epäsäännöllisesti. Nyt on pahoinvointia ihan kuin raskaudessa ja alavatsa on arka. Jos painelee sitä, niin sattuu. Myös yhdyntä tuntuu alavatsassa ja kohdunsuulla pahalta. Voiko tulla kuukautiset, jos on raskaana? Voiko oireet kertoa jostain muusta, vaikka esim. kohtutulehduksesta?
Kannattaa tehdä raskaustesti, sillä vain harva ehkäisykeino on 100%. Kipujen vuoksi olisi hyvä käydä gynekologilla, niin saataisiin suljettua mahdolliset tulehdukset pois.Vain harvoin tulee kuukautiset jos on raskaana, mutta mahdollista sekin.
tarkoittaa, että kohtu on tavallaan 2-osainen, usein raskaus on sitten siellä isommalla puolella. Joskus väliseinä voi olla myös emättimessä. Ihmettelen vaan, mihin se olisi nyt voinut kadota ekan raskauden jälkeen, jollei sitä ole leikkauksella poistettu. Koska ensimmäinen raskautesi ja synnytyksesi onnistuivat hyvin, ei siitä pitäisi jatkossakaan haittaa olla, joten voit jättää asian miettimisen.
kaikkiin kysymyksiin. :) Lähden hakemaan raskaustestiä. Harmi vaan, että taidan olla erityisen hedelmällinen yksilö. Minulla on jo kaksi lasta ja olen tehnyt 2 raskauden keskeytystä. Kaikki raskaudet ovat olleet vahinkoja, kun ehkäisy on pettänyt. :(
pitkittynyt flunssa ja poskiontelontulehdus voi aiheuttaa sikiölle pahimmillaan. RV 18.