Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

perinnöstä...

Vierailija
18.03.2011 |

Miten menee perinnön suhteen, kun olemme mieheni kanssa ostaneet yhteisen kiinteistön, jossa asumme jos mieheni kuolisi?

Jääkö minulle oma osuuteni, ja miehen puolisko lapsille?

Entä sijoitusasunnon suhteen, jonka mies ostanut ennen avioliittoani, miten se jaettaisiin? Olisiko minulla siihen oikeutta kuoleman jälkeen?

Olemme uusperhe,jossa on sinun, minun ja meidän lapsia :) Tiedän toki, että minun lapseni eivät miestäni peri :)

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasketaan varat ja velat ja niistä nettovarallisuus.

Tämä jaetaan kahtia eli puolet on sinun ja puolet vainajan. Vainajan osuus menee rintaperillisille eillei ole testamenttia. Testamentilla voi jakaa omaisuutta muillekin mutta rintaperillisille tulee aina 50 % kuolinpesän omaisuudesta = lakiosuus.

Me olemme tehneet testamentin; olemme avoliitossa. Miehen lapset perivät tuon lakiosuuden mutta heillä ei ole oikeutta kotiimme eikä irtaimistoon. Minulla on oikeus maksaa lakiosuus rahana ja pitää koko omaisuus itselläni. On varatuomarin tekemä.

Vierailija
2/12 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksatko heille rahana miehesi puoliskon kodistanne? lakiosuutta ei kai pysty kumoamaan edes testamentilla? Tai ainakin sen voi riitauttaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten menee perinnön suhteen, kun olemme mieheni kanssa ostaneet yhteisen kiinteistön, jossa asumme jos mieheni kuolisi?

Jääkö minulle oma osuuteni, ja miehen puolisko lapsille?

Juuri näin.

Tietenkin sinulle jää oma osuutesi, jos kerran ostopaperit ja kiinteistörekisteriote on molempien nimissä. Vaikka ei olisikaan, sinulla olisi oikeus jäädä asumaan siihen kotiin, jossa olette yhdessä miehesi kanssa asuneet, kuolemaasi tai uutee naimisiinmenoosi asti, mutta tällöin miehesi lapset omistaisivat sen ja sinä saisit vain asua siinä.

Entä sijoitusasunnon suhteen, jonka mies ostanut ennen avioliittoani, miten se jaettaisiin? Olisiko minulla siihen oikeutta kuoleman jälkeen?

Tämä riippuu siitä, oletteko te naimisissa (olette) ja onko teillä avioehto. Jos olette naimisissa ja ei ole avioehtoa niin, sulla on aviooikein puoleen teidän molempien yhteenlasketun omaisuuden ARVOSTA. Eli siis ei välttämättä puolikkaaseen sijoitusasuntoa ja puolikkaaseen mökkiä, vaan näiden yhteenlaskettujen arvojen puolikkaaseen - joko jonain omaisuuden osana tai rahana kun omaisuus on myyty. Jos sulla kuitenkin on omissa nimissäsi enemmän omaisuutta kuin miehelläsi, sun ei tarvitse maksaa tämän lapsille tasinkoa. Olet siis oikeutttu saamaan, mutta sun ei ole pakko maksaa.

Jos Avioehto on, niin sitten koko homma riippuu ihan siitä, mitä siinä avioehdossa lukee.

Olemme uusperhe,jossa on sinun, minun ja meidän lapsia :) Tiedän toki, että minun lapseni eivät miestäni peri :)

Tämä ei vaikuta sun ja miehen välisiin sopimuksiin. Vain avioliitto ja avioehto vaikuttavat.

Vierailija
4/12 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksatko heille rahana miehesi puoliskon kodistanne? lakiosuutta ei kai pysty kumoamaan edes testamentilla? Tai ainakin sen voi riitauttaa...

Vierailija
5/12 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos miehen lapsen (ilm.ex -suhteesta) äiti haluaisi lapsensa omaisuuden heti - eli onko kiinteistöstä vaimon maksettava rahana vai voiko toista pakottaa myymään, esim. sijoitusasuntoa?

Vierailija
6/12 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eikös vainajan perinnöstä puolet mene leskelle ja toinen puoli lapsille? Eli apn tapauksessa aplla olisi 3/4 kiinteistöstä ja 1/4 jäisi lapsille? Hänhän omistaa jo nyt puolet kiinteistöstä (jos siis omistavat yhdessä) mies omistaa puolet ja jos tämä kuolisi siitä puoliskosta puolet jäisi leskelle ja toinen puoli lapsille? Jos taas mies omistaisi kiinteistön nyt yksin niin tämän kuollessa ap perisi puolet kiinteistöstä ja lapset toisen puolen.

Vierailija
7/12 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myymään mutta sijoutusasunnon kyllä. Perillisen niin vaatiessa on rahat maksettava heti.

Juuri siksi meillä tehty testamentti, jossa määritetään miten minulla on oikeus maksaa lasten lakiosuus.

-2-

Vierailija
8/12 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eikös vainajan perinnöstä puolet mene leskelle ja toinen puoli lapsille? Eli apn tapauksessa aplla olisi 3/4 kiinteistöstä ja 1/4 jäisi lapsille? Hänhän omistaa jo nyt puolet kiinteistöstä (jos siis omistavat yhdessä) mies omistaa puolet ja jos tämä kuolisi siitä puoliskosta puolet jäisi leskelle ja toinen puoli lapsille? Jos taas mies omistaisi kiinteistön nyt yksin niin tämän kuollessa ap perisi puolet kiinteistöstä ja lapset toisen puolen.

Ei mene noin niin kuin tässä kirjoitetaan vaan noin niin kuin yläpuolella kirjoitetaan. Leski ei peri mitään ilman testamenttia - vain lapset perivät.

Alkuperäiselle suosittelisin kyllä testamentin tekemistä, sillä parhaassa tapauksessa teidän tilanteessanne vaikka että sinun kuollessasi sinun omaisuutesi saattaa mennä miehesi exälle. Vaatii tietty hyvin harvinaisen kuolinjärjestyksen, mutta on mahdolista.

Vierailija
9/12 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun omaisuuteni eli se ei mene missään olosuhteissa mieheni lapsille.

-2-

Vierailija
10/12 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enpä todella ole tiennyt asian olevan näin.

Ei mene noin niin kuin tässä kirjoitetaan vaan noin niin kuin yläpuolella kirjoitetaan. Leski ei peri mitään ilman testamenttia - vain lapset perivät.

Alkuperäiselle suosittelisin kyllä testamentin tekemistä, sillä parhaassa tapauksessa teidän tilanteessanne vaikka että sinun kuollessasi sinun omaisuutesi saattaa mennä miehesi exälle. Vaatii tietty hyvin harvinaisen kuolinjärjestyksen, mutta on mahdolista.

Vierailija
11/12 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli homma menee niin, että jos avioehtoa ei ole, pariskunnan omaisuuden arvo selvitetään ja jaetaan kahtia lesken eduksi. Jos leski sen sijaan on varakkaampi kuin vainaja, hänellä on oikeus olla antamatta tasinkoa pesään.

Eli jos vainajalla oli kolme euroa ja leskellä yksi, eli pesän arvo oli neljä euroa, leskelle tulee pesästä yksi euro, eli 2+2=4. (Perilliset eli lapset saavat päättää, miten tämä tasinko annetaan) Mutta jos leskellä oli kolme euroa ja vainajalla yksi, niin leski yleensä kieltäytyy antamasta rahojaan jakoon ja se on sillä sipuli, vainajan lapset perii sen euron.

Meillä on tehty hiljan perinnönjako isäni jälkeen, joten puhun kokemuksesta. Äitini ei perinyt yhtään mitään, vaan piti vain oman puolikkaansa ja asumisoikeuden asuntoon, oli hiukan varakkaampikin kuin isäni. Tosin me lapset "myimme" hänelle isän auton, koska tiesimme, että se oli vuosi aikaisemmin äidin perintörahoilla ostettu, vaikka olikin isän nimissä. Olisi ollut epäreilua viedä se häneltä.

AP, Katsokaa tarkkaan, miten laitatte omistusoikeudet ja suosittelen henkivakuutuksen hankkimista, johon edunsaajiksi vähintään lapset. Henkivakuutusrahoilla voi maksaa perintöveroja, vaikka pesästä ei olisi vielä myyty mitään, niin se verolasku tulee kyllä, varsinkin jos leskellä on asumisoikeus yhteiseen asuntoon, niin perheellisiä perillisiä voi kirpaista, jos tulee äkkiä tonnien perintöverolasku. Meillä valtio nappasi veroja 6000 euroa/nenä. Isä, ikänsä timpurin hommia tehnyt, oli onneksi kaukonäköinen mies aikoinaan!

Vierailija
12/12 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon ja sijoitusasunnon arvo on kutakuinkin sama. Jos mies kuolisi, niin tietysti sijoitusasunto realisoitaisiin ja miehen lapset saisi ne rahat kokonaan, jos sitten samassa jaossa mulle jäisi tää talo yksin. Ei tulisi mieleenkään vedota mihinkään leskenoikeuksiin istua 40 vuotta miehen lasten omaisuuden päällä, jos kerran on varaa maksaa lapset uloskin. Itsestäni tuntuisi todella epäreilulta, että hautoisin ehdoin tahdoin takapuoleni alla toisten omaisuutta panttina, kun tietää nuorten ihmisten tarvivan rahaa elämänsä rakentamiseen.

Just kaverin isä kuoli kuusikymppisenä ja ainoa omaisuus oli asunto. Äitinsä halusi pienempään jo pelkästään perusteena se, että kaveri saa veljensä kanssa sen isän osuuden nopeammin pesämunaksi omiin asuntohankintoihinsa ja omistus äidin asunnossa on selvä.