Teinirakkauksien yökyläilyistä...koska sopivaa?
Meillä sellainen tilanne, että 15-vuotias on rakastunut itseään kaksi vuotta vanhempaan poikaan, joka asuu 300 km päässä. Pojalla on kyllä täällä kavereita ja on yöpynyt heidän luonaan aiemmin. Nyt tapailevat lähes joka viikonloppu, joten ei oikein ole fiksua aina olla kavereillaankaan. Mitenköhän meidän pitäisi toimia. Suhde on vielä kuitenkin melko aluillaan. Nuoret eivät ole asiasta meiltä vielä kysyneet, mutta jotenkin tuntuu, että kai se aika kohta meillä olisi yöpyä...vai mitä sanotte. Ovat tosi fiksuja ja vastuuntuntoisia nuoria.
Kommentit (13)
Mitäpä syytä vanhemmilla olisi tuota estää?
sakkolihaa, jos seksin toinen osapuoli on lähes saman ikäinen tai henkiseltä kehitykseltään lähellä tuota ikää. 15-vuotias ja 17-vuotias saavat ihan laillisesti harrastaa seksiä.
Mä en aio ainakaan sanoa omille lapsilleni, että seurustelukumppanit saavat yöpyä vasta 18-vuotiaana meillä, koska mun mielestä sitä nuoremmatkin saavat harrastaa seksiä ja seurustella.
AP:lle en osaa mitään neuvoa antaa. Keskustele miehesi kanssa sekä pojan vanhempien kanssa, ja miettikää itse, mikä on teistä sopivaa.
Minä olin 15 kun seurustelin ekan poikakaverini kanssa "vakavasti". Sain olla ihan ongelmitta poikakaverini luona yötä..meillä välimatkaa oli 150km. Ja en edes menettänyt neitsyyttä tälle pojalle, vaan seuraavalle poikakaverille vasta 17-vuotiaana.
Kyllä vanhempien avoin suhtautuminen seksiin ja luottaminen lapseen merkitsee paljon siinä mihin lapsi on valmis. Tavallinen juttelu seksistä on ihan hyvästä.
Sitten kun ehkäsy on kunnossa. Vaikka käsisydemmälle vannoisi ja vakuuttaisi, että seksiä ei harrasteta. En päästäisi muutoin, itse siis.
Oma tätini teki tämän ratkaisun serkkuni kanssa ja täytyy sanoa, että oikean ratkaisun teki.
Itse tulin sitten raskaaksi 14-vuotiaana, kun käytössä oli vain kondoomi. Tosin olen mä tullut raskaaksi hormoonikierrukallakin, että eipä tuo nyt aina takaa...
Eli miksi yllyttää lastaan seksiin tarjoamalla hotellitason majoitus, jos tuloksena voi olla ei-toivottu raskaus?
Vai oletko niitä vanhempia, jotka tuovat kotiinsa tilapäispanoja puolison ollessa poissa kotoa? Ihan vain siksi, että sinä olet henkiseltä kehitykseltäsi siinä vaieessa, että on kiva harrastaa seksiä. Mukava teininkin huomata, että parisuhteessa on oikeus moniin petikumppaneihin. Seksihän kuuluu kaikille.
Vai oletko niitä vanhempia, jotka tuovat kotiinsa tilapäispanoja puolison ollessa poissa kotoa? Ihan vain siksi, että sinä olet henkiseltä kehitykseltäsi siinä vaieessa, että on kiva harrastaa seksiä. Mukava teininkin huomata, että parisuhteessa on oikeus moniin petikumppaneihin. Seksihän kuuluu kaikille.
sun olis aika ottaa lääkkeet.
Lieneekö lainkaan lukenut koko aloitusta. Seksistä ei ole kyse vaan ihan näkemisestä yleensä. Jos välimatkaa on 300 km, niin ei ihan kätevästi pääse takaisin yöksi kotiin...ja miten ihmeessä ne nyt koulun veskiin menis?! Kai jätetään asia odottamaan, kunnes nuoret ottaa asian puheeksi. Yksi vaihtoehto on hotelli. Toisaalta, onhan meillä ennenkin yövieraita ollut (ei tytöllä), joille on peti tehty toiseen huoneeseen...
eihän yön yli yöpyminen tarkoita yhdessä nukkumista, saati seksiä kun vanhemmat ovat lähellä. Ja itselläni on tästä ihan omakohtaista kokemusta nuoruuden seurustelusuhteessa. Olin yötä poikaystävän luona ja päinvastoin ihan ilman mitään seksin harrastamista. Se tuli kuvioihin vasta myöhemmin. Vanhempien luottamus tuntui hyvältä, mutta toki lopullinen päätös oli omani. Teinit kyllä löytävät ja etsivät paikan seksin harrastamiselle niin halutessaan, harva haluaa sitä tehdä vanhempien nukkuessa viereisessä huoneessa.
Poikahan voi nukkua esimerkiksi sohvalla tai jos on vierashuonetta niin sinne majoittaa. Onhan se tytöstäkin mukavampaa kun vanhemmat luottaa ja vanhemmilla on levollisempi mieli kun saa tutustua poikaan kunnolla ja tietää kenen kanssa tyttö liikkuu. Seksistä ja sen mahdollisista seurauksista on tottakai hyvä puhua ajoissa ja äidin on esim, helppo rakentaa tyttäreensä sellainen suhde että tyttö uskaltaa kertoa äidille kun sen aika tulee ja jos ehkäisyä mahdollisesti tarvitsee voi esim. äiti ostaa nuorille kondomeja ja e-pilleritkin on ihan varteenotettava vaihtoehto jos nuorenparin suhde tuntuu menevän vakavemmaksi. Näin meillä ainakin toimittiin silloin kun itsellä tuli seksi ajankohtaiseksi ja äiti oli erittäin tyytyväinen siihen että kerroin hänelle.
Poikahan voi nukkua esimerkiksi sohvalla tai jos on vierashuonetta niin sinne majoittaa. Onhan se tytöstäkin mukavampaa kun vanhemmat luottaa ja vanhemmilla on levollisempi mieli kun saa tutustua poikaan kunnolla ja tietää kenen kanssa tyttö liikkuu. Seksistä ja sen mahdollisista seurauksista on tottakai hyvä puhua ajoissa ja äidin on esim, helppo rakentaa tyttäreensä sellainen suhde että tyttö uskaltaa kertoa äidille kun sen aika tulee ja jos ehkäisyä mahdollisesti tarvitsee voi esim. äiti ostaa nuorille kondomeja ja e-pilleritkin on ihan varteenotettava vaihtoehto jos nuorenparin suhde tuntuu menevän vakavemmaksi. Näin meillä ainakin toimittiin silloin kun itsellä tuli seksi ajankohtaiseksi ja äiti oli erittäin tyytyväinen siihen että kerroin hänelle.
Jos tuntuu liian aikaiselle majoittaa samassa huoneessa ja sängyssä niin majoittakaa poika vierashuoneeseen. Meillä äitini pyysi poikaystävääni jäämään yöksi ensimmäistä kertaa ja täytyy sanoa, että se tuntui todella hyvälle. Minulle se oli osoitus sille, että äitini luotti minuun ja poikaystävääni ja myöhemmin oli helppo puhua muun muassa ehkäisystä, kun tiesin ettei äiti tuomitse.
Minun neuvoni on, että jos teistä tuntuu, että tyttärenne poikaystävä on fiksu niin kutsukaa hänet teille viikonlopuksi. Puhukaa tietysti tyttönne kanssa pelisäännöt selviksi jos päädytte vierashuoneratkaisuun, jottei se tule yllätyksenä. Uskoisin kuitenkin, että nuoret tulevat olemaan onnellisia kutsusta :)
varmuuden vuoksi ehkäisy asiat varmasti kuntoon, ettei tarvi vannottaa olemaan harrastamatta seksiä, kun sitä toden näköisesti kuitenkin tekevät! :) ja ehdottakaa itse, olisi nuorille todellakin arvostuksen osoitus, ja samalla itse pääsette tutustumaan.
nimim.15 vuotiaana tavannut teini pari, joka meni 16 vuotiaana kihloihin, opiskeli ammatit ja hankki vakityöt, osti talon, meni parikymppisenä naimisiin ja sai vauvan. yhteistä "teinirakkautta" takana reilut kymmenen vuotta, josta ensimmäiset 2 vuotta oli silkkaa helvettiä vanhempien vuoksi.
oikeus aina päättää, että oikeastaanhan se on ihan naimakelpoista tavaraa).
Tytölle kannattaa näyttää netistä joku aborttivideo ja sitten muistuttaa, että seksistät tulee raskaaksi ja sitten saa kokea kaikenlaista kivaa eli joko abortin tai synnytyksen.
Joka tapauksessa vanhemmat voivat sille lapselleen tehdä selväksi, että ennen 18v ikää ei poikaystävät kotona yövy. Jos seksiä on pakko tuossa iässä harrastaa, niin menkööt koulun vessaan, missä kaikki muutkin teinit aikaansa vastaavalla tavalla viettävät (tämä tieto saa tu täältä av-palstalta).