Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana ja ilmoitus lapsen päivähoidon tarpeesta syksyä varten. Miten toimisit?

Vierailija
17.03.2011 |

Eli odotan toista lasta. Maaliskuun loppuun mennessä täytyy tehdä ilmoitus esikoisen päivähoidon tarpeesta. Suunnitelmissa on, että lapsi jää "osa-aikaiseksi" (vai mikä se oikea termi onkaan). Mutta raskaus on niin alussa (LA loka-marraskuun vaihteessa), etten haluaisi tästä vielä kertoa. Raskaushan voi mennä vielä kesken. Hoitoajan muutos aiheuttaa väistämättä kyselyjä.

Miten tekisin? Ilmoitan kesäkuussa hoitoajan muutoksesta vai kun raskautta on 12 viikkoa täynnä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pidä se esikoinen kokonaan kotona sun ja vauvan kanssa :)

Vierailija
2/22 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan meidän päiväkodissa kyseltäisi. Ja vaikka kyseltäisiin niin mikä pakko on kertoa?

Varmasti tuon saa muutettua myöhemminkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pidä se esikoinen kokonaan kotona sun ja vauvan kanssa :)

Vierailija
4/22 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lapset tehdään perheeseen, ei laitoksiin.

Vierailija
5/22 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis haet osa-aikaista hoitopaikkaa esikoisellesi vaikka itse olet vauvan kanssa kotona? Mitä en ymmärtänyt?

Vierailija
6/22 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään sinun ei tarvitse selitellä kenellekään hoitoajan muutosta. Sen kuin ilmoitat vain.

Toisaalta kyllä hakisin vielä kokopäiväpaikkaa ja muuttaisin sen myöhemmin. Osapäiväpaikkaa ei nimittäin saa noin vain muutettua kokopäiväiseksi, mutta toisin päin onnistuu helposti.

Vierailija
7/22 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syksyllä muutat sen osapäiväpaikaksi, jos ei enää ole kokopäiväpaikan tarve. Siis jos lapsi olisi joka tapauksessa menossa kokopäivähoitoon syksyllä, jos raskaus ei jostain syystä jatkuisikaan.

Vierailija
8/22 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ap suunnittelee lyhentävänsä hoitoaikaa kun jää äitiyslomalle.

Mistä te tiedätte minkä ikäinen ap:n esikoinen on? Esimerkiksi 5-vuotiaalle voi olla aika tylsää olla pelkästään äidin ja vauvan kanssa kotona. Osa-aikahoito voi olla hyvä vaihtoehto. Ja kun esikoinen on jo ko. päiväkodissa niin ap saa paremmin sinne aikanaan myös tämän nuoremman lapsensa.

Niin siis haet osa-aikaista hoitopaikkaa esikoisellesi vaikka itse olet vauvan kanssa kotona? Mitä en ymmärtänyt?

Vierailija
9/22 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joutaisi kotiin, kun kerran on tilaisuus.

Vierailija
10/22 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin meillä esikoinen jää kotiin ja menee kerhoon, mutta olen miettinyt, missä vaiheessa hoitopaikka pitäisi irtisanoa. La on lokakuussa, jään syyskuun alussa kotiin, kun pidän vähän vuosilomaa ennen äitiysloman alkua. Olen miettinyt, että entä jos jotain kamalaa tapahtuisi (vauva kuolisi), niin pääsisikö lapsi sitten takaisin samaan tuttuun hoitopaikkaan.

Vierailija
11/22 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul oli viime vuonna sama tilanne..eli hain sitten lapselle kokoaikaista paikkaa koska olin vielä tuolloin töissä joka pv. Ja muutin sitten kk aikasempaa kun jäin äitiyslomalle niin sen paikan osa-aikaiseksi, ja samalla jätin irtisanomisilmoituksen että lapsi jää kotiin seuraavan kuun alusta. Jouduin siis olemaan sairaalassa viikkoja kun oli vaikea raskaus ja esikoinen oli tämän ajan hoidossa.

Suosittelen kyllä että otat esikoisen kotiin jos olet vauvan kanssa kotona. Viet joltain toiselta hoitopaikan ja meillä ainakin 4 vuotias hoitaa innolla vauvaa äidin kanssa ja käymme puistoissa ym. Ja on keksitty myös avoimia päiväkoteja ja kerhoja kotona oleville lapsille. Meillä ainakin on niin kauheat jonot hoitopaikkoihin etten raaski muiden paikkaa viedä kun itse en saanut lapselle heti hoitopaikkaa kun sain töitä kun oli kaikki paikat täynnä näitä virikehoitolapsia!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
12/22 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt kyllä vaihtoehtoa, että esikoinen jäisi kotiin. Onhan kerhot sun muut. Mutta riittääkö se? Hänelle hoitopaikan (pph) kaverit ovat todella tärkeitä. Enkä kyllä haluaisi ottaa niin suurta riskiä, että menettäisin hoitopaikan. Hänellä on aivan ihan pph (melkein kuin kolmas mummo). Ja tiedän, tämä on just sitä paikan varaamista ja viemistä toiselta... Esikoinen aloittaa eskarissa syksyllä 2012, jolloin olen ajatellut ettei muuta hoitopaikkaa luonnollisestikaan tarvita eskaripäivän jälkeen.

AP

Vierailija
13/22 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoisin ihan rauhassa ensin, että ei tule seuraavia tilanteita:

- vauva kuolee

- vauva on keskonen, sairas tai vammeinen ja joutuu olemaan kuukausikaupalla sairaalassa ja sinä hänen mukanaan siellä

- joudut itse jäämään sairaalaan

Vierailija
14/22 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jatkaisin kanssa ihan juuri noista em.syistä hoitoa ihan samaan malliin kuin nytkin.

Ilmoitat muutostarpeesta, vasta kun vauva on kotona.

Jos raskaudessa menee jotain pieleen ja joudut sairaalaan lepoon, niin se täysiaikainen hoitopaikka on kultaakin kalliimpi.

Sen lisäksi keskos-ja kohtukuolemaskenaariot on ihan mahdollisia myöskin.

Vierailija
15/22 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepäivähoitajan ryhmään ei yleensä saada toista osapäiväistä lasta korvaamaan vajetta ryhmässä. Ja jos pph ei halua pienentää palkkaansa, kaikkien lasten on oltava kokopäiväisiä.

Keskustelisin hoitajan kanssa tyyliin entä jos..

Ja jatkaako ne muut lapset siellä perhepäivähoitajalla. Ainakin meillä kävi viime vuonna niin, että kaveri oli tärkeitä, sopivan ikäisiä jne, ja olisimme harkinneet 4 vuotiaan jatkamista vielä perhepäivähoidossa. Kuitenkin ne 2 muuta 4-vuotiasta päätettiin laittaa päiväkotiin, koska perhepäivähoitajalla oli näiden lisäksi 1-vuotias, ja jonkin verran isompien oli mentävä pienen ehdoilla, eli päiväuniaikaan olivat sisällä jne. No se sinetöi myös meidän päätöksen siirtyä päiväkotiin, sillä kavereina olisi ollut 3 1-2 vuotiasta, ja tuskinpa meidän 4-5 vuotias olisi sanut päivähoidosta riittävästi ikäiselleen tarvittavaa tekemistä.

Pehepäivähoito on ihanteellinen alle 3-4 vuotiaalle, mutta ei juurikaan tuo kotia kummempia virikkeitä enää 4-5 vuotiaalle. Kerhoissa on paljon enemmän.

Vierailija
16/22 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän raskaana oleva nainen voi elää sillä periaatteella, että jos vaikka tuleva vauva on keskonen tai kuolee. Kyllä elämää täytyy voida suunnitella sen mukaan, että vauva syntyy terveenä ja elossa!

Vierailija
17/22 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitohan jatkuu ihan normaalisti jos olette paikan hakeneet ja lapsi on nyt siellä. Eli sitten lähempänä tai vaikka vasta vauvan synnyttyä ilmoitatte että siityy osa-aikaíseksi/jää kokonaan pois.

Vierailija
18/22 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitohan jatkuu ihan normaalisti jos olette paikan hakeneet ja lapsi on nyt siellä. Eli sitten lähempänä tai vaikka vasta vauvan synnyttyä ilmoitatte että siityy osa-aikaíseksi/jää kokonaan pois.

Vierailija
19/22 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei voi tietää tuleeko lapsi syntymään elävänä vaikka odottaisikin.

Toivon toki että kaikki menee hyvin.

Vierailija
20/22 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä vaan sinne kuplaan.

Mä luulen, että aika moni raskaana oleva ajattelee kuitenkin sitäkin mahdollisuutta, että jokin menee pieleen.

Mulla kolmas raskaus eikä tulisi mieleenkään irtisanoa päivähoitopaikkoja rv 12. Itse asiassa en tiedä ketään joka olisi niin tehnyt.

Raskauden aikaiset melko harmittomatkin vaivat on kuitenkin sen verran yleisiä, että kyllä mä nyt pitäisin vaikka äitiysloman lapset hoidossa. Kiva käydä vaikka käyrillä kaksi-kolme kertaa viikossa ja ottaa sitten isommat lapset sinne odotushuoneeseen pitkästymään. Noin voi käydä jos vauvan kasvu on syystä tai toisesta hidasta.

Tai jos kohdunkaula alkaa avautumaan liikaa, jolloin pahimmillaan sairaalaan lepoon. Kyllä arkea helpottaa, että lapsilla on hoitopaikka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi