Pelkillä asuntolaina korkokustannuksilla voisi kehä 3:n ulkopuolelta ostaa asunnon
Jos ostaa helsingistä perheasunnon josta olisi lainaa 450 000 € (siis koko asunto lainalla), niin siitähän kertyy korkokustannuksia 25 vuoden laina-ajalla esimerkiksi 4,0 % kokonaiskorolla noin 260 000 €. Tuolla korkokustannuksella saa esimerkiksi meidän kotikaupungistamme moottoritien varrelta uuden hyvillä materiaaleilla rakennetun avaimet käteen perheasunnon (eikä mikään Älväri) noin 140 neliöllä ja reilusti yli 1000 m2 tontilla. Kustannuksessa on mukaan varattu noin 30 000 pihakustannuksia ja autotalli kahdelle autolle.
Kerrostaloasuntoja ei juuri näin kalliita ole, paitsi toki aivan uudet ovat juuri tuossa hintaluokassa.
Kuulostaa hurjalta mielestäni.
Jos ei olsi korkovähennystä, niin täällä asuminen olisi tavallaan ilmaista, koska Helsigissä menee jo pelkkiin korkoihin täällä olevan uuden asunnon kustannus.
Kodistamme kun piirtää 50 km säteen (ajoaikana noin 30 min), niin sen sisäpuolella asuu lähes 350 000 asukasta, eli ei me missäään korvessa asuta, tälläkään hintatasolla.
Kommentit (27)
siis millanen kakkosauto oikein on jos noin paljon maksaa?
Ja miten jos liikkuu julkisilla..?
Ihan sairaitahan noi Helsingin hinnat on ja sitä ei kyllä mun mielestä kukaan voi kieltää..
ostat melko uuden omakotitalon n.200 t e...Pasilan risteykseen ajat motaria n.45 minsaa ...miksi asua kaupungissa,siellähän pääsee käymään vaik joka pv
että kakkosauton kustannuksilla maksaa korkoja 100 - 200 te lainasta. Sitten kun vielä laskee hinnan menetetylle ajalle, niin se talo Helsingissä tuleekin halvemmaksi.
ei ole kakkosautoa, eikä ykkösautoakaan tarvita joka päivittäin.
Asumme kaupungissa ja työmatkaa kotoa töihin on noin 10-15 min kävellen.
Emmekä koe myöskään menettävämme aikaa, jota voisi laskea rahaksi.
Jotkut toki käyvät töissä 35 km päässä olevassa kaupungissa, mutta sinnekin pääsee halutessaan julkisilla, jos ei omalla autolla halua ajaa noin 20 min.
ap
itse asuin joskus nurmijärvellä, josta kulki vain busseja pk-seudulle, ja vain helsinkiin,joko lahnuksen kautta tai hämeenlinnan motaria. Ei jos kävi töissä esim. vantaalla tikkurilassa, pitäisi vaihtaa busseja jolloin matka kestää jopa 1,5 - 2 h...autolla n. 30 min.
Kyllä ne matkat tulee maksamaan auton kera, kun lasket kaikki kulut myös tuolle laina-ajalle. Julkiset tietysti tulee edullisemmiksi, mutta silloin kannattaa varmistaa että ne myös toimivat asuinpaikalta työpaikalle.
Ainakin ok-talosta. Yksi näkökulma hintoihin on palkat - ne ovat yleisesti ottaen pk-seudulla paremmat kuin alueen ulkopuolella.
Sitten noista välimatkoista - asun itse noin Kehä 3:n tuntumassa (en Helsingissä) enkä haluaisi metriäkään tai minuuttiakaan pidempää matkaa Hkiin, siis keskustaan. Jokainen kuitenkin valitsee oman elämäntyylinsä ja arvottaa elämän laadun tavallaan. Se, joka haluaa asua Tervakoskella, asuu, ja voi olla että on kaikkein tyytyväisin juuri siellä.
että kakkosauton kustannuksilla maksaa korkoja 100 - 200 te lainasta. Sitten kun vielä laskee hinnan menetetylle ajalle, niin se talo Helsingissä tuleekin halvemmaksi.
Eli te ette asu kehä 3:n ulkopuolella ja käy helsingissä töissä? Ei kai kukaan asu hesassa, jos käy jossain tervakoskella töissä :)
45 min työmatka omalla autolla on kurjaa talvella :/ ja työpäivä pitenee n. 2 h, reilusti enemmänkin kun kolareita talvisin motareilla lähes päivittäin.
Jotkut toki käyvät töissä 35 km päässä olevassa kaupungissa, mutta sinnekin pääsee halutessaan julkisilla, jos ei omalla autolla halua ajaa noin 20 min.
ap
Helsingissä asuva äitini maksaa vuokraa 75m2 kerrostaloasunnosta kaksi kertaa enemmän kuin minä (160m2 + tontti 1500m2) talolainaa 100km:n päässä Helsingistä. Mutta hän rakastaa Helsinkiä ja siitä on valmis maksamaan.
"toisen luokan kansalaisilla" lue alkoholistit on varaa asua hesan keskustassa, tai opiskelijoilla, vanhuksilla jne.
Onhan helsinki kiva siitä että siellä on kaikille jotain :)
Asumisoikeusasuntoja, kaupungin vuokra-asuntoja jne. En itse tunne montaa vanhaa luokkakaveria, joille "helsinkiläinen unelma" olisi ok-talo omalla tontilla, mikä taas taitaa olla ajatus siitä "tavallisesta asumisesta" monessa maaseutumaisessa kaupungissa.
ostat melko uuden omakotitalon n.200 t e...Pasilan risteykseen ajat motaria n.45 minsaa ...miksi asua kaupungissa,siellähän pääsee käymään vaik joka pv
asia, että esim. meikäläisillä on molemmilla työpaikat täällä, toisella Vantaalla, toisella Hesan keskustassa. Minä en saa parkkipaikkaa mistään, talon autotalliin on jono... ja kakkosauto olisi pakollinen, mistä alkaa tulla hintaa. Nyt mies menee kesällä pyörällä töihin ja minä pääsen bussilla.
Toisekseen meillä ei ole yhtään tuttujakaan esim. Tervakoskella, Riihimäellä, Hyvinkäällä..., joten maksan mieluummin isompaa lainaa kerrostalokämpästäni, kuin jätän alaikäiset lapseni johonkin maaseutukaupunkiin keskenään ja lähden Hesaan töihin. Nyt voin sentään aina soittaa mummin, kummin, siskon tai ukin hätiin.
Eli siksi maksan asumisestani täällä.
ihmiset hesassa (me mukaanlukien) asuvat melko ahtaasti perheen kanssa vrt. muu suomi...
esim. 4 hengen perhe kaksiossa ei hesassa ole mikään kummajainen :)
asia, että esim. meikäläisillä on molemmilla työpaikat täällä, toisella Vantaalla, toisella Hesan keskustassa. Minä en saa parkkipaikkaa mistään, talon autotalliin on jono... ja kakkosauto olisi pakollinen, mistä alkaa tulla hintaa. Nyt mies menee kesällä pyörällä töihin ja minä pääsen bussilla.
Toisekseen meillä ei ole yhtään tuttujakaan esim. Tervakoskella, Riihimäellä, Hyvinkäällä..., joten maksan mieluummin isompaa lainaa kerrostalokämpästäni, kuin jätän alaikäiset lapseni johonkin maaseutukaupunkiin keskenään ja lähden Hesaan töihin. Nyt voin sentään aina soittaa mummin, kummin, siskon tai ukin hätiin.
päässä mutta kummasti noita uusia ystäviä on tullut täältäkin, joten moista ongelmaa ei ole. Minusta on aina outoa, että vedotaan siihen, että suku on Helsingissä. Kuinka moni muuttaa pk-seudulle juuri työn perässä ja suku ei tosiaankaan seuraa mukana ja silti pärjätään hyvin.
Eli te ette asu kehä 3:n ulkopuolella ja käy helsingissä töissä? Ei kai kukaan asu hesassa, jos käy jossain tervakoskella töissä :)
45 min työmatka omalla autolla on kurjaa talvella :/ ja työpäivä pitenee n. 2 h, reilusti enemmänkin kun kolareita talvisin motareilla lähes päivittäin.
ap
ap
jos on työ sekä suku että kaikki ystävät ja koko elämä Helsingissä, niin miksi pitäisi muuttaa jonnekin kauas, josta kulkeminen on hankalaa?
päässä mutta kummasti noita uusia ystäviä on tullut täältäkin, joten moista ongelmaa ei ole. Minusta on aina outoa, että vedotaan siihen, että suku on Helsingissä. Kuinka moni muuttaa pk-seudulle juuri työn perässä ja suku ei tosiaankaan seuraa mukana ja silti pärjätään hyvin.
jos on työ sekä suku että kaikki ystävät ja koko elämä Helsingissä, niin miksi pitäisi muuttaa jonnekin kauas, josta kulkeminen on hankalaa?
jotta ei tarvitsisi asua ahtaasti ja kalliisti. Sitä tässä ajan takaa.
etelä puolella, joten katselen asiaa siitä vinkkelistä.
Luulen että elämä on täällä huomattavasti vaivattomampaa, kuin heti kehä kolmosen ulkopuolella.
Me asumme kaupungissa, joka ei ole ns nukkumalähiö, vaan on kehittynyt kaupungiksi vuosikymmenien saatossa ja jolla on oma identiteetti kaupunkina. Tästä seuraa mm. se, että keskustassa on toimivat palvelut ja on perinteikkäitä urheiluseuroja jne jne.
Mitään ei ole siis tarvinnut rakentaa kiireessä tällä vuosituhannella muuttotsunamin vuoksi, vaan infra on ollut kunnossa aina.
ap
ei haluta hankkia edes ykkösautoa ihan periaatteellisista syistä. Maksamme mielellämme enemmän asumisesta, kun saamme asua lähellä työtä ja sukua. Helsingissä on myös todella hyvä julkinen liikenne muuhun maahan nähden.
Nämä ovat valintakysymyksiä. Kukin maksaa siitä, mikä on itselle tärkeintä.
Ei täällä asunnot nyt sentään niin halopoja ole. Ja maksaa se vesi ja sähkö täälläkin. Hinnat ovat nousseet viime aikoina. Aiempina vuosina täällä olikin vähän halvempaa mutta ei enää.
Ainakin itselläni. Eikä siinäkään muuta, mutta se pidentäisi aika lailla lasten hoitopäiviä. Toisaalta me asumme sen verran edullisesti, vaikka Hkiin on kai n. 20km, ettei 40km "poispäin" toisi merkittävää laskua asumiskuluissa.
Asumme siis lähiössä pk-seudulla, muutto täältä maaseutumaiseen kaupunkiin ei olisi mun silmissä mikään parannus tilanteeseen.