Hans Välimäki meni liian pitkälle, Top Chef
"Tuomitsi" tonnikalan raaka-aineena eettisin perustein.
Sitten huomautti, että huomaa jengin kokkaavan kehä3 ulkopuolella.
Jotenkin ristiriitaista.
Päätin, että Hans ei mun rahoja tarvitse. Olen liian juntti. Maijalle kaikki pisteet.
Kommentit (72)
"lintu pakotetaan syömään yleensä maissia 2-3 kertaa päivässä. Ruokinnassa käytetään apuna metallista, yleensä pneumaattista suppiloa, jolla ruokamäärä pursotetaan eläimen kurkkuun. Maksan lopullinen koko on usein yli kymmenkertainen terveeseen maksaan verrattuna, mikä aiheuttaakin linnuille paljon erilaisia terveydellisiä oireita."
Jos joku ei tiennyt niin tästä syystä esim. Jamie Oliver on kieltäytynyt tarjoamasta ravintoloissaan hanhenmaksaa...en kyllä minäkään söisi, älytön "tuote".
Tonnikalaa ja tätä...mitä sen kokin päässä on liikkunut?
Ite oon pitänyt tonnnikalaa jo kymmenen vuotta vähemmällä käytöllä koska tiesin ongelman olemassaolon. Kyllä jonkinverran käytän, mutta vain harvoin.
Mun logiikallani eettistä lihaa on esim. riista ja järvikalat. Ja veljen luomulehmät :)
Maksan lopullinen koko on usein yli kymmenkertainen terveeseen maksaan verrattuna, mikä aiheuttaakin linnuille paljon erilaisia terveydellisiä oireita."
tuosta kuitenkaan suurta haittaa: se tipu katsos tapetaan siinä, sitten maksa pannaan purkkiin, viedään kauppaan josta minä sen sitten ostan, vien kotiini ja syön.
se eläin kärsii sillä aikaa kun se maksa elää eli odottelee teurastusta?
i] menemistä, mutta särähtää korvaan tuo "kehä kolmosen ulkopuolella". Pitää vissiin kaikkia muualla asuvia niin juntteina etteivät tietäisi mistään yhtään mitään.
[/quote]
että toisessa asiassa Hans vetää eettistä linjaa ja toisessa vihjailee "epäeettisesti".
Mitä siitä tulis, jos kaikki hyvät kokit toimisivat Helsingin ydinkeskustassa.
Maksan lopullinen koko on usein yli kymmenkertainen terveeseen maksaan verrattuna, mikä aiheuttaakin linnuille paljon erilaisia terveydellisiä oireita."
tuosta kuitenkaan suurta haittaa: se tipu katsos tapetaan siinä, sitten maksa pannaan purkkiin, viedään kauppaan josta minä sen sitten ostan, vien kotiini ja syön.
ja sillä hetkellä kun maksa on paisunut järkyttäviin mittoihin. Sitä tasaisesti kasvatetaan tuolla julmalla pakkoruokinnalla, viimeiset viikot ovat varmasti tuskaa (daa - eläin tuntee kipua).
Ihme pätemistä mieheltä jolla letti lähtenyt jo lipsumaan. Toki ammattitaitoa on varmasti, mutta toi ylimielisyys ja haukkuminen kertoo kyllä jostain ongelmasta. Liekö se sitten tukka tai sen puute vai mikä?
Eli sua ei siis haittaa, että
täytyy myöntää että ei haittaa.
Ihme pätemistä mieheltä jolla letti lähtenyt jo lipsumaan. Toki ammattitaitoa on varmasti, mutta toi ylimielisyys ja haukkuminen kertoo kyllä jostain ongelmasta. Liekö se sitten tukka tai sen puute vai mikä?
Wikipediasta:
Management and conservation
There are five main tuna fishery management bodies: the Western Central Pacific Ocean Fisheries Commission, the Inter-American Tropical Tuna Commission, the Indian Ocean Tuna Commission, the International Commission for the Conservation of Atlantic Tunas and the Commission for the Conservation of Southern Bluefin Tuna.[15] The five gathered for the first time in Kobe, Japan in January 2007. Environmental organizations made submissions[16] on risks to fisheries and species. The meeting concluded with an action plan drafted by some 60 countries or areas. Concrete steps include issuing certificates of origin to prevent illegal fishing and greater transparency in the setting of regional fishing quotas. The delegates are scheduled to meet at another joint meeting in January or February 2009 in Europe.[17]
In 2010, Greenpeace International has added the albacore, bigeye tuna, blackfin tuna, pacific bluefin tuna, northern bluefin tuna, southern bluefin tuna and the yellowfin tuna to its seafood red list. "The Greenpeace International seafood red list is a list of fish that are commonly sold in supermarkets around the world, and which have a very high risk of being sourced from unsustainable fisheries."[18][19]
While many stocks are managed sustainably, it is widely accepted that bluefin have been severely overfished, with some stocks at risk of collapse.[20][21] According to the International Seafood Sustainability Foundation (a global, non-profit partnership between the tuna industry, scientists, and the World Wide Fund for Nature), Indian Ocean yellowfin tuna, Pacific Ocean (eastern & western) bigeye tuna, and North Atlantic albacore tuna are all overfished. In April 2009, no stock of skipjack tuna (which makes up roughly 60 percent of all tuna fished worldwide) was considered to be overfished.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tuna
Ja kotimaista hanhenmaksaa uskaltaa ihan hyvin syödä, ken siitä tykkää.
Ihme pelle tuosta Välimäestä on tullut. Varmaan oli eilen banderollit ojossa hänkin.
se eläin kärsii sillä aikaa kun se maksa elää eli odottelee teurastusta?täytyy myöntää että ei haittaa.
että tuollainen välinpitämättömyys kuulostaa todella kuvottavalta.
nöyryys kaunistaa. varsinkin jos ihminen on menestynyt täytyy osata olla kiitollinen ja omata suhteellisuudentajua, muuten on oman itsensä este. tässä kohtaa kompastuu moni.
hyvin hyvin harva seuloutuu sinne aivan huipulle.
se eläin kärsii sillä aikaa kun se maksa elää eli odottelee teurastusta?täytyy myöntää että ei haittaa.
että tuollainen välinpitämättömyys kuulostaa todella kuvottavalta.
ei kiinnosta minua. Syön hanhenmaksaa entiseen malliin.
"Tonnikalaa on maailman merissä monta lajia ja nimistö on sekava. Maailman eniten tonnikalana myyty kala ei ole tonnikala lainkaan, vaan boniitti, Katsuwonus pelamis. Sen englanninkielinen, säilykepurkeissa usein esiintyvä nimi on skipjack tai skipjack tuna. Nimi johtuu kalan tavasta hypätä vedestä. Muita englanninkielisiä kauppanimiä ovat arctic bonito, oceanic bonito, watermelon (eli vesimeloni!) ja Havaijilla aku.
Suurin, jopa kolmemetriseksi kasvava "aito" tonnikala on päiväntasaajalta Norjaan saakka sekä Tyynessä meressä esiintyvä pohjoinen sinievätonnikala Thunnus thynnus, englanniksi bluefin tuna. Lämpimissä merissä paitsi Välimeressä eiintyy vähän pienempää suurisilmäistä "big-eye"-tonnikalaa T. obesus eli T. tonggol, jota pyydystetään mm. säilykkeeksi. Kalakaupassa yleinen aito eli Thunnus-sukuinen tonnikala on trooppisten ja subtrooppisten merien keltaeväinen T. albacares, englanniksi yellowfin tuna tai joskus havaijilaisittain ahi. Hyvin yleinen on myös valkea tonnikala T. alalunga, jonka englanninkielinen nimi on longfin tuna tai, tieteellisestä nimestä poiketen, albacore. Ranskassa albacore kuitenkin tarkoittaa keltaeväistä muotoa. Valkean tonnikalan liha on hyvin vaaleaa, lähes valkoista, rasvaista ja hienosyistä. Siksi sitä myydään Yhdysvalloissa nimellä chicken of the sea eli meren kananpoika. Erään amerikkalaisen säilyketehtaan kaikki tonnikalatuotteet pakataan samanlaiseen rasiaan, jossa on rastilla merkitty mitä lajia tölkki sisältää. Luettelon huipulla on albacore, toisena yellowfin, sitten tongol (jota Someen tuodaan eniten). Tongolin jälkeen tulevat listalla vielä skipjack ja bonito – tarkoittavatko nimet sitten samaa kalaa eri kokoisena vai mikä ero niillä on, ei etiketistä selviä."
"Tonnikalakaupan todellinen hinta on kuitenkin tonnikalan ja sen ”kaltaisten” lajien kuten miekkakalan ja marliinin kantojen hälyttävä hupeneminen. Se kulkee käsi kädessä vahingossa pyydetyn kalan eli sivusaaliin määrän lisääntymisen kanssa. Tonneittain tarpeetonta vaikkakin arvokasta kalaa heitetään yli laidan."
"Tonnikalan ajoverkkopyynnissä kuolee myös paljon delfiinejä, joita luonnonsuojelijat yrittävät suojella. Siksi he haluavatkin boikotoida delfiinivesistä pyydettyjä tonnikaloja. Esimerkiksi Punaisessa meressä ei delfiinejä ole, joten sieltä tuotu tonnikala kelpaa luonnonsuojelijoillekin. Monissa Itä-Aasiasta tulevissa säilykepurkeissa on maininta "pyyntimenetelmä ei vahingoita delfiinejä". Tosin alkaa maailman koko tonnikalavaranto jo olla vähissä, joten todelliset luonnonsuojelijat eivät syö minkäänlaista tonnikalaa. "
http://www.fishfood.fi/index.php?pageid=410&aid=464&lang=fi
että tuollainen välinpitämättömyys kuulostaa todella kuvottavalta.ei kiinnosta minua. Syön hanhenmaksaa entiseen malliin.
Kuvottavaa se on silti, ihan sama mihin muotoon sä sen panet.
Nauttii hyvistä oloistaan ennen kuolemaansa? Stressaantuneena nokkivat toisiltaan silmät puhki tai purevat saparot poikki? Ihmiset repivät kivekset irti pieneiltä possuilta karjunhajun poistamiseksi lihasta...
Että mua arsyttää nää hanhenmaksa- ja tonnikalatyypit, jotka kotiinmennessään ostavat lähimarketista marinoitua broileripaskaa eivätkö suo ajatustakaan sille, miten ko. eläin on elänyt. Mutta hanhenmaksa (jonka tuottaminen koskettaa huomattavasti vähempää määrää ihmisiä) on ihan kamalaa. Kevyitä tekopyhiä jeesuksia! Itsekään en syö hanhenmaksaa, mutta se johtuu taas siitä, että en syö lihaa enkä sisäelimiä. Jos söisin tarjousbroileria, en näkisi sitä yhtään eettisempänä vaihtoehtona kuin hanhenmaksa.
pilkkaamalla meitä kehä III ulkopuolella työtämme tekeviä ammattilaisia.
Olen kyllä tehnyt työtä tuon maagisen rajan sisäpuolellakin kymmenisen vuotta.
Säälittävää sekä Pipsan että Hansin käyttäytyminen. Hesalaiset ei ole sen kummempia ihmisiä kuin muutkaan.
Muistaakseni Välimäki on junan tuoma sinne Helsinkiin, ei siis ole syntyperältään aito helsinkiläinen.
Se tonnikala-episodi oli ihan oma lukunsa. Se kala oli siellä kaupassa eikä olisi voitu henkiin puhaltaa joten se ja sama laittoiko siitä joku ruokaa vai ei.
Se trendikkäin asiakaskunta kun syö siellä Helsingin hienoissa ravintoloissa. Annosten täytyy paitsi maistua hyviltä, myös näyttää kauniilta ja olla innovatiivisia. Mika oli jämähtänyt 80-luvulle ja muidenkin annokset olivat pääsääntöisesti sellaisia, mitä näkee täällä susirajan hiljaisemmallakin puolella, jossa harva edes käy missään coctailtilaisuuksissa.
Ja tonnikalan käytön halusi kieltää tonnikalan uhanalaisuuden vuoksi. Siinäkin tajusi asiakaskunnan, jolle tarjottavat tehtiin.
Nauttii hyvistä oloistaan ennen kuolemaansa? Stressaantuneena nokkivat toisiltaan silmät puhki tai purevat saparot poikki? Ihmiset repivät kivekset irti pieneiltä possuilta karjunhajun poistamiseksi lihasta...
Että mua arsyttää nää hanhenmaksa- ja tonnikalatyypit, jotka kotiinmennessään ostavat lähimarketista marinoitua broileripaskaa eivätkö suo ajatustakaan sille, miten ko. eläin on elänyt. Mutta hanhenmaksa (jonka tuottaminen koskettaa huomattavasti vähempää määrää ihmisiä) on ihan kamalaa. Kevyitä tekopyhiä jeesuksia! Itsekään en syö hanhenmaksaa, mutta se johtuu taas siitä, että en syö lihaa enkä sisäelimiä. Jos söisin tarjousbroileria, en näkisi sitä yhtään eettisempänä vaihtoehtona kuin hanhenmaksa.
Kuka sanoi missään, että mä syön myöskään lihaa? Eipä tullut puheeksi, kun se ei varsinaisesti liittynyt tähän, keskustelua käytiin nimenomaan hanhenmaksasta ja tonnikalasta.
Aloitin siis koko tekopyhän hanhenmaksajeesustelun (joku muu mun kanssa oli samaa mieltä tässä keskustelussa, en siis väitellyt ainoana), mutta en ole myöskään 17 vuoteen syönyt lihaa missään muodossaan. Että sori vaan, pilkkasi ei osunut. :p