Hammaspesu, mies ja läpsiminen.
Mies yritti pestä 5-vuotiaan hampaat. Hammaspesua mies oli venyttänyt ainakin tunnin myöhemmäksi, kuin normaalisti.
5-vuotias vaan pelleili ja nauroi, ja miehen käämi kiristyi niin paljon, että se läppäs 5-vuotiasta. 5-vuotias läppäs takaisin, aikani tätä läiskimistä kuuntelin ja menin vetäseen miestä avarilla päähän ja käskin lopettaa. Nostin 5-vuotiaan syliini, sanoin ettei tänään pestä hampaita ja annoin sille fluoritabletin.
Mies veti hirveet pultit: "joo, opeta vaan, että kun oikein pelleilee, niin ei tarvikkaan pestä hampaita..." Nyt se on naama norsuvitulla keittiössä.
Kaikista pahinta oli kuitenkin se hetki, kun olin käskenyt 5-vuotiasta käymään vielä pissalla. Ihmettelin kun vessassa kesti. Mennessäni katsomaan, se istui pöntönkannen päällä jalat ristissä, selasi aku ankkaa ja nyyhkytti hiljaa. Sillä oli maailman mustin mieli :-(
Oli pakko halia melko paljon, vaikka mun ei pitäis olla lähelläkään lasta, pari päivää ollut mulla paha ja tarttuva tauti meneillään.
Kommentit (25)
Ei ole ihme, että lapsi hätääntyi, kun näki sinun läimäyttävän. Turhaa syyttää miestä, kun itse turvautuu väkivaltaan.
Ei näytä hyvältä lapsen tulevaisuus tuollaisessa perheessä.
Onko todella yksi hampaidenpesu tuollaisen väärtti?
menee entistä enemmän vituralleen, jos tilanteet hoidetaan noin, että isä ja äiti ovat toisiaan vastaan kasvatustilanteissa.
Ja lapset, joilla on tapana aina koetella rajojaan, puskevat tilanteita aina vaan pidemmälle, jos te ette ihan yhdessä aseta niitä rajoja.
Tuossa tilanteessa se, että lapsen huono käytös muuttui oikeutetuksi koska isäkin käyttäytyi huonosti on juuri sellainen asia, mikä ajaa nuo tilanteet aina vaan pahemmiksi. Joo, aikuinen ei saa läpsiä lasta, mutta ei se lapsikaan todellakaan saa läpsiä aikuista, ja nythän lapsi sai sen signaalin, että se on ihan ok, äiti tulee ja kantaa pois ja pistää pastillin suuhun eikä hampaita tarvitse sitten pestä.
Eli tuo tilanne oli niin vituralleen hoidettu kuin vain ikinä voi. Olette aika lailla vanhempien irvikuvia.
Hankkikaa apua nyt heti. Ota yhteys vaikka neuvolaan, he tietävät sopivan auttajan teille. Lasta ei saa läpsiä, eikä kurittaa millään muullakaan tavalla fyysisesti, missään olosuhteissa. Eikä ketään muutakaan: vaimoa, miestä, naapuria... Ajatelkaa millaisen mallin annatte lapsellenne!!
Toivon todella, että alkuperäinen viesti on provo.
Itse olen täysin samassa tilanteessa ollut.
Perheneuvola lässyttää vaan, ei siitä ole apuja.
Mitä tein?
Erosin.
Sen jälkeen kaikki sujunut ok omalla kohdallani.
Jos lapsi ei suostuisi johonnkin esim hammaspesuun, uhkaan sanktioilla. Eli ei saa sitä eikä tätä. Vaikka äiti ei lue iltasatua jos ei pestä hampaita, tehoaa meillä. Tai sitten olen näyttänyt itseltäni jotain rumaa hammasta, ja sanonut, että jos ei pese käy näin, ja on keskusteltu aiheesta.
Hampaiden pesuun on auttanut innostamaan myös kiva hammastahna, kiva hammasharja.
Joskus on tilanteita, kun on vaan pakotettava, silloin olen vaan siirtänyt lapset sylissä paikasta a paikkaan b. Tai jos on temppuiltu ja riehuttu jossain, on jätetty menemättä johonkin kivaan paikkaan. Seuraavalla kerralla muistaa, että jos ei totella, niin siitä seuraa oikeasti jotain. Pukiessa hangoittelut on pinnaa kiristäviä myös. On valittu vaatteita valmiiksi, ja annettu lapsen vaikuttaa myös sen verran kuin on järkevää. Joskus vaan puetaan väkisin. Tai lähdetään ilman vaatteita, ja jopa ulkosalla alkaa haluta kylmän iskiessä esim. lapasia tai takkia kiinni tms. Tai päiväkotiin lähtiessä muistutellaan, että ei yöpuvussa voi lähteä, kaverit nauraa, tms. Tai lupaan, että jos nyt puetaan nätisti, illalla saa jotain tai tehdään jotain kivaa. (Vaikka sais muutenkin, mutta pidän ne yllätyksenä yleensä just näiden tilanteiden varalle että ne tulevat muka palkintoina.)
Aikuista ei sais mennä läpsimään. Pitää pyytää anteeksi lasten nähden, ja myös lapselta miehes pitäisi pyytää anteeksi. Ja keskustella mikä meni väärin. Ja sopia, että jos pinna kiristyy liikaa, nin menee pois tilanteesta, yrittää hetken päästä uudestaan kun on rauhoittunut.
Miehesi pitää siis sitoutua näihin sääntöihin ja tapoihin myös. Jos läpsimistilanteita edelleen syntyy, niin sovitte, että jos tulet paikalle, niin sinä hoidat asian eteenpäin. Oma mieheni ei tosta muuttunut, eikä antanut minun tulla väliin, joten erosin, koska kävimme toistemme kimppuun jatkuvasti, ja toivon parasta, että tää lasten isä jaksaa lasten kanssa läpsimättä, kun on hänen hoitovuoronsa, asiasta on keskusteltu.
Läps läps läps
hahhaahahahha