Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

5 kk vauva alkanut itse nukkumaan vatsallaan, onko ok?

Vierailija
15.03.2011 |

Siis vauva ei ole koskaan aikaisemmin tykännyt edes kokilla vatsallaan nukkumista. Nyt parina yönä on kuitenkin itse uniunninsa kanssa kääntynyt vatsalleen nukkumaan ja iime yönä olki mieledstäni aika lailla kasvot alaspäin siinä. Olen kääntänyt hänet aina takaisin selälleen/kyljelleen, kun olen huomannut hänen kääntyneen vatsalleen. Nyt huolestuttaa, etten huomaakaan kun hän joku kerta kääntyy ja jospa hänelle tulee sitten tukehtumisen vaara..

Onko paikalla muita, joiden vauvat alkaneet tekemään tätä jossain vaiheessa ja onko ok? On kyllä tosi jäntevä vauva ja osaa hallita aika hyvin kroppaansa. Että varmasti siis osaa nostaa päänsä pois patjalta ja pystyy kääntymän ketterästi kyljeltä toiselle, vatsalle ja selälle. Mutta silti huolestuttaa, jos vauva unen pöpperössään nukahtaakin sikeästi kasvot vasten patjaa :(

Mikä neuvoksi? Kääntymistä en pysty estämään millään.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kääntää päätään, kylkeään yms niin lasta ei tartte enää käännellä tai varoa.

Meillä lapset tykkää nukkua mahallaan pienestä pitäen. Jostain muistan lukeneeni että selällään nukuttaminen on vaarallisempaa kuin mahallaan koska mahallaan nukkuessa oksennus tulee ulos mutta selällään olevalla se saattaa jäädä tukkimaan suun.

En usko että yksikään lapsi on tukehtunut patjaa vasten.

Tukehtumiskuolema on varmasti kasvava jos esim. pinniksen laidoilla pitää peittoa ja tämä putoaa päälle tai vaunuissa pitää jotain peitettä.

Minulla on D-kupin rinnat ja joskus oli paha uskoa että rinnasta ei saa pitää kiinni ja lapsi ei kuole rintaa vasten tukehtumalla! ;)

Vierailija
2/7 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi alkoi kanssa nukkua tuossa vaiheessa mahallaan ja minä hysteerisen esikoisen äitinä alkuun sitä kääntelin takaisin selälleen. Kunnes huomasin, että koko yön saan päivystää ja olla kääntämässä jos sitä linjaa vedän :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäiskö valvoa yöt läpeensä ja tarkistaa aika ajoin, ettei vauva vaan käänny vatsalleen ja nuku hyvin? Vuoden ikään astiko pitää kääntää pois?

:D

Vierailija
4/7 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama juttu, mutta minä uupumukseen asti valvoin vieressä.

Heti kun kääntyi vatsalleen koitin aina varovasti kääntää kyljelleen ja laitoin pyyherullaa tueksi.

Ostin kovemman patjan ettei kasvot yhtään painuneet patjaan.

Pari kuukautta vahdin hengitystä ja ajattelin että parempi vahtia elävää vauvaa, kuin surra kuollutta.

Vierailija
5/7 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alusta asti mahallaankin paljon. Esikoinen oli keskonen, jota keskolassakin nukutettiin hyvin paljon mahallaan.

Jokainen on nukkunut hyvin ja täysiaikaisina syntyneet ovat kehittyneet kropanhallinnassa vauhdilla. Päivälläkin viihtyivät paljon mahallaan peiton päällä hereillä ollessaan. Eikä ilmavaivaitkuista tarvinnut kärsiä. Paljon nukkuivat sylissäkin esim. polvieni päällä mahallaan oikein tyytyväisenä.

Kun ovat olleet sairaita, ollaan tietty huolehdittu ettei tulisi tilannetta, että pulautteluunsa esim. tukehtuisivat.

Vierailija
6/7 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse olen joskus miettinyt, että siksiköhän veljen lapset nukkui hyvin. Jossain tekstissä väitettiin, että johtuisikohan lasten nykyiset monenlaiset ongelmat siitä, että lapset eivät ole tarpeeksi makuulla, kun nukutetaan kyljellä eli siis miten nukutetaan saattaisi jopa vaikuttaa aivojen kehitykseen. En tiedä sitten. Itse luottaisin siihen, että lapsi osaa sen hengityksen itse säädellä ihan niin kuin rinnallakin. Jos herään ja huomaan pään noin, kääntäisin varmaan minäkin. Ymmärrän kyllä että huolestuttaa, aina jokin huolestuttaa.

Vierailija
7/7 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paikalla muita, joiden vauvat alkaneet tekemään tätä jossain vaiheessa ja onko ok?

Meillä kaksi vauvaa alkoi nukkua mahallaan, mutta vasta noin 8kk vanhana. Annettiin nukkua, mitään pahaa ei tapahtunut. Vauvat nukkuivat jopa paremmin mahallaan.

Noin pienestä en uskalla sanoa mitään...